
EL TEMPS • 17 novembre 201526

El Govern d’Alberto Fabra va reassignar les 
42 llicències comarcals de TDT a què el va obligar 

el Tribunal Suprem, que havia anul·lat el procediment 
seguit el 2005 per l’executiu de Francisco Camps 

en haver-hi detectat manca d’“imparcialitat” 
i d’“objectivitat”. I, en efecte, amb una baremació 

objectiva, els resultats han estat ben diferents. 

Reportatge de Víctor Maceda

De les 42 concessions de tele-
visió digital terrestre (TDT) 
que el Govern de Francisco 
Camps va assignar el 2005, 

tan sols 15 eren realment mereixedo-
res d’explotar l’espai audiovisual. És a 
dir, que 27 empreses han pogut emetre 
durant la darrera dècada −algunes de les 
quals ja han desaparegut o han venut els 
drets en qüestió− sense reunir els crite-
ris objectius per fer-ho, amb l’agreujant 
que fins el 2010 es tractaven de conces-
sions administratives, però a partir de 
llavors, gràcies a una reforma legislativa, 
van convertir-se en llicències. 

El concurs va convocar-se el juliol del 
2005 i els adjudicataris es van conèixer 
cinc mesos més tard, la vespra de cap 
d’any, en una compareixença exprés de 
qui era conseller de Relacions Instituci-
onals i Comunicació, Esteban González 
Pons. Entre els grups més afavorits, al-
guns de ben escorats a la dreta, com ara 
Intereconomía i Libertad Digital −quatre 
concessions cadascuna−, i sobretot, un 
que llavors gairebé ningú no coneixia, 
però que es faria famós: Mediamed, la 
pota audiovisual de l’imperi del polifa-
cètic empresari José Luis Ulibarri, que 
esdevindria peça clau del cas Gürtel.

Mediamed −sola o en companyia de 
petits grups locals− va anotar-se 13 de 
les 42 concessions de TDT. En canvi, 
Tele Elx, que emetia de feia anys al Baix 
Vinalopó i considerava que reunia tots 
els requisits per continuar-ho fent, se’n 
va quedar sense. Davant el que ente-
nien com una injustícia, van arribar 
fins el Tribunal Suprem, que finalment 
va sentenciar al seu favor i va obligar 
la Generalitat Valenciana −el 18 de 
juliol del 2012− a atendre els criteris 
d’“imparcialitat” i d’“objectivitat” que la 
mesa de contractació no havia respectat 
en la primera ocasió. Calia retornar a 
aquell punt del concurs.

I és que González Pons va delegar 
aquesta funció a una empresa externa, 
la consultora Doxa Consulting, que va 
satisfer, fil per randa, els desitjos dels 
governants del PP: a més dels grups ja 
esmentats, també van aconseguir lli-
cències persones properes als populars 
com el polèmic empresari oriolà Ángel 
Fenoll [vegeu EL TEMPS núm. 1494] i 
el telepredicador benidormer Leopoldo 
Bernabéu [vegeu núm. 1.572]. 

Aquest setmanari va explicar profu-
sament, en un reportatge de portada 
publicat el 5 de març del 2013 [vegeu 

‘La Marimorena’

POLÍTICA • l’embolic audiovisual

núm. 1.499] les irregularitats comeses 
en tot aquest procés, que en realitat no 
va resultar tan interessant des del punt 
de vista econòmic. De fet, només unes 
poques de les empreses beneficiades 
emeten encara, i algunes que sí que ho 
fan, no respecten els criteris de l’adjudi-
cació i ofereixen serveis de tarot i sexe.

Tot plegat, enmig d’un ecosistema 
molt advers per a la llengua pròpia, sen-
se cap cadena que emeta íntegrament 
en la llengua del país i amb l’apagada 
−que encara dura− de les emissions de 
TV3 i la resta de canals de la Corporació 
Catalana de Mitjans Audiovisuals.

El sobre de Fabra
Quan Ximo Puig va accedir a la presi-
dència, el 29 de juny, el procés de read-
judicació estava enllestit dins d’un sobre 
que havia estat tancat el 23 de juny. 
Només faltava la signatura del cap del 
Consell, que els populars van ajornar 
fins l’entrada del nou equip.

L’antic secretari autonòmic de Co-
municació, José Luis Torró, va adonar-se 
que el mateix concurs, amb els mateixos 
paràmetres del 2005 però uns altres 
àrbitres −funcionaris de la Generalitat, 
per comptes de cap consultora externa−, 
va donar com a conseqüència un mapa 
radicalment diferent, en què la gran 
vencedora era Editorial Prensa Ibérica, 
l’empresa editora dels diaris Levante i 
Información, que a 13 de les 14 demar-
cacions ha quedat situada en primer 
lloc, i a l’altra, en el segon. És a dir, que 
el 2005 li haurien d’haver correspost 14 
llicències i tan sols li’n van tocar dues. 
Tele Elx també obté ara la llicència que 
se’ls va vetar llavors, i per contra, Fenoll, 
Bernabéu, i sobretot, Mediamed, se’n 
queden amb les mans buides.

La Generalitat Valenciana s’en-
fronta ara a un futur rocambolesc, en 
què haurà d’analitzar la viabilitat −i el 
desig d’emetre− de cadascú dels grups 
guanyadors i preparar-se per a l’allau de 
demandes dels que se’n veuran despos-
seïts. Una patata calenta que va aparèi-
xer de sobte, dins d’un sobre.


