
Carlemany

Quan fa un any Rússia es dispo-
sava a annexionar-se Crimea, les 
seves emissions televisives –que 

retrataven els manifestants que acaba-
ven de derrocar el règim d’Ucraïna com 
una turba neonazi– van suavitzar les 
justificacions de la península amb tanta 
efectivitat com un assalt d’artilleria. 
El mes següent, quan els rebels que 
tenen el suport de Rússia van ocupar 
Donetsk, a l’est d’Ucraïna, un dels seus 
primers actes va ser prendre el control 
del centre de televisió i substituir els 
programes ucraïnesos pels russos, prè-
viament vetats.

La maquinària propagandística del 
Kremlin ha estat un element clau de 
la guerra híbrida que Rússia ha dut a 
terme a Ucraïna i ha contribuït a conso-
lidar el suport de Vladímir Putin al seu 
país. Però aquesta propaganda s’estén 
molt més enllà. Arriba fins als països 
de l’est d’Europa a través de serveis de 
televisió que ofereixen als espectadors 
agradables barreges d’entreteniment 
amanides amb pessics de notícies fal-
ses. S’estén cap a l’oest amb organit-
zacions com RT (abans Russia Today), 
una cadena de notícies amb suport pel 
Kremlin que emet en anglès, castellà, 
francès i alemany, o suplements disse-
nyats acuradament al New York Times 
o al Daily Telegraph. De vegades, intro-
dueixen la seva propaganda d’amagat 
en publicacions respectables del país, 
quan editors ingenus o curts de temps 
reprodueixen, sense saber-ho, desinfor-
mació russa. Mentrestant, els trolls del 
Kremlin enverinen fòrums de debat en 
línia i xarxes socials.

Els països situats a la línia del front 
de la “instrumentalització de la informa-
ció” de Moscou, en paraules dels analis-
tes Peter Pomerantsev i Michael Weiss, 
ja fa temps que intenten cridar l’atenció 
sobre aquest problema. Finalment, la 
Unió Europa comença a fer-ne cas. 
S’esperava que els caps de Govern, 
reunits a Brussel·les en tancar l’edició, 
demanessin a Federica Mogherini, cap 
de la diplomàcia europea, d’elaborar 
un pla, abans del juny, per contrarestar 
les “campanyes de desinformació” de 
Rússia. Abans d’això, la UE establirà 

un equip de treball (conegut com a 
“caçamites”) encarregat de controlar 
els mitjans russos, identificar falsedats 
evidents i publicar-ne correccions.

Ucraïna combat la propaganda russa 
amb atacs informatius propis. Aquest 
és un terreny incòmode per a Europa. 
Si ja costa prou bastir una resposta col·
lectiva a les temeritats militars russes, 
la lluita informativa encara és un món 
més rebuscat. Els reptes que afronta la 
Gran Bretanya a l’hora de contrarestar 
la desinformació d’RT són diferents que 
els dels Estats bàltics, amb minories 
russòfones, o els d’Ucraïna, destrossa-
da per la guerra, subjecte de les menti-
des russes més insidioses. Que la UE 
s’hagi vist obligada a actuar, per bé que 
tard, ja és un avanç. Però les autoritats 
europees destaquen que els països 
han de fer la feina pel seu compte.

N’hi ha que pressionen: al setembre, 
Estònia iniciarà un canal de televisió 
generalista destinat a la quarta part de 
població que parla rus. D’altres tenen 
idees de més abast: Letònia, amb la 
minoria russòfona més gran de la UE, 
ha proposat públicament crear cade-
nes de televisió panbàltiques. Alguns 
parlen d’intentar penetrar al mercat 
rus dels mitjans de comunicació, for-
tament controlat. El Govern holandès 
ha finançat European Endowment for 
Democracy, un think tank amb seu 
a Brussel·les, perquè avaluï diverses 
propostes. Mogherini es llegirà detin-
gudament l’informe que emetin, que 
s’ha de publicar al maig. El seu equip, 
però, treu importància a les crides 
ambicioses d’actuació: els grans plans 
que requereixen un finançament ele-
vat, afortunadament, no són moda a 
Brussel·les.

En canvi, les idees que se sospesen 
són sensates, per bé que petites: que 
els organismes reguladors de cada país 
estiguin en contacte, construir xarxes 
de periodistes fiables i, en països en 
risc, donar suport als qui fan bon peri-
odisme. Un exemple que se sol citar 
és Hromadske, un canal de televisió 
ucraïnès en línia que va sorgir de les 
protestes de Maidan. La UE també 
intentarà, d’alguna manera, difondre 
més bé el seu missatge: els euròcrates 
admeten que Rússia està més ben 
armada a l’hora d’explicar qüestions 
com els acords de lliure comerç.

Entremig de tot plegat, hi ha la por 
que duguin a terme respostes matus-
seres. El perill més gran és a Ucraïna, 
on les autoritats han assetjat i deportat 
periodistes russos i han frustrat la 
premsa internacional amb les seves 
pròpies ocultacions. El Govern està 
acabant d’elaborar Ukraine Tomorrow, 
un canal destinat a passar comptes 
amb RT, que els periodistes temen que 
es rebaixarà als seus estàndards. En 
d’altres indrets també hi ha hagut difi-
cultats. L’any passat Letònia i Lituània 
van prohibir temporalment cadenes rus-
ses. A la Gran Bretanya RT ha discutit 
amb Ofcom, l’organisme regulador dels 
mitjans de comunicació. Hi ha qui vol 
que la UE ampliï la llista de denegació 
del visat perquè inclogui més magnats 
i periodistes.

Els canals russos han d’obeir les lleis 
locals, òbviament. Però els europeus 
haurien d’anar molt en compte amb la 
concessió de victòries propagandísti-
ques fàcils a Putin. Contra els mitjans 
russos, amb un finançament generós, 
la fraccionada i escurada Europa sem-
pre ho tindrà difícil: un oficial nord-ame-
ricà diu que la batalla és com fer servir 
una cullereta de cafè per treure palades 
de neu. Però els valors europeus com 
la llibertat d’expressió i el compromís 
amb la veritat encara són poderosos, 
com bé saben els ucraïnesos. La millor 
esperança d’Europa rau a fomentar-los 
a plena veu. Si els intents de contra-
restar la desinformació volen arribar a 
bon port, han de demostrar la falsedat 
de l’oferta més descarada de Rússia: 
que no és veritat el que expliquen, 
sinó un simple popurri postmodern de 
perspectives.

Traducció d’Arnau Figueras

A les armes, periodistes!
Europa arriba tard a la 
guerra informativa amb 
Rússia.

Reproduït amb permís de 

31 DE MARÇ DEL 2015  EL TEMPS  9


