
D
ivendres dia 29 de novembre del 
2013. 12.19 hores. Després d’una 
llarga i dramàtica nit de resistència 
al tancament per part dels treballa-

dors, en una revolta d’última hora que 
generà rius de tinta i opinions enfronta-
des, un tècnic escortat per membres del 
Cos Nacional de Policia entra a la sala 
de màquines de Canal 9 i desconnecta el 
senyal. De la imatge a la pantalla de Ge-
nar Martí –un dels reporters estrella de 
la casa– narrant els fets, passem al negre 
més absolut. La nit anterior havia estat 
tallada l’emissió de Ràdio 9. Amb algun 
episodi rocambolesc previ com el del 
tècnic Paco Telefunken, que es va negar a 
tallar el senyal, es complia l’amenaça del 
Consell d’Alberto Fabra de prescindir a 
la valenta d’un servei públic que anava a 
complir 25 anys.

El detonant és una sentència del Tribu-
nal Superior de Justícia (TSJ) valencià, 
coneguda el dia 5 de novembre, que 
anul·la l’Expedient de Regulació d’Ocu-
pació (ERO) amb el qual es pretenia 
acomiadar 1.295 dels 1.695 treballadors 
del planter de RTVV. La resta, havien 
estat absorbits pel nou ens Radiotele-
visión Valenciana SAU i la nova marca 
Nou, un projecte redimensionat i dirigit 
per l’advocada Rosa Vidal. El tribunal 
considerava que s’havia atemptat contra 
els drets fonamentals dels treballadors i 
contra les llibertats públiques. El desas-
trós procés de gestació de l’ERO feia 
previsible aquest desenllaç. Gestionat 
per Garrigues Abogados, basant-se en 
un informe de la consultora Price Wa-
terhose Cooper, els 1.000 acomiadats 
previstos inicialment es convertiren en 
1.295 per pressions de la mateixa RTVV, 
per ajustar-se a la disponibilitat econò-
mica de l’ens. Els criteris, a més, foren 

clarament polítics i no de sostenibilitat 
del servei: treballadors amb oposició 
aprovada foren acomiadats mentre que 
altres individus que havien arribat a 
l’empresa per la via digital conservaren 
el treball. Cosa que el TSJ qualificava 
com a criteris “ambigus, subjectius i 
genèrics”. Els telèfons bullien. Perquè 
les capes i capes de persones afegides 
durant els governs d’Eduardo Zaplana i 
Francisco Camps feien impossible salvar 
a tots els adeptes. En l’endemig, Rosa 
Vidal decideix recuperar 186 tècnics per 
garantir la solvència de les emissions. 
Garrigues adverteix que això multiplica 
el perill que l’ERO siga declarat nul. Tot 
just el que va passar.

El matí que es coneix la sentència, els 
afectats celebren la decisió judicial com 
una gran victòria. Pocs treballadors cre-
ien que Fabra, com s’havia rumorejat els 
dies precedents, prendria la taxativa de-

cisió de tancar-ho tot en comptes d’obrir 
un nou procés de regulació més rigorós. 
La decisió es fa pública en una nota de 
premsa emesa la mateixa vesprada del 5 
de novembre. Al País Valencià la notícia 
cau com una bomba i genera una sensa-
ció d’absoluta incredulitat. Però la frus-
tració per veure tombat l’ERO i el suport 
obtingut pel president a Madrid, per part 
del seu partit i d’alguns mitjans estatals, 
especialment del diari El Mundo, acaba 
de decidir Fabra. Una de les versions 
dels fets més esteses és que una conversa 
entre el líder del PP valencià i l’aleshores 
director de la capçalera madrilenya, Pe-
dro J. Ramírez, fou definitiva. 

Fabra justifica la decisió en el fet que 
el Consell necessita els diners per a ne-
cessitats més bàsiques com l’educació i 
la sanitat. I culpa els sindicats d’haver 
arribat a aquella situació. Però el ben 
cert és que sobre la taula del president 

Un país sense televisióSocietat

30 EL TEMPS  25 DE NOVEMBRE DEL 2014

A l’esquerra, diverses imatges 
de les llargues hores del tan-
cament de Canal 9, el 29 de no-
vembre del 2013: una connexió 
en directe des dels exteriors 
del centre de Burjassot, els mo-
ments finals, en els corredors 
que donaven al centre de con-
trol o el plató principal atapeït 
de treballadors i convidats a 
l’últim programa. Baix, a l’es-
querra, l’eixida de matí després 
del tancament. A la dreta, un 
acte de recollida de signatures 
en favor d’una radiotelevisió pú-
blica i en valencià. L’escriptor 
Joan Francesc Mira es dirigeix 
als assistents.

prat


s
 i
 camp


s

prat


s
 i
 camp


s

prats i camps



25 DE NOVEMBRE DEL 2014  EL TEMPS  31

hi havia des del 25 de novembre, pocs 
dies abans de l’apagada, una proposta 
del comitè d’empresa per fer un ERO 
“no traumàtic” que afectaria el 43% del 
planter fins a deixar-lo en 919 treballa-
dors, amb uns costos salarials que pas-
saven dels 65,5 milions d’euros als 37,2 
milions. La proposta al·legava que amb 
676 persones la programació de Nou 
Televisió i Nou Ràdio era inviable. El 
PP contestà dient que el temps del diàleg 
s’havia acabat. La nova radiotelevisió 
també tanca. Els antics col·laboradors en 
la casa del règim, afectats pel foc amic, 
declaren la guerra al PP.

L’apagada té la conseqüència més im-
mediata per a la ciutadania del final del 
servei, un fet que provoca nombroses 
mobilitzacions de caire transversal on 
es manifesten colze a colze els votants 
del PP emprenyats perquè no podien 
veure ja sèries emblemàtiques com la 

blanquíssima L’Alqueria Blanca i els 
sectors socials a l’esquerra que havien 
estat marginats durant els llargs anys 
d’omissions i manipulacions. Hi ha frus-
tració i indignació en l’ambient, malgrat 
la degradació a què havia arribat l’ens, 
amb un deute de 1.200 milions d’euros 
a canvi d’oprobi, manipulació, descrèdit 
i audiències irrisòries: un 4% abans de 
l’anunci del tancament. Una audiència 
triplicada durant les setmanes que durà 
la revolta dels treballadors retransmesa 
en directe i permesa per Vidal. 

Havia caigut un símbol de l’autogo-
vern, un instrument impagable, en bones 
mans, de projecció i promoció de la llen-
gua, la cultura i les tradicions. L’oposició 
parlamentària, PSPV-PSOE, Compro-
mís i Esquerra Unida, promet, en el que 
sembla el primer gran acord del futur 
tripartit –Podem encara no havia fet la 
seua irrupció llampant– que Canal 9 tor-

narà amb el canvi de govern. En el fragor 
de la batalla el secretari dels socialistes 
valencians, Ximo Puig, s’avança fins i 
tot a posar data: el 9 d’Octubre del 2015, 
uns mesos després de les eleccions. Una 
promesa agosarada.

Fet i fet, la decisió de Fabra hipoteca 
la recuperació d’aquest servei públic 
perquè són dues les liquidacions pen-
dents, la de l’antiga mercantil i la nova, 
en un procés d’enorme complexitat atès 
el volum de l’empresa, el seu patrimoni 
immòbil i documental (hi ha desenes de 
milers d’hores encara per digitalitzar) i la 
complexitat del procés laboral resultant, 
amb demandes col·lectives creuades 
amb centenars de demandes individu-
als que recorren contra l’acomiadament 
o conceptes com indemnitzacions mal 
calculades. A més del manteniment de 
l’RTVV tancada, que costa uns 60.000 
euros al mes, l’operació de liquidació té 
uns costos laborals i financers extraordi-
naris. I també hi ha el doble deute. En el 
cas de l’antiga RTVV SAU, la Generali-
tat absorbia els 1.000 milions per poder 
liquidar-la, una operació que les entitats 
financeres creditores no autoritzen. Així, 
l’ens públic RTVV continua tenint un 
deute de 800 milions a llarg termini que 
en complica la liquidació. Altrament, el 
nou ens, la mercantil Radiotelevisión 
Valenciana SAU, hauria de liquidar tots 
els seus actius, drets d’emissió i material 
tècnic, per no esmentar l’edifici, ubicat a 
Burjassot. Aquesta nova empresa també 
deixa un deute de 174 milions fruit de la 
readmissió de tots els treballadors afec-
tats per l’ERO. Un galimaties. Assumit 
el disbarat, deixà d’estar de moda apun-
tar terminis concrets per reobrir l’ens 
o habilitar un servei alternatiu. L’única 
realitat concreta per a l’any vinent és que 
en els Pressupostos de la Generalitat hi 
ha una partida de 90,4 milions d’euros 
per liquidar aquelles empreses i mantenir 
el patrimoni. Un disbarat.

Un gir fabrià. A les portes del primer 
aniversari del tancament d’RTVV era 
lògic que el tema es revifara. Però ho ha 
fet de manera bastant inesperada. Abans 
de l’estiu, diversos col·lectius cívics, 
polítics i sindicals, a més de molts dels 
ex-treballadors de l’ens, posen en marxa 
una Iniciativa Legislativa Popular (ILP) 
que invoca de manera genèrica el dret 
del poble valencià a tenir uns mitjans de 
comunicació públics en llengua pròpia. 

A l’esquerra, diverses imatges 
de les llargues hores del tan-
cament de Canal 9, el 29 de no-
vembre del 2013: una connexió 
en directe des dels exteriors 
del centre de Burjassot, els mo-
ments finals, en els corredors 
que donaven al centre de con-
trol o el plató principal atapeït 
de treballadors i convidats a 
l’últim programa. Baix, a l’es-
querra, l’eixida de matí després 
del tancament. A la dreta, un 
acte de recollida de signatures 
en favor d’una radiotelevisió pú-
blica i en valencià. L’escriptor 
Joan Francesc Mira es dirigeix 
als assistents.

prat


s
 i
 camp


s

prats i camps



Malgrat disposar d’un pressupost ajustat, 
d’entre 2.000 i 3.000 euros, pocs mitjans 
humans i materials i un desmobilitzador 
període estival per davant, els promotors 
aconsegueixen vora 90.000 signatures. 
En una entrevista amb EL TEMPS a 
principis d’octubre, el portaveu de la 
comissió promotora, Manel Castañeda, 
advertia de la composició transversal 
–ideològicament parlant– de les signatu-
res i feia una reflexió premonitòria: “El 
PP té una bona oportunitat de rectificar. 
Si jo fóra assessor, els diria que anunci-
aren la posada en marxa d’uns mitjans 
audiovisuals nous, deixant de banda el 
que ha passat”.

L’acollida per part del grup popular 
de les Corts Valencianes de la ILP fou 
de guant blanc. En una reunió amb la 
comissió promotora, el síndic del PP, 
Jorge Bellver, es comprometé a facilitar 
la tramitació però, alhora, deixà clar que 
el seu grup hi votaria en contra. No era 
poca cosa. Les tres ILP precedents ni 
tan sols foren tramitades. I fins i tot, els 
promotors tindran l’oportunitat de de-
fensar la proposta en seu parlamentària, 
segurament en la comissió de peticions. 
Sembla que abans del nou any.

El passat 13 de novembre la situació 
féu un gir inesperat: després de la sessió 
de control al Parlament, Fabra, en decla-
racions als periodistes pels corredors, va 
anunciar la seua disposició a parlar d’una 
nova radiotelevisió “si es donen les con-
dicions econòmiques adequades”. En el 
PP valencià l’anunci caigué com unes 
natges en un pastís de boda. La possible 
recuperació del servei públic no s’havia 
discutit en el Consell i, menys encara, 
en els òrgans de decisió de la formació. 
La mateixa mesura que havia dividit el 
partit, es replantejava ara sense consultar 
ningú. I amb la penosa situació finance-
ra de la Generalitat sense resoldre. Les 
mateixes estretors, a grans trets, que un 
any enrere. Fonts de presidència filtraren 
poc després a la premsa que el president 
estava pensant en la propera legislatura, 

no en aquesta. El dia 14 de novembre el 
Consell emet un informe favorable a la 
tramitació de la ILP a les Corts, però del 
contingut no es dedueix que haja existit 
un gran canvi de posició. “Tot i com-
partir bona part dels arguments que es 
recullen en la iniciativa i en l’exposició 
de motius del text articulat, no és possi-
ble exigir més impostos als ciutadans i 
ciutadanes de la Comunitat Valenciana 
amb els quals poder finançar una nova 
televisió pública”, diu el text.

L’actitud dels promotors de la ILP 
davant d’aquest escenari ha estat de 
prudència. D’una banda temen que, fi-
nalment, el PP hi acabe votant en contra 
o, en el pitjor dels casos, esmene el 
contingut de la ILP per desvirtuar-la. 
Toni Gisbert, coordinador d’Acció Cul-
tural del País Valencià (ACPV), una de 
les entitats promotores, considera que 
fins ara “s’ha aconseguit el doble èxit 
del suport social a la iniciativa, en unes 
condicions adverses i, d’una altra banda, 
que per primera vegada el Consell en 
mans del PP accepte tramitar una ILP”. 
Respecte del canvi d’actitud de Fabra, 
Gisbert diu que “revela el grau de des-
coordinació i improvisació del govern 
valencià, la demostració que no hi ha un 
pla. Al principi l’actitud del PP davant 
la ILP era d’hostilitat, però el fet que 
molts votants populars l’hagen signada 
els demostra que s’han equivocat i que 
tenen un autèntic problema”. “Però si 
hi ha voluntat de reobrir un nou servei 
de ràdio i televisió, que Fabra reba la 
comissió promotora, que s’encete un 
diàleg per resoldre un problema que ell 
mateix ha creat”.

Un problema amb enormes implicaci-
ons jurídiques i laborals. “Quan plantejà-
rem la ILP érem conscients de l’escenari 
de la liquidació, però el que volíem era 
plantejar el dret dels valencians a tenir 
una radiotelevisió pública en valencià. 
Com satisfer aquell dret? Això no ho diu 
la ILP. El que és evident és que el procés 
de liquidació, que a més és doble, per di-
gerir tot allò, seran necessaris dos o tres 
anys. Però amb capacitat de negociació 
es poden aconseguir moltes coses”, ar-
gumenta l’advocat Antoni Montiel, que 
ha assessorat la comissió promotora. 
“No pots tancar una SL i obrir de seguida 
una activitat semblant perquè els treba-
lladors acomiadats podrien plantejar la 
incorporació per continuïtat d’activitat. 
Necessites almenys tres anys de carèn-

Un país sense televisióSocietat

32 EL TEMPS  25 DE NOVEMBRE DEL 2014

efe


abulaila







Dalt, el president de la Generalitat, Alberto 
Fabra, el dia que comparegué per explicar 
el tancament de la RTVV. Baix, Alfonso 
Rus, president de la Diputació de València, 
en la presentació als mitjans del plec 
de condicions del servei televisiu de la 
corporació provincial.

La ILP obté 90.000 
signatures en pocs 
mesos amb una 
composició política i 
social transversal



25 DE NOVEMBRE DEL 2014  EL TEMPS  33

cia. Però es podria muntar una empresa 
mixta pública i privada. O un règim 
cooperatiu d’emissores preexistents. O, 
simplement, desactivar el risc amb un 
procés de negociació. Hi ha fórmules, 
però impliquen una actitud molt sensible 
i molt integradora”, insisteix Montiel. 
En tot cas, es manifesta “optimista”. “En 
la ILP es recomana fer una comissió 
d’experts per trobar una fórmula. Hau-
ria de ser un projecte participatiu, una 
construcció de país”, afegeix. En tot cas, 
amb canvi de govern o no, amb pinzell 
negociador fi o sense, l’expert descarta 
que el 9 d’Octubre de 2015 se celebre 
recuperant la radiotelevisió pública.

La “tele de Rus”. A hores d’ara, 
mentre no se celebren eleccions, la pilota 
està a la teulada de Fabra. I és pertinent 
preguntar-se pels motius del canvi de 
posició. A més d’insondables motivaci-
ons personals, hi ha algunes raons pos-
sibles. D’una banda, desactivar un tema 
incòmode de cara a les eleccions. Tot i 
que la indignació social es focalitza en 

unes altres qüestions menys espúries, la 
societat va prenent consciència del que 
suposa la pèrdua de RTVV. Una decisió 
tan sols elogiada des de Madrid: cap 
comunitat autònoma no ha prescindit 
en aquest temps de la seua televisió. El 
greuge comparatiu és, una vegada més, 
difícil de suportar. Amb tot, hi ha un altre 
factor intern que ho explica, la intenció 
del díscol president de la Diputació de 
València, Alfonso Rus, d’habilitar un 
servei televisiu per omplir el buit deixat 
per Canal 9. “Els alcaldes m’ho dema-
nen”, sentencià Rus. No devien ser els 
mateixos alcaldes populars que el març 
d’aquest any liquidaven el consorci per 
impulsar un projecte de Televisió Digital 
Terrestre (TDT) en la demarcació de 
Torrent. Amb tot, també és cert que Rus 
mai no ha ocultat la seua incomoditat 
amb el tancament de RTVV i que té un 
innegable olfacte per detectar els corrents 
de fons de la seua òrbita ideològica.

Comptat i debatut, l’anunci de Fabra 
no alterà en absolut els plans de Rus. 
Dimarts passat, presentava en una multi-
tudinària roda de premsa el plec de con-
dicions tècniques per la contractació del 
“servei de comunicació audiovisual tele-
visiva de la Diputació Provincial de Va-
lència”. Una graella de 13 hores diàries, 
de dilluns a diumenge, sense publicitat, 
amb un percentatge mínim d’ús del va-
lencià del 90%, espais de notícies i con-
nexions locals per parlar de festes, tradi-
cions, gastronomia, esports, bandes de 
música, informació meteorològica –una 
de les obsessions del dirigent popular– i 
sèries televises “relacionades amb la te-
màtica valenciana”. Amb un pressupost 
de licitació de vora 3 milions d’euros, el 
plec estableix que el prestador del servei 
“ha de ser concessionari d’una llicència 
de comunicació audiovisual de cober-
tura autonòmica” atès que la legislació 
actual no contempla l’àmbit provincial 
d’aquest tipus de serveis. Una condició 
que restringeix les possibles opcions: 
Televisión Popular del Mediterráneo, 
emissora propietat de la Conferència 
Episcopal, l’única televisió d’àmbit au-
tonòmic en actiu, i Las Provincias TV, 
llicència vinculada al diari conservador 
homònim, molt propera al PP però inac-
tiva actualment. En realitat, sols hi haurà 
un aspirant: fonts de Televisión Popular 
asseguraren amb tota rotunditat a EL 
TEMPS que aquesta empresa no optarà 
al concurs. Mentrestant, Las Provincias 



ha arrendat la seua llicència a Beovisión 
SA, una empresa del grup Mecomlys de 
l’empresari Ángel Raga. propietari dels 
estudis Galaxia i soci de Canal 7 Tele-
valencia. L’operació d’arrendament fou 
aprovada pel consell fa unes setmanes, 
quan Rus començà a airejar el seu pro-
jecte. I en la roda de premsa, avançà que 
la seua programació televisiva entraria 
en funcionament l’1 de gener. 

Dos més dos solen fer quatre. Com 
deixà caure pels corredors el portaveu 
socialista en la Diputació, José Manuel 
Orengo, camp lliure per sospitar que 
“si es vol començar a emetre aquell dia, 
podria ser que l’empresa adjudicatària ja 
estiguera comprant equipament i fent la 
selecció de personal per poder comen-
çar”. Des de Televisión Popular s’asse-
gura que els gestors d’aquesta emissora 
no estava al corrent dels plans de Rus, la 
qual cosa ha generat un important mal-
estar. El PSPV-PSOE ja ha anunciat que 
portarà aquest tema a la Fiscalia. “Si em 
pregunten si hi ha connivència, dic que 
no”, va dir Rus de manera eixuta en la 
roda de premsa.

Al marge que el concurs haja estat 
pactat o no, Antoni Montiel veu el pro-
jecte “molt feble jurídicament”. “Hi ha 
un problema competencial. Tenim una 
legislació de règim local molt temorosa 
a l’hora d’envair el sector privat, l’admi-
nistració no pot intervenir en el mercat 
sense més. La Diputació hauria d’haver 
acreditat la necessitat d’un servei que 
no és bàsic a través d’un expedient que 

no ha fet”. Montiel no creu que s’haja 
incorregut en un frau de llei, però està 
segur que en un contenciós administratiu 
contra el projecte de Rus “eixirien mol-
tes febleses”. 

Altrament, diverses fonts del sector 
audiovisual consultades per EL TEMPS 
posen en dubte que, amb aquell pres-
supost i un planter de 30 persones, que 
és el que hi ha previst, siga viable una 
programació diària de 13 hores.

TV3: de moment, tampoc. Per com-
pletar el panorama, aquest mateix mes, 
el Tribunal Suprem donava la raó a la 
Fundació Ramon Muntaner, propietària 
d’alguns dels repetidors de TV3 i vincu-
lada a ACPV, en el seu contenciós amb 
la Generalitat Valenciana. L’alt tribunal 
anul·lava la multa de 100.000 euros im-
posada per l’administració autonòmica 
per haver facilitat les emissions de la 
radiotelevisió catalana al País Valencià. 
La raó és que la Generalitat no tenia 
competències per fer-ho. Llavors, aug-
mentà la pressió social per habilitar de 

nou les emissions de la Corporació Cata-
lana de Mitjans Audiovisuals (CCMA), 
la qual cosa no tindria gran complexitat 
tècnicament. A hores d’ara, tanmateix, 
el problema és el govern central: el mes 
de gener passat el Ministeri d’Indústria 
sancionava ACPV amb un milió d’euros 
per les emissions de Catalunya Ràdio. 
Després d’una sèrie d’al·legacions, la 
multa es rebaixà fins als 45.000 euros. 
S’ha de fer efectiva el proper mes de de-
sembre, la qual cosa ha obligat a l’entitat 
a fer un Verkami per poder fer front a la 
multa i compensar així la seua manca 
de liquiditat. A l’hora de tancar aquesta 
informació, hi havia recaptats 30.230 
euros dels 50.000 requerits.

Com explica el coordinador d’ACPV 
Toni Gisbert, “des de fa un any sabíem 
que la sentència del Suprem aniria en 
aquella direcció. I el PP també. Llavors, 
la Generalitat s’avançà i començà les 
gestions perquè el govern espanyol actu-
ara. És aleshores quan es presenta l’ex-
pedient per Catalunya Ràdio. I és una 
multa que hem de pagar sí o sí perquè si 
no Hisenda ens embargarà els comptes 
corrents, no podem rebre cap tipus de 
subvenció i la nostra entitat entrarà en 
col·lapse”. “Va ser un toc d’atenció. Per 
tant, no estem treballant amb hipòtesis, 
sinó amb fets”, apunta Gisbert en al·lusió 
al fet que una recuperació de l’emissió 
de TV3 a través de la xarxa de repetidors 
de l’associació s’exposaria a un nou 
procés sancionador. “Si hi haguera un 
acord entre el govern valencià i el català, 
l’Estat no podria entrar. Però mentre 
hi haja l’actual govern a la Generalitat 
valenciana, això no és possible”, afegeix. 
Amb un executiu com el de Fabra, que 
continua emprant la munició simbòlica 
i l’anticatalanisme com a dubtosa eina 
electoral, no ho sembla.

“Davant d’això què fem? Tornar a de-
manar diners? La desobediència estaria 
bé, però pertany a una pantalla anterior. 
No ens podem arriscar a l’ofegament 
econòmic perquè l’amenaça de noves 
multes és real”, argumenta Gisbert en 
contestació a les veus que reclamen una 
actitud més combativa. 

Comptat i debatut, en el curt termini 
no hi haurà emissions públiques en cata-
là. L’apagada al País Valencià continuarà 
de manera indefinida. Com en l’era del 
blanc i negre.

                                    Xavier Aliaga

Un país sense televisióSocietat

34 EL TEMPS  25 DE NOVEMBRE DEL 2014

La recuperació del senyal de TV3 fou motiu també d’una ILP que, en aquest cas, va ser rebutjada 
pel Congrés dels Diputats.

prat


s
 i
 camp


s

ACPV descarta que 
es puga veure TV3 
al País Valencià 
mentre no hi haja 
un canvi de govern


