PORTADA

El ‘cas Botin’

EOGNOM| A
La Audiencia investi;
Botin por un presunto dehtg?isca.l 2

-lllaﬂuamw rsawr

arts i quarts, o sigui obrar injusta-
ent afavorint uns i perjudicant
els altres, és el que ha fet la
premsa de referéncia espanyola
amb els casos Botin i Pujol. Els quatre
diaris impresos analitzats sén ABC, El
Mundo, El Pais i La Vanguardia. S’han
consultat els diaris del dia en que els
respectius escandols van esclatar i els
de les jornades successives, en total
vuitanta exemplars. Quantitat de do-
cumentacio suficient per extreure la
conclusié que, per una altra banda, a
simple vista ja s’havia pogut palesar:
les parts i quarts que han fet.

Amb relacié al banquer tot va ser
prudencia, gens d’opinid, passar el
trangol com més aviat millor i, sobre-
tot, pensar i repensar molt bé totes les
paraules que usaven, no fos cosa que
aparegués algun adjectiu inconvenient.
En el cas de Pujol no hi ha hagut cap
contencid. De fet ha estat tot el contra-
ri: exuberancia tipografica, desplega-
ment informatiu a més no poder, ana-
lisis des de tot punt de vista, pagines i
més pagines, opinions sense aturall —i
totes en contra de I’ex-president—, titu-
lars valoratius extremadament negatius
contra ell i la seva familia i, en el cas
dels diaris madrilenys, mesclant en tot
I’afer CiU, el nacionalisme i el procés
sobiranista.

18 EI. TEMPS 30 DE SETEMBRE DEL 2014

Fefipevien hofrenda al Aposiol o
«En Espaiia caben lodaslas -
de sen rse espdnol»

:LEJUUO:.UM s

Pujol admite
que oculto
durante 34

anos dinero
fuera de Espana
|JMTB¢?QQI:?;\I;WI¢RJLIM , que

e [
3 UGS e ataae 3 Cautas
FRacn ¥ pido perdin

Parts I quarts

Els diaris impresos espanyols de referéncia
han tractat de manera molt diferent els ‘casos’
Botin i Pujol. L'hemeroteca en dona fe.

H ABC

Sobre el ‘cas Botin’. EI 17 de juny de
2011 el diari monarquic portava la noti-
cia sobre Botin a la secci6 d’economia.
Mitja pagina amb un titular molt des-
criptiu, sense cap valoracid, servia per
informar que “L’Audiéncia investigara
els Botin per un presumpte delicte fis-
cal”. Un destacat matisava: “La familia
assegura que ja va regularitzar la seva
situacio el 2010”.

Els dies seglients I’ ABC no troba opor-
th continuar donant informacions sobre
el tema. El dia 18, aix0 si, informava de
la intervencié del banquer davant de la
junta d’accionistes del seu banc: “Feina i
confianca, receptes de Botin per sortir de
la crisi”, es meravellava el diari.

El 22 de maig de 2012, novament
a les pagines d’Economia, un simple

breu —un ter¢ de columna- tancava
I’afer amb un laconic titular: “Arxiven
la causa contra Botin per un presumpte
delicte fiscal”.

Sobre el ‘cas Pujol’. El 26 de juliol de
2014 la conservadora capcalera de Ma-
drid obria a tota plana: “Pujol confessa
que oculta durant 34 anys diners fora
d’Espanya”, i dedicava a I’afer dues
pagines senceres d’interior. L’editorial
treia foc des del titol mateix: “La hipo-
cresia de Pujol”. No sols el crucificava
sind que, sobretot, volia deixar clar que
“la nova troballa [no diu quines han es-
tat les anteriors] confirma, un pic més,
que el nacionalisme és la bandera que
usa I’elit politica catalana per amagar
els seus terbols negocis i garantir la se-
va immunitat mitjancant la construccio



PORTADA

El clan puj dbréd
Pujol cobré doce mill
€n comisiones cop facturas f: olnes

I expresibenty catatin defs o U0 CTICy Dieed sin v ilesgios s Itacionabes o ..
a

Conserve ia tranquilidsg
B 51 emprics

del seu particular paradis”.

Els nou dies segiients no canvia el to
ni el desplegament. “La confessi6 de
Pujol deixa sense legitimaci6 el desafi-
ament sobiranista catald”, concloia en
portada el 27. Per si algd no ho havia
entés, I’editorial ho aclaria. Sota el ti-
tol de “Menys vies, menys corrupcio,
més Constituci¢”, assegurava que era
evident que Pujol “és el retrat de la part
obscura de la classe politica que lidera
el procés separatista a Catalunya”. A
més, dedicava només catorze pagines a
la questio, amb titulars com “CiU, un
partit acorralat per la corrupcid”, tot
arrebossat amb opinions de Jaime Gon-
zalez, Luis Ventoso, Antonio Burgos,
José Maria Carrascal, Ifaki Ezkerra...
tots els quals, com és bo d’imaginar,
donaven tanta matraca a I’ex-president
de la Generalitat com al nacionalisme en
general. En paraules de Ventoso, un pro-
digi d’elegancia, “la confessié certifica
la podridura del régim que vampiritza
Catalunya”.

No cessa el tsunami en cap jorna-
da. Dedica diariament com a minim
tres pagines completes d’interior —que
s’allargaren a sis, vuit o les que fessin
falta— per intentar desprestigiar Pujol i, a
través d’ell, el nacionalisme en general i
sobretot el procés sobiranista. En aques-
ta croada les plomes opinants hi juguen

un paper estel-lar. Com és el cas, el
dia 28, d’Isabel San Sebastian. Sota
el titol de “Espanya no roba” conclou
el seu peculiar raonament assegurant
que els nacionalistes “enverinaren la
convivencia, atiaren I’enfrontament i la
divisio per convertir la Generalitat en la
seva finca”.

El 29 dedicava les tres pagines obli-
gades a la diaria filtracio: “Hisenda
investiga les dades fiscals aportades pels
Pujol”, i en un faldd de la 21 descobria
una monstruositat: “El banquer de la
familia [de Pujol] és un directiu del F.C.
Barcelona”. Ja es torbava, ja, el pérfid
Barca a apareixer. El cim de la jornada
I’aportava una entrevista a Jon Juaristi,
imprescindible quan es tracta d’atacar
el nacionalisme: “A Catalunya hi ha una
amenagca sobre la llibertat civica”.

El dia seglent el cas ocupava honors
a quasi tota la portada: “El clan Pujol va
cobrar 12 milions en comissions amb
factures falses”. L’ABC no necessita,
com es Veu, esperar un acusacio concre-
ta de la fiscalia ni una sentencia judicial.
Ell té la seva veritat, que és I’Unica que
val. L’editorial —“Pujol, retrat del naci-
onalisme”—, inenarrable: “Els que pro-
mouen la independencia de Catalunya
duen I’estigma de la corrupcio al front”.
Talment. Per si no bastava, les signatu-
res de David Gistau i Ignacio Camacho
hi insistien. Aquest Ultim acabava la
deposici6 del dia amb una, si més no,
espectacular conclusid: “Pel seu caracter
simbolic, el pujolazo ha fet miques la
tesi de I’espoli fiscal”.

El darrer dia de juliol el rotatiu més
divertit de Madrid comencava a tancar
el cercle. Si abans havia descobert la im-
plicaci6 del Barca, ara denunciava que
“Pujol Ferrusola oculta fons milionaris
a Croacia amb un testaferro d’ERC”.
Pujol-CiU-Barga-ERC: tots els dimonis
en el mateix sac.

Cada dia és un festival, a I’ABC. So-
bretot a les opinions, sempre mesurades
i plurals: a més dels ja citats, també hi
intervenen Félix Madero, Jesus Lillo,
David Gistau, Fernado Garcia de Cor-
tazar... La mesura que mostren va entre
la critica despietada fins a la invectiva
més cruel. La pluralitat es desplega des
dels que ataquen Pujol, els que insulten
el nacionalisme fins as que fan les dues
coses contra un i I’altre alhora.

Les pagines d’informaci6 que s’ocu-

pen diariament —minim, ja s’ha dit,
tres— el cas fan continues variacions i
combinacions del mateix tema: “Clan
dels Pujol: una administracié al servei
d’una familia” (30 juliol), “El fill gran
de Pujol oculta una propietat d’una casa
de sis milions” (1 d’agost), “Tota una
familia sota investigaci6” (3 d’agost),
“L’empresari de capcalera de Pujol va
fer rics els fills de I’ex-president” (4
d’agost)... La qiestio és repetir un pic i
un altre la cosa, sense defallir.

Sempre es culmina la jornada amb
I’entrevista —una mena de diguem-ne
“galeria dels antinacionalistes”— sobre el
tema central en la qual apareix qualsevol
minimament conegut que tingui alguna
cosa a dir contra els perversos catalanis-
tes, com és el cas del ja citat Juaristi o, el
2 d’agost, de I’inefable Nicolas Redon-
do Terreros: “El nacionalisme representa
el pitjor que tenen les tradicions”.

En resum, cadascun dels deu dies el
cas va ser motiu de portada, hi dedi-
ca quaranta-tres pagines interiors, totes
amb titulars valoratius —sempre negatius
per a Pujol i el nacionalisme—, aixi com
ingents quantitats d’articles d’opinio i
editorials en el mateix sentit.

En contrast, el cas Botin no va merei-
Xer ni una portada, només mitja pagina
d’interior, a més d’un breu; cap editorial
ni article d’opinio.

H EL MUNDO

Sobre el ‘cas Botin’. Dia 17 de juny
de 2011 una crida de portada remet a
les pagines 36 i 37, secci6 d’Economia,
on s’informa que la fiscalia ha presentat
“una denuncia contra els Botin”, i en un
suport d’analisi es comenta que “és un
cop d’imatge” per al Banc de Santander
i el seu president.

L’endema es fa referéncia, a mitja pa-
gina 42, que “Botin manté el seu suport
a Zapatero a pesar de la dendncia”. El to
de la redaccio sembla indicar que el re-
dactor se n’estranya i ressalta el taranna
del banquer, que no s’ha enfadat. Logic.
El periodista no podia saber que el presi-
dent del Santander ja sabia aleshores que
la dendincia es convertiria en fum.

El 23 de maig de 2012 el diari es limi-
tava a constatar, a la pagina 35, d’Eco-
nomia, que s’havia arxivat la causa.

Sobre el ‘cas Pujol’. A partir del dia 27

30 DE SETEMBRE DEL 2014 EI. TEMPS 19



PORTADA

El ‘cas Botin’

g B, e mi‘?ﬁ‘i‘fﬁ“ﬁ.

5 e e e B -
Pu ol pide «perdon» por las cu

dels sn? tami!ia en paraiso fiscales

o | 8

e suespemncinde | Ao
e

Ot e para b
% 4 e del wnss
¥ty g 1 ”"I- b
fvimt s

Descubberto el
gen Matusalén
L s
N

Susana Diaz acapara la mdxima i
cuota de poder en la Ejecutiva o

\hmmwam'ﬂmmmrn

= - m&m
umnas
giguiero de RTVE

piblica Sepi e acabo de ar
e e thir g |

COROMIA, oo 178

M

Vi

Denuncia KP'E"E“tthm dmw
v\m.l.\\:rum.ﬂw u\\;a'g;‘“ n»c\ammli'i‘“ el

.Ll Aulieoc

s o

’endema de la confessié de
Pujol, comenca el particular festival d’El
Mundo. Els editorials —cinc— van en la
linia d’argumentar que el cas Pujol no
és cap cosa aillada del procés sobiranista
que viu el Principat. Aixi, el dia 26, el
diari assegura que “som davant d’una
confessid historica que ddéna moltes
claus sobre el que passa a Catalunya”.
Per descomptat, el rotatiu reflecteix
les filtracions policials i de I’Agéncia
Tributaria com si fossin veritats jutjades.
| per tant es permet editorialitzar donant
per fet el delicte des del titular: “Pujol,
una heréncia i mil i una comissions” (29

20 EL TEMPS 30 DE SETEMBRE DEL 2014

s
e e T e

El pacto de la vergiienza

F\,ummmm-hm«whmwwmﬂ

Julin, tras wmmumexm&uhllﬂ‘bﬁ

i  comarene
st} Anditse ¥
SBESTIAD

arapalo de

4 horas
. la Junw

de juliol).

El que més preocupa El Mundo és fer
tot un cos de la suposada corrupci6 i del
procés catala: “El cas afectara el procés
sobiranista”, (1 d’agost) i, clar, en conse-
qliéncia, la bona nova és que “El Govern
[espanyol] ja no tem el desafiament
d’Artus Mas” (2 d’agost).

Pel que fa a les opinions, ni una de les
moltes publicades —Pedro J. Ramirez,
Jiménez Losantos, Victoria Prego, Fran-
cesc Valls, Salvador Sostres, Luis Maria
Anson, Vicente Lozano, Arcadi Espada,
Carmen Rigalt, Rafael Moyano...— deixa
d’atacar ferotgement no sols Pujol i la
seva familia sin6 tot el nacionalisme i,

per descomptat, el procés sobiranista.
La tesi permanent és senzilla: si I’ex-
president esta sota sospita -bé, per a
ells no hi ha sospites sin6 veritats
descobertes, encara que cap jutge
no les hagi validades- el sobiranisme
esta tocat. Es molt rellevant el que
escriu el director, Casimiro Garcia
Abadillo, el dia 3 d’agost, en refe-
réncia a la connexi6 entre I’escandol i
sobiranisme al cap del qual s’ha posat
el president actual de la Generalitat.
Amb el titol “Pujol, la caiguda del mi-
te del ‘pages arreglat’™, adverteix: “la
policia creu que hi ha relacio entre els
comptes de Pujol i I’heréncia que tenia
el pare d’Artur Mas”. Quasi calcat al
que insinuava el ministre Montoro en
el Congrés. Curios.
El Mundo dedica al cas el dia 27 tota
la portada i quatre pagines d’interior;
I’endema publica una crida a la pri-
mera plana i quatre més a dins; el 28,
més portada i dues internes; el 29, de
nou honors d’obertura i tres més; el 30,
primera plana i quatre senceres més; el
31, només dues a I’interior; I'1 d’agost,
tema destacat a la primera i tres més;
el 2, nova obertura i tres més a dins; el
dia 3, novament és el tema més gran a
la primera i n’ocupa quatre d’interior;
i finalment, el 4 d’agost, una crida a
la portada i tres pagines completes. En
total, és tema d’obertura en nou dels 10
dies i hi dedica 30 pagines d’interior a
més de nombrosos articles d’opinio i
editorials -cinc-, sempre en clau critica
contra Pujol i la seva familia, aixi com
negativa al nacionalisme i el sobiranis-
me catala.

A I’afer Botin, hi dedica menys de
tres pagines, una crida de portada, cap
editorial i ni un article d’opinio.

N EL PAIS
Sobre el “‘cas Botin’. El diari del Grup
Prisa informa de I’esclat Botin exacta-
ment igual que I’ABC. La qual cosa ja
diu molt. Els diaris de referéncia de la
dreta i del socialisme com a germans
bessons. Clar, es tractava d’allo que es
diu quiestié d’Estat, no debades afectava
el principal banquer d’Espanya, amic
de tots els presidents del Govern, siguin
del PP o del PSOE.

El Pais publica el 17 de juny de 2011,
a la secci6 d’Economia, que “El jutge



PORTADA

investiga si Botin regularitza del tot els
seus comptes opacs a Suissa”. Fredor
aseptica, cap valoraci6, cap opinid.
L’endema, dos quarts del mateix. In-
forma sobre la junta d’accionistes del
Banc de Santander i que Botin es
limita a dir, sobre I’afer dels doblers
al paradis fiscal, “no comento temes
judicials”. Aquesta actitud tan superba
no mereix cap comentari editorial,
ni opini6é de columnista, ni valoracié
critica... Res. lgualment, quan I’Au-
diéncia Nacional arxiva el cas, una
mera informacio constata la fi de les
tribulacions dels Botin. | prou.

Sobre el “‘cas Pujol’. El 26 de juliol de
2013 El Pais obri —a la versio digital—
amb la declaraci6 de I’ex-president

i editorialitza amb duresa sota el titol
“Un engany de 34 anys”. El diari antiga-
ment autotitulat com “I’independent del
mati” assegurava que, si bé “Mas intenta
que no afecti CDC ni el seu Govern”,
seria una empresa inGtil perque “el cas
promet que es declinara en plural (...) No
es pot tractar els ciutadans d’estupids”.
A les pagines de Politica atacava amb la
mateixa artilleria que EI Mundo i ABC:
“Una familia sota sospita”, “Aromes
corruptes en el clan Pujol”...

L’endema el diari s’apuntava, igual
que els seus col-legues de Madrid, a la
identificacié de la polemica amb
el procés catala. A la secci6 de
Politica titulava: “Mas lluita per
desvincular el pla sobiranista de la
confessio de Pujol”, per explicar
tot seguit en el text als seus lectors
que el que passava era exactament
el contrari: “Malgrat estar retirat de
la primera linia, el paper de Jordi
Pujol ha estat crucial per a I’avanc de
I’independentisme”, aixi que ara que
ha passat a estar sota sospita, doncs...
La conclusi6 només podia ser una.
Per si el lector no la captava prou, la
posava negre sobre blanc en un article
d’opinio el dia 28 Lluis Bassets: “La
confessio pot desanimar I’independen-
tisme més moderat i recent”. No sols
aixo, sind que l’articulista se sumava a
les tesis dels columnistes de la premsa
dretana espanyola i sentenciava: “En
tota la historia hi ha un estil inconfusible
que es reconeix en tot, que inclou el
partit (CiU), el govern catala i el conjunt
dels liders nacionalistes”.

tuvo dinero en

durante 34 afios

Una nueva generacion
de Peter Pan en EE UU

La insistencia de la capcalera socia-
lista en el declivi sobiranista per culpa
de I’afer Pujol es repeteix diversos dies.
L’1 d’agost informava que malgrat que
“L’independentisme renega de Pujol per
salvar el procés”, era evident que igual
que “la conversié de I’ex-president de la
Generalitat a I’independentisme va ser
en el seu dia una victoria per al sobira-
nisme” ara [I’escandol] “I’ha convertit
en un llast” que perjudicara el proceés.
En conseqiiéncia comencava a veure,
0 a animar, una alternativa politica a
través de Duran i Lleida: “Prepara per a
novembre I’embrié d’una alternativa”
al separatisme.

Igual que els altres dos rotatius
de Madrid analitzats, El Pais dedica
moltissim d’espai a totes les variants
de I’assumpte original: els familiars
de Puijol, els informes policials —si bé
en aquest cas s’ha de fer la precisid
important que sempre identifica que
es tracta d’aixo, informes, i no de
certeses com deixaven entendre els
altres diaris madrilenys—, I’actuacié

inicial de la fiscalia, les implicaci-
ons politiques... Aixi mateix, acull
moltes opinions —Valenti Puig, Lluis
Bassets, Jorge M. Reverte, Xavi-
er Vidal-Folch, Francesc de Carre-
ras...—, si bé no tantes com EIl Mundo
i ABC, totes critiques envers el pro-
tagonista de I’escandol.
El fet que el diari no ofereixi la se-
va hemeroteca en PDF des de maig
de 2012 —i que no s’ha tingut accés al
paper a cap de les biblioteques i arxius
de Palma visitats— fa impossible la quan-
tificacié de pagines, perd sens dubte les
dedicades al cas Pujol multipliquen per
molt les que tingueren com a objecte el
cas Botin. | aixd no hauria d’estranyar
gens ni mica: en aquests assumptes la
coincidencia dels diaris de Madrid és
molt alta.

g o~ |

Pujol admite que

joncs” s
Halls ol dialoge

paraisos fiscales con Rajay

Hl expresidente catal

'\V‘.é_.l o

L CONGRESD DEL CAMBIO I -
sanchez quicre un PSOE eficaz Lt

y centrado que gane clecciones st

Lo socialistas aclaman al diputad madr rum.\u

F NTURA
jo el cisma imﬂfgrwm e

H LA VANGUARDIA

Sobre el ‘cas Botin’. El diari barceloni
no dedicava ni una linia de portada el 17
de juny de 2011 al cas Botin. Ocupava
dos tercos de la pagina 62, a la seccié
d’Economia. El titular s’inclinava clara-
ment a donar la versié del sospitos: “La
familia Botin admet que té patrimoni a
Suissa, ja regularitzat”. Per si no queda-
va clara la bona voluntat del banquer, un

prosocialista, o potser
per aixo mateix, El Pais s’ha arrenglerat
en aquests temes amb els diaris ABC

i El Mundo, donant matraca a Pujol i

el nacionalisme i passant rapidament
per sobre del cas Botin.

30 DE SETEMBRE DEL 2014 EI. TEMPS 21



PORTADA

El ‘cas Botin’

destacat informava

que “la familia Botin ha ingressat

uns 200 milions a Hisenda de manera
voluntaria els dltims mesos”.

En el moment que es tanca el cas, el
22 de maig de 2012, La Vanguardia es
limitava a constatar-ho, asépticament, a
la pagina 49, d’Economia.

No dedica ni un editorial ni cap dels
seus columnistes troba la qiestié prou
rellevant per opinar sobre el particular.

Sobre el ‘cas Pujol’. El fet de ser editat
a Barcelona no ha distingit el rotatiu dels
seus col-legues de Madrid, en aquest as-
sumpte. EI 27 de juliol passat obria amb
un titular a quatre de les cinc columnes
que reflectia la confessio de I’ex-pre-
sident. A la segona pagina el director,
Marius Carol, ja opinava criticament.
I a I’interior s’hi dedicaven cinc pagi-
nes d’informacié amb dues opinions a
carrec de Joaquin Luna i José Antonio
Zarzalejos —antic director de I’ABC, per
cert—, que, és clar, crucificaven Pujol.
Els segiients nou dies La Vanguardia
no deixa d’arrenglerar-se amb els diaris
de la capital espanyola analitzats. En
totes les edicions I’afer ocupava honors
de portada, sigui amb una crida més o
menys destacada 0 com a noticia més
important. El dia més espectacular va
ser el 30 de juliol. Normalment la pri-
mera plana es dedica a diverses noticies.

22 EI. TEMPS 30 DE SETEMBRE DEL 2014

M croggy,

x PO 0ot Py

O, e ‘m«rf.’?umn'? g

0 confisiiey g g
e refiu

- Sénchez prome
PPt g, B'PP_y a'mdepfﬂdianrhym'
5 ‘"ﬂwn&‘mﬂéﬂﬂ"‘;ﬂ ]

Aquesta jornada, no. Era ocupada total-
ment pel cas Pujol, amb una enorme
foto de I’ex-president i un titular a cinc
columnes, de banda a banda, que no
deixava escletxa per al dubte sobre que
opina I’empresa editora: “Pujol deixa de
ser Honorable”. Es obvi el joc de parau-
les entre el titol protocol-lari i I’adjectiu,
pero no per aix0 deixa de copsar la valo-
racid, tan brutal i descarnada.

Els editorials del diari barceloni son
tots molt critics —“L’enfonsament d’un
mite”, “L’heréncia de Pujol”...— combi-
nats amb I’exhortaci6 a canvis a CDC
—“La refundaci6 de Convergéncia”- .
Les informacions segueixen el mateix
patré ja vist a la premsa de Madrid.
Primer, la confessié de I’ex-president,
després les implicacions familiars i lla-
vors I’allau d’informes de la policia, els
inicis de les investigacions del ministeri
public, les implicacions politiques per
a CDC i Artur Mas —sempre separant,
al contrari dels rotatius madrilenys, el
president actual de I’antecessor—: “Pu-
jol admet més de quatre milions sense
declarar a Andorra” (dia 26 de juliol),
“La familia ja ha pagat dos milions a
Hisenda” (dia 27), “Els negocis conflic-
tius de la familia” (27), “Els doblers dels
Pujol a Andorra vingueren de Suissa”
(3 d’agost), “La fiscalia investigara el
patrimoni dels Pujol” (29), “L’Audiéen-
cia vol el “‘cas Pujol’” (31), “La fiscalia
demana la historia tributaria dels Pujol”
(1 d’agost), “CDC mostra a Pujol la por-
ta de sortida” (28 juliol), “El cas Pujol
i ’ascens d’ERC aboquen [CDC] a la

;ér Honorable

cid eechanss
o Tods lo ppsichdn £
1“:44 arvonicio del eafien
fivel Harliment s nists

“De qué
}femtdﬂ

.

¢ Jas ki
iy o e s O
‘:::‘lll‘v‘:\;hﬂ e 3 vid poditien

ol
s o

ot

Deiens
avos
pstr e

o

refundacid” (4 d’agost)...

El desplegament d’opinants sobre el
tema inicial i totes les ramificacions
també cal destacar-lo: als ja citats Carol
i Zarzalejos s’hi sumen Joaquin Luna,
Pilar Rahola, David Gonzélez, Francesc
Marc-Alvaro, Lluis Foix, Sergi Pamies,
entre d’altres. Signen columnes molt
dures contra Pujol, perd sense arribar
a I’insult, com si que passa a Madrid i,
aixi mateix, demostren més moderacié a
I’hora d’analitzar les implicacions poli-
tiques del cas.

Respecte a les pagines dedicades a
I’afer, durant les deu jornades, se n’acu-
mulen fins a 44, a més d’espais d’opinio
i els editorials. El dia que més sorpren
és el ja 30 de juliol, quan omple amb el
tema més d’11 planes.

O sigui que, en resum, per a La
Vanguardia el cas Botin no mereix
més que dues planes, mentre que el
de Pujol bé en justifica vint-i-dues
vegades més, a banda de 10 editorials
contra cap sobre el banquer, i una gran
quantitat de columnes d’opini6é sobre
I’ex-president per zero referides a la
fortuna del financer.

Parts i quarts. L’analisi comparativa
sobre com han enfocat els quatre diaris
els casos Botin i Pujol deixa clar i llam-
pant que tots han fet parts i quarts. Amb
el banquer, tot era prudencia, asépsia,
cap valoracié i voluntat que se’n parlés
el minim possible. Sobre Pujol, tot el
contrari.
I I’espectacle continua.




