
prats



 i
 camps




3 DE DESEMBRE DEL 2013  EL TEMPS  31

Burjassot ordenadament o els desallotja-
rien amb violència i s’exposarien a penes 
de presó de fins a tres anys. El corredor 
que donava accés al control, ocupat per 
ells des de la 1, es dissoldria així que la 
policia fera acte de presència.

Cap a les 12 hores, mig dia després del 
primer intent de clausura, dos tècnics i 
una trentena de membres dels cossos de 
seguretat de l’estat van entrar a l’edifici, 
i a les 12.19 hores, en directe, moria Nou 
i els treballadors trencaven a plorar.

Què queda ara? Sense RTVV, al País 
Valencià no hi ha cap canal d’abast auto-
nòmic en la llengua pròpia. Encara pitjor, 
els altres dos que arriben de cap a cap del 
territori –de titularitat privada i concedits 
per la Generalitat l’any 2005– no tenen 
producció pròpia pràcticament.

En el primer cas, Televisión Popular 
del Mediterráneo, participat a parts iguals 
per les diòcesis valencianes, la COPE i 
un grup d’empresaris liderats per José 
María Mas Millet, tan sols té programa-
ció pròpia de dilluns a divendres i de les 
19 hores fins a la 1, tota en castellà: han 
fitxat els ex-Canal 9 Julio Tormo i Nacho 
Cotino, i els dos programes estrella són 
la tertúlia política El Faro i l’esportiu Si-
llas Gol. Esporàdicament emeten alguna 
festa o celebració religiosa en directe.

Fonts de Televisión Popular asseguren 
que no tenen previst ampliar la produc-
ció pròpia, tot i que ja tenen experiència 
a retransmetre partits de pilota valencia-
na, per exemple: RTVV els contractava 
la retransmissió, que podien fer gràcies a 
la seua unitat mòbil.

L’altre canal autonòmic, del grup Vo-
cento, emet el canal de televenda EHS.
TV tot el dia, excepte 45 minuts en què 
programen La hora de Las Provincias, 
un debat –també en castellà– presentat 
per Ramón Palomar. Abans, va ser Las 
Provincias TV, el canal estatal de Vocen-
to –La 10– i Metropolitan TV, però van 
abaixar la persiana per poca rendibilitat.

L’altra via oberta pel Consell per a fer 
arribar la llengua és una desconnexió més 
ampla de TVE, com la de Catalunya. És 
l’opció en què més confia el Consell... Si 
és que no reobre la televisió autonòmica 
de la mà d’un altre grup privat, com Uni-
dad Editorial, editora d’El Mundo. Pedro 
J. Ramírez, de fet, va saber abans que 
ningú que Fabra clausuraria RTVV.

Víctor Maceda

El futur d’RTVV 
ja estava escrit

EL TEMPS ha tingut accés a la primera versió de 
l’informe Price Waterhouse Cooper encarregat 
l’any 2010 per RTVV quan José López Jaraba 
n’era director general. A diferència del document 
publicat el 2012, aquest primer informe ja 
especificava com s’havia de fer l’externalització 
de continguts. No debades, s’hi recomana una 
dimensió de la plantilla pràcticament idèntica a la 
que va quedar a la casa després d’acabat l’ERO.  



RTVVPolítica

32 EL TEMPS  3 DE DESEMBRE DEL 2013

L’
informe, fins ara secret, va costar 
180.000 euros més IVA i RTVV 
el va encarregar a Price Water-
house Cooper (PWC) el desem-

bre de 2010. Són dos toms. El primer, de 
59 pàgines, es titula, en castellà, “Model 
organitzatiu actual de Ràdio Televisió 
Valenciana” i és una radiografia de la 
situació de l’ens. El segon, de 89 planes, 
es titula “Model futur de Ràdio Televisió 
Valenciana” i ja explica què s’ha de fer 
per a redimensionar-la. Tots dos tenen 
com a avantítol: “Adaptació del Model 
Organitzatiu i de Gestió a la conjuntura 
actual” i la data del copyright és 2011. 
Aquest exercici d’abús de l’eufemis-
me es podria traduir més o menys en: 
“Quants treballadors hem de despatxar 
per privatitzar la programació de Canal 
9”.

 José López Jaraba, director general 
d’RTVV, va rebre els papers a mitjan 
any, quan ell ja havia avançat al diari 
ABC que s’estava planejant un ajust de 
dimensions ciclòpies. Sindicats i treba-
lladors van començar a témer el pitjor. 
I és per això que el comitè d’empresa, 
els partits polítics de l’oposició i els 
membres del consell d’administració 
proposats per PSPV, Esquerra Unida i 
Compromís, van reclamar aquest do-
cument amb insistència. Jaraba se’ls 
espolsava dient que es tractava d’un 
esborrany de treball. 

Pel juliol del 2012, després que Juan 
Prefaci, secretari general de l’ens, anun-
ciara als treballadors que l’ERO era una 
realitat i que afectaria un total de 1.198 
persones, la direcció va facilitar l’infor-
me. Però era un altre. El segon. El que 
té copyright amb data del 2012 i només 

ocupa un volum. És aquell que pretenia 
que la televisió funcionara amb 243 
treballadors i la ràdio amb 66. A més, 
té diferències ben sonores respecte al 
document original que, fins ara, i com si 
fos un medicament, sempre ha estat fora 
de l’abast dels treballadors. 

Primera diferència: com s’ha de 
fer l’externalització. És la més vis-
tosa i potser és la que va provocar que 
Jaraba, com un sant Pere recalcitrant, 
l’amagara a tothom. L’informe de 2011 
té un subcapítol, que va desaparèixer del 
tot en el de 2012. Conté les bases per a 
externalitzar Canal 9. Ocupa les pàgines 
18 a 21 i es titula “Alternatives per a la 
contractació de continguts”.

La primera frase de la pàgina 18 diu: 
“Tal com s’ha recomanat en aquest 
informe, després de l’anàlisi exhaustiva 
del model operatiu, s’ha de contractar 
la producció de tots els programes no 
informatius ni esportius a tercers”. A 
continuació es descriuen els diversos 
models de contractació. El primer que 
proposen és el de la producció en bloc, 
que consisteix a encarregar tots els pro-
grames en un paquet o en un conjunt 
reduït de paquets a un sol proveïdor o 
a un nombre reduït. Això tindria uns 
certs avantatges com ara menys pape-
rassa i economia perquè la productora 
adjudicatària podria aprofitar sinergies. 
L’inconvenient, el més gran, que el 
redactor del document hi veu és que 
RTVV pràcticament no tindria control 
sobre la qualitat del producte. Un in-
convenient no tan gran per a PWC és 
que hi ha pocs proveïdors de serveis va-
lencians capaços d’oferir, a la pràctica, 

una  reixeta completa a Canal 9. Hi ha, 
també, una possible llista de  candidats 
entre els quals, Alba Adriática, de José 
Luis Moreno, Gestmusic, o Vértice 360, 
que finalment hauria estat l’adjudicatà-
ria única si la cadena no haguera tingut 
aquest final tan abrupte.

Les aigües de Radiotelevisió Va-
lenciana no han estat mai calmes, 
però les direccions generals de Pe-
dro García i José López Jaraba van 
assolar l’ens com un tsunami. García 
va dimitir el mes d’agost del 2009, 
quan ja se sabia investigat en la 
branca del cas Gürtel relacionada 
amb les presumptes contractacions 
fraudulentes per la cobertura televi-
siva de la visita del papa a València 
el 2006. El seu successor, José López 
Jaraba, havia aterrat mesos abans a la 
cadena. Venia de Madrid i va passar 
a dirigir, sense vocació, una empresa 
pública que ja arrossegava més de  
mil milions d’euros de deute. A la 
vuitena planta, Jaraba va fer el sord. 
Sord, mut i cec va ser el  29 d’octu-
bre de 2009, quan tres treballadores 
de l’empesa li van demanar auxili. 
Més endavant, a les Corts, va negar 
que les tres periodistes de qui sexu-
alment Vicente Sanz havia abusat 
l’estigueren buscant frenèticament 

Qui? Quan? 
Per què?

prats



 i
 camps






3 DE DESEMBRE DEL 2013  EL TEMPS  33

La segona proposta seria contractar 
la producció de programes de manera 
individual, que diuen que facilitaria el 
control per part de la cadena, i a més 
també es donaria l’opció de participar 
a empreses valencianes, que són més 
menudes que les estatals, i posa com a 
exemple entre altres Trivisión, Malvar-
rosa Media, Conta Conta produccions.

L’informe PWC no es mulla i en les 
recomanacions finals es limita a recor-
dar els avantatges i els inconvenients 
de cada proposta. Això, no ho sabien 
els treballadors ni els partits polítics de 
l’oposició, ni tan sols els membres del 
consell d’administració l’estiu del 2012 
quan es negociava l’ERO. Perquè, tot 
aquest capítol no era a l’informe que 
l’empresa va facilitar a les parts. 

Crida l’atenció que l’ex-directora ge-
neral, Rosa Vidal, negara sempre la 
coneixença de l’informe. En el judici i 
en declaracions a la premsa, Vidal va 
reiterar que ella no va rebre cap paper 
en arribar al càrrec. I va afegir que, 

cansada que li preguntaren per això, el 
va demanar personalment a Price. Tot 
i així, el plec de condicions per a con-
tractar les productores externes publicat 
el 31 de juliol és pràcticament calcat al 
que proposava PWC dos anys abans. I 
el resultat era justament aquest: una sola 
empresa es feia càrrec de tota la progra-
mació de Nou.

Segona diferència: la xifra de 
treballadors que havien de ser 
acomiadats. L’externalització només 
es podia fer després d’haver expulsat 
una quantitat important de treballadors. 
L’informe PWC que RTVV va posar 
damunt la taula per a negociar l’ERO 
proposava acomiadar 1.419 persones de 
les 1.660 que formaven la plantilla. Això 
no obstant, la mateixa empresa va inten-
tar suavitzar-ne el nombre i el va deixar 
en 1.198. El 76 per cent de la plantilla. 
Ara s’ha pogut comprovar que, en el 
primer informe, la xifra de treballadors 
que PWC proposa d’acomiadar és de 

940. Potser no és casualitat que el nom-
bre d’acomiadats al final del procés de 
l’ERO i després del rescat de vora 200 
tècnics el mes d’agost, haja sigut de 952. 
Aquesta és una nova dada que permet 
deduir que aquell primer informe era en 
realitat el patró amb què els modistes de 
Garrigues havien d’emmotllar el vestit 
RTVV.

Tercera diferència: amagar el 
cost de l’operació. L’informe publi-
cat no parlava en cap moment de quant 
costaria a les arques públiques aplicar la 
retallada de  plantilla. Només deia que 
l’estalvi en costos de personal seria de 
54 milions d’euros. En aquest cas, en la 
segona redacció els consultors amagaven 
el diagnòstic que, mesos abans, havien 
fet ells mateixos en comprovar les carac-
terístiques i la composició de la plantilla i 
el que s’afirmava en el conveni col·lectiu 
d’RTVV. Així, la versió raspallada de 
l’informe PWC es va oblidar d’incloure 
aquesta frase: “La indemnització mínima 

perquè mediara, perquè parara els peus 
al sàtrapa que des de feia anys les tenia 
acovardides. Elles ho van denunciar el 
mes de febrer del 2010. El cas encara 
no s’ha jutjat, però Jaraba ha hagut de 
declarar com a testimoni. També Lola 
Johnson, que era directora de Canal 9 i 
després va ser consellera del Govern de 
Francisco Camps, ha prestat declaració. 
Totes aquestes coses no es veien per 
la televisió. El personal directiu i els 
segons i tercers escalons, fins a arribar 
a les direccions dels informatius, eren 
persones de la confiança absoluta no 
del director general, sinó de l’equip 
de comunicació de Presidència de la 
Generalitat. No debades, alguns càrrecs 
els han ocupat persones que només ha-
vien de travessar les portes reversibles 
que connecten Canal 9 i la Generalitat. 
A la casa era vox populi, però aquests 
dies de primavera i obertura informa-
tiva després de l’anunci de tancament 
definitiu d’RTVV, alguns d’aquests 
càrrecs intermedis ho han confessat en 
un striptease sense precedents. Mentre 
tot això succeïa intramurs, l’audiència 
televisiva queia en picat i els informa-
tius es convertien en exercicis exaspe-
rants de manipulació. Es va arribar al 

zenit aquell dia de juliol del 2011 en 
què Francisco Camps va dimitir per la 
seua imputació en el cas dels vestits de 
la trama Gürtel i Canal 9 no va donar 
en directe l’última compareixença de 
Camps com a president. Tampoc no 
es van explicar gaire els motius de la 
renúncia, ni es va posar en context.

El dia de la dimissió de Camps ja 
feia més de mig any que els auditors 
de Price Waterhouse Cooper tenien les 
portes obertes de totes les oficines i 
despatxos de Burjassot per a elaborar 
un informe sobre el funcionament de 
la casa. Aquest “Informe PWC” va 

arribar a tenir  categoria de llegenda 
urbana. Tot el món en parlava. Tot el 
món sabia que Jaraba havia pagat una 
picossada perquè li digueren el que tot-
hom ja sabia: que a Canal 9 es gastava 
massa, que tenia poca audiència i que 
la plantilla estava sobredimensionada. 
El primer informe no va veure mai la 
llum. Jaraba el va amagar amb pany i 
clau. Fins i  tot  Rosa Vidal, la directora 
general que va dimitir en assabentar-se 
per whatsapp que el president Alberto 
Fabra havia decidit tancar la televisió, 
va negar sempre haver vist aquest do-
cument.  

Pedro García  i José López Jaraba, increpats per treballadors d’RTVV.

efe


el
 temps






RTVVPolítica

34 EL TEMPS  3 DE DESEMBRE DEL 2013

establerta en el conveni d’RTVV: 45 dies 
per any treballat”. No és un detall menor, 
perquè durant la negociació de l’ERO el 
comitè d’empresa va topar reiteradament 
amb el mur de la part empresarial que es 
negava a acceptar aquest criteri per a in-
demnitzar els treballadors que finalment 
van eixir amb 20 dies per any tal com 
marca la reforma laboral. Algun mem-
bre del comitè d’empresa ha comentat 
que, si RTVV haguera respectat aquesta 
clàusula del conveni, s’haurien estalviat 
no pocs recursos judicials. Tampoc es 
deia que acomiadar els 940 treballadors 
costaria a la Generalitat prop de 67 mili-
ons d’euros. 

Quarta diferència: el llenguatge, 
els mots tabú. És habitual que les 
empreses de consultoria utilitzen un llen-
guatge asèptic o que retorcen la gramàti-
ca fins a nivells insospitats per no dir les 
coses pel seu nom. Quan no interessa, 
n’eliminen el nom però mantenen la 
cosa. El document publicat el 2012 eli-
mina algunes referències a la gestió de 
l’equip directiu d’RTVV que, encara 
que pagava i manava, al consultor li va 

resultar impossible obviar. En la pàgina 
28, quan parla del model organitzatiu 
futur, es pot llegir: “En la proposta del 
nou dimensionament per a cada una 
de les àrees s’han ajustat tots els llocs, 
incloent-hi els caps, intentant mantenir 
un equilibri entre responsables i equips, 
davant l’actual situació”. 

Cinquena diferència: eliminar els 
programes que no convenen. El 
primer informe es va fixar en els progra-
mes informatius fets pels redactors de la 
cadena que, textualment, “aporten valor 
a la programació”. Es tracta de Dossiers, 
Medi Ambient i Societat Anònima. Diu 
l’informe: “D’aquests, Societat Anòni-
ma i Medi Ambient, pel seu format, es 
podrien externalitzar. Tots tres progra-
mes mantindran el seu personal actual”. 
Després recomana la supressió d’Europa 
al dia i Corts perquè no tenen audiència. 
Tot això no apareix en l’informe que es 
va fer públic. Finalment, tots els progra-
mes citats es van mantenir a la progra-
mació després de l’ERO, excepte Medi 
Ambient, l’equip del qual, excepte dues 
persones, saltava pels aires.

I una coda per als qui encara 
creuen en les casualitats. Entre 
els dos textos hi ha més diferències, 
com ara que a l’inici es volien ex-
ternalitzar fins i tot  lingüistes i me-
teoròlegs. Altres, més subtils, poden 
semblar de poca importància, però 
ara, després que les Corts Valencianes 
hagen decretat l’execució d’RTVV, 
són plens de sentit. En la introducció 
dels dos informes es parla del mapa 
televisiu al País Valencià. A la pàgina 
5 del primer se citen els canals que 
farien competència a Canal 9: “La 
Comunitat Valenciana compta amb 32 
cadenes nacionals, 3 autonòmiques i 
desenes de televisions locals”. En el 
publicat el redactor és molt més esca-
rit: “En concret, en l’actualitat la Co-
munitat Valenciana compta amb més 
de 30 canals”. No es fa cap esment a 
les 3 cadenes d’abast autonòmic a les 
quals el president Alberto Fabra es va 
referir quan li van preguntar si tenia 
pensat qui cobriria el buit deixat per 
Canal 9.

 
Margarida Sans

Alguns capítols de l’informe secret de PWC demostrarien que l’empresa 
va començar a negociar l’ERO amb avantatges.

prats



 i
 camps





