
RTVVPolítica

L’
informe Doing Business 2014, 
que edita el Banc Mundial i aca-
ba de veure la llum, precisa què 
costa crear una empresa a l’Estat 

espanyol: 23 dies i 10 tràmits.
El mateix període de temps i les ma-

teixes passes, en sentit invers, que haurà 
necessitat Alberto Fabra per a desmun-
tar-ne una de pública i de gegant, Ràdio 
Televisió Valenciana (RTVV), que el 28 
de novembre, tot just 23 dies després 
de l’anunci de tancament, podria cessar 
d’emetre. És previst que el Diari Oficial 
de la Comunitat Valenciana d’aquella 
data publique la llei de supressió de l’ens 
que les Corts –si no hi ha sorpreses d’úl-
tima hora– hauran aprovat la vespra amb 
els únics vots favorables del PPCV.

Un text senzill, de quatre fulls, que fa 
referència a la “recent sentència 2338/13 
de 4 de novembre, dictada per la Sala 
Social del Tribunal Superior de Justícia 
de la Comunitat Valenciana”, la qual, 
amb relació a l’ERO de RTVV, “ha de-
clarat nul l’acomiadament col·lectiu, tot 
determinant la necessitat de reingressa-
ment de més d’un miler de treballadors”, 
una mesura que, segons els populars, “fa 
inviable la continuïtat de l’empresa, atès 
que el cost de les despeses de personal 
que genera el manteniment d’una planti-
lla sobredimensionada, afegit al del fun-
cionament i manteniment de la societat, 
signifiquen un elevat nivell de despeses 
de personal que la Generalitat no pot 
assumir en moments de crisi econòmica, 
quan l’escassesa dels recursos econò-
mics l’obliga a prioritzar els serveis que 
es consideren bàsics”.

“És per això que resulta procedent, a fi 
de garantir la prestació de serveis essen-
cials per part de la Generalitat, suprimir 
la prestació dels serveis de radiodifusió i 
televisió d’àmbit autonòmic de titularitat 
de la Generalitat”, continua la norma, 
que només consta de tres articles: l’ob-
jecte d’aquesta, l’anunci de supressió del 
servei públic i la dissolució, extinció i 
liquidació de l’ens que el gestiona, Radi-
otelevisió Valenciana, SAU, la nova em-
presa creada per la Generalitat després 
de la mort induïda de Ràdio Televisió 
Valenciana, SA, el deute de la qual, supe-

rior als 1.200 milions d’euros, va ser ab-
sorbit per l’administració valenciana en 
un intent de Fabra de posar el comptador 
a zero. La nul·litat de l’ERO que hi duia 
aparellat, que implicava l’adéu de dos de 
cada tres treballadors, ha fet miques els 
plans del president de la Generalitat.

L’estratègia del cap del Consell –i per 
extensió, del PPCV– va en aquesta línia. 
La setmana passada van insistir que la 
prioritat exclusiva són la sanitat i l’edu-
cació, i van acusar l’oposició i els sin-
dicats d’haver desprestigiat RTVV –els 
primers– i d’haver-se negat a negociar 
l’ERO, els segons. Tant Fabra com el seu 
vice-president, José Ciscar, van insistir-
hi cada dia, conscients que la decisió de 
tancar l’ens públic de ràdio i televisió ha 
tingut un impacte enorme. La tàctica de 
centrifugació de culpes fins i tot els ha 
dut a qüestionar la tasca de Rosa Vidal, 
la directora general que van situar al cap-
davant de la nova empresa i que va tocar 
el dos tan bon punt va anunciar-se’n el 
tancament.

Vidal és la responsable de la desafec-
tació de 186 treballadors l’estiu passat, 
la majoria dels quals tècnics que van 
salvar-se de l’ERO in extremis davant la 
“impossibilitat”, segons ella, de mante-
nir les emissions. Aquesta decisió, que 

va obrir un precipici entre la directora 
general i el vice-president de l’executiu, 
ha acabat tal com s’olorava el segon: 
l’anul·lació de l’ERO per la vulneració 
dels drets del personal que havia estat 
acomiadat des del febrer i que, per tant, 
ja no tenia la possibilitat de quedar-s’hi. 

Vidal ha caigut precipici avall, i Cis-
car, que prova de sobreviure-hi, s’ha sal-
vat per la funció de salvavides que, ves 
per on, representa ara mateix en favor 
de Fabra. Fou Ciscar qui va instigar la 
regulació d’ocupació de RTVV i hauria 
de ser ell qui pagara les conseqüències 
polítiques d’un procés que el Tribunal 
Superior de Justícia valencià ha condem-
nat amb contundència, però sense Ciscar, 
Fabra es trobaria a la intempèrie.

De fet, aquesta crisi reforça el vice-
president. Sense gaires suports al PP 
de la província de València –controlat 
per Alfonso Rus, Juan Cotino i Rita 
Barberà– i amb la seua candidatura del 
2015 en l’aire –la secretària general esta-
tal, María Dolores de Cospedal, es va ne-
gar a confirmar-lo com a cap de llista la 
setmana passada–, Fabra ha conclòs que 
li convé mantenir Ciscar, president del 
PP a la província d’Alacant, la demarca-
ció més nombrosa quant a militants. 

La liquidació de RTVV no ha agradat 
gens ni mica al si del PP. Fabra i Ciscar ja 
van advertir que era la decisió més “du-
ra” i “difícil” que havien adoptat mai i, 
en efecte, la mesura ha estat tan esgarri-
fosa que alguns alcaldes populars no han 
tingut inconvenient a fer-ho palès: Juan 
Bautista Juan, primer edil de Vinaròs 
(Baix Maestrat), fins i tot ha instat el 
govern valencià a replantejar-se-la, per 
tal de buscar-hi una solució.

Per això Fabra va reunir d’urgència la 
junta directiva del PPCV abans que el 
síndic parlamentari, Jorge Bellver, pre-
sentara la proposició de llei de supressió 
de RTVV. Volia assegurar-se que no hi 
hauria rebuig intern, i si era així, intimi-
dar tothom respecte la necessitat imperi-
osa de prendre una mesura tan impactant 
com aquesta. En constatar –per assen-
timent– que tot el partit assumia com a 
pròpia la decisió, Fabra va afanyar-se a 
escurçar els terminis tant com ha pogut.

En qualsevol cas, l’actitud distant dels 
vuit imputats que integren el grup po-
pular fa surar alguns dubtes. Tots ells 
se senten menystinguts per Fabra, que 
ha marcat una línia roja i no ha amagat 
el seu desig de desempallegar-se’n amb 

36 EL TEMPS  19 DE NOVEMBRE DEL 2013

Com una moto
Alberto Fabra va prendre
acceleradament la 
decisió de tancar RTVV,
però lluny de vacil·lar,
ha escurçat tant com ha 
pogut els terminis legals
i espera clausurar-la 
abans d’acabar el mes.
L’oposició, que se 
sent atropellada, prova 
d’aturar-ho als tribunals. 
Una cursa vertiginosa.



19 DE NOVEMBRE DEL 2013  EL TEMPS  37

vista a la pròxima legislatura, i la millor 
manera de demostrar-li-ho seria així: vo-
tant en contra del tancament de RTVV.

Dels vuit diputats encausats, els més 
desencantats amb Fabra són l’alcaldessa 
d’Alacant, Sonia Castedo, de baixa per 
embaràs de risc; l’alcaldessa de Novelda 
(Vinalopó Mitjà), ex-presidenta de les 
Corts i ex-consellera de Turisme, Mi-
lagrosa Martínez, amb un judici molt 
compromès a la cantonada; Angélica 
Such, ex-consellera de Benestar Social i 
també de Turisme, al llindar del mateix 
judici, a partir del qual totes dues haurien 
d’abandonar l’escó; Luis Díaz Alperi, 
ex-alcalde d’Alacant, i Vicente Rambla, 
ex-vice-president del Consell en temps 
de Francisco Camps. De tots cinc, l’úni-
ca que encara somia de tenir futur polític 
és Castedo, que en qualsevol cas no té 
previst desplaçar-se fins a València el 27 
de novembre, dia de la votació clau.

Amb aquests vots en contra i el del 
diputat no adscrit Rafael Blasco, que va 
posar en marxa RTVV quan era conse-
ller de Presidència del PSPV-PSOE i no 
oculta l’enemistat manifesta amb Fabra, 
l’oposició sumaria els 50 vots que evita-

rien la fi de l’ens. Que la votació no siga 
secreta dificultarà i molt que hi haja sor-
preses, però no obstant això, el desencís 
per la decisió adoptada és evident.

La setmana passada, per exemple, di-
mitia com a diputada del PP María José 
Masip, doctora en medicina i cirurgia 
que va presentar a Canal 9 l’espai Cui-
da’t. Tot i que va al·legar “motius perso-
nals”, la seua renúncia és indestriable del 
tancament de la televisió pública.

Un atzucac. El govern valencià es 
troba en un atzucac. Des que es va co-
nèixer la nul·litat de l’ERO, que estudia 
l’adopció de mesures legals contra els 
membres del consell d’administració 
que a l’estiu van votar favorablement la 
desafecció de 186 treballadors, decisió 
que pot haver resultat determinant en el 
fracàs de l’aprimament de la plantilla. 
I quins són? Doncs justament els seus, 
els cinc que van ser-ne escollits amb els 
seus vots, directora general inclosa. 

Entre els ja ex-consellers populars de 
RTVV contra els quals el Consell no 
descarta emprendre accions legals hi ha 
Vicente Luis Navarro de Luján, impulsor 

del CEU a València i home respectadís-
sim en tots els àmbits, ex-director gene-
ral del Llibre. Una trajectòria impol·luta 
i una afinitat clara als postulats demo-
cristians, però a ulls del Consell, un dels 
cinc responsables d’haver donat el vist-
i-plau a la fatídica desafecció. Els quatre 
consellers de l’oposició, en canvi, van 
votar-hi en contra, disconformes com 
estaven amb la manera com s’havia dut 
el procés de reducció de personal. Dos 
d’ells, Xelo Miralles i Manuel Salvador 
Jardí, no sols havien treballat a l’ens, 
sinó que van ser dels primers a ser aco-
miadats, al febrer.

El govern de Fabra ha filtrat un escrit 
que Garrigues –la consultora que va 
assessorar RTVV durant el desenvo-
lupament de l’ERO– va fer arribar a 
Rosa Vidal quan aquesta va suggerir 
el manteniment en la plantilla dels 186 
treballadors en qüestió. Un escrit que 
alertava de les conseqüències que això 
podia comportar –fins i tot el fiscal va 
acabar demanant la nul·litat de l’ERO– i 
que, segons la Generalitat, mai no va 
mostrar a la resta de membres de l’equip 
rector.

Fabra saluda Hèctor Barberà a Xest, diumenge 10 de novembre. Quan els periodistes li van demanar per RTVV, els va dir que només parlaria “de motos”.

el
 tem


ps



De seguida que Fabra va conèixer a 
fons la sentència del TSJCV i va optar pel 
tancament de RTVV, Vidal va comunicar 
als consellers la seua decisió de plegar. 
Era la vesprada-nit del 5 de novem-
bre, i amb ella se’n van anar els altres 
quatre consellers proposats pel PPCV. 
Fou aleshores que els quatre membres 
de l’oposició van prendre les regnes de 
Nou, el nou Canal 9, i van capgirar com 
un mitjó la línia editorial de la cadena: va 
passar del servilisme més absolut al go-
vern valencià a obrir els seus micròfons 
a tot de col·lectius que hi estaven vetats i 
que eixien a defensar la continuïtat de les 
emissions. Fins i tot ara, quan el PPCV 
ja ha nomenat els substituts dels cinc 
consellers dimissionaris, els informatius 
es mostren molt crítics amb la decisió del 
Consell de clausurar RTVV.

La manera com foren designats –mit-
jançant un decret llei promulgat el 7 de 
novembre, després d’una reunió urgent 
de l’executiu– contravenia la llei de l’ens 
vigent fins aquell moment, que també 
va ser modificada ad hoc, via decret. 
Compromís va recórrer-hi en contra al 
TSJCV, que va obligar la Generalitat a 
explicar-ne els motius abans de 48 hores, 
per bé que no va prendre la mesura cau-

telar de suspendre els nomenaments, tal 
com havia demanat la coalició.

Els consellers de l’oposició, de fet, van 
alertar en la primera reunió del nou con-
sell d’administració –celebrada dijous de 
la setmana passada– sobre la possibilitat 
que els acords presos foren nuls de ple 
dret, atès que cap dels membres desig-
nats pel PPCV no havia estat nomenat 
encara per les Corts, com mandata la llei 
que els populars han modificat unilate-
ralment. La designació oficial no arribarà 
fins aquesta setmana: dimarts, dia 19, no 
seran escollits en primera votació, però sí 
que ho seran a la segona, el dia 21.

A la reunió, per cert, el conseller 
alacantí Bartolomé Orozco va afirmar 
que tenia “el cor amb els treballadors, 
però el cap, amb el president Fabra”, i 
el castellonenc José Serralde va negar 
que el tancament de RTVV afecte la 
llengua, perquè “a Castelló tenim tres o 
quatre canals que emeten en valencià”. 
A la cimera va ser present l’advocat de 
l’ens David González Worham, mà dreta 
de l’ex-secretari general, Vicente Sanz, 
acusat d’assetjament sexual. Worham és 
conegut a l’ens com David El Nazi.

Els entrebancs legals no s’acaben ací, 
ni de bon tros. El secretari general del 
PSPV-PSOE, Ximo Puig, acompanyat 
de Joan Lerma, senador i ex-president 
valencià, i de la portaveu del grup soci-
alista al Congrés dels Diputats, Soraya 
Rodríguez, van registrar un recurs d’in-
constitucionalitat contra el tancament de 
l’ens de ràdio i televisió. Segons el re-
curs, la mesura de Fabra vulnera el con-
trol parlamentari dels mitjans públics, 
previst en l’article 20.3 de la carta magna 

espanyola, i esquiva l’Estatut d’auto-
nomia valencià, que cita textualment 
RTVV. L’alt tribunal disposa de quinze 
dies per a dictaminar si admet o no a trà-
mit el recurs d’inconstitucionalitat.

Els socialistes enllesteixen un altre 
recurs, en aquest cas mercantil-adminis-
tratiu, i aniran més enllà encara. Josep 
Moreno, diputat a les Corts responsable 
de RTVV, presentava la setmana passada 
a Paterna (Horta), on hi ha la seu de 
l’ens, una denúncia contra l’ex-director 
general José López Jaraba i qui fou el seu 
director d’antena, Fernando Quintela, 
en què, a més, demana la compareixen-
ça com a testimoni de José Ciscar. El 
motiu, els tres documentals polítics de 
caire extremista que l’empresa Triskel 
–on va emigrar laboralment Quintela, en 
abandonar RTVV– va vendre a Canal 9 
per 532.000 euros, i que la productora 
mateixa va adquirir després per només 
276.000 euros, per bé que únicament 
se n’havia emès un, sobre la figura del 
jutge Baltasar Garzón, la persona que va 
destapar el cas Gürtel i la seua branca de 
RTVV, relacionada amb la visita a Valèn-
cia del papa Benet XVI, l’any 2006.

La setmana passada, sense anar més 
lluny, la policia judicial va accedir en 
dues ocasions al centre de Burjassot a la 
recerca d’informació sobre la concessió 
de la sonorització de l’esdeveniment a 
les empreses de la trama. Els periodistes 
de la televisió pública, que sempre han 
ocultat aquest tipus d’informacions, se’n 
van fer ressò de manera repetida, fins al 
punt d’emetre un vídeo sobre els lligams 
entre Gürtel i Pedro García, ex-director 
general de RTVV imputat en el sumari.

RTVVPolítica

38 EL TEMPS  19 DE NOVEMBRE DEL 2013

El vice-president, José Ciscar, amb Alberto Fabra, i el nou director de RTVV, Ernesto Moreno –al centre, a la foto de la dreta– divendres passat a les Corts.

“A Castelló tenim 
tres o quatre canals 
en valencià”, ha 
dit el conseller de 
RTVV José Serralde

el
 tem


ps



Una setmana intensíssima, amb com-
pareixença de José Ciscar a petició prò-
pia –dimecres–, una sessió de control a 
Alberto Fabra monotemàtica –dijous– i 
l’examen a Ernesto Moreno com a nou 
director general de l’ens en la comissió 
de control parlamentària convocada amb 
urgència per divendres, en què ell mateix 
no va dubtar a autoqualificar-se com a 
“director provisional”. De fet, la vespra, 
en la reunió del consell d’administració, 
ell i la resta de nous consellers van ne-
gar-se a signar qualsevol paper que els 
poguera comprometre abans no siguen 
escollits formalment per les Corts. Quan 
van celebrar la reunió de dijous, de fet, 
els seus noms encara no figuraven al 
registre mercantil de RTV, SAU.

Ernesto Moreno també ha negat que 
haja dictat l’ordre de no retransmetre la 
partida de pilota que es disputava a Su-
eca (Ribera Baixa) i que Nou tenia pro-
gramada a la graella de diumenge passat. 
L’oposició rumia que ho hauria fet el 
conseller Serafín Castellano, secretari 
general del PPCV i gran amant d’aquest 
esport, temorós de les crítiques que el 
tancament de l’ens podia provocar entre 
el públic i a través de la petita pantalla.

Tot sol davant del perill. En la seua 
compareixença per constatar-ne la idone-
ïtat, va quedar clar que Ernesto Moreno 
no reuneix el mínim que marca la llei: 
no atresora experiència en el sector, més 
enllà d’haver executat diversos ERO a 
l’administració pública com a alt càrrec 
de Culturarts, l’empresa pública que ges-
tiona els organismes públics valencians 
relacionats amb el món de la cultura i 
que el Consell ha fos en un de sol.

Al director general in pectore, el soci-

alista Josep Moreno, el síndic de Com-
promís, Enric Morera, i Ignacio Blanco, 
diputat d’Esquerra Unida, li van dir el 
nom del porc. L’últim, directament, va 
definir-lo com a “sicari, pistoler, merce-
nari” i el més concret de “liquidador”. 
Morera va advertir-lo que podia cometre 
un “delicte penal” per haver acceptat el 
seu nomenament tot i saber que es tracta-
va d’una “decisió prevaricadora”, i Josep 
Moreno, al seu torn, va comparar-lo amb 
el protagonista d’El verdugo, la pel·lícula 
del valencià Luis García Berlanga, i va 
entreveure que tenia “cara de titular de 
premsa de José Ciscar”, en referència a 
l’evacuació de culpes sobre els ex-direc-
tors generals, a fi d’eixir-ne indemne.

El compareixent va limitar-se a una 
exposició inicial breu –13 minuts en què 
amb prou feines si va dir que procediria 
a “l’extinció de RTVV seguint els tràmits 
escaients” i que aquesta era “la tasca més 
difícil a què m’he enfrontat”–, una res-
posta més escadussera encara –“només 
porte set dies”– i una fugaç intervenció 
final  en què va estar a punt de plorar i 
en què la veu li tremolava, conscient de 
la funció tan desagraïda que ha assumit. 
“No, no puc dormir de nit, no puc dormir 
gens, no puc dormir...”, va repetir en res-
posta a Ignacio Blanco

Els tres grups de l’oposició van pre-
sentar cinc noms que, a diferència dels 
proposats pel PPCV, sí que reunien els 
criteris previstos en la llei aprovada l’any 
passat. La majoria absoluta conservadora 
farà que els escollits aquest dijous siguen 
els designats pels populars, que no pre-
senten cap experiència en el sector. 

Això sí, el tripartit no va consensuar 
un aspirant a la direcció general de l’ens. 
Compromís i Esquerra Unida així ho 

volien, però els socialistes van estimar-se 
més posar en relleu la manca d’idoneïtat 
d’Ernesto Moreno i de centrar els focus 
en el recurs d’inconstitucionalitat que 
han presentat.

D’ofensives judicials, n’hi haurà més. 
Per exemple, el sucós contracte per a 
renovar la web de RTVV i, sobretot, la 
possible prevaricació i malversació de 
fons que hauria comès la Generalitat –i 
més concretament, José Ciscar– per ha-
ver condonat a les dues adjudicatàries de 
les concessions autonòmiques de TDT: 
des que van començar a emetre al País 
Valencià, el 2007, tant Vocento –editora 
dels diaris Abc i Las Provincias– com 
Popular TV –de la COPE– transmeten el 
seu senyal per un múltiplex de titularitat 
pública sense abonar un euro. L’ex-di-
rector general José López Jaraba –tre-
ballador en excedència d’Abc– va signar 
un contracte amb efecte retroactiu a un 
preu molt inferior al del mercat i bes-
canviant aquests ingressos per publicitat 
de RTVV en tots dos canals, un conveni 
que va redactar-se de nou i va prorrogar 
l’emissió de publicitat durant 15 anys.

Quan la setmana passada l’oposició 
inquiria a Fabra i Ciscar sobre quins mit-
jans defensarien la llengua pròpia com 
ho fa RTVV, tots dos van advertir que, 
de mitjans autonòmics, ja n’hi ha, i que 
rebrien el suport necessari perquè exer-
ciren aquesta tasca. Fabra va anar més 
lluny i va garantir la pluralitat informati-
va citant, a les Corts, “allò que va passar 
amb la premsa escrita, on la pluralitat és 
ben evident”. Ho comparava, ves per on, 
amb la premsa del Movimiento, allò que 
fins ara representava Canal 9.

Víctor Maceda


