
Crònica d’una degradacióPORTADA PORTADACrònica d’una degradació

26 EL TEMPS  12 DE NOVEMBRE DEL 2013

entonava un “camine en la foscor, però 
ja he perdut la por”, i els Mugroman, al 
seu torn, cantaven “una llengua, moltes 
veus; una història, el nostre dret”. Ni tan 
sols no hi faltava Obrint Pas i l’encoma-
nadissa “La vida sense tu”. I els conduc-
tors del programa musical que s’havia 
d’estrenar avisaven que, per fi, prestarien 
atenció als grups joves valencians, tot 
sovint contestataris. “Estem decidits a 
potenciar el talent dels músics de la 
nostra Comunitat”, feien saber amb un 
somriure d’orella a orella, perquè “som 
la plataforma ideal per a la difusió de la 
cultura”. Massa tard.

“Tots i cadascú de vostès s’han de 
veure reflectits en la nostra televisió”, 
afirmava en el programa la presentadora 
d’informatius Eva Altaver. “No volem ni 
devem de deixar d’escoltar ni una sola 
veu”, ratificava la seua companya de 
manera emfàtica. “Han de parlar tots, de 
tots els llocs i de tots els colors, i si com-
plim, no canvieu de televisió, reclameu”, 
arribava a dir el nou rostre del Notícies 
Nou del migdia, Carmen Monteagudo. I 
com a corol·lari, Rosa Vidal, la flamant 
directora general que acabaria dimitint 
per la decisió de Fabra de clausurar 
RTVV, reblava que ho tenia “molt clar”: 
aspirava a tenir un “servei públic de 
qualitat, en valencià, pròxim i plural”, 
perquè “ací cabem tots els valencians”. 
Una assumpció dels errors comesos, una 
petició de perdó i un propòsit d’esmena. 
Però massa tard, també.

L’especial sobre la nova graella –i nou 
tarannà– emès la nit del Nou d’Octubre 
acabava amb “El que sé”, d’Òscar Briz. 
Era la constatació definitiva que Canal 
9, l’efímer Nou, ens pregava que férem 
tabula rasa i hi confiàrem: “Sé que ens 
estimem, més enllà dels plats que hem 
trencat; sé que ens recolzem, fins i tot 
quan perdem el cap; que hi ha llum 
al final de cada túnel”, i un postrem i 
premonitori “arriba tots els anys la pri-
mavera”.

A RTVV, però, només hi ha arribat una 
vegada, 29 dies després, quan tot estava 
perdut, i van dissoldre-la amb les armes 
del poder, com aquella de Praga. Merda 
de manipulació. Fastigosa manipulació. 
Manipulació repugnant. Obscena mani-
pulació. Barroera manipulació, manipu-
lació abominable, infecta manipulació.

Víctor Maceda

A
quest matí de dijous, Jordi Capar-
rós s’ha enfundat la seua samarre-
ta negra amb el lema “Barbaritat 
Valenciana”. La tria de la vesti-

menta no sembla que haja estat casual. 
“M’he criat veient en valencià l’Arale, 
el Son Goku, el Babalà...”, explica sota 
una calor sufocant en els exteriors de 
la seu de RTVV, a Burjassot. La Unió 
de Periodistes Valencians ha convocat 
allí un acte contra el tancament de la 
ràdio i televisió públiques i, a la crida, 
hi han acudit representants de totes les 
universitats valencianes i també molts 
estudiants. N’hi ha que, com Jordi –que 
cursa filologia catalana– hi han acudit 
perquè no es pot estar més indignat 
amb la decisió del Consell de clausurar, 
manu militari, “una televisió que con-
sidere meua i de tots els valencians”. 

“Canal 9 ha manipulat, ha desinformat, 
no ha complit amb els seus objectius 
fundacionals... –reconeix Jordi, que és 
coordinador de l’Associació d’Estudi-
ants de la Universitat de València–. Però 
no la volem tancada perquè és nostra, 
de tots els valencians. El que volem és 
canviar-la i millorar-la”.

Amb Jordi, hi ha molts estudiants 
de les carreres de periodisme i de co-
municació audiovisual aquest matí a 
Burjassot. Ells se senten especialment 
agreujats per la decisió d’Alberto Fabra 
de posar punt i final a la història de 
RTVV. Al capdavall, la decisió afecta 
directament les seues expectatives la-
borals. “L’alumnat està commocionat. 
Ningú no s’ho pot creure”, explica Ja-
vier Marzal, que és director del Depar-
tament de Ciències de la comunicació 

Un país amb anèmia 
televisiva

El tancament de 
Radiotelevisió 
Valenciana agreuja 
l’empobriment del 
panorama televisiu 
valencià. Anorreades 
les emissions de 
TV3 i amb un mapa 
de televisions 
locals colonitzat per 
grups forans sense 
vinculació al territori, 
els valencians queden 
condemnats a la 
inanició televisiva. el

 tem


ps



12 DE NOVEMBRE DEL 2013  EL TEMPS  27

Crònica d’una degradacióPORTADA PORTADACrònica d’una degradació

de la Universitat Jaume I de Castelló. 
No són els únics. El col·lectiu d’actors 
i actrius, els estudis de doblatge, les pe-
tites productores, els serveis de submi-
nistrament tècnic... han mostrat des del 
passat dimarts el seu neguit per una de-
cisió –la de tancar el principal motor de 
la indústria audiovisual valenciana– que 
ennuvola les seues ja migrades perspec-
tives de futur. I és que, si bé no es pot 
negar que en aquests 24 anys d’història 
Canal 9 –o més ben dit, els seus ges-
tors– ha renunciat a explotar tot el seu 
potencial, a hores d’ara és el pal de pa-
ller al voltant del qual gira el sector de 
la comunicació i l’audiovisual valencià. 
Tancar RTVV afecta directament 1.700 
treballadors, però suposa també anihilar 
totes les empreses que d’una manera o 
altra n’han estat subministradores.

Colp d’estat mediàtic. Els efectes 
de passar el forrellat a RTVV, però, 
superen la vessant estrictament econò-
mica. Ni que siga de forma minsa i en 
massa ocasions des d’una perspectiva 
folkloritzant, Canal 9 i Ràdio 9 han es-
tat eines de vertebració del País Valen-
cià i han contribuït a construir una cer-
ta identitat de país. En la seua condició 

de mitjans públics, tenen l’obligació 
de ser eines de comunicació al servei 
dels ciutadans, vehicles a través dels 
quals promocionar la cultura pròpia del 
país. Malauradament, RTVV ha desis-
tit en massa ocasions de complir amb 
els seus objectius fundacionals, però 
permetre’n la usurpació als ciutadans 
a través del seu tancament suposa “un 
colp d’estat mediàtic i cultural”, en pa-
raules de Josep Lluís Gómez Mompart. 
Aquest catedràtic de periodisme de la 
Universitat de València considera que, 
si bé les pautes de consum de mitjans 
de comunicació han canviat molt, “dis-
posar de mitjans de comunicació pú-
blics continua sent indispensable per a 
les societat actuals” perquè “les projec-
ten, les vertebren i són un vehicle per a 
crear comunitats”. Igualment crític es 
mostra José Ignacio Pastor, responsa-
ble d’Acicom (Associació Ciutadania 
i Comunicació), qui considera que la 
desaparició de RTVV comportarà una 
“pèrdua de sobirania i d’identitat”. 

Dieta estricta. D’una altra banda, 
l’apagada de RTVV ve a migrar enca-
ra més allò que alguns estudiosos de 
la comunicació han anomenat la dieta 
mediàtica dels valencians. Sota la ges-
tió del Partit Popular, els valencians 
han vist apagar-se TV3, alhora que es 
deixava a les mans d’amics i coneguts 
les concessions de la Televisió Digital 
Terrestre (TDT). El tancament de la 
ràdio i la televisió públiques no fa altra 
cosa que contribuir a l’anèmia informa-
tiva i comunicativa que els valencians 
fa ja lustres que pateixen. “L’estratègia 
del Partit Popular ha exigit empobrir 
la dieta mediàtica dels valencians –es 
lamenta José Ignacio Pastor–. A pesar 
de la proliferació de mitjans, tenim un 
panorama audiovisual que resulta del 
tot desolador. Una cosa sembla clara: 
el PP no ha volgut mai que la ciutada-
nia s’empodere i madure. En comptes 
d’això, ha preferit aprofitar les facultats 
de gestió que té atorgades per a donar 
satisfacció a les seues dèries –com en el 
cas de TV3– o afavorir els seus amics 
–com en el cas de les adjudicacions de 
la TDT–”.   D’una opinió molt semblant 
és el director del Departament de Cièn-
cies de la comunicació de l’UJI, Javier 
Marzal. Aquest catedràtic de comunica-
ció audiovisual considera “molt greu” la 

situació en què queda un panorama co-
municatiu que, en el cas valencià, “s’ha 
anat fent cada volta més decadent”. 

Una TDT monocolor. La Generali-
tat Valenciana ha estat la responsable 
d’aquesta mort per inanició. L’any 2005 
es va obrir el procediment perquè cada 
comunitat autònoma, en el context de la 
migració des de la tecnologia analògica 
a la digital, atorgara a determinades 
empreses concessionàries l’explotació 
de les llicències de TDT. Sobre el paper, 
el procés tenia per objectiu ordenar l’es-
pai radioelèctric i posar fi a la situació 
d’alegalitat en què, fins aleshores, ha-
vien operat moltes televisions d’àmbit 
local.

El govern valencià, aleshores coman-
dat per Francisco Camps, va atorgar 42 
llicències d’àmbit local (distribuïdes 
en 14 demarcacions), a més de dues 
d’àmbit autonòmic. El concurs es va 
resoldre, segons l’aleshores conseller 
Esteban González Pons, agraciant a 
“diversos mitjans de comunicació de 
totes les tendències, de distinta proce-
dència, tant empresarial com de línia 
editorial”. 

La realitat, però, fou tota una altra. 
Amb molt poques excepcions, l’adju-
dicació de freqüències va beneficiar 
empreses ideològicament afins al Partit 
Popular i sense cap arrelament al terri-
tori. Un total de 13 llicències van anar 
a parar a mans de José Luis Ulibarri, 
empresari lleonès imputat en el cas 
Gürtel i sense vincles amb el País Va-
lencià. Intereconomía, Libertad Digital 
i el grup al qual pertany El Mundo van 
rebre quatre llicències cadascuna. An-
tena 3 TV i Vocento se n’emportaren 
una cadascuna. Si a tot això se sumen 
els altres premiats pròxims als popu-
lars, tenim que al menys 30 de les 42 
llicències per emetre en TDT anaren a 
parar a mans de candidats ideològica-
ment pròxims als conservadors. D’una 
altra banda, les dues llicències d’àmbit 
autonòmic foren atorgades a la cadena 

El tancament de Radiotelevisió Valenciana 
suposa un “colp d’estat mediàtic i cultural”, 

segons el catedràtic de periodisme 
de la Universitat de València, 
Josep Lluís Gómez Mompart.

J.Ignacio Pastor 
(Acicom): “Tancar 
RTVV suposa 
perdre sobirania”



Crònica d’una degradacióPORTADA

28 EL TEMPS  12 DE NOVEMBRE DEL 2013

COPE i al grup Vocento, editora del 
diari Las Provincias. 

Quasi vuit anys després de les adju-
dicacions s’ha demostrat el fracàs que, 
en matèria de qualitat comunicativa, va 
suposar aquell procediment. Mentre van 
emetre —la meitat ja han deixat de fer-
ho, tot posant en evidència l’escàs com-
promís que hi tenien—, la majoria de les 
empreses adjudicatàries van incomplir 
el plec de condicions, que contemplava 
la prohibició d’emetre en cadena con-
tinguts d’una televisió d’àmbit estatal i 
l’obligació d’emetre al menys un 20% 
de la programació de producció pròpia. 
L’incompliment sistemàtic del plec de 
condicions ha provocat que la graella 
televisiva valenciana estiga farcida de 
programes enllaunats, de serveis de 
tarot i bruixeria i irresistibles ofertes de 
televenda. “La Comunitat Valenciana, 
com moltes altres comunitats, van optar 
per un model de gestió privada en mans 
de grups afins, la qual cosa els perme-
tia mantindre un control ferri del nou 
panorama televisiu —explica Andrés 
Boix, professor de dret administratiu de 
la Universitat de València i expert en 
legislació audiovisual—. El resultat fou 
que molts operadors que portaven anys 
en l’alegalitat han acabat desapareixent, 
desplaçats per les franquícies de grans 
grups d’àmbit nacional”. Si a això se 
li suma que la majoria d’operadors 
amb llicència han ignorat el principi 
de servei públic televisiu, apunta Boix, 
tenim que “s’ha empobrit doblement el 
panorama”. 

Tanmateix, el passat mes de març 
el Tribunal Suprem va posar potes per 
amunt el mapa de la TDT al País Valen-
cià, confegit per l’administració Camps 
l’any 2005. L’alt tribunal va anular la 
major part de les llicències de televisió 
en considerar que hi ha un defecte de 
forma en la valoració de les ofertes. A 
l’espera que la Generalitat torne a convo-
car el concurs d’adjudicació, la sentència 
deixa en una mena de llimb jurídico-ad-
ministratiu els actuals operadors.

Tot a una veu. Si malmès ha que-
dat l’ecosistema televisiu valencià, la 
qüestió de l’idioma mereix un capítol 
a banda. Amb honroses excepcions, la 
gran majoria d’operadors han ignorat 
sistemàticament l’obligació que tenien 
d’emetre almenys el 25% de la seua 
programació en català. La llengua prò-
pia és avui poc més que un exotisme als 
televisors del País Valencià i encara ho 
serà més el dia que Alberto Fabra prema 
l’interruptor d’apagat de Radiotelevisió 
Valenciana.

A aquest silenciament idiomàtic ha 
contribuït decididament la persecució 
a què el PP ha sotmès les emissions 
de TV3 al País Valencià. Els canals 
de la Corporació Catalana s’han anat 
apagant de forma escalonada (primer 
—l’abril de 2008— a les comarques 
de més al sud, després a la resta del 
país —a Castelló, el febrer de 2011—) 
i a hores d’ara sembla poc probable 
que les emissions puguen reprendre’s. 
La bona predisposició que va mostrar 
Alberto Fabra en arribar a la Genera-
litat per tal de resoldre aquesta qüestió 
s’ha anat esfumant a mesura que el de 
Castelló s’endropia a la seua poltrona 
de València. Molts van veure amb en-
tusiasme l’acord de reciprocitat a què 
les generalitats catalana i valenciana 
van arribar aquesta primavera, però 
el fet que la signatura del mateix es 
condicionara, per la banda valenciana, 
a l’atorgament d’un nou múltiplex per 
part del ministeri d’indústria ha deixat 
tot el procés en punt mort. A hores 
d’ara, ni el ministeri ha donat el pas de 
concedir el múltiplex ni la Generalitat 
—més ocupada en altres assumpte— hi 
ha insistit gaire a Madrid. La recupera-
ció de TV3 al País Valencià, doncs, és 
ben llunyana. 

El resultat de tot plegat és un país 
amb anèmia televisiva; un país que no 
disposa d’un espill on veure’s reflectit 
i representat; un país, en definitiva, que 
no té pantalla on mirar-se. 

Violeta Tena 

José Luis Ulibarri, imputat pel cas Gürtel, va adjudicar-se 13 llicències de TDT l’any 2005. Precintatge del repetidor de TV3 al repetidor situat a la 
Carrasqueta, que emetia per a les comarques del sud del País Valencià.

efe


prat


s
 i
 cam


ps

El català és un 
exotisme als 
televisors del País 
Valencià i encara 
ho serà més el dia 
que s’apague RTVV    


