
Crònica d’una degradacióPORTADA PORTADACrònica d’una degradació

E
l programa especial que Nou (an-
tiga Canal 9) va emetre la nit del 
Nou d’Octubre passat tenia una 
paraula clau, una paraula màgica, 

una paraula talismà a la qual s’aferra-
ven tots els periodistes i presentadors 
que apareixien per la nova pantalla 
de color blau aiguamarina: confiança. 
“Feu-nos confiança, confieu en nos-
altres, sabem que ho hem fet mala-
ment, però ara sabem com es fan les 
coses, podeu confiar que farem una 
bona televisió, una televisió al servei 
dels ciutadans...”. El color aiguamari-
na i les músiques d’autors valencians 
que sonaven de suport a unes imatges 
amables dels carrers de la ciutat, amb 
semàfors que passaven del roig al verd 
que també era aiguamarina, han durat 
menys d’un mes. El que ha tardat la 
sala del social del TSJ de València a 
declarar nul l’ERO aprovat la nit del 
21 al 22 d’agost del 2012 pel consell 
d’administració de Radiotelevisió Va-
lenciana i començat a executar el 18 de 
desembre del mateix any.

Entre aquestes peticions de compren-
sió, de confiança i la declaració d’inten-
cions que van fer les primeres veus que 
van eixir en la ràdio i la televisió el 2 i 
el 9 d’octubre del 1989 han passat 24 
anys i 7 directors generals. Entremig 
ha quedat una sensació de frustració 
per la incapacitat dels valencians de 
dotar-se d’un servei públic de televisió 
capaç de vertebrar el país i projectar-lo 
fora dels límits administratius. En el pla 
més terrenal, les decisions embogides 
d’uns polítics que han utilitzat l’ens al 
seu caprici han deixat un cràter pres-
supostari de 1.126 milions d’euros que 
ha hagut d’assumir la Generalitat. Ara, 
en confirmar-se la decisió de tancament 
presa pel govern d’Alberto Fabra com a 
reacció a la sentència, 1.660 treballadors 
es quedaran al carrer sense cap opció de 
reincorporar-se a l’empresa, i el ja molt 
anèmic sector audiovisual valencià resta 
ferit de mort.

Una televisió per a una llengua. 
La llei de creació de Radiotelevisió Va-

18 EL TEMPS  12 DE NOVEMBRE DEL 2013

Masegada, humiliada... tancada

El Consell de la Generalitat tanca Radiotelevisió 
Valenciana 24 anys després de l’inici de les 
emissions. Els diferents executius l’han utilitzada 
a caprici. L’han manyuclada tant que ara és una 
joguina trencada. Els últims dies d’emissió els 
treballadors han intentat redreçar-ne la imatge 
reivindicant el servei públic que mai no va ser.

PR
AT

S
 I
 C

AM
PS



12 DE NOVEMBRE DEL 2013  EL TEMPS  19

Crònica d’una degradacióPORTADA PORTADACrònica d’una degradació

lenciana, de 1984, va nàixer penjada de 
la llei d’ús i ensenyament del valencià. 
Es mirava en l’espill de TV3. Tant, que 
durant els mesos anteriors a la posada 
en marxa de les emissions regulars, tre-
balladors de Televisió de Catalunya es 
van desplaçar fins a Burjassot per en-
senyar les rutines de funcionament als 
equips joves i en formació de Canal 9.

Després d’un procés d’oposicions, la 
televisió i la ràdio autonòmiques es van 
posar en marxa amb una plantilla de 
menys de 400 persones i moltes expec-
tatives. L’edifici de Burjassot, projectat 
per l’equip Veges Tu i Mediterrània, 
proveït amb l’última tecnologia del mo-
ment, aportava un aire de modernitat i 
de projecció cap al futur a aquells solars 
deshabitats de la pista d’Ademús prò-
xims a la Fira de Mostres, però també 
als aularis de la Universitat de València 
i veïns de barris tan degradats com el de 
les 613 vivendes de Burjassot o el de la 
Coma de Paterna.

Es comença prohibint paraules... 
Només han durat un quart de segle, 
però la ràdio i la televisió han estat per-
manentment esquitxades per la polèmi-
ca. La primera de totes ja va marcar el 
camí perquè va quedar clar que el mitjà 
públic es mouria segons els moviments 
espasmòdics de l’esperit dels seus di-
rectors generals. El cap de setmana 
del 19 d’agost del 1990, quan el mitjà 
encara no havia complert un any, Ama-
deu Fabregat, el primer responsable de 
l’ens i que va romandre en el càrrec 
fins a l’arribada del PP al poder el 
1995, es va despenjar amb una llista de 
543 paraules vetades. Estava prohibit 
pronunciar vaixell, xarxa, revolta, així, 
boxa, servei o butlletí. S’havia de dir 
barco, ret, subversió, boxeig, servici 
o bolletí. Encara que Fabregat i el seu 
assessor de capçalera, Lluís Fornés, el 
Sifoner, van anunciar que anirien am-
pliant la llista, el que va passar de fet és 
que la prohibició es va anar suavitzant 
fins a deixar fixades unes quantes pa-
raules tabús, com ara aquest-aquesta o 
servei que, efectivament, fins a l’últim 
dia han estat proscrites als textos pro-
duïts pels periodistes del mitjà públic.

Però Fabregat no només considerava 
que alguns mots nostres eren massa ca-
talanistes. També ho eren, al seu parer, 
algunes persones, com ara Joan Fuster, 

La frase “estic en política per a forrar-me”, pronunciada per Vicente Sanz Mon-
lleó en conversa telefònica amb Eduardo Zaplana Hernández-Soro, que aspirava 
a comprar-se un Vectra de 16 vàlvules, podria considerar-se una de les sentèn-
cies fundacionals de la corrupció política al nostre país. Anys més tard vindrien 
els diàlegs dels amiguets de l’ànima, les comandes de caviar i els agraïments per 
regals passadíssims de rosca. Quan aquella conversa va transcendir per l’esclat 
del cas Naseiro de finançament irregular del PP, Sanz era president provincial 
del partit a València. Va abandonar el càrrec, però un temps després, el seu in-
terlocutor, Eduardo Zaplana, el va repescar per a col·locar-lo de responsable de 
recursos humans a RTVV. Les diferents direccions que han passat per la casa 
no només l’han mantingut en el càrrec, sinó que va ascendir a cap de personal 
i a secretari general. Pels passadissos, per la cafeteria, pels despatxos de Canal 
9, Sanz va començar a criar fama d’aconseguidor. Corria la brama que ningú 
no arribava mai enlloc, que a la televisió no se signava cap contracte, que no 
es movia un paper, sense que ell donara el seu vist-i-plau. Ell es va encarregar 
d’engreixar aquesta fama. Baixava a la redacció i fullejava els diaris. Comen-
tava la jugada amb algú. Saludava a tothom amb algun comentari personalitzat 
per a demostrar que ho controlava tot. Explicava a tort i a dret, i sempre en 
converses amb molts in-
terlocutors, que el poder 
que tenia a Canal 9 era 
proporcional a la infor-
mació compromesa de 
què disposava. Se sen-
tia invencible, intocable, 
perquè, segons deia amb 
el seu llenguatge a ve-
gades barroer, tenia aga-
fats pels genitals molts 
dels dirigents del Partit 
Popular i del govern de 
la Generalitat. En aquest 
context, la llegenda de 
Sanz augmentava. I és així com ningú a la casa va trobar estrany que es dedicara 
a elaborar llistes negres de periodistes. Que, al seu desig, molts treballadors pas-
saren a l’ostracisme i que, també perquè a ell li donava la gana, alguns pujaren 
com l’escuma. A pesar de les denúncies, Vicente Sanz va sobreviure a aquest 
episodi de les llistes negres i es va fer més fort. Albert Vicent, membre el comitè 
d’empresa, qualificava en un article de fa tres anys com d’estratègia de l’aranya 
aquest comportament de Sanz. Vicent escrivia sobre això perquè aquells dies 
de primavera tres periodistes de Canal 9 van trencar la teranyina de la por i la 
vergonya i van denunciar Sanz. Per assetjament sexual. Feia anys que el patien. 
Van demanar ajuda als seus caps superiors a la casa, però ningú va moure un 
dit per elles. Tampoc el sindicat USO, creat per Sanz per a controlar també el 
comitè d’empresa, i al qual estaven afiliades les tres dones, els va donar una mà 
d’ajuda. Fastiguejades de tanta vexació per part del secretari general, i de tanta 
indiferència per part d’altres directius, van anar al jutjat i al diari El País, per 
aquest ordre. El sumari del cas és esfereïdor. La jutgessa ha imputat Sanz, que 
sempre ha anat al jutjat acompanyat de la seua dona, la diputada Esther Franco, 
per tres delictes d’abusos sexuals. Les tres redactores, les víctimes, van resultar 
afectades per l’ERO. Vicente Sanz, després de mesos de continuar cobrant la nò-
mina, va ser apartat de les seues funcions. Ara està jubilat i pendent de judici. 

El ‘cas Sanz’ que tot ho empastifa

Sanz, entrant al jutjat acompanyat per la seua dona, mem-
bre de la comissió de polítiques d’igualtat de les Corts.

EF
E



Crònica d’una degradacióPORTADA PORTADACrònica d’una degradació

Ovidi Montllor o Raimon. El cas de 
l’Ovidi és especialment sagnant per-
què, després d’anys d’ignorar-lo, quan 
ja estava malalt, el coordinador d’in-
formatius, Juli Esteve, va encarregar a 
la periodista Remei Blasco l’elaboració 
d’un reportatge per a Dossiers. L’equip 
va gestionar l’entrevista i quan ja eren 
a Alcoi, just unes hores abans de l’ho-
menatge que TV3 va emetre en directe, 
Ovidi va decidir que no deixava entrar 
les càmeres de Canal 9 al concert. Tam-
poc no els va concedir l’entrevista. A 
través del cantant Lluís Miquel, Ovidi 
els va retreure que durant anys li hague-
ren fet el buit i només es recordaren d’ell 
quan ja estava tan delicat.

Aquest tic ha estat molt difícil d’era-
dicar de les neurones dels directius de 
la casa. La llista de persones o de temes 
vedats es faria inacabable. Amb tot, és 
en l’època de Fabregat on les audiències 
de la televisió van arribar al zenit en 
superar el 22 per cent l’any 1992. Són 
els temps de programes com El show de 
Joan Monleón; l’infantil Babalà, amb 
Fani Grande i Diego Braguinski; o T’en-
recordes, amb Inés Ballester.

...i es continua inventant la tele-
porqueria. El successor de Fabregat, 
Juan José Bayona, el primer que va 
nomenar el govern d’Eduardo Zaplana, 
va durar poc en el càrrec, però abans 
d’anar-se’n d’eurodiputat a Brussel·les 
va tenir temps d’enfonsar l’audiència. 

El període més llarg el va ocupar José 
Vicente Villaescusa: des del 1996 fins 
al 2004. Durant el seu mandat apareix 
en escena Jesús Sánchez Carrascosa, 
de Cartagena, com Zaplana, que es 

va convertir en director de Canal 9 
després d’haver estat cap de gabinet 
del president. Així es va inaugurar una 
pràctica que ha esdevingut habitual des 
de llavors: l’intercanvi entre llocs de 
responsabilitat en l’executiu i en la 
televisió. D’aquesta manera, els dife-
rents presidents de la Generalitat s’han 
assegurat un control ferri i absolut en 
els continguts emesos per la cadena. 
Ara Carrascosa és l’amo de les botigues 
ecològiques SuperSano que té previst 
expandir en forma de franquícia, pe-
rò durant anys va governar amb mà 
de ferro la televisió autonòmica. Quan 
manava tant era, a més d’íntim amic de 
Zaplana, l’home de l’ex-directora del 
diari Las Provincias, María Consuelo 
Reyna i també tenia interessos en pro-
ductores privades de televisió. En tot 
cas, en els llibres d’història de la televi-
sió se’l recordarà com l’inventor de la 
teleporqueria amb la posada en marxa 
del programa Tómbola. Un nou format 
que consistia en un plató virolat, unes 
cadires impossibles i periodistes provi-
nents de les revistes del paper couché 
convertits en tertulians. El presentava 
Ximo Rovira i en un principi el difonien 
també altres televisions autonòmiques 
fins que, pels continguts barroers que 
emetia, totes se’n van anar despenjant.

Aguantamicros. Els treballadors 
d’informatius recorden amb amargor 
l’època de Carrascosa. Primer perquè 
amb l’excusa de la creació d’un segon 
canal de televisió va contractar a dit una 
seixantena de periodistes molt joves, la 
majoria acabats d’eixir del CEU, i al-
tres de provinents de Presidència de la 

Generalitat. Aquests redactors estaven 
assignats a Nou 2, però en realitat van 
ocupar llocs rellevants en la redacció. 
El veterà periodista Joan Antoni Blay 
ho explicava en el llibre col·lectiu La 
Televisió (im)possible: “Carrascosa els 
col·loca [els nous] en els informatius 
de Canal 9, en el lloc dels periodistes 
de plantilla que s’havien negat a age-
nollar-se davant d’ell. Tots aquests, 
dues dotzenes de redactors, són dis-
tribuïts entre els programes de la nova 
cadena i la secció d’esports”. Aquest 
no agenollar-se significava, per exem-
ple, negar-se a participar en una cursa 
diària per a elaborar la millor notícia i 
guanyar 25.000 pessetes. 

Una altra pràctica que va arrelar en 
l’època Carrascosa la recordava un 
periodista veterà, afectat per l’ERO, 
que durant les setmanes de transició 
entre un govern i un altre va fer d’edi-
tor d’informatius, i és la d’enviar un 
redactor i un càmera a entrevistar un 
conseller o un alt càrrec de la Gene-
ralitat amb la consigna clara: “Vés a 
Benissanó a buscar Serafín [Caste-
llano] i ell ja sap el que ha de dir”. 
Estava prohibit fer preguntes. Això ho 
va viure en carn pròpia un altre dels 
periodistes de la primera època que, 
després que el conseller de torn amo-
llara la declaració que tenia preparada, 
va gosar preguntar-li per un tema que 
era d’actualitat. El polític es va quedar 
descol·locat i el redactor va ser canviat 
de secció després que algú telefonara a 
la direcció de la televisió per demanar 
explicacions per la insolència del peri-
odista que havia gosat fer una pregunta 
que no figurava al guió. 

20 EL TEMPS  12 DE NOVEMBRE DEL 2013

Xelo Miralles, la primera cara de Canal 9, va ser apartada en arribar Zaplana. Diego Braguinski i Fani Grande, els primers herois de Babalà.

prats



 i
 camps




el
 temps






12 DE NOVEMBRE DEL 2013  EL TEMPS  21

Crònica d’una degradacióPORTADA PORTADACrònica d’una degradació

Peter i els seus amics. Sánchez 
Carrascosa va obrir les portes a les pro-
ductores privades, relacionades amb el 
Partit Popular. En alguns casos molt 
flagrants va llevar de la reixeta progra-
mes que feien treballadors de la casa 
per –canviant-los el nom– donar-los a 
fer a empreses externes. 

Amb Zaplana es va iniciar una exa-
cerbació del culte a la personalitat del 
president, amb aquella ordre donada per-
què els càmeres només mostraren imat-
ges del seu perfil bo. Amb Francisco 
Camps això arriba a límits insospitats. 
Camps guanya les eleccions el 2003 i un 
any més tard nomena director general 
d’RTVV el seu cap de premsa, Pedro 
García. A palau tot el món el coneixia 
amb el nom de Pedrito, encara que els 
seus amics de la trama Gürtel, que li 
van regalar un viatge a Marràqueix per 
celebrar el seu quarantè aniversari, li 
deien Peter. 

Quan va arribar a la setena planta de 
Burjassot, l’audiència estava en un vint 
per cent, i quan en va baixar per última 
vegada, tot just fregava el deu. En canvi, 
durant el seu mandat el deute va passar 
de 700 milions a 1.100. Ningú no re-
corda García per haver posat en marxa 
la sèrie costumista L’alqueria blanca o 
el programa d’humor Autoindefinits. La 
seua imatge està lligada als caps de la 
trama Gürtel de presumpte finançament 
irregular del PP. L’última imatge pública 
que es té d’ell és del mes de maig passat, 
quan va anar a l’Audiència Nacional de 
Madrid per a declarar com a imputat en 
el cas que va rapinyar diners del pres-
supost de la cobertura televisiva de la 
visita del papa a València el 2006. García 
estava imputat per suborn, blanqueig de 
capitals, prevaricació i malversació de 
cabals públics. Alguns d’aquests delictes 
també li’ls van imputar al president de 
la Generalitat Francisco Camps, però 
els espectadors de Canal 9 amb prou 
feines ho van saber perquè, tan bon punt 
va esclatar l’escàndol dels vestits que 
posaria fi a la presidència de Camps, 
els responsables d’informatius, sempre 
en línia directa amb Presidència, van 
recórrer a l’enginy per a no contar-ho. 
I quan ho feien, no deien mai les coses 
pel seu nom. Per exemple, mai no es va 
traduir la paraula castellana cohecho per 
suborn. En aquest sentit, la presentadora 
conversa, Maribel Vilaplana, tenia raó 

quan durant una de les emissions auto-
gestionades de la setmana passada, es va 
desfermar la llengua i va dir per antena 
“ara sí que podem parlar”. Vilaplana ha 
sigut presentadora d’informatius i tertúli-
es en l’època en què la informació que ha 
eixit de Burjassot era més tendenciosa.

El cas més flagrant d’això és la manera 
com Canal 9 va col·laborar en l’estratè-
gia del silenci per a tapar les responsabi-
litats en l’accident del metro de València 
del 3 de juliol del 2006. Només anys més 
tard alguns dels responsables d’aquells 
informatius han dit que sí, que van rebre 
ordres estrictes de callar, però, com els 
polítics, tampoc no han assumit cap res-
ponsabilitat.

Pel que sembla, Pedro García es dedi-
cava als negocis i qui donava les ordres 
de tractar amb guant de seda el president 

Camps era qui primer va ser cap d’in-
formatius i després directora de Canal 9, 
Lola Johnson. Seua és alguna entrevista 
a Camps que era el més paregut a una 
sessió de massatge. Johnson va fer el 
camí invers de Peter i va eixir de la 
televisió per ser nomenada el 2009 con-
sellera de Turisme, Cultura i Esports de 
la Generalitat.

José López Jaraba, el liquidador. 
L’agost d’aquell mateix any, José Ló-
pez Jaraba, periodista del diari ABC 
desembarcat a Burjassot per fer-se càr-
rec de 9.24, es va convertir en director 
general després de la fugida de García. 
El seu mandat serà recordat com el del 
principi de la fi. Poc després d’assumir 
el càrrec, va declarar a ABC que a Ca-
nal 9 sobraven més de mil treballadors 
i que no hi havia altra solució que fer 
un ERO. En aquell moment n’eren més 
de 1.600. Per a justificar-lo, el 2010 
va adjudicar quatre contractes a dues 
consultores que havien de dissenyar un 
pla de viabilitat. Un d’ells és el contro-
vertit informe Price Waterhouse, que 
va costar 180.000 euros, i que Jaraba 
es va negar obsessivament a facilitar 
fins i tot als membres del consell d’ad-
ministració de l’oposició i als grups 
parlamentaris. A pesar de les propos-
tes alternatives presentades pel comitè 
d’empresa, l’ERO es va executar. I ha 
sigut la tomba d’RTVV.  

 Esperança Camps       

Amàlia Garrigós va promocionar la música en valencià des dels seus programes a Ràdio 9. 
Pedro García, increpat per ex-treballadors d’RTVV, a l’eixida de l’Audiència el mes de maig passat.

prats



 i
 camps




efe



