
PORTADA PORTADA
to

n
i 
pa

yà

12 EL TEMPS  5 DE MARÇ DEL 2013

TNTTDT



PORTADA PORTADA

El Tribunal Suprem ha dinamitat l’adjudicació 
de concessions de TDT que Francisco Camps
i Esteban González Pons van enllestir l’any 2006.
El govern d’Alberto Fabra acata una sentència que 
l’obliga a retrotraure el procés fins al moment
de repartir-ne els permissos, atesa la manca
d’“objectivitat” i d’“imparcialitat” que hi va haver.
En aquest temps, les sancions per les emissions  de 
TV3 i Tele Elx han contrastat amb la vulneració 
–gratuïta– de la llei de les empreses afins al PP.

D
e pel·lícules de suspens, no se’n 
programen gaires, i d’exquisides, 
encara menys, però el mapa de la 
televisió digital terrestre (TDT) 

del País Valencià sembla dissenyat per 
Alfred Hitchcock i no per Esteban Gon-
zález Pons. A cada canal, un ocell ame-
naçador. A cada cop de zàping, un ensurt. 
A cada pla, un altre cruixit de dents.

En atorgar les concessions adminis-
tratives escaients per a emetre, el Partit 
Popular valencià va repoblar l’espai ra-
dioelèctric de grups servils que havien 
d’esdevenir petits Canals 9 i ofegar-hi 
la pluralitat informativa. Tot d’ocellets 
seguirien les ales de l’au mare i confor-
marien una bandada atemoridora, pràcti-
cament inexpugnable.

La vespra de cap d’any del 2005, el 
que aleshores era conseller de Relacions 
Institucionals i Comunicació va convo-
car la premsa a corre-cuita per anunciar 
els agraciats amb un dels dos canals 
d’abast autonòmic o algun dels 42 de 
comarcals, agrupats en 14 demarcacions 
de tres concessions cadascuna. Amb la 
solemnitat que el caracteritza, la mateixa 
amb què alguns anys després garantiria 
la creació de tres milions de llocs de tre-
ball per part de Mariano Rajoy, González 
Pons va fer públics els adjudicataris amb 
un raonament fal·laç. Segons va asse-
gurar aquella vesprada, el repartiment 
beneficiava “diversos mitjans de comu-
nicació de totes les tendències, de distin-
ta procedència, tant empresarial com de 
línia editorial”.

Però les dues cireretes que hi havia en 
joc, se les van endur empreses escorades 

cap a la dreta i de capital forà: la cadena 
COPE i el grup Vocento –editor, entre 
altres, del diari Las Provincias– obtenien 
les concessions autonòmiques. I 13 de 
les 42 d’àmbit comarcal, se les empor-
tava Mediamed, una mercantil d’exis-
tència recent al capdavant de la qual 
hi havia José Luis Ulibarri, empresari 
lleonès de la construcció proper a Gon-
zález Pons i Ángel Acebes que també 
va adquirir Diario de León, Televisión 
de Castilla y León i que més endavant 
seria imputat pel cas Gürtel. Vora un terç 
del pastís anava al seu plat, tot sovint 
aliat amb petits grups locals que l’havien 
ajudat a parar taula: a les comarques sep-
tentrionals, la inefable família Miralles 
Troncho, altaveu de Carlos Fabra durant 
molts anys, i a les més meridionals, Sa-
cramento Alvear, un empresari més jove 
però posicionat del mateix costat.

Les 29 concessions restants tampoc no 
eren, però, un cant a la diversitat: Intere-
conomía –de Julio Ariza–, Libertad Di-
gital –de Federico Jiménez Losantos– i 
Unedisa –editora d’El Mundo, dirigit per 
Pedro J. Ramírez– n’aconseguien 12, 
quatre per cada grup, i Antena 3 TV –del 
grup Planeta– i Vocento, una.

L’ofegament de la pluralitat no s’aca-
bava ací, perquè la majoria de les altres 
15 concessions van recaure en grups 
modestos –aquests sí, de titularitat au-
tòctona– d’obediència igualment con-
servadora. Per exemple, Produccions 
Informatives de la Plana, SL, del peri-
odista castellonenc Jesús Montesinos, 
director d’El Periódico Mediterráneo 
que temps a venir presentaria un espai 

5 DE MARÇ DEL 2013  EL TEMPS  13



Intoxicats per TDTPORTADA PORTADAIntoxicats per TDT

nocturn diari al 24.9, el canal informatiu 
de RTVV. Planavisió, com es coneix la 
seua empresa, aconseguia una concessió 
a cadascuna de les tres circumscripci-
ons castellonenques: Castelló (Plana), 
Vinaròs (Maestrat) i Morella (Ports). 

A l’Alacantí i l’Alcoià resultava afa-
vorida Tabarka Media, grup impulsat 
per Eduardo Zaplana al seu pas per la 
Generalitat a fi de crear un conglomerat 
privat sotmès als seus interessos, una 
operació en què va involucrar Aguas 
de Valencia i que va liderar Genoveva 
Reig, ex-cap de premsa a Benidorm i 
ex-directora de Canal 9 amb Zaplana 
mateix. Precisament a la Marina, una de 
les tres adjudicacions de Benidorm va 
ser per a Tele Noticias, SL, de Leopoldo 
Bernabéu, llavors encara alineat amb 
els populars, per bé que en el futur se’n 
distanciaria i prendria partit per l’escissió 
liberal que capitaneja Gema Amor. Al 
Baix Segura, el polèmic empresari del 
fem Ángel Fenoll (vegeu EL TEMPS 
núms. 1.494 i 1.495) no es va quedar 
sense, com tampoc la Televisión Comar-
cal de la Costera, de Ricardo Faura, bon 
amic de l’alcalde Alfonso Rus, que va 
endur-se la de Xàtiva-Ontinyent. O Me-
dios Audiovisuales del Maestrat, titular 
del Canal 56, també de l’òrbita del PP. 
O el Consorcio de Televisión Comarcal, 
a Elda. O Ribera Televisió, de Rafael 
Guardiola. Algunes d’elles s’associarien 
a Televisiones Asociadas Digitales Inde-
pendientes (TADI),  

Comptat i debatut, únicament quatre 
de les 42 concessions comarcals van anar 
a raure a mans no estrictament afins al 
PPCV. Editorial Prensa Ibérica, del grup 
Moll i propietària dels diaris Levante-
EMV i Información, amb prou feines 
si va poder arrapar-ne a València i a 
Alacant; Comunicacions dels Ports, SA, 
en va obtenir una de la seua comarca, i 
Localia Televisión –del grup Prisa– una 
altra, encara que ja posseïa una implanta-
ció destacable per tot el País Valencià. En 
aquest cas, com en alguns altres, l’expe-
riència acumulada o l’arrelament de les 
cadenes preexistents no va servir de res. 
Els populars, amb el corró de la majoria 
absoluta i l’autodeïficació de Camps, van 
tirar pel dret i van deixar-ne fora cadenes 
de trajectòria extensa.

La revolta del sud. Tele Elx era 
l’exponent més clar. Feia 19 anys que 
emetia ininterrompudament, presentava 
una graella farcida de producció pròpia 
i continguts bilingües, sense connexions 
en cadena ni espais dedicats a l’atzar, el 

tarot o els contactes. Amb una penetració 
notable a la capital del Baix Vinalopó i 
la resta de la comarca, Tele Elx complia 
els requisits marcats pel Consell en el 
seu concurs d’assignació de concessi-
ons de TDT, però tant ella com Localia 
–establerta a Elx de feia 10 anys– van 
restar-ne al marge. El premi va ser per a 
Mediamed, El Mundo TV i Libertad Di-
gital TV, cap de les quals no havia emès 
ni una hora de televisió a la comarca. Pe-
rò a la tercera ciutat més poblada del país 
–en poder del PSPV-PSOE des del 1979, 
malgrat els intents del PP per governar-
la– calia enviar-hi els soldats més ben 
preparats. Al capdavall, era una guerra 
per l’alcaldia, i encara que l’any 2007 va 
mantenir-se progressista, el 2011 sí que 
cauria de la banda del PP.

Tant Tele Elx com Localia havien re-
corregut ipso facto les adjudicacions del 
govern valencià, per bé que els tribunals, 
en primera instància, van mostrar-se es-
quius: l’any 2008, el TSJCV fallava a fa-
vor de la Generalitat Valenciana i posava 
contra les cordes Tele Elx, que, malgrat 
la decisió de l’administració autonòmica, 
havia fet el salt a una freqüència digital. 
L’existència d’un procediment judicial 
sobre la legalitat o no de les concessions 
del Consell els servia de coartada.

Perquè, en efecte, Tele Elx no va atu-
rar-se al TSJCV. Va elevar la seua queixa 
al Tribunal Suprem, una mesura que va 
enervar més la Generalitat. El 3 d’agost 
del 2010, paral·lelament als expedients 
sancionadors contra Acció Cultural del 
País Valencià (ACPV) pels repetidors 
de TV3, arribava a la seu de la cadena 
una ordre de tancament i una multa de 
500.000 euros signada per la secretà-
ria autonòmica Dora Ibars, avui també 
encausada per Gürtel. I encara pitjor: a 
causa dels entrebancs que trobava per 
a clausurar les emissions de la televisió 
pública catalana, el desembre del 2010 
Camps va reformar per la via ràpida la 
llei audiovisual valenciana a fi d’incre-
mentar-ne la capacitat coercitiva.

El març del 2012, la secretària auto-
nòmica de Comunicació va ratificar la 
sanció i va instar els responsables de Tele 
Elx a fer-la efectiva de manera immedia-
ta. Concha Álvarez, la seua directora, va 
negar-s’hi de ple, esperançada com esta-
va que el Tribunal Suprem sí que es posi-
cionaria en favor de la cadena il·licitana. 
Moralment, encara estava més carregada 

14 EL TEMPS  5 DE MARÇ DEL 2013

Esteban González Pons i Francisco Camps, en una imatge d’arxiu. El primer era conseller de Relacions 
Institucionals i Comunicació quan l’exectiu del segon va adjudicar les concessions de TDT.

efe


El govern de 
Camps va ocultar 
indegudament
les baremacions
de Doxa Consulting



5 DE MARÇ DEL 2013  EL TEMPS  15

Intoxicats per TDTPORTADA PORTADAIntoxicats per TDT

de raons: les tres concessions de TDT 
de la comarca no respectaven les bases 
del concurs que havien guanyat. Així, 
la de Mediamed estava tancada, la d’El 
Mundo TV emetia cursos d’anglès les 
24 hores del dia, i Libertad Digital TV 
reemetia el senyal de la cadena estatal.

Mentrestant, Tele Elx, que havia per-
dut tres de cada quatre treballadors pels 
perjudicis de quedar-se sense i per la 
persecució de la Generalitat, continuava 
amb més de set hores de producció caso-
lana. “No ens fa fora el mercat, ens fan 
fora els polítics”, havia reblat Concha 
Álvarez en tenir notícia de les adjudi-
cacions del Consell. Ni que fóra per un 
aspecte formal, la justícia rescabalaria 
aquella decisió política.

El juliol del 2012, el Tribunal Suprem 
dictaminava la “manca d’objectivitat i 
d’imparcialitat” que va guiar el Consell 
a l’hora de repartir els canals de TDT i 
anul·lava les 42 adjudicacions comar-

cals, per l’incompliment “flagrant” de 
la valoració equànime de les ofertes. En 
concret, l’alt tribunal espanyol estimava 
en part el recurs de Tele Elx i commi-
nava la Generalitat a repetir el procés a 
partir de les deliberacions de la mesa. Els 
magistrats consideraven que el govern 
valencià havia ocultat indegudament les 
baremacions efectuades per Doxa Con-
sulting, l’empresa contractada a l’efecte 
per la mesa adjudicadora, cosa que va 
deixar Tele Elx i les altres 36 ofertes 
rebutjades sense una explicació raonada 
del seu bandejament. A més, s’havia 
circumscrit a les seues valoracions, per 
comptes de fer una ponderació afegida. 
De contractar Doxa com a assessora 
tècnica, va passar a delegar tota la res-
ponsabilitat en el concurs.

Producte d’una altra reforma legislati-
va, les concessions ja havien esdevingut 
llicències, i per un període de 15 anys, en 
lloc dels 10 de previstos el 2006. 15 anys 

que començaven des de zero i durant 
els quals es podia llogar l’espai radioe-
lèctric adjudicat, cosa que abans estava 
prohibida. Siga com siga, la sentència 
del Suprem declara “la nul·litat” de la 
resolució dictada per González Pons el 
30 de gener del 2006 “per què s’adjudi-
quen les concessions per a l’explotació 
de programes de televisió digital terres-
tre amb cobertura local”. El text inclou 
errades tipogràfiques cridaneres –“Tele 
Exl”– i alguna de molt feridora, com ara 
la referència a “Benidor”.

Dilluns de la setmana passada, el vice-
president valencià acatava la integritat 
de la sentència i comunicava en el Diari 
Oficial de la Comunitat Valenciana la re-
troacció del procés allà on demana el Su-
prem, és a dir, al moment de la barema-
ció, per part de la mesa, de les diverses 
empreses aspirants. José Ciscar insisteix 
que aquesta marxa arrere simplement és 
deguda a un “vici procedimental” durant 

Dalt, l’amo de Mediamed, José Luis Ulibarri, imputat al cas Gürtel: va endur-se 13 adjudicacions de TDT al País Valencià. Al costat, Pedro J. Ramírez i Federico 
J. Losantos, i a sota, amb ulleres, Julio Ariza, en un congrés del PP: El Mundo TV, Libertad Digital TV i Intereconomía TV van anotar-se’n quatre cadascuna.

efe


efe


efe




Intoxicats per TDTPORTADA PORTADAIntoxicats per TDT

l’elecció de les adjudicatàries, pel fet 
de “no estar prou motivada” la tria en 
qüestió.

Curiosament, algunes de les empreses 
ja no existeixen, d’altres no disposen 
dels diners que en aquell moment sí que 
deien tenir i la majoria no volen ni sentir 
a parlar de llicències de TDT. Per als 
grans grups de l’estat, ha resultat un ne-

goci ruïnós del qual s’han desempallegat 
o pretenen fer-ho a curt termini. Al País 
Valencià, com en tants altres llocs, ni 
tan sols no s’ha ocupat l’espai assignat 
a través del concurs, o s’ha ocupat amb 
la programació íntegra de cadenes que ja 
emeten per un altre senyal.

Els grans vencedors del procés valen-
cià –Mediamed, Libertad Digital TV, El 

Mundo TV i Intereconomía TV– en són 
una bona prova, com també la COPE 
i Vocento, tot i que no sempre emeten 
programació autonòmica a les dues lli-
cències d’aquest àmbit que controlen. En 
el primer cas, Popular TV parcialment 
connecta en cadena la religiosa 13TV, i 
en el segon, després del fracàs de l’es-
tatal La 10, la inviabilitat econòmica 
ha recomanat de llogar la llicència a 
Metropolitan TV, que no produeix cap 
contingut al País Valencià.

La sentència del Suprem que ha provo-
cat el recurs de Tele Elx se cenyeix a les 
42 concessions locals atorgades el 2006, 
doncs, i deixa de banda les nou que no 
van adjudicar-se fins l’octubre del 2010 
–les de les demarcacions de Gandia, 
Dénia i la Vall d’Uixó-Sogorb– i les dues 
d’abast autonòmic, encara que ni Popu-
lar TV del Mediterráneo ni Metropolitan 
TV no respecten els requisits recollits per 
la llei valenciana de TDT.

‘Laissez faire’. Ho sap prou bé el di-
putat socialista Josep Moreno, que ara fa 
unes setmanes va demanar d’accedir als 
expedients sancionadors oberts contra les 
operadores de TDT. Com que la pràctica 
totalitat infringeixen les clàusules que la 
Generalitat va establir com a necessàries 
per a mantenir-ne la llicència, es tractava 
de comprovar si l’administració vetlla-
va o no per la correcta vigilància de la 
norma.

Acompanyat d’una altra diputada del 
PSPV-PSOE, Eva Martínez, van fullejar 
els procediments que ja havien estat re-
solts. El de TV3 al País Valencià era tan 
alt com el Micalet, més voluminós que 
tota la resta junts. L’obsessió de Francis-
co Camps per clausurar-ne les emissions 
no tenia límits.

Els dos diputats de les Corts valenci-
anes van centrar-se a analitzar els altres 
expedients sancionadors i van adonar-se 
que tots tenien a veure amb empreses que 
emetien per freqüències analògiques sen-
se disposar del títol habilitant: n’eren més 
d’una desena de nord a sud del país, però 
cap de digital, malgrat l’incompliment 
sistemàtic de la llei per part d’aquestes. 
A diferència de la TDT, hi havia canals 
analògics perseguits, precisament, per 
l’emissió d’espais relacionats amb el 
tarot o els contactes. En algun dels casos 
no sols amb multes i ordres reiterades de 
tancament, sinó fins i tot amb el precin-

16 EL TEMPS  5 DE MARÇ DEL 2013

El diputat socialista valencià Josep Moreno ha accedit als expedients sancionadors de la Genera-
litat sobre TDT. La bel·ligerància contra TV3 i Tele Elx contrasta amb la permissivitat general.

Compareixença a les Corts de la secretària de Presidència, Cristina Macías, dimarts de la setma-
na passada. D’esquena, els síndics de Compromís i Esquerra Unida, Enric Morera i Marga Sanz.

pr
at

s
 i
 c

am
ps

el
 t

em
ps



5 DE MARÇ DEL 2013  EL TEMPS  17

Intoxicats per TDTPORTADA PORTADAIntoxicats per TDT

tament de les instal·lacions. En canvi, pel 
que fa a les emissions de TDT, un laissez 
faire, laissez passer en versió valenciana 
contemporània.

Una incongruència, perquè la llei va-
lenciana 1/2006, del sector audiovisual, 
enumera els criteris que ha de seguir una 
televisió digital per a emetre dins l’espai 
radioelèctric cedit per la Generalitat Va-
lenciana. Les infraccions de les TDT va-
lencianes són massives, però el Consell 
s’hi mostra lax. Absolutament lax.  

Entre les obligacions dels operadors 
recollides al plec de condicions hi havia 
un mínim del 25% de programació en 
català i almenys el 20% de producció 
pròpia. En la llei posterior es reserva “el 
20% del temps d’emissió anual a la difu-
sió d’obres audiovisuals i cinematogrà-
fiques valencianes”, les quals “s’hauran 
d’emetre en valencià, preferentment”. 
Dins d’aquest últim 20%, les televisions 
“reservaran un mínim del 10% del seu 
temps total d’emissió a obres valencia-
nes de productors independents respecte 
de les entitats titulars de serveis de televi-
sió, de les quals més de la meitat hauran 
d’haver estat produïdes en els últims cinc 
anys”. Igualment, “el 20% de la progra-
mació diària” hauran de ser “programes 
accessibles a les persones amb discapaci-
tat sensorial auditiva a través de subtitu-
lat i la inclusió de la llengua de signes”, 
amb una especial atenció als joves.

Els principis generals de la programa-
ció de les empreses concessionàries han 
d’ajustar-se, entre més, al “respecte al 
pluralisme polític, religiós, social, cultu-
ral, ideològic i lingüístic”, a “l’objecti-
vitat, la veracitat i la imparcialitat de les 
informacions, així com la diferenciació 
en els continguts i formats del que és 
informació i del que és publicitat o pro-
paganda”, a la “protecció de la joventut i 
de la infància” i a la “defensa i la preser-
vació del medi ambient”, com també a la 
“protecció, el foment i la normalització 
del valencià, la promoció i la difusió de 
la cultura valenciana, i el respecte a la 
identitat, les institucions i els símbols 
de la Comunitat Valenciana, presentant i 
representant en tot moment el territori de 
la comunitat autònoma com una realitat 
pròpia i diferenciada tant en els seus as-
pectes gràfics com en les seues descrip-
cions, de conformitat amb l’ordenament 
jurídic”. I s’exigeix  “promoure la verte-
bració territorial de la Comunitat”.

La llei és tan primmirada que veta la 
inserció de “publicitat” i “televenda” 
durant “l’emissió de serveis religiosos” 
i assenyala que “el temps total dedicat a 
l’emissió de publicitat en totes les seues 
formes i a la televenda” mai no supe-
rarà el 20% del temps diari d’emissió, 
i el dels anuncis publicitaris tampoc no 
podrà superar el 15% del total. “Durant 
cada una de les hores naturals en què 
es divideix el dia, el temps d’emissió 
dedicat a la publicitat en totes les seues 
formes i als anuncis de televenda, no 
podrà ser superior a 17 minuts”, amb un 
màxim diari de tres hores al dia.

Dins de l’apartat sancionador, se’n 
preveuen de tres tipus: les faltes que es 
consideren lleus seran de fins a 100.000 
euros, de fins a 500.000 euros en el cas 
de les considerades greus, les quals, a 
més a més, poden comportar la suspen-
sió o retirada definitiva del títol habi-
litant. Les molt greus superen el milió 
d’euros i n’impliquen el tancament.

La norma també reconeix “el caràcter 
estratègic del sector audiovisual per la 
seua importància social i econòmica, i 
com a instrument per a la promoció i 
divulgació de la cultura, història i llengua 
pròpies, així com per a la transmissió 
dels valors superiors de la nostra Consti-
tució i del nostre Estatut” i insta a conso-
lidar el sector audiovisual com un factor 
estratègic de l’economia de la Comunitat 
Valenciana”, i preveu “la contractació 
de residents i, novament, la implicació 
d’empreses valencianes” o “el foment de 
la llengua i de la cultura pròpies”.

Ni Ciscar ni Consell. La comissió 
parlamentària que la setmana passada va 
abordar les conseqüències de la decisió 
del Suprem no va comptar amb l’assis-
tència del vice-president, sinó que José 
Ciscar va delegar en la secretària auto-
nòmica de Presidència, Cristina Macías, 
que no va eixir-se’n de les notes que 
duia escrites per mirar de treure ferro a la 

patacada judicial. “Dels quatre recursos 
que van presentar diferents empreses, 
només el de Tele Elx ha estat acceptat pel 
Suprem”, va consolar-se. Va fer el desen-
tès a la petició de responsabilitats dels 
grups de l’oposició i no va badar boca 
sobre la manca de control dels continguts 
actuals a la TDT.

Josep Moreno, vocal socialista de la 
comissió, va acusar la Generalitat de 
concedir llicències locals a “trames vin-
culades amb el cas Brugal, a l’ex-treso-
rer esquiador i a les gònades masculines 
del senyor Camps... Seríeu capaç de 
deixar en mans de la Camorra el concurs 
de fem de Nàpols?”. El síndic de Com-
promís, Enric Morera, va qualificar la 
situació generada de “fracàs estrepitós 
del Consell, i no per una errada proce-
dimental, sinó pel desig d’afavorir els 
vostres amiguitos del alma”. “Emeteu 
hores i hores de tarot mentre llangueixen 
les nostres empreses audiovisuals”, va 
afegir abans de demanar que la Generali-
tat “compense el mal que els ha causat”. 
“Vau atorgar concessions al falangista 
valerós Jiménez Losantos mentre Tele 
Elx es quedava sense”, va lamentar. Mar-
ga Sanz, d’Esquerra Unida, va reclamar 
un “mecanisme diàfan” per seguir el nou 
procés adjudicador.

A la base de tot plegat hi ha l’absència 
del consell de l’àudio-visual valencià, un 
organisme que recull la reforma estatu-
tària del 2006 però que encara és inèdit. 
Una institució amb capacitat sanciona-
dora, com en el cas català, que s’havia 
d’aprovar per tres cinquenes parts de 

les Corts i defensar “els drets, llibertats 
i valors constitucionals i estatutaris”. La 
composició, el nomenament dels mem-
bres i les funcions cal desenvolupar-les 
en una llei que tampoc ha arribat. El PP 
vol fugir d’aquesta fiscalització –que 
inclouria les emissions de RTVV– i té 
l’argument perfecte: enmig de la crisi no 
és lògic crear més organismes públics.

L’absència del consell de l’audiovisual 
previst en l’Estatut juga a favor del PP

Les infraccions de les TDT són massives, 
però el Consell s’hi mostra laxe



Intoxicats per TDTPORTADA PORTADAIntoxicats per TDT

“Vau fer un vestit a mida per afavo-
rir determinades empreses”, ha opinat 
Enric Morera sobre el procediment per 
a atorgar-ne les concessions, que poste-
riorment van mutar en llicències. “I les 

poques que sí que han respectat la lega-
litat i s’han demostrat viables, ara tenen 
l’ai al cor per si perden la seua”.

“Heu generat un panorama televisiu de 
qualitat ínfima, tal com podem compro-

var cada dia des de casa nostra. Heu atret 
televisions parafeixistes que ara, a més, 
aspiren a quedar-se amb la gestió de les 
franges de RTVV que externalitzareu”, 
va afegir-hi Marga Sanz.

18 EL TEMPS  5 DE MARÇ DEL 2013

—Quan va començar a emetre 
Tele Elx?

—El març del 1987, ara farà 26 
anys. Vam ser la primera televisió local 
de la Comunitat Valenciana i una de 
les primeres de l’Estat espanyol. Una 
televisió bilingüe des de l’inici i que 
va significar una autèntica revolució 
a la ciutat. Cal tenir en compte que 
aleshores, a Elx, únicament podien 
sintonitzar-se les dues cadenes de TVE 
i TV3, perquè encara no existien Canal 
9 ni les televisions privades. De cop i 
volta, la gent va poder assabentar-se a 
través de la televisió de casa del que 
passava al seu poble.

—Per quins sistemes heu arribat a 
les llars dels il·licitans?

—En una primera etapa, la televisió 
era per cable. Més endavant, a partir 
del 1995, vam passar a emetre en for-
mat analògic, el que coneixíem fins 
l’arribada de les emissions digitals. I 
l’any 2005, quan la Generalitat Valen-
ciana convoca el concurs de concessi-
ons de TDT, ens presentem a la nostra 
comarca, el Baix Vinalopó.

—Sense gaire sort. De les tres ad-
judicacions que hi havia a la vostra 
demarcació, no us en toca cap. Una 
recau en El Mundo TV, una altra en 
Libertad Digital TV, i la tercera, en 

el grup conformat per Mediamed i 
Sacramento Alvear...

—En efecte, José Luis Ulibarri, un 
empresari que seria imputat en el cas 
Gürtel, va rebre una concessió amb 
Mediamed a cadascuna de les tretze 
circumscripcions en què la Generalitat 
va dividir el territori. Per dissimular una 
mica, va concórrer-hi de bracet de diver-
sos socis locals –un a cada comarca– als 
quals, temps a venir, els va comprar la 
seua part del negoci. A Elx van impulsar 
Tele 7, que no va arribar a funcionar ni 
dos anys.    

—Qui era Sacramento Alvear?
—Un empresari local que havia cre-

at Tele Dama, una televisió que amb 
prou feines si funcionava els caps de 
setmana. Més aviat semblava un vídeo 
comunitari. 

—Ell sí que obté la concessió, però 
Tele Elx, no. I passeu a ser una televi-
sió il·legal.

—Sí. Vam recórrer la decisió de la 
Generalitat davant la justícia, igual com 
Localia, del grup Prisa, que també aspi-
rava a una concessió d’Elx. El Tribunal 
Suprem no els va donar la raó, ni tam-
poc a uns altres operadors que hi havien 
recorregut en contra, però sí que ens la 
va donar a nosaltres. Els nostres advo-
cats van encertar-la a l’hora d’emfasitzar 

les il·legalitats comeses durant el procés 
d’adjudicació, més enllà de la manca 
de pluralitat –tan evident– que va guiar 
l’actuació del govern valencià. 

—Ateses les circumstàncies, us ima-
ginàveu que us deixarien sense?

—No ho podíem entendre. Feia anys 
que disposàvem d’una estructura empre-
sarial sòlida, teníem desenes de treballa-
dors, una història fecunda i arrelament al 
poble... El plec de condicions demanava 
aquest arrelament, de fet. És clar que van 
primar els motius polítics, però no contra 
Tele Elx, sinó perquè havien de satisfer 
uns altres compromisos més importants. 
Amb nosaltres, no en tenien cap.

—Us va estranyar, per tant.
—Sí que ens va resultar estrany. Sa-

bíem quin pa s’hi donava, però mai no 
vam imaginar que ens deixarien sense 
llicència. Suposàvem que serien més 
sensibles a la realitat de cada territori 
concret. Hi estàvem tan assentats que 
va sorprendre molt a tothom. En veure 
com havia quedat el mapa mediàtic del 
País Valencià, però, la nostra sorpresa 
va passar a ser relativa. En tot cas, els 
criteris d’adjudicació, els complíem so-
bradament; si els hagueren respectats al 
100%, n’hauríem obtingut una, però tal 
com apunta la sentència del Suprem, es 
va imposar l’“arbitrarietat”.

—Ja ens heu dit que Tele 7, propi-
etat d’Ulibarri, va tancar de seguida. 
Què va succeir amb les concessions 
d’El Mundo TV i Libertad Digital 
TV? Funcionen?

—La d’El Mundo TV tan sols ha 
emès cursos d’anglès, i darrerament, 
televenda. La de Libertad Digital TV, 
en principi reproduïa tota la progra-
mació de la cadena central, sense cap 
desconnexió. A la fi del 2012 van cedir 
la concessió a Única TV, una televisió 
que inclou programació d’unes altres 
cadenes i que completa la seua graella 
amb espais supracomarcals: parlen de 
tota la província, però fan poques co-

“Mai no vam imaginar que ens 
deixarien sense llicència”

Concha Álvarez, directora de Tele Elx, espera que la 
Generalitat sí que els atorgue ara una llicència de TDT. 
Fa 26 anys que emeten programació casolana i van 
sentir-se perjudicats pel procés que el Suprem finalment 
ha anul·lat. Un recurs d’aquesta cadena ha propiciat
la sentència condemnatòria del tribunal espanyol.



5 DE MARÇ DEL 2013  EL TEMPS  19

Intoxicats per TDTPORTADA PORTADAIntoxicats per TDT

“Se us ha passat per alt tota la llei, i 
d’això, se’n diu prevaricació”, afirma 
Josep Moreno. “La legislació preveu de 
fomentar la llengua pròpia i la cinemato-
grafia valenciana, garantir-ne la pluralitat 

i no emetre en cadena més enllà d’un 
percentatge limitat, però de totes aques-
tes carències, no n’heu detectada cap”.

Per al diputat popular Eduardo Ove-
jero, en canvi, només es tracta d’una 

“situació anòmala” relacionada amb una 
“lamentable deficiència administrativa”, 
però això sí, ha instat la Generalitat Va-
lenciana a “accelerar al màxim possible” 
el nou procés adjudicador.

ses sobre Elx, i cap d’elles no és en 
valencià.

—De la migració digital ençà, que 
emeteu per TDT... Gràcies al litigi 
obert al Tribunal Suprem. 

—Sí, en tot aquest temps no hem dei-
xat d’emetre Tele Elx a través del canal 
41 de la TDT. Vam adaptar els nostres 
equips i hem anat fent.

—La Generalitat no s’ha quedat 
plegada de braços, però.

—No. Ens va imposar una multa de 
500.000 euros i ens va enviar una ordre 
de tancament. No hem abonat la sanció 
i van recórrer contra la clausura de les 
emissions, amb la sort que després [el 

juliol del 2012] va arribar la sentència 
del Suprem.

—L’assetjament de la Generalitat 
ha afectat la vostra feina?

—No ha estat gens fàcil sobreviure-hi. 
L’assetjament de què parleu ha tingut 
repercussions econòmiques sobre l’em-
presa, ha influït en els nostres anunciants 
i ens ha fet reduir molt els treballadors. 
A Tele Elx, els darrers set anys han estat 
molt durs, ens hem hagut d’acostumar a 
conviure amb l’espasa de Dàmocles.

—En quina mesura s’ha aprimat 
la plantilla? 

—Érem una quarantena de persones i 
ara en som vuit. 

—Quina és la programació actual?
—Més del 20% és en valencià, fem 

l’informatiu Tele Nit, debats als quals 
vénen tots els partits presents a l’ajun-
tament, entrevistes de caràcter local, un 
magazín diari, espais esportius centrats 
en l’Elx CF, un altre sobre el camp 
d’Elx... Programes sobre el passat, pre-
sent i futur de la nostra ciutat.

—Teniu espais de tarot o de con-
tactes?

—Mai no ho fem, durant la nit ree-
metem la nostra programació. I tampoc 
no connectem unes altres emissores en 
cadena.

—En què vau fallar, doncs? Per 
quins criteris vau quedar-vos sense 
cap concessió?

—Els criteris, no els sabem. No vam 
tenir l’ocasió de comprovar la puntua-
ció de Tele Elx i la resta d’aspirants, tal 
com destaca la sentència del Suprem. 
Van proclamar-ne els guanyadors, i en 
presentar la nostra queixa davant l’ad-
ministració, van limitar-se a dir-nos que 
no teníem tants punts com uns altres. 
Vam demanar-los-en els motius exac-
tes, però mai no ens van contestar.

—Confieu que el nou repartiment 
us serà més propici?

—Tenim l’esperança que sí, malgrat 
que la decisió del Suprem no és la 
que hauríem desitjat. Han retrotret el 
concurs a la baremació de la mesa, per 
comptes de convocar-lo des de zero. 
Pensem que les coses han canviat molt 
els últims set anys... O li’n donaran 
cap a qui ja l’ha tancada i a qui ha in-
complert de manera flagrant el plec del 
2005? Nosaltres complim tots els punts 
que van exigir. Afortunadament, ara el 
govern valencià és un altre, han canviat 
les persones que hi havia al capdavant, 
sobretot el president. Espere que el nou 
Consell siga més raonable i valore com 
cal la nostra proposta. Fem una televisió 
de servei públic, allò que pensem que 
ha de ser una televisió.

“A Tele Elx, els darrers set anys han estat molt durs, ens hem hagut d’acostumar a conviure amb 
l’espasa de Dàmocles”, afirma Concha Álvarez, la seua directora.

el
 t

em
ps


