
RTVVSocietat

L
a història de Canal 9 és la d’una 
catàstrofe. Va començar a emetre 
dotze dies abans del 9 d’octubre del 
1989, la data prevista, perquè una 

gota freda va recomanar d’avançar-ne la 
funció de servei públic, i ha mort 8.537 
dies després, de la manera més dramàtica 
possible. El 9 de febrer un expedient de 
regulació d’ocupació (ERO) deixava al 
carrer 843 dels 1.167 treballadors amb 
què comptava, incloent-hi les cares més 
conegudes d’aquella primera etapa. 

Si hi afegim el personal acomiadat a 
Ràdio Nou i l’ens RTVV, en són 1.131, 
els professionals afectats. Una massacre 
laboral que es complementarà amb l’as-
sumpció dels 1.300 milions d’euros de 
deute per la Generalitat Valenciana, la 
liquidació de RTVV, SA, i el naixement 
d’una nova mercantil, Grup Radiotelevi-
sió Valenciana, SA.

Tot plegat s’esdevindrà durant el mes 
de març, enmig d’unes festes falleres que 
costaran de cobrir per culpa de la no-
table reducció de personal. La setmana 
passada, de fet, ja va resultar impossible  
respectar la graella. L’externalització de 
franges senceres de la programació és 
a la cantonada i les productores madri-
lenyes més afins al PP enllesteixen les 
seues ofertes. El Canal 9 que coneixíem 
ha mort. 

Xelo Miralles n’és la prova. Va posar 
cara i ulls al primer informatiu de la te-
levisió pública valenciana, de la mateixa 
manera que Esperança Camps –una altra 
afectada per l’ERO– fou la primera a 
locutar un informatiu de Ràdio Nou, 
aleshores Canal Nou Ràdio. El foragita-
ment de Miralles i de molts altres rostres 
íntimament lligats a la cadena simbolitza 
el final de trajecte de Canal 9.

Miralles provenia de Ràdio Safor i de 
Canal 5, la televisió de la comarca. Va 
assabentar-se que buscaven presentadors 
per posar en marxa Canal 9 i ben aviat 
va adonar-se que era al lloc adequat en 
el moment oportú: acumulava molta més 
experiència que la majoria d’aspirants 
i tenia una dicció perfecta. Després de 
moltes deliberacions, els rectors de l’ens 
havien conclòs que l’accent de les co-
marques centrals, per les seues connota-

cions fonètiques, generaria menys rebuig 
que no els altres.

“Em vaig sentir enlluernada”, explica 
Miralles, “aquella primera redacció reu-
nia els millors periodistes valencians de 
l’època, tenia un punt de màgia”. “Vam 
satisfer les expectatives creades”, opina. 
“Comparat amb tots els que han vingut 
després, Amadeu Fabregat ha estat, de 
llarg, el millor director general. Les 543 
paraules que va prohibir són poca cosa 
al costat del que hem patit més endavant. 
La llengua mateixa s’ha degenerat fins 
no ens hauríem imaginat mai”.

Fabregat fou el màxim responsable de 
RTVV durant l’etapa socialista. Quan el 
PP arriba a la Generalitat, l’any 1995, 
Eduardo Zaplana nomena com a subs-
titut un tecnòcrata, Juan José Bayona, 
professor d’economia a la Universitat 
d’Alacant. Serà un home pont fins l’ater-
ratge de José Vicente Villaescusa, treba-
llador de la casa des de l’inici i que en 
serà el director general del 1996 al 2004. 
Ara també ha estat acomiadat.

Quan Camps duia un any al capdavant 
del Consell, Villaescusa fou rellevat per 
Pedro García, l’antic cap de premsa de 
Zaplana, que va dimitir l’agost del 2009 
pel cas Gürtel: amic d’Álvaro Pérez, la 
justícia investiga el desviament de 3,8 
milions d’euros a la trama amb motiu de 
les retransmissions de la visita del papa 
a València. El successor de García, José 
López Jaraba, es va mantenir fins que 
el desembre passat la pressió per la pre-
sentació de l’ERO el va fer desistir del 
càrrec. El seu substitut, Alejandro Reig, 
ha actuat com a liquidador de l’ens.

L’empresa que naixerà al març, la 
dirigirà Rosa Vidal, una advocada del 
despatx Broseta sense experiència en el 
sector, la primera escollida per les Corts i 
no pel Consell –com dicta la nova llei de 
RTVV aprovada per Alberto Fabra– però 
que tan sols ha rebut el vot favorable dels 
diputats populars. 

“La història de RTVV és la del poble 
valencià concentrada en 24 anys”, afirma 
Rosa Brines, una altra presentadora de 

40 EL TEMPS  19 DE FEBRER DEL 2013

Una tele sense rostre
L’ERO de Ràdio Televisió 
Valenciana (RTVV)
culminava la setmana 
passada amb el comiat 
del 72% de la plantilla 
de Canal 9, entre els 
quals molts dels rostres 
que van popularitzar-la
de bon començament.
És la fi d’una vida
caracteritzada
per la manipulació 
informativa extrema,
el clientelisme
i la corrupció. Vicent Mifsud, president del comitè d’empresa 

efe




19 DE FEBRER DEL 2013  EL TEMPS  41

capçalera afectada per l’ERO. “Som un 
poble que encara no ha sabut trobar la 
unitat i que prioritza les diferències per 
damunt d’allò que ens uneix. Qui se n’ha 
beneficiat? Un partit que de sobte va dir: 
‘Ep, tothom tranquil, que ja som ací!’”.

Brines, natural de Simat de la Valldigna 
(Safor), estudiava història a la facultat el 
dia que Eliseo Lizarán, un dels pares de 
Canal 9, va proposar-li que optara a les 
proves de presentadora. Encara que mai 
no s’havia posat davant una càmera, es 
va convertir, amb Xelo Miralles i Pilar 
Algarra, en un dels rostres de referència 
de Notícies 9. Totes tres van encadenar 
diversos contractes temporals fins que el 
1992 van consolidar la plaça mitjançant 
una oposició. La pràctica totalitat de la 
plantilla n’havia guanyada una.

“Molts companys confiaven que la 
victòria de Zaplana seria bona per a 
RTVV. Deien que tots els valencians dis-
tanciats de Canal 9 perquè era en català, 
ara s’hi sentirien a prop. Però l’accés del 
PP va significar l’esclat de la manipula-

ció informativa, fins aleshores ridícula”, 
diu Brines. També va comportar la desa-
parició del seu rostre dels informatius.

El de Xelo Miralles va durar uns pocs 
mesos més, fins el desembre del 1995. 
Prou temps per constatar els canvis que ja 
s’albiraven. “Vam passar de tenir un únic 
cap d’informatius que ho centralitzava 
tot, Juli Esteve, a tenir-ne molts, cada un 
dels quals responsable d’una parcel·la 
molt petita. Comparada amb la que se’ns 
venia a sobre, la manipulació anterior 
feia riure”, evoca Miralles. “Vam passar 
a ser la veu de l’amo”, sentencia.

A partir de llavors i durant “un calvari 
de dos anys”, Miralles va presentar alho-
ra el programa de reportatges d’actualitat 
Dossiers i un altre de periodisme rosa, 
De luxe. Més tard van recuperar-la com 
a presentadora del Notícies 9 dels caps 
de setmana, un període fugaç que va 
precedir la seua separació definitiva dels 
espais informatius. “O Medi ambient o 
Vida sana, tu mateixa”, van dir-li un dia. 
I va escollir el primer.

Zaplana havia creat Punt 2, el segon 
canal autonòmic, mentre rumiava la ma-
nera de privatitzar RTVV, el seu objectiu 
últim. La llei estatal del tercer canal li ho 
impedia, però va intentar-ho. 

En veure que no se’n sortiria, l’any 
2000 va prendre la direcció oposada: va 
concedir a l’ens la capacitat d’endeutar-
se il·limitadament –fins aleshores depe-
nia dels pressupostos consignats per la 
Generalitat i dels ingressos publicitaris–, 
va ampliar la plantilla amb contractes de 
guionista que li permetien esquivar la 
borsa de treball i va destinar a Punt 2 o 
a feines subsidiàries –sempre allunyades 
de la informació política– els periodistes 
poc o gens entusiastes amb la seua acció 
de govern. La proliferació de treballadors 
va obligar a ampliar les instal·lacions, i 
així va nàixer Guantánamo, els barracots 
adjacents al centre de producció, aïllats, 
que han albergat els desplaçats.

La desena de components del progra-
ma Medi ambient foren els únics que es 
van mantenir a la redacció d’informatius. 
“Em deien la de los animalitos”, comen-
ta Miralles, que en aquests catorze anys 
de cohabitació no ha tingut cap relació 
“amb més del 80% dels membres de la 
redacció”. “Malgrat tot, he tingut molta 
sort: he fet televisió pública, en valencià 
i de qualitat, al nostre espai ha aparegut 
gent que mai no hauria eixit a Canal 9, 
rojos ecologistes i tants altres que treba-
llen pel territori”, s’enorgulleix. No n’hi 
ha per a menys, perquè és el programa 
més premiat de la història de la cadena.

En Medi ambient treballaven 10 per-
sones, però una vintena més hi estaven 
adscrites sense tenir-hi relació. Aquesta 
era una de les maneres de centrifugar el 
personal col·locat per les diverses famíli-
es del PP. Amb els populars, la plantilla 
de RTVV es va multiplicar per dos, tot i 
que fa més d’una dècada que no es con-
voquen oposicions. La majoria dels su-
pervivents van accedir-hi irregularment 
o per una beca. “Fins que les reformes 
laborals han facilitat de fer fora els tre-
balladors de les empreses públiques, els 
posseïdors d’una oposició ens sentíem 
protegits”, diu Miralles.  

Els diners dels premis, Canal 9 no 
els reinvertia en Medi ambient. Ans al 
contrari, l’equip insistia en la necessitat 
de comptar amb millors aparells tècnics 
i la direcció els els negava, ni que dema-
naren quelcom tan bàsic com una càmera 
per enregistrar imatges submarines.

de RTVV en representació de CCOO, en un dels actes dels treballadors en contra de l’ERO.



RTVVSocietat
De premis i de disgustos també en 

sap molt Rosa Brines. Dels primers, en 
va rebre 13, i dels segons, més encara. 
Amb tot, Solidaris, la seua destinació a 
Punt 2 del 1997 al 2007, li va permetre 
“donar veu i posar cara als invisibles de 
la nostra societat, a tota la gent de què 
els mitjans de comunicació mai parla”. 
“Vam rescabalar la dignitat de qui dema-
nava a la porta de Mercadona o de qui 
havia vingut en pastera. Dins la graella, 
ens posaven en hores poc visitables, 
però els servíem com a coartada quan els 
acusaven de vulnerar la pluralitat infor-
mativa”, afegeix.

Una coartada que va derivar en “una 
pedra a la sabata”, segons ho defineix 
la directora i conductora de Solidaris: 
“Podia haver estat molt crítica amb la po-
lítica de la Generalitat envers les ONG, 
però no vaig ser-ho fins que un dia, en 
efecte, vaig deixar de ser innocent per 
convertir-me en víctima”. “Innocent és 
qui represalien sense motius, però jo vaig 
prendre decisions personals i professi-
onals que em podien costar el lloc; he 
pagat el peatge que calia pagar, però no 
me’n penedesc”, rebla.

La mort programada de Brines remunta 
al juny del 2007, en plena onada de grans 
esdeveniments a la ciutat de València. 
Un dissabte de matí Solidaris va emetre 
una peça en què entrevistava durant la 
nit alguns dels immigrants que dormi-
en sota els ponts del llit vell del Túria, 
coronada amb un videoclip reggae del 
liberià Kuami Mensah en què el cantant 
clamava “pels drets humans” i demanava 
de crear-hi un centre d’acollida.

El programa va ser fulminat ipso facto, 
i al cap de tres mesos, després de provar 
de contactar infructuosament amb la di-
rectora de la televisió, Lola Johnson, Bri-
nes va rebre una trucada de la Zarzuela. 
La Creu Roja els havia concedit el premi 
CREFAT per la seua atenció als drogo-
addictes, un guardó que lliurava la reina 
Sofia però del qual ningú de la televisió 
en volia saber res. Finalment va anar-hi 
Brines, acompanyada de la seua superior 
corresponent, i camí de Madrid no va 
poder evitar una pregunta:

—Vicky, però la reina sap que ens heu 
llevat el programa?

—No, però tu calla.
“Sort que el temps posa cadascú al 

seu lloc”, sospira Brines, satisfeta que 
s’hagen conegut, per exemple, els usos 
fraudulents de les ajudes al Tercer Món 

sota el mandat de Rafael Blasco, que va 
estrenar-se a la Conselleria d’Immigra-
ció i Ciutadania el juny del 2007, tot just 
quan Solidaris va deixar d’emetre’s.

Els últims cinc anys i mig, Rosa Brines 
ha estat una redactora més del programa 
en directe En connexió, un dels de pro-
ducció pròpia que Canal 9 va retirar la 
setmana passada. Xelo Miralles, de la 
seua banda, ha passat els seus darrers sis 
mesos com a redactora d’informatius, 
però no ha estat un déjà vu: “Hem fet 
escaletes típiques de Disney, en què com 
més pobles eixien, millor... Informatius 
impropis d’una televisió com Canal 9! 
Com va dir-me una companya, ‘ací ve-
nim a evadir-nos de la realitat’”.

La realitat, portes enfora, no era una 
bassa d’oli, en cap dels sentits. Miralles, 
de fet, va trobar-se la lluna del cotxe tren-
cada en tornar de cobrir una notícia. “No 
patisques, és normal”, va calmar-la el cà-
mera que l’acompanyava, “jo he arribat a 
patir per la meua vida”. L’ús partidista de 
la televisió pública ha enervat els ànims 
dels contribuents i n’ha enfonsat l’audi-
ència. La mitjana de la cadena amb prou 
feines si supera el 4%. 

Ni els esports. El control dels contin-
guts ha ultrapassat l’àmbit de la informa-
ció política. Al departament d’esports, 
van derivar-hi alguns dels crítics, i els 
històrics que ja hi havia també van ser 
arraconats a poc a poc.

Miquel Àngel Picornell pertany al se-
gon grup. L’any 1989 va obtenir la plaça 
32 de les 32 primeres que es van con-
vocar. Procedia de la Cadena SER, en 
concret de Radio Gandía, i fou el primer 
a retransmetre un partit de futbol per 
Canal 9. Un Castelló-Reial Madrid de 
la lliga 1989-1990. Després en vindrien 
més de sis-cents, però ni això no l’ha 
salvat de l’ERO. 

“Diuen que Esteban González Pons 
va  recomanar el periodista Alberto Gil 
a fi de col·locar afins al partit i neutra-
litzar els més veterans. Van generar una 
guerra interna que de poc no acaba com 
el ball de Torrent. Multiplicaren per dos 
la plantilla d’esports i van despullar de 
qualsevol protagonisme els menys afins 
al PP, com ara jo”, reviu Picornell.

Una de les raons de la desfeta econò-
mica que ha ensorrat l’ens té a veure amb 
els multimilionaris contractes que es van 
signar per emetre el mundial de Fórmula 
1 o per patrocionar els equips valencians 

de primera i segona divisió. “La Fórmula 
1 era un autèntic despropòsit, perquè 
havies de compartir els drets amb La 
Sexta, i els patrocinis, una subvenció ca-
ra que en tot cas hauria d’haver assumit 
la Conselleria de Cultura i Esport, però 
no RTVV”, reconeix Picornell. Els drets 
d’emissió dels partits del València i del 
Vila-real, es revenien a meitat de preu a 
les plataformes digitals.

42 EL TEMPS  19 DE FEBRER DEL 2013

Xelo Miralles:
“Vam passar 
de tenir un cap 
d’informatius
a tenir-ne molts”

Rosa Brines:
“He pagat el 
peatge que calia 
pagar, però no 
me’n penedesc”

pr
at

s
 i
 c

am
ps

pr
at

s
 i
 c

am
ps



19 DE FEBRER DEL 2013  EL TEMPS  43

Ara que li han tret targeta vermella, 
Picornell no perd la ironia que sempre 
l’ha caracteritzat: “Em sent perjudicat, 
estafat i abocat a reclamar els meus drets 
per via judicial. Don Mariano Rajoy té 
una plaça de registrador de la propietat a 
Santa Pola; a mi, el dia 9, me’n robaren 
una de més modesta, de periodista-redac-
tor, guanyada en aplicació dels principis 
d’igualtat, mèrit i capacitat”.

Redactor des del 1990, destinat a la de-
legació de Madrid del 1991 al 2005 i amb 
una altra oposició a la butxaca, Xavier 
García del Valle abandonarà Canal 9 el 
pròxim 31 d’agost, dins de la darrera 
fornada d’eixides. Té clar que “el model 
de televisió pública que es va aprovar en 
temps de Joan Lerma ens condemnava 
al control per part del govern de torn”, 
però alhora destaca el “salt qualitatiu i 
quantitatiu” que va representar l’arribada 
del PP. “Lerma hi eixia molt, però amb 
Zaplana allò es va multiplicar per 300, 
l’aurèola presidencialista va copar-ho tot. 
El culte a la personalitat era absolut”.

Ho sap de primera mà, perquè Za-
plana tan sols volia que el tragueren pel 
“perfil bo”, i els càmeres de la delegació 
madrilenya patien de valent. Als actes 
a què acudia com a president valencià 
no resultava senzill d’entregistrar-lo pel 
costat predilecte, cosa que generava situ-
acions tragicòmiques. Al cap del temps, 
presidència de la Generalitat disposaria 
dels seus professionals exclusius, que 
escorten el president –primer Zaplana, 
després Camps i ara Fabra– per terra, 
mar i aire. Les úniques imatges de tots 
ells que Canal 9 ha omès als televidents 
són les dels lavabos.

Com que García del Valle no professa-
va devoció extrema al PP, van apartar-lo 
de la informació política sensible i van 
encomanar-li notícies de successos, so-
bre ETA o de tribunals, sempre que no es 
tractara de casos que afectaren el partit 
de la gavina. Arribat de Barcelona, on 
aquest lleonès havia estudiat periodis-
me, de ben jove va coincidir amb Pedro 
García durant unes pràctiques a l’agència 
EFE. Qui li havia de dir que aquell xic 
discret i no excessivament lúcid seria un 
dia el director general de RTVV, el que 
va posar Camps per aparèixer més a la 
pantalla que Zaplana, que hi eixia més 
tot i que ja no era el president. “Pedro 
García és el director general més per-
judicial que hem tingut”, afirma sense 
embuts, “però Jesús Sánchez Carrascosa 
fou més maligne encara”, matisa.

Carrascosa, un altre ex-cap de premsa 
de Zaplana, va dirigir Canal 9 els anys 
1996 i 1997. Del 1998 al 2004 va fer-ho 
Genoveva Reig, que també havia estat la 
mà dreta de Zaplana a Benidorm. Lola 
Johnson, en canvi, va transitar el camí 
invers: de directora de Canal 9 va passar 
a ser consellera de Camps, amb atribuci-
ons de portaveu incloses.

Autocrítica. Des del 2005, García del 
Valle s’ha encarregat de la informació 
estatal –res que tinguera a veure amb la 
política, però– a la redacció d’informa-
tius del centre de programes de Burjas-
sot. L’han marginat, però fa autocrítica: 
“N’érem molts, els que no combregàvem 
amb la línia editorial de Canal 9, però la 
comoditat no et permetia revoltar-te. La 
situació personal de cadascú era bona, 
només ens hem mobilitzat quan hem 
vist perillar el lloc de treball, i únicament 
alguns. Segons quines notícies estaven 
tan descaradament manipulades que no 
s’havien d’haver emès, però aquell qui 
les muntava, ho feia a gust, i qui no hi 
estava d’acord, callava”. Amb perspec-
tiva i un punt de resignació, García del 
Valle conclou que “el 90% de la culpa ha 
estat dels que han corromput, manipulat 
i saquejat la casa, però el 10%, si més no, 
ha estat dels treballadors”.

Per això no s’ha estranyat gens en 
veure la indiferència ciutadana envers 
l’ERO: “Qui ens ha de defensar, després 
de tot el que han vist? Entre acomiadar 
1.200 persones de Canal 9 o mantenir un 
col·legi de 120 alumnes, tothom prefe-
reix l’escola. La televisió és un gabinet 
de premsa, una agència de col·locació”.

Picornell lloa la capacitat del PP de 
“desprestigiar l’empresa escàndol rere 
escàndol [Vicente Sanz, l’etern secreta-
ri general de RTVV, va dimitir per un 
presumpte assetjament sexual, i les tres 
víctimes que van denunciar-lo han estat 
incloses a l’ERO] fins a fer-li creure al 
poble que no li calia la televisió pública”. 
Brines considera que “els sindicats sem-
pre han estat bel·ligerants, però els treba-
lladors hem pecat de pusil·lànimes”. 

“El 2000, amb motiu dels intents pri-
vatitzadors de Zaplana, vaig fer xarrades 
a diverses poblacions a les quals venien 
deu o dotze persones, i en acabar, tots de-
ien que veien TV3 però no Canal 9. Tor-
nava cap a casa decebuda, i darrerament 
s’ha repetit la història: les manifestacions 
multitudinàries han estat per veure TV3 i 
no per recuperar Canal 9”, diu Miralles. 
“Ara vindran els voltors i se’n menjaran 
les restes”. Ella, com si fóra el rodatge 
d’un documental, en serà una espectado-
ra de luxe: malgrat que no hi treballarà, 
sí que serà al consell d’administració 
del nou ens, que també controlaran els 
membres designats pel PP. 

Víctor Maceda

X. García del Valle:
“Molts no hi 
combregàvem, però 
la comoditat no et 
permetia revoltar-te”

Miquel À. Picornell:
“Van desprestigiar 
l’empresa per
fer veure al poble 
que no li calia”

pr
at

s
 i
 c

am
ps

el
 tem


ps


