
22 DE MAIG DEL 2012  EL TEMPS  23

PORTADAResintonitzant el català

E
l dia 30 d’abril passat, José Ra-
món Bauzà, envoltat de tots els 
seus consellers, anunciava una 
nova remesa de destralades a les 

despeses públiques. Entre aquestes 
mesures, a més de tancar dos hospi-
tals, s’avançava la futura “entrada de 
capital privat” a IB3. 

Sense competència. No era res 
de nou, aquell anunci. De fet, des 
d’abans de les eleccions autonòmi-
ques el PP balear defensava “soluci-
ons” d’aquesta mena. Amb l’excusa 
de la crisi i la necessitat de reduir 
despesa pública, Bauzà i els altres 
dirigents del PP s’abocaren a defen-

sar l’estratègia general conservadora 
d’atacar les televisions autonòmiques 
com a generadores “de dèficit”. El-
lípticament, la conclusió era clara: 
o tancar-les o privatitzar-les. Ara ha 
quedat clar que es tractava d’una 
estratègia global del PP de Mariano 
Rajoy. 

La privatització de la gestió global d’IB3 és mera qüestió de temps, ara 
que el govern ja l’ha anunciada.

IB3, en capella

IB
3

A hores d’ara encara no se sap en què consistirà exactament –ni quin abast tendrà– la privatització d’IB3.

1458ET023_25-FET_nova_toni.indd   11458ET023_25-FET_nova_toni.indd   1 17/5/12   19:02:4417/5/12   19:02:44



Resintonitzant el català

Tot d’una després de prendre pos-
sessió del càrrec, el president Bauzà 
s’afanyà a posar en pràctica l’estra-
tègia de privatització de la ràdio i la 
televisió públiques, seguint les ordres 
de Madrid. Com deveu recordar, una 
de les promeses electorals del PP fou 
el tancament de la Ràdio i Televi-
sió de Mallorca (RTM). EL TEMPS 
n’informà a bastament i, a diferència 
d’alguns altres mitjans, també va fer 
la interpretació que la intenció de tan-
car aquella televisió no l’explicava 
–o almenys no n’era l’únic factor– la 
voluntat persecutòria contra el català, 
sinó sobretot la voluntat de tancar una 
possible competència per a una futura 
IB3 privatitzada. 

El tancament de RTM era la passa 
prèvia del procés. Quan la presidenta del 
Consell de Mallorca –de la qual depenia 
RTM–, també del PP, Maria Salom, un 
poc amoïnada per les conseqüències 
del tancament, intentà trobar-hi una 
solució de compromís –mantenir RTM 
amb molt menys pressupost–, es trobà 
que Bauzà l’obligà a engegar el procés 
de tancament fort i no et moguis. No hi 
hagué cap opció alternativa. L’excusa 
era que ho havien promès en el progra-
ma i que, a més, el cost –realment no 
arribava a deu milions anuals– no podia 
ser assumit per part del Consell. Però 
se’n prometen tantes, de coses, als pro-
grames electorals... I pel que fa al cost, 
com podria ser que 9 milions i busques 
fossin un problema? Encara més: si ho 
eren, no hauria estat més lògic de tancar 
IB3 –que costava molt més–, mantenir 
Televisió de Mallorca i obrir televisions 
insulars a les altres illes? D’aquesta 
manera, l’estalvi sobre els 57 milions 
de pressupost de la ràdio i la televisió 
balears hauria estat molt més alt que 
no pas el resultat de tancar la televisió 
mallorquina i deixar en funcionament 
IB3. Però no. L’ordre era clara: tancar 
RTM. Ara se n’entén el motiu. Cap 
comparador no s’hauria interessat per 
adquirir la televisió balear si quedava 
competència pública. 

IB3, aprimada. Però no bastava llevar 
la competència. També calia aprimar 
molt la televisió balear. D’aquesta ma-
nera, l’ens quedaria en quadre. És a dir, 
el cost de mantenir allò que existiria 
en el moment de la privatització seria 

24 EL TEMPS  22 DE MAIG DEL 2012

PORTADA

El grup de comunicació 
Sequoya serà amb tota 
probabilitat el que con-
trolarà IB3. Aquest grup 
neix a Còrdova ara fa cinc 
anys. Al capdavant hi ha 
Raúl Berdonés. Un home 
ben relacionat amb el vi-
ce-president d’Antena 3, 
l’italià Maurizio Carlotti. 
Formalment, no hi ha cap 
relació entre la televisió 
esmentada i la productora. 
Tanmateix, aquesta últi-
ma ha crescut tant en tan 
poc temps que no són pas 
pocs els qui veuen la mà 
italiana rere de Sequoya. 
Aquesta marca no respon 
a cap empresa, sinó a tot 
un grup. Sota el nom de 
Sequoya s’aixopluguen: 
CBM (Central Broadcaster 
Media), que és una produc-
tora de serveis informatius 

territorials (la que gestiona 
els d’IB3, entre més); Efecto Global, empresa dedicada, segons la web, a 
“comunicació global”; B&S Engineering, dedicada a la “consultoria, en-
ginyeria, disseny, manteniment...” de la imatge d’empresa; En Minúscula, 
productora de continguts àudio-visuals; Pulso, empresa de producció de 
reportatges “d’actualitat i docu-xous”, B&S Broadcast Corporation, de-
dicada a la “gestió integral de serveis per a les produccions de televisió 
amb treballs de plató”; i, finalment, Wikono, la darrera adquisició, que es 
dedica a oferir serveis d’ENG. 

Sequoya-BCM aconseguí la gestió dels serveis informatius d’IB3 ara 
fa dos anys, en canvi de 31,8 milions per a quatre anys. No produeix 
només estrictament els noticiaris, sinó també més programes relacionats 
amb la informació. És una empresa que “optimitza” tant les despeses que, 
per exemple, a les tertúlies dels seus programes a IB3 Ràdio no paga als 
contertulians. Per a obtenir la gestió dels informatius d’IB3 va competir 
amb Mediapro, Vértice 360 i una tercera opció formada per les empreses 
editores dels diaris Diario de Mallorca i Última Hora. Va ser tota una 
sorpresa que guanyàs Sequoya-BCM.

Abans de les eleccions espanyoles de l’any passat, el grup Sequoya va 
sortir a la borsa. Segons que explicava el juliol del 2011 Beronés al diari 
digital elconfidencial.com, la intenció no és de “cercar capital perquè ten-
guem manca de finançament o dificultats de tresoreria. Es tracta d’acon-
seguir múscul [és a dir, capital] per a presentar-nos els pròxims dotze 
mesos a aquestes privatitzacions [de televisions públiques autonòmiques] 
a què fa menció el discurs polític”. 

L’ex-director general de Comunicació (1996-1998) del govern de José 
María Aznar, Miquel Ángel Rodríguez, ha fitxat recentment com a con-
seller de Sequoya. 

Sequoya, el comprador més probable

EF
E

Miguel Ángel Rodríguez

1458ET023_25-FET_nova_toni.indd   21458ET023_25-FET_nova_toni.indd   2 17/5/12   19:02:4417/5/12   19:02:44



22 DE MAIG DEL 2012  EL TEMPS  25

PORTADAResintonitzant el català

mínim. Novament, l’excusa del govern 
fou la crisi econòmica i la necessitat de 
reduir despesa pública com fos. 

En aquesta part de l’estratègia, hi 
hagué dos moviments tàctics. L’un con-
sistí a no renovar una gran quantitat 
de programes que feien aleshores de 
productores illenques. Per exemple, tot 
programa que pogués ser considerat 
car desapareixia de la programació. En 
segon lloc, el govern, amb la mateixa 
excusa econòmica, pegava una brutal 
retallada als pressupostos de l’ens. Dels 
57 milions del 2010 i el 2011 passava 
a només 30 per a enguany. Val a dir 
que IB3 havia funcionat amb uns 70 
milions només feia tres anys. Un treba-
llador d’IB3, que hi és des del principi 
de la cadena, confiava a EL TEMPS 
abans de fer-se pública formalment 
la voluntat de privatitzar-la, que “així 
és impossible de fer televisió”. I hi 
afegia: “No sé si pretenen tancar-la o 
privatitzar-la, però així és impossible 
de continuar gaire mesos.” 

El dia 30 d’abril es destapava for-
malment el pastís. El govern la priva-
titzarà. Però alerta: no ben bé. Perquè 
la suposada privatització continuarà 

costant diners públics als ciutadans de 
les Balears. És a dir, un negoci rodó... 
per a l’empresa concessionària, és clar. 
Perquè per als ciutadans, més aviat serà 
–és– un negoci ruïnós. 

Una privatització ben estranya. 
La tardor passada, quan es començaren 
a llegir anàlisis polítiques que parla-
ven de la probable privatització d’IB3, 
ningú no s’ho acabava de creure. La 
qüestió, carregada de mordacitat, era 
sempre la mateixa: “Amb la crisi que 
hi ha, qui el compra un mort com IB3, 
que té el deute que té?” Els escèptics 
haurien tengut raó si realment es tractàs 
d’una simple venda d’accions per a in-
gressar doblers. Però tot fa pensar que 
no serà ben així. 

El govern ha reconegut que “par-
la” amb l’empresa concessionària dels 
informatius, Sequoya (vegeu el pri-
mer desglossat) sobre la privatització 
però que “no hi ha res tancat”, i que 
“parlarà” amb qualsevol altra empresa 
interessada. Ara, hi ha una cosa que 
l’executiu no vol amollar: quines seran 
les condicions de la privatització. Tan-
mateix, el diari conservador El Mundo-
El Día de Baleares –que és el més ben 
relacionat amb el govern de José Ra-
món Bauzà– publicava una informació, 
el dia 14 de maig, titulada “Sequoya, la 
més ben col·locada per a apoderar-se 
d’IB3”, en què es donava la clau d’una 
privatització tan singular.

En primer lloc, segons el rotatiu 
esmentat, el govern eixugarà el deute 
d’IB3. És a dir, que el comprador ja 
té un punt guanyat. I no és pas poca 
cosa. Perquè la ràdio i la televisió 
balears deuen uns 80 milions d’euros, 
que seran pagats generosament per tots 
els ciutadans de les Illes. Liberalisme 
en estat pur, com es pot veure. I no 
s’acaba pas aquí, la demostració de la 
política liberal que fa Bauzà. Segons 
el diari esmentat, malgrat que hi hagi 
una adquisició d’accions, en realitat 
IB3 continuarà costant diners als con-
tribuents perquè el govern pagarà una 
quantitat anual –que el diari diu que 
oscil·larà entre 20 milions i 25 mili-
ons– a la concessionària perquè faci 
programes d’interès públic, com ara els 
informatius i més. Curiós: ara Sequoya 
cobra un poc més de 7,5 milions anuals 
per a fer els informatius i alguns altres 
programes, i si la informació del diari 
esdevé realitat en cobrarà uns 20 per 
fer això mateix i, a més tendrà, tota 
la gestió de la televisió, el cost de la 
qual serà responsabilitat exclusivament 
seva: naturalment, serà molt inferior a 
l’actual. De tal manera que allò que en 
principi podria haver semblat un negoci 
foradat –comprar una IB3 ruïnosa– es 
podria convertir en un negoci fabulós.

Les empreses de l’Associació de 
Productores Audiovisuals de les Illes 
Balears creuen que allò que avançava 
el diari pot ser ver i ja han alertat que, 
segons com es faci la privatització 
d’IB3, significarà la desaparició de la 
indústria balear del sector. 

Miquel Payeras

El Sindicat de Periodistes de les Illes Balears (SPIB) va emetre fa dues 
setmanes un comunicat de protesta arran d’allò que considera manipulació 
interessada per raó política dels informatius d’IB3. L’SPIB hi adjuntà un 
acurat estudi, tant dels programes informatius de la ràdio com de la televi-
sió, en el qual es palesa l’orientació favorable de les notícies que afecten 
el govern, la minimització de les que li són negatives i, sobretot, un ús 
exagerat de les notícies “d’interès social” que oculten, per saturació, les 
nombroses notícies que podrien ser incòmodes als interessos del PP. 

Com a resum, l’SPIB assegura que, “en general, percebem que la qua-
litat i el rigor dels informatius ha baixat considerablement. Es prioritzen 
les notícies de societat i aquelles poc molestes per al govern. Exemples: 
notícies sobre modes estrangeres, sobre succeïts, ocells, personatges fri-
kies, etc. Qualsevol cosa bona de pair i anecdòtica és susceptible d’entrar 
a l’informatiu. Al nostre parer, l’informatiu s’aproxima més a un calaix 
de sastre o a un magazín que no a un informatiu seriós, rigorós i contras-
tat”.

La direcció d’IB3 i el govern han rebutjat les crítiques del sindicat, i 
asseguren que no hi ha cap mena de manipulació per a afavorir el go-
vern i el PP. L’oposició política, PSOE i PSM, no s’ho ha cregut i ja ha 
anunciat iniciatives parlamentàries perquè el govern respongui a allò que 
considera crítiques sindicals i periodístiques ben fonamentades a l’ús que 
el govern del PP fa d’IB3.

IB3, acusada de manipulació informativa

Els 80 milions 
d’euros de deute 
d’IB3 seran 
eixugats pel govern 
balear

1458ET023_25-FET_nova_toni.indd   31458ET023_25-FET_nova_toni.indd   3 17/5/12   19:02:4517/5/12   19:02:45


