
PORTADA

18 EL TEMPS  8 DE MARÇ DEL 2011

JO
R

D
I 
PL

AY

1395ET018-FET.indd   11395ET018-FET.indd   1 02/03/2011   18:02:3302/03/2011   18:02:33



8 DE MARÇ DEL 2011  EL TEMPS  19

PORTADA

Reacció en cadena
Amb les revoltes del món àrab, la cadena de televisió qatariana 
Al-Jazira ha esdevingut el mitjà de referència per als ciutadans 

d’aquells països i per als mitjans occidentals que en volen informar. 
Copsem l’opinió dels seus telespectadors, a aquesta banda de la 

Mediterrània; n’entrevistem el corresponsal a l’estat espanyol, Taysir 
Alony, i analitzem el fenomen amb l’ajut d’Oleguer Sarsanedas.

1395ET019-FET.indd   21395ET019-FET.indd   2 04/03/2011   12:54:0804/03/2011   12:54:08



Món àrabPORTADA

A
l-Jazira va ser la primera televi-
sió que va emetre imatges de la 
immolació, el 17 de desembre, de 
Mohàmmed Buazizi a Sidi Bouziz 

(Tunísia), l’espurna que va encendre 
una revolta que ha colpit el món àrab 
des del Marroc fins al Iemen i ha fet 
caure els presidents tunisià i egipci, Ben 
Alí i Hosni Mubàrak, respectivament. 

Des de bon començament, la televisió 
qatariana n’ha estat testimoni directe i 
ha volgut estendre la informació a les 
noves tecnologies. Les imatges de Bu-
azizi cremant-se a l’estil bonzo es van 
optimitzar perquè els joves tunisians 
les pogueren penjar al Facebook. Al-
Jazira havia detectat que la censura del 
govern tunisià impedia la recepció del 
canal, però també que les xarxes socials 
anaven plenes d’informacions i rumors 
sobre les manifestacions de protesta. 
De seguida va activar un Twitter que no 
parava de vomitar informacions sobre la 
revolta, i els tunisians s’hi abocaren. 

El tunisià Mohàmmed Krichen, un 
dels presentadors estrella d’Al-Jazira, 
explicava a El Mundo que el flux d’in-
formació va viatjar en tots dos sentits: 
“Vam veure que la gent provava de 
trencar la censura amb vídeos enre-
gistrats amb telèfons mòbils penjats a 
internet. Vam decidir de difondre’ls tot 
i la mala qualitat, perquè n’importava 
el contingut.” La revolució alimentava 
Al-Jazira i Al-Jazira alimentava la revo-
lució. Amb informació. 

Si la guerra del golf Pèrsic, l’any 1991, 
va consolidar la CNN com la televisió 
global que emetia la boirosa imatge d’un 

bombardeig nocturn sobre Bagdad, les 
revolucions de vellut del nord d’Àfrica 
semblen consolidar Al-Jazira com la ca-
dena més connectada a les revoltes. 

Quan Al-Jazira va nàixer, el 1996, 
occident se la va mirar de reüll, com 
una amenaça, perquè donava veu a 
islamistes radicals. Però tampoc Aràbia 
Saudita no veia amb bons ulls l’allau 
d’informacions, no sempre agradoses, 
que emetia la cadena de Qatar. El gran 
salt d’Al-Jazira arribà el 2001, quan va 
ser l’única televisió global que va cobrir 
amb detall la guerra de l’Afganistan. 
Abans de l’11S i després, Al-Jazira 
s’havia destacat pel fet de ser el primer 
mitjà on s’emetien els vídeos enregis-
trats pel líder d’al-Qaida, Ossama Bin 
Laden. Per a alguns governs, la televisió 
esdevenia la missatgera de l’eix del mal. 
Per a acabar-ho d’adobar, la cadena va 
emetre la primera entrevista concedida 
per Bin Laden després de l’atac a les 
Torres Bessones de Nova York. L’autor 
de l’entrevista, Taysir Alony, avui cor-
responsal d’Al-Jazira a Espanya (vegeu 
entrevista a la pàgina 28), va rebre les 
conseqüències del seu més gran èxit 
professional. A Madrid va ser jutjat com 
a col·laborador d’al-Qaida en un judici 
força polèmic –en què l’entrevista amb 
Bin Laden fou utilitzada per l’acusació 
contra Alony. El 2005 l’Audiència Na-
cional espanyola li va prorrogar la pena 
de presó condicional, cosa que el Tribu-
nal Constitucional va anul·lar el 2008. 
Al-Jazira sempre va donar suport al 
seu corresponsal i en va defensar sense 
fissures la innocència.

20 EL TEMPS  8 DE MARÇ DEL 2011

Manifestació davant la seu d’Al-Jazira a Doha 

EF
E

La revolució en directe
A Egipte van cremar la redacció d’Al-Jazira 
i hi van intentar tallar el senyal de satèl·lit. 
A Líbia, el govern de Gaddafi també n’ha provat 
d’impedir les emissions. Els entrebancs no han 
fet sinó reforçar la popularitat de la televisió entre 
els revoltats i els telespectadors.

Els darrers anys, molts mitjans àudio-
visuals d’àmbit internacional, la ma-
joria públics, han vist la necessitat de 
crear canals en àrab. Un dels factors a 
tenir en compte és el gran nombre de 
teleespectadors que hi ha en aquesta 
llengua, uns 300 milions. Però la 
política n’és la veritable raó. Després 
de l’11S, Al-Jazira va guanyar força 
notorietat gracies a la difusió dels 

La graella àrab 

1395ET020-022-FET.indd   11395ET020-022-FET.indd   1 04/03/2011   16:50:0204/03/2011   16:50:02



8 DE MARÇ DEL 2011  EL TEMPS  21

PORTADAMón àrab

(Qatar) quan George Bush amenaçà de bombardejar-la, el 2005. Els manifestants duien fotos de Taysir Alony, jutjat a Espanya.

enregistraments d’al-Qaida. Per a con-
trarestar aquesta influència de la cadena 
qatariana, va aparèixer en primer lloc 
Arabic CNN, difós a través d’internet, 
nascut el gener del 2002 i amb seu a 
Dubayy. El govern americà va creure 
oportú d’afegir-se a l’ofensiva mediàtica 
amb la creació del canal Al-Hurra el fe-
brer del 2004, amb seu a l’Aràbia Saudi-
ta. El maig del 2007 va ser el torn del ca-
nal Al-Yaum, propietat de Ria Novosti, 
l’agencia de noticies internacionals pro-
pietat de l’estat rus. Per una altra banda, 

les cadenes internacionals France24 i 
Deutsche Welle, propietat dels estats 
francès i alemany respectivament, van 
començar a emetre a partir del 2007 una 
part de la programació diària en àrab. El 
març del 2008 la BBC va activar el seu 
canal internacional en àrab. El va seguir 
el canal públic europeu d’informació 
Euronews el juliol d’aquell mateix any. 
La cadena estatal xinesa CCTV va llan-
çar el seu canal d’informació en àrab el 
juliol del 2009, com una manera d’es-
trènyer les relacions entre la Xina i el 

països àrabs. La darrera cadena a obrir 
un canal d’informació en àrab ha estat 
France 24, l’octubre de l’any passat. 
Però per culpa de la crisi –i, doncs, de 
les retallades al sector públic–, la BBC 
va suspendre l’emissió del canal en àrab, 
que, tanmateix, continua informant a in-
ternet. Sky News, propietat del magnat 
de la comunicació Ruppert Murdoch, ja 
ha anunciat que, a mitjan 2012, obrirà un 
canal en àrab amb seu a Abu Zaby.

Joan Tomàs

1395ET020-022-FET.indd   21395ET020-022-FET.indd   2 04/03/2011   16:50:0304/03/2011   16:50:03



Món àrabPORTADA

Amb el temps, la cadena sembla 
haver trobat l’equilibri entre l’enco-
tillament que podria implicar la pro-
pietat, en mans de l’estat qatarià, i la 
independència informativa, perquè les 
informacions de la cadena continuen 
essent motiu de friccions diplomàtiques 
entre Qatar i les potències veïnes, com 
l’Aràbia Saudita. 

“Gràcies, Al-Jazira”. L’estratègia 
d’Al-Jazira per a fer córrer la informa-
ció sobre la revolució tunisiana aviat es 
va demostrar eficient. A les manifesta-
cions que es feien al país del màrtir Bu-

azizi, s’hi podien veure pancartes que 
deien “Gràcies, Al-Jazira”, una constant 
a la resta d’aixecaments pacífics que 
han tingut lloc al Magrib, Egipte i el 
Pròxim Orient. 

La censura, que Ben Alí va intentar 
fer efectiva en veure com creixia l’ona-
da popular de crítiques, s’ha repetit 
també a Egipte i a Líbia, de manera que 
Al-Jazira ha hagut d’acostumar-se a 
anar canviant de freqüència o de satèl-
lit d’emissió per a evitar la tallada del 
senyal –no únicament al país revoltat, 
sinó també a la resta de la Mediterrània 
que cobreix el mateix satèl·lit. 

A Egipte, concretament al Caire, 
uns sicaris van cremar i destrossar 
les oficines d’Al-Jazira el 4 de febrer, 
quan feia pocs dies que el ministre 
d’informació egipci havia ordenat a 
la cadena que acabés les emissions i 
retirés les acreditacions a tots els seus 
periodistes. La cadena havia conti-
nuat emetent directes des de la plaça 
de Tahrir i “una banda d’esbirros” 
va incendiar la delegació a la capital 
egípcia. “Sembla l’últim intent del 
règim egipci o dels seus seguidors per 
a dificultar la cobertura d’Al-Jazira 
dels esdeveniments que es produeixen 
al país.”

Durant aquests darrers mesos, se-
gons diverses informacions, l’audièn-
cia d’Al-Jazira –comptant els canals en 
àrab i en anglès– ha pogut créixer d’un 
2.000%. Centenars d’informacions de 
mitjans d’arreu del món han tingut 
com a única font acreditada Al-Jazira i 
la televisió qatariana ha passat a ser el 
mitjà de referència de polítics i perio-
distes d’occident, per mitjà de la versió 
anglòfona. 

La batalla sobre l’audiència és dis-
putada –i les dades canvien segons 
versions–, però a la guerra de la credi-
bilitat i el prestigi periodístic, Al-Jazira 
guanya la darrera batalla. 

Àlex Milian

22 EL TEMPS  8 DE MARÇ DEL 2011

Desallotjament de les oficines d’Al-Jazira a Ramal·là (Cisjordània) quan l’Autoritat Palestina els va fer fora, el juliol del 2009. A sota, emissió d’un 
vídeo de Bin Laden per Al-Jazira, el 18 d’octubre del 2003 

EF
E

EF
E

1395ET020-022-FET.indd   31395ET020-022-FET.indd   3 04/03/2011   16:50:0304/03/2011   16:50:03


