
Premsa Societat

D
es de fa mesos corre el rumor 
–en ambients periodístics i po-
lítics de Barcelona i de Palma– 
que l’Avui comprarà el Diari de 

Balears (dBalears). Fins i tot en dos 
diaris digitals s’ha anunciat que amb-
dues empreses editores havien arribat 
–o eren a punt d’arribar– a un acord 
que es faria públic immediatament. 
Tanmateix, no és ben bé així. En aquest 
món tan remogut de la premsa diària 
en català, els rumors de vegades subs-
titueixen les notícies. Sobretot si passa 
com ara, que aquest món és farcit de 
novetats. Per exemple, l’aparició de 
l’Ara o la prevista –aviat– edició en 
català de La Vanguardia. O, si anam 
més enrere en el temps, la compra 
de l’Avui per part de l’em-
presa editora d’El Punt, Grup 
Hermes Comunicacions, fet 
en què es basa el rumor de la 
compra-venda del dBalears. 
Com deveu recordar, el 27 de 
novembre del 2009 es va fer 
pública la compra de l’Avui 
per part d’El Punt. Hermes 
comprava el 100% de les 
accions del primer rotatiu en 
català després del franquis-
me: el 40% al grup Godó, 
un altre 40% al grup Plane-
ta i el 20% restant a l’Insti-
tut Català de Finances. El 
total de l’operació era de 
tres milions d’euros. 

En aquest ambient 
d’efervescència del món 
editorial diari en parer i 
en català a Barcelona, els 
rumors sobre l’expansió 
d’Hermes cap a Mallorca, 
per mitjà de l’Avui, varen 
córrer com la pólvora. 
Fins i tot aquests dar-
rers mesos, en converses 
informals de polítics i 
periodistes a Barcelona, 
suposats coneixedors 
de l’operació han co-
mentat com a cosa feta 
la compra-venda. Però 
no és ben bé així. 

‘El Punt’ i ‘Diari de Balears’. La 
col·laboració entre els diaris El Punt i 
el dBalears no és res nou. De fet, des 
de fa molts anys totes dues empreses 
tenen contactes i col·laboren professi-
onalment. De resultes d’aquesta col-

laboració, per exemple, el diari illenc 
reparteix el dominical Presència, en 
el qual hi ha aportacions del dBalears. 
Per tant, que actualment les empre-
ses editores d’ambdós rotatius –Grup 
Hermes i Grup Serra– continuïn tenint 
contactes per a explorar potencials 
noves vies de col·laboració no és ben 
bé cap notícia, perquè és exactament 
allò que han fet des de fa anys. Això no 
obstant, des de fa mesos corre el rumor 
de la possible compra-venda, alimentat 
especialment a Barcelona.

EL TEMPS ha parlat amb ambdues 
empreses editores. La illenca ha de-
clinat de fer cap declaració perquè, 
més enllà dels habituals contactes, no 
troben que hi hagi res concret de què 
calgui informar. L’empresa editora d’El 
Punt i de l’Avui ha volgut desmentir els 
rumors que corren i que s’han publicat 
a diaris digitals. 

Emili Gispert, director general 
de continguts periodístics del Grup 
Hermes, agraí a aquest setmanari que 
s’hi posàs en contacte “i que no 

deixeu créixer” la 
bolla de rumors i 
publicacions a in-
ternet relacionades 
amb l’afer. Segons 
que explica Gis-
pert, “tenim con-
tactes ara [amb el 
dBalears] igual com 
n’hem tingut des de 
fa molt de temps”. 
La diferència és que 
ara “volem explo-
rar les possibilitats 
d’augmentar la col-
laboració”. Això sí: 
“De cap manera no 
tenim davant la pos-
sibilitat d’una com-
pra-venda, no tenim 
davant una operació 
com l’adquisició de 
les accions de l’Avui.” 
Igualment, Gispert vol 
deixar clar que “no hi 
ha res concret ni tan-
cat” sobre la nova col-
laboració la naturalesa 
de la qual tampoc no 
pot concretar. “Quan hi 
hagi res, n’informarem. 
De moment, no hi ha res 
més que això”. 

Les empreses editores 
de l’‘Avui’ i el ‘Diari 
de Balears’ sospesen 
la possibilitat de 
col·laborar més 
estretament.

‘Avui’ i ‘Diari de Balears’

El diari Avui pertany al Grup Hermes Comunicacions, el mateix que edita El Punt, 

des del novembre del 2009.

18 DE GENER DEL 2011  EL TEMPS  63

EL
 T

EM
PS

1388ET063,064-FET.indd   11388ET063,064-FET.indd   1 13/01/2011   17:37:3713/01/2011   17:37:37



Premsa en català al Principat. 
Hermes, tenint la propietat d’El Punt 
i de l’Avui, es converteix en l’empresa 
editora més potent de premsa estric-
tament en català al Principat: per una 
banda disposa de la capçalera local i, 
per una altra, la complementa amb la 
capçalera més general. El panorama 
general de la premsa diària en català 
al Principat es completava tradicio-
nalment amb l’edició catalana d’El 
Periódico. Però des de fa poc temps 
l’ambient de premsa diària –en pa-
per– en català al Principat viu en estat 

d’efervescència amb la irrupció en el 
mercat, el 28 de novembre passat, del 
diari Ara –una part de la redacció i 
dels columnistes del qual provenen 
de l’Avui– i, a més, amb la prevista 
edició en català de La Vanguardia, 
que s’espera que es faci realitat per 
Sant Jordi. 

La relació d’aquests diaris amb les 
Illes és diversa. El Periódico en català 
té molt poca presència a les Balears. 
Hom ignora si hi arribarà l’edició ca-
talà de La Vanguardia. L’Avui, d’una 
altra banda, ha tingut històricament 

presència, més o menys intensa, als 
quioscs de les Illes, per bé que no-
més en alguns de seleccionats; fins i 
tot disposa encara d’un col·laborador 
corresponsal. L’Ara hi té una pre-
sència testimonial, si bé ha establert 
contactes amb persones que podrien 
ajudar a penetrar el diari a la societat 
illenca; a més, indirectament sembla 
que començat a treballar per a una 
col·laboració amb l’empresa editora 
d’un diari digital. 

El ‘Diari de Balears’. El dBalears 
pertany el Grup Serra. Aquest grup 
de comunicació va néixer després de 
l’adquisició del diari Última Hora per 
part del periodista solleric Pere Serra 
i Bauçà. A partir del diari, Serra va 
anar desenvolupant –gràcies a l’èxit 
de mercat que va tenir la seva aven-
tura– un complex grup multimèdia 
que avui dia es compon de l’Última 
Hora, diari editat a Palma en espa-
nyol i que té delegacions a Eivissa 
i Menorca; Majorca Daily Bulletin, 
diari en anglès per a les Balears; el 
setmanari Sóller; la ràdio Última Ho-
ra Radio; i una empresa de producció 
àudio-visual que sobretot treballa per 
a IB3-TV. I, lògicament, també el 
dBalears. Aquest diari es fa en català 
d’ençà del 1996. Anteriorment, havia 
estat el diari Baleares, en espanyol, 
publicat per primera vegada el 1936 
i adscrit a l’antiga Cadena de Prensa 
y Radio del Movimiento del fran-
quisme. Més endavant, ja durant la 
democràcia, l’administració de Felipe 
González va privatitzar totes aquestes 
capçaleres agrupades sota el nou nom 
de Medios de Comunicación Social 
del Estado. El Grup Serra va com-
prar el Baleares, que era el primer 
diari on havia treballat Pere Serra. 
L’1 de maig del 1996 –per tant, fa 
quasi quinze anys– sota la direcció 
de Miquel Serra –fill de Pere Serra i 
Margalida Magraner, periodista, que 
actualment continua essent-ne el mà-
xim responsable–, el Baleares es con-
vertí en el Diari de Balears, el primer 
diari editat exclusivament en català 
de les Illes. Ara farà tres anys que va 
dur a terme una profunda reconversió 
d’imatge i disseny i la capçalera esde-
vingué dBalears. 

Miquel Payeras

64 EL TEMPS  18 DE GENER DEL 2011

PremsaSocietat

“De cap manera no tenim davant la 
possibilitat d’una compra-venda”, diu un 
responsable del diari ‘Avui’

El Diari de Balears, del Grup Serra, és l’únic editat exclusivament en català a les illes 

Balears. Ara fa tres anys que va canviar la capçalera.

EL
 T

EM
PS

1388ET063,064-FET.indd   21388ET063,064-FET.indd   2 13/01/2011   17:37:3913/01/2011   17:37:39


