
“R
as i curt: és un prevaricador”. 
L’afirmació pertany a un pro-
ductor que demana romandre 
a l’anonimat, està inspirada 

en Pedro García i, en definitiva, denota 
quina imatge té de Peter –en argot gürte-
lià– el sector audiovisual valencià.

“Tothom sap que Canal 9 és el gabinet 
de premsa de Presidència de la Generali-
tat, i per culpa d’això patim un problema 
de marca considerable”, diu una redacto-
ra que acumula deu anys a la casa i que 
al seu dia va treballar a la secció d’infor-
matius. Aquesta treballadora, que de fora 
estant percebia una RTVV “mediocre”, 
avui, portes endins, assegura que “ací hi 
ha els millors professionals”.

Els grans periodistes de què ella parla, 
però, fa anys que només elaboren peces 
d’internacional, d’esports, o simplement 
transmeten informació de servei com ara 
l’oratge o l’estat del trànsit, notícies que 
no cal colar pel tamís de la censura ni 
de l’autocensura. Notícies blanques, que 
en diuen.

La decadència de l’ens públic valen-
cià és notable. La telemarató de cada 
Nadal, a fi de recaptar fons per a la 
fundació Gent × Gent –coparticipada 
per la Generalitat, Bancaixa, la consul-
tora Pricewaterhouse Coopers i RTVV 
mateixa–, amb prou feines va recollir 
el proppassat 19 de desembre 200.000 

4 DE GENER DEL 2011  EL TEMPS  43

Rita Barberà i Francisco Camps feliciten l’aleshores arquebisbe de València, Agustín García-Gasco, 
pel seu nomenament com a nou cardenal. Fou al Vaticà, el novembre del 2007, i RTVV hi va ser.

EF
E

Només per a molt creients
Un director general
que presumptament
va cobrar 500.000 
euros de la visita papal
i un secretari general 
amb ordre d’allunyament 
per possibles abusos 
sexuals van regir un ens 
molt desprestigiat. Els 
treballadors en parlen.

Gasco, que el novembre del 2007 
ascendiria a cardenal, havia engendrat 
la Fundació Encontre Mundial de les 
Famílies 2006, de tall eclesiàstic i 
civil alhora. El bateig, de fet, va cele-
brar-se al palau de la Generalitat, sota 
la benedicció de Francisco Camps i 
del seu vicepresident tercer, el nume-
rari de l’Opus Dei Juan Cotino, que 
és l’oncle de Vicente Cotino, el cap 
visible de l’hòlding familiar Sedesa, 
que presumptament va finançar il-
legalment el PP valencià. El comissi-
onat del Consell també era de l’Obra: 
el director de l’Institut Valencià de Fi-
nances, Enrique Pérez Boada. Javier 
Arnal, delegat de RTVV a Castelló, 
va assumir la comunicació, i el regi-
dor de Seguretat de València, Miquel 
Domínguez, aquesta matèria; ambdós 
també són de l’Opus Dei. Cap repre-
sentant de l’administració espanyola 
no va ser admès a la fundació, i cap 
membre de RTVE no va ser requerit 
per a la cobertura televisiva. 

Immaculat i de disseny, l’altar va 
ocupar 2.500 metres quadrats de l’en-
torn de la Ciutat de les Arts i les 
Ciències, amb una creu de trenta-cinc 
metres i microclima perquè el sant 
pare no patira calor. El seu cost fou de 
600.000 euros, i l’autor del projecte 
fou Juan Pablo Mas Millet, arquitecte 
de l’estudi Mas Millet.

García, de la seua banda, va fer mans 
i mànigues per cobrar la comissió. Se-
gons El Mundo, el va ajudar Vicente 
Torró, cosí de la seua esposa, a través 
d’un seguit d’empreses fantasma.

La Generalitat, per últim, mai no va 
especificar la despesa del conclave.

obra de l’estudi d’arquitectura Mas Millet.

1386ET043-47-Fet.indd   101386ET043-47-Fet.indd   10 29/12/2010   17:10:0729/12/2010   17:10:07



Pedro GarcíaPolítica

44 EL TEMPS  4 DE GENER DEL 2011

euros. Tot just el mateix dia, La Marató 
de TV3 n’arreplegava set milions. En 
el primer cas, un grapat de persones va 
encarregar-se de l’organització –el dia D 
se n’hi van afegir un centenar més–, una 
xifra ridícula si tenim en compte que, en 
comparació amb TV3, n’haurien calgut 
prop d’una trentena.

A diferència de la resta de mitjans de 
comunicació, però, a RTVV fa temps 
que no preocupa el nivell d’audiència. 
“Van canviar els presentadors dels infor-
matius i van alterar-ne alguns continguts 
per tal que el share millorara una mica, 
però no va servir de res”, apunta la re-
dactora abans esmentada, per a qui els 
noticiaris “no se’ls creuen ni els afectes a 
la causa”. Segons pensa, caldria adoptar 
el model d’Antena 3 TV, on l’escorament 
ideològic “és molt més elegant i efectiu”. 
I remata: “En general, Canal 9 és una 
televisió avorrida, sense cap sentit de 
l’humor, on serien impensables progra-

mes com Vaya semanita –de la basca 
ETB– o Polònia, on impera la llibertat. 
A Albena Teatre els van deixar clar que 
no hi inclogueren perfils de polítics o 
d’empresaris”. Albena, de la mà de la 
productora Conta Conta, va signar els es-
cassos espais d’humor de la cadena, com 
ara Autoindefinits, Socarrats, Maniàtics i 
Per Nadal, torrons.

Només apta per a fanàtics. Lluís 
Motes va ser cap d’informatius i després 
d’esports a l’etapa de García com a di-
rector general; avui dirigeix Ràdio 9, una 
mena de senat o de parlament europeu on 
van a parar, amb un puntelló cap amunt, 
aquells de qui volen desempallegar-se a 
la televisió.

“No va interactuar gens i va mostrar-se 
molt i molt classista”. Així evoca Motes 
una periodista que mai no li va sentir dir 
“hola” ni “adéu”. “Érem a la mateixa 
planta, els redactors i ell, però als anys 

que va dirigir els informatius transmetia 
les ordres mitjançant els editors, va cri-
dar al seu despatx uns pocs periodistes, i 
en ocasions esporàdiques”, confirma una 
altra, que estén l’adjectiu de “classista” a 
Leticia López, la redactora que cobreix 
l’agenda de Francisco Camps i que té 
fills en comú amb Motes.

Comptat i debatut, interessa molt més 
el control estricte dels continguts polítics 
–sovint limitats a informacions extretes 
de conferències de premsa de les conse-
lleries i sense rèplica de l’oposició– que 
no el seu seguiment real. L’audiència 
mitjana dels informatius durant la tem-
porada passada –de l’octubre al desem-
bre– n’evidencia la poca credibilitat: Bon 
dia, Comunitat Valenciana va obtenir un 
2 %; la primera edició de Notícies 9, un 
11,5 %, i la segona, un 10%. En tots tres 
casos, ben lluny de les dades de TV3: 
un 23 %, un 32 % i un 23 %, respecti-
vament. La mitjana d’ambdues cadenes 
al mateix període no és menys explícita: 
el 8 % de Canal 9 la situa com la quarta 
opció preferida pels valencians, amb  
Cuatro i La Sexta a tocar seu, mentre que 
TV3 lidera la classificació a Catalunya, 
amb el doble de share, un 16,5 %. La 
franja horària amb més seguidors de 
Canal 9 és la de la vesprada, amb Cine 
de l’Oest, i la resta de puntes d’audiència 
corresponen a més pel·lícules –n’hi ha 
cinc o sis cada dia, totes en castellà–, a la 
sèrie Rex –basada en un gos policia– i a 
la telenovel·la Alma indomable.

La producció forana. Tret de Conta 
Conta i alguna més, la resta de produc-
tores valencianes han passat la mà per 
la paret. Quan l’equip d’informatius ha 
necessitat recursos addicionals, RTVV 
gairebé sempre ha subcontractat Conta 
Conta, en comptes d’establir una roda 
equànime en què totes se’n beneficiaren. 
Lola Johnson, que va rellevar Motes a la 
direcció d’informatius i que ara dirigeix 
Televisió Valenciana, se n’ha desmarcat 
bastant.

Jonhson, procedent de TVE i antiga 
responsable del segon canal de TVV, 
Nou 2, va guanyar-se la confiança de 
Camps a poc a poc, sobretot gràcies a la 
seua cobertura del missatge presidencial 
de cada cap d’any. Ara mira de satisfer 
les demandes dels productors autòctons, 
molts dels quals travessen una situació 
pèssima. Ni que siga a través d’aliances 
amb d’altres de forans, TVV els ha donat 

Tot i la penúria econòmica que travessa, Canal 9 ha adquirit els drets de retransmissió de la fórmula 
1: dalt, Camps conversa amb Flavio Briatore i Alejandro Agag, gendre de José María Aznar. A sota, 
d’esquerra a dreta, José López Jaraba, Lola Johnson i Lluís Motes, la cúpula actual de RTVV.

EF
E

EF
E 

/ 
EL

 T
EM

PS

EL
 T

EM
PS

1386ET043-47-Fet.indd   111386ET043-47-Fet.indd   11 29/12/2010   17:10:0929/12/2010   17:10:09



4 DE GENER DEL 2011  EL TEMPS  45

alguna molleta: El primer de la classe, 
Bon dia, bonica i Cantem de cor són els 
tres casos.

Això, sumat al fet que per prime-
ra vegada la direcció haja sondejat els 
treballadors perquè aportaren idees de 
programes nous, ha permès de reduir la 
despesa en producció externa. A l’etapa 
de Pedro García, productores com El 
Mundo TV o les dirigides per José Luis 
Moreno i Ramon Fusté [vegeu requadre 
de la dreta] van obtenir grans beneficis 
de RTVV. Especialment aquest últim, 
que facturava molt per sobre del preu de 
mercat –fins a cinc vegades per damunt, 
indica una font– i que va generar suspi-
càcies entre els treballadors, pel possible 
cobrament de comissions per part de 
García. A diferència de la majoria de pro-
veïdors, Fusté cobrava amb celeritat els 
serveis que prestava. Els seus programes, 
en canvi, se situaven fins i tot per sota de 
la mitjana de la cadena.

Uns altres no han tingut tanta sort. Un 
productor valencià consultat per aquest 
setmanari assegura que s’ha vist obligat 
a rebutjar l’elaboració d’un programa per 
Canal 9 a causa del deute que l’ens hi té 
contret, cosa que l’impedeix de sufragar 
projectes nous. La majoria de producto-
res tarden a cobrar entre quinze i divuit 
mesos. Algunes de no valencianes i ben 
significatives també han dit “no” a algu-
nes ofertes de Canal 9 perquè no volen 
rebre els diners amb tant de retard.

El director d’El Mundo TV durant 
l’etapa de García al capdavant de RTVV, 
Melchor Miralles, puntualitza que aquell 
“mai no va llençar la casa per la finestra, 
almenys amb nosaltres; sempre va mos-
trar-se molt dur en la negociació i molt 
seriós en el tracte posterior, fins al punt 
d’exigir un control primmirat de les des-
peses extraordinàries”. Això sí, Miralles 
reconeix haver cobrat “molt tard” els 
programes que va fer a TVV: Investiga-
ció TV, PVP, La bomba, Naranja Metáli-
ca XXI, Copa Maremàgnum, Escàner, 
Sumari obert i Fora de sèrie.

Per bé que l’actual director general de 
RTVV, José López Jaraba, ha incremen-
tat la producció casolana, cap dels espais 
propis –Guamipi, Encontres, Qui és qui, 
Medi ambient, En connexió, els docu-
mentals o el Bon dia– no s’emet en hora-
ri de màxima audiència. “Són programes 
amb poca creativitat i que necessiten 
pocs mitjans, sense vocació de competir-
hi”, observa un productor extern.

Entrevista les aspirants a presentar programes a la seua habitació d’hotel. Fou 
directiu del FC Barcelona amb Josep Lluís Núñez i va afanyar-se a fer-hi soci el 
primer dels dos fills de Mariano Rajoy –també anomenat Mariano–, nascut a la 
clínica Dexeus de Barcelona el 1999. Presumeix de tenir fil directe amb el gallec, 
a qui obsequia amb cigars cars adquirits a Andorra. Sobretot ha produït progra-
mes de televisió per a TV3 –La vida en un xip, de Joaquim Maria Puyal, n’ha 
estat un–, i per a Canal 9, on va estrenar-se ràpid amb un espai de debat, Carta 
Blanca, que produïa Pirtel. Aquesta empresa seua, com també Kigan, van dissol-
dre’s després que hisenda descobrira un possible frau a la facturació. Fusté, amb 
residència fiscal a Andorra, evadia l’IVA i va enfrontar-se a un judici en què li 
demanaven catorze anys de presó per una possible estafa d’1,7 milions d’euros.

Tot i haver aterrat a RTVV a l’època d’Amadeu Fabregat, el seu amic íntim 
de debò és Pedro García. Padrí d’un fill d’aquest, al seu pas per l’ens va col-
locar programes molt cars i gens rendibles. En destacava Parlem clar, espai que 
Fusté mateix dirigia i que va tenir quatre presentadors en només dos anys: Josep 
Puigbò, María José Grimaldo, María José Ferrer i Manuela Ríos. La radicalitat 
dels debats era gran, fins al punt que la majoria de moderadors van plegar en 
disconformitat amb el seu extremisme; en algun cas, també molestos per l’estil 
editorialitzant dels primers minuts de cada programa, que semblaven redactats a 
la seu del PP. Cada programa costava 24.000 euros, un preu superior al del mer-
cat, com reconeixia Fusté als seus coneguts. Aquest programa, unit als magazines 

Gent de Tàrrega i A la llum de la lluna, van ser la principal font d’ingressos de 
Fusté del 2005 i el 2008, any en què va facturar a RTVV més de dos milions 
d’euros. La nova direcció ha tallat de soca-rel aquest tracte privilegiat. Avui, per 
només un euro a l’any, assessora la Televisió d’Andorra (TVA).

Pedro García li’n devia molt, a Fusté. Va ser amb ell que va entrar com a re-
dactor de base a una productora de català que prestava els serveis a Canal 9 als 
inicis dels anys 90, la seua única experiència a la televisió abans de ser nomenat 
director general el 2004. Una persona que hi ha treballat en destaca el “despo-
tisme” i el caràcter fanfarró. Una fanfarroneria amb fonament, però: Mariano 
Rajoy, és clar, va acudir a Parlem clar, tot i que se situava bastant per sota de la 
pobra mitjana de la cadena, tan bon punt l’agenda li ho va permetre. I Francisco 
Camps hi va anar, a fer-li costat. Pedro García, mentrestant, se sentia el rei.

Fusté, el padrí de García (i del seu fill)

Ramon Fusté –a la dreta– presumeix de tenir fil directe amb Mariano Rajoy. Amb Pedro García 
fou un dels productors més ben tractats. Rajoy fou convidat a un dels seus programes.

EF
E

1386ET043-47-Fet.indd   121386ET043-47-Fet.indd   12 29/12/2010   17:10:1129/12/2010   17:10:11



Pedro GarcíaPolítica

46 EL TEMPS  4 DE GENER DEL 2011

El plany del sector inclou els dobla-
dors, mobilitzats des del 2009 per la mí-
nima demanda que en fa RTVV, tot i que 
la promoció de la llengua –com també 
la pluralitat d’opinions– és un dels eixos 
clau de la llei de creació de l’ens.

ERO i Fórmula 1. “És injust que soci-
alitzen les pèrdues i que privatitzen els 
guanys”, clama un redactor de Canal 9. 
La suggerència del president del consell 
d’administració de l’ens, Emilio Fernán-
dez, en el sentit que caldria privatitzar 
RTVV a causa d’una situació econòmica 
que la Sindicatura de Comptes ha quali-

ficat repetidament de “fallida tècnica”, 
genera indignació entre bona part de 
la plantilla. Molts pensen que Camps 
no gosarà fer aquesta passa, però que 
redimensionarà l’ens de manera conside-
rable després de les eleccions: els 1.900 
treballadors actuals podrien quedar redu-
ïts a la meitat. Els qui hi accediren per 
la via de les pràctiques o com a becaris 
tenen molts números per esdevenir les 
víctimes d’una gestió erràtica.

Sense anar més lluny, RTVV ostenta 
els drets de retransmissió del mundial 
de Fórmula 1 –no se sap, en canvi, de 
quants diners, ja que la direcció no ho ha 

volgut comunicar al consell d’adminis-
tració–; un contracte deficitari, atès que 
els índexs d’audiència de les curses són 
notablement inferiors als de La Sexta, 
que també emet la competició.

El canal internacional de RTVV no en 
resta al marge, del disbarat econòmic. Els 
impagaments del satèl·lit gràcies al qual 
el senyal arribava arreu del planeta n’ha 
provocat la desconnexió. I els partits de 
la lliga espanyola de futbol, tradicionals   
cada dissabte des que el 1989 va nàixer 
la cadena, s’han deixat d’emetre per 
culpa del deute que RTVV manté amb 
Mediapro, la posseïdora dels drets.

No és d’Eduardo Zaplana. La famosa fra-
se “i ara, a folrar-nos!” [gràcies a la po-
lítica] va pronunciar-la realment Vicente 
Sanz, que era, això sí, l’home fort del PP 
a València, el president provincial del 
partit als inicis dels anys noranta, quan 
la desfeta del PSOE semblava abocar els 
populars, per fi, al poder valencià.

Sanz, que podia haver estat president 
de la diputació o conseller de volada, va 
acabar amb els seus ossos a RTVV pel 
presumpte cobrament d’una comissió en 
un contracte signat per l’ajuntament de 
Benidorm –governat per Zaplana–, epi-
sodi recollit al conegut “cas Sanz”.

Quan el 1995 Zaplana aterra al palau 
de la Generalitat, però, la seua col·locació 
a RTVV és immediata. Allà tenia reser-
vada una plaça de tècnic en excedència, 
però el retorn va produir-se per la porta 
gran: des d’aquell llunyà 1995 i fins en-

guany, de fet, ha controlat cada contracte 
signat a RTVV. El seu càrrec de secretari 
general de l’ens l’ha dotat d’un poder 
superior al del director general.

N’ha cohabitat amb quatre, però cap 
d’ells no va gosar mai trepitjar la seua 
àrea d’actuació, com si el primer vet-
llara per la puresa ideològica, i ell, per 
la ideoneïtat del personal encarregat de 
transmetre el missatge oficial.

Quan va voler controlar una plantilla 
que majoritàriament ha estat contractada 
sota el seu mandat, va pintar de groc 
les sigles USO (Unió Sindical Obrera) 
i va descavalcar CCOO del lideratge 
al comitè d’empresa. Qui es volia pro-
mocionar, ja sabia a quin sindicat havia 
de donar suport. No debades, algunes 
treballadores de RTVV que Sanz situà al 
comitè acabarien cessant i incorporant-se 
a la direcció.

La relació quotidiana amb Sanz va 
aplanar-los el camí, tot just allò que 
pensaven unes altres treballadores que 
van intimar encara més, fins al punt de 
ser víctimes d’abusos sexuals. Els fets, 
denunciats el febrer passat per tres de 
les presumtament vexades –una de les 
quals integrant del comitè d’empresa–, 
provocarien l’obertura d’un expedient 
disciplinari per falta molt greu i la seua 
destitució el mes de maig. El contracte 
de Sanz recull una indemnització de 
120.000 euros en cas de rescissió unila-
teral per part de l’empresa. Els sindicats, 
paral·lelament, es demanen si Pedro 

García i José López Jaraba, els dos di-
rectors generals que hi ha hagut del 2007 
ençà –quan van tenir lloc els abusos de-
nunciats–, en tenien constància.

Jaraba va accedir a signar un docu-
ment de condemna impulsat pels cinc 
membres del PSPV-PSOE i d’Esquerra 
Unida que hi ha al consell d’administra-
ció, però finalment va fer marxa enrere, 
en rebre pressions dels sis integrants del 
PP durant un recés.

Sanz, imputat pel jutjat d’instrucció 
número 1 de Paterna i amb una ordre 
d’allunyament que li impedeix d’acos-
tar-se a les periodistes que l’han delatat, 
va defensar davant el magistrat que les 
relacions sexuals de què l’acusen van 
ser consentides. Les denunciants, per 
contra, van assegurar que Sanz els de-
manava fotografies sense roba a través 
del telèfon mòbil, a més de cridar-les 
repetidament al despatx i obligar-les 
a practicar-li fel·lacions. Segons les 
periodistes, totes tres de baixa laboral 
des que van presentar la denúncia, la 

Sanz, als anys 90, i a la dreta, al maig, quan va acudir als jutjats de Paterna acusat d’abusos sexuals. 
L’acompanyava la seua parella, la diputada Ester Franco, vocal del PP a la comissió de la dona.

Vicente Sanz, pecador al quadrat

EL
 T

EM
PS

EF
E

1386ET043-47-Fet.indd   131386ET043-47-Fet.indd   13 29/12/2010   17:10:1229/12/2010   17:10:12



4 DE GENER DEL 2011  EL TEMPS  47

Els directes han minvat, com també la 
despesa en viatges i en taxis. En ocasions 
són les conselleries mateixes les que 
abonen el desplaçament dels equips de 
Canal 9 i de Ràdio 9, per garantir-ne la 
cobertura informativa.

Guionistes com bolets. Ja fa anys 
que RTVV no convoca oposicions. El 45 
% de la plantilla treballa amb un contrac-
te temporal –n’hi ha que porten dues dè-
cades en aquesta situació–, habitualment 
amb una funció diferent de la que desen-
volupen i amb un sou que no es corres-
pon a la seua categoria real. Així, hi ha 

dues-centes persones contractades com a 
guionistes que fan tasques de periodista. 
El motiu –més enllà de la diferent escala 
salarial, en què els primers són al nivell 
9 i els segons al 5– és la permeabilitat a 
l’accés de personal afecte a la causa, fins 
i tot d’aquells que es vanten de no co-
nèixer la llengua. L’entrada per oposició 
o borsa de treball –el requisit per a ser 
redactor, però no guionista o presentador, 
segons el conveni col·lectiu– atorga més 
valor als coneixements professionals. És 
usual, per això, que personal amb rang 
de guionista cobresca la informació par-
lamentària o la del PP. A més, els becaris 
no cotitzen a la seguretat social, encara 
que facen jornada completa. L’empresa 
va crear un model de beca sense a penes 
requisits, renovable cada any i pel qual 
vora cent persones desenvolupen tasques 
de categories superiors per mil euros al 
mes.

El “frau massiu” no se cenyeix a 
la televisió. A la ràdio també abunden 
els “contractes demencials”, tal com fa 
temps denuncien els sindicats. Jaume 
Muñoz, de la Intersindical, opina que 
“la precarietat laboral afavoreix la ma-
nipulació submisa de les informacions”. 
A la secció d’esports de Ràdio 9, l’àrea 
més potenciada i amb més oients, tan 
sols gaudeixen d’un contracte fix dues 

persones. “No és que l’empresa estiga 
arruïnada, és que l’han saquejada”, et-
ziba Muñoz, que resumeix la tasca de 
Pedro García com a “política empresarial 
suïcida, en haver anteposat els interes-
sos personals als de l’empresa”. Mentre 
aquest no va voler mantenir mai una sola 
reunió amb el comitè d’empresa, deu 
dels vint-i-tres membres que l’integren 
han estat expedientats per secundar una 
vaga en solidaritat amb les víctimes dels 
presumptes abusos sexuals comesos per 
Vicente Sanz [vegeu requadre superior].

La incomunicació no ha estat només 
amb García. Amb Lluís Motes, director 

de Ràdio 9 des de fa un any i tres mesos, 
els sindicats tan sols s’hi han reunit quan 
va accedir al càrrec. “Ens digué que 
faríem trobades periòdiques”, recorda 
Muñoz, “però no n’hem parlat més. 
Tret d’una vegada que em va cridar al 
despatx per dir-me que una informació 
meua sobre el barri del Cabanyal li havia 
semblat impresentable”. A la ràdio, afe-
geix, “qualsevol secretari autonòmic se 
sent amb dret a demanar explicacions pel 
tracte poc servil que hi pugues tenir”.

Vicent Mifsud, també present al comitè 
d’empresa –en aquest cas, per CCOO– i 
treballador de la ràdio des del 1992, on 
ara acostuma a cobrir successos, detalla 
que a la germana pobra de RTVV “el 
60 % dels redactors tenen contracte de 
guionista” i que, de fet, no es convoca 
cap plaça de periodista des del 2000, que 
van ocupar-se’n dos. Des que Mifsud va 
accedir a la ràdio, la plantilla –de cent 
seixanta persones– s’ha multiplicat per 
dos, “i això que molts van marxar a la 
televisió o ja s’han jubilat”. L’última 
plaça indefinida que es va crear fou el 
2003, poc abans de les eleccions autonò-
miques d’aquell any, “i perquè un càrrec 
d’USO, proper a Sanz, se la quedara en 
propietat”. Tan dur com Jaume Muñoz, 
Vicent Mifsud considera que “el proble-
ma de García no fou de gestió, sinó de 
delinqüència”, i es remet a la visita del 
papa del 2006, quan “dels 14,5 milions 
esmerçats per RTVV, sis van ser desviats 
a la trama Gürtel”. O a la gestió dels 
drets dels equips valencians de futbol, 
que Canal 9 va comprar a preu d’or i més 
tard va cedir a un preu molt inferior: “Els 
diners perduts en aquella compravenda 
equivalen als sous de la plantilla durant 
tres anys”, raona.

El productor valencià abans esmentat, 
que coneix a fons la casa, sentencia que 
García “va treballar en benefici propi, 
sense escrúpols i sense pensar en qui 
vindria darrere”. I una redactora acaba de 
reblar el clau: “Mai no el vam veure a la 
redacció, era com si no existira...”.

I tant, que existia.

submissió a què les sotmetia el se-
cretari general de RTVV era tal que 
ell es considerava el “tronc” i elles 
eren les “branquetes”. Va idear “jocs 
eròtics” basats en la pel·lícula Instint 
bàsic, un modus operandi que Sanz 
trobava “normal”, tenint en compte 
que les afectades “entraven i eixien 
ben contentes del meu despatx”.

“La xarxa de clientelisme de Sanz 
era espectacular, era com si ocupara 
la regidoria d’urbanisme d’un ajunta-
ment costaner”, confirma un treballa-
dor de l’ens públic. “A les reunions de 
la secció d’informatius, sempre es po-
sava al capdavant de la taula, deixant 
en segon terme el màxim responsa-
ble”, afegeix, i dóna més pistes sobre 
el seu comportament: “Quan accedia a 
la redacció, mai no saludava, sinó que 
s’adreçava directament a una sèrie de 
persones, sempre les mateixes, a cau 
d’orella. I tenia talps a totes i cadas-
cuna de les seccions, per conèixer de 
quin peu coixejava tothom”. “Pedrito 
es dedidava als seus negocis, i Vicen-
tet, als seus”, comenta una altra.

 Una font sindical, de la seua banda, 
recorda que Sanz va esmerçar 1,5 
milions d’euros a pagar comiats de 
persones que no combregaven amb la 
línia ideològica marcada per l’empre-
sa, “professionals molt bons que ara 
també ho són allà on treballen”.

Amb tot, aquests són casos pun-
tuals. La majoria dels professionals 
depurats per la seua ideologia –o per 
la seua professionalitat– elaboren avui 
programes de qualitat al segon canal o 
fan informació sense càrrega política.

200 persones 
amb contracte de 
guionista treballen 
realment com a 
periodistes

La direcció s’ha 
negat a comunicar 
el cost dels drets 
de la Fórmula 1

1386ET043-47-Fet.indd   141386ET043-47-Fet.indd   14 29/12/2010   17:10:1429/12/2010   17:10:14


