
PORTADA 

No-Do 2.0 

Federico J. Losantos, Luis M. Anson I Pedró J. Ramírez, l'any 2005, durant la presentació de Mis 100 mejores car s del director. 25 arïos de la vida de Espaha, 
escrit per aquest últim. Aquest trident és cabdal, a l'hora de copsar la penetració del discurs ultraconservador als miljans de comunicació de tota mena. 

La dreta radical espanyola s'ha tret la careta i inunda mitjans de tota mena. 
Televisions, ràdios, diaris i webs van farcits de discursos extremistes, 

absolutament desacomplexats, temps enrere més aviat marginals. 
Els grans grups que han crescut a recer d'aquest fenomen han trobat al 

País Valencià el terreny més ben adobat: Francisco Camps els ha concedits 
llicències a dojo, alhora que persegueix les emissions de TV3. 

A les Illes, la influència de tots plegats es percep al discurs del PRque 
branda la bandera anticatalanista com ja no es recordava. I Catalunya, on 
més dificultats troben per a expandir-se, encapçala les seues obsessions. 

5 D'OCTUBRE DEL 2010 EL TEMPS 19 



PORTADA 

Un sicari al menjador 

Han titllat de nazi el govern català, i 
a la consellera Marina Geli li han 
dita "zorra repugnante", "guarra" i 
"puerca"; iian llançat tota mena de 

sospites sobre l'accident d'helicòpter que 
va tenir Mariano Rajoy l'any 2005; enca-
ra fan planar l'ombra sobre la implicació 
d'ETA als atemptats de l ' I lM; han afir-
mat que el PP és un partit "antiespanol", 
i a un conegut presentador homosexual, 
li han etzibat "abreculos" alhora que as-
seguraven que, a qualsevol altre país del 
món, viuria en la clandestinitat. 

La dreta extrema ha eixit de l'armari, 
sí, i campa lliure per mitjans de comu-
nicació de format divers. Ja va dir-ho el 
liberal i sempre citat Winston Churchill: 
"La democràcia és el menys dolent de 
tots els sistemes polítics." Emparats sota 
l'aixopluc democràtic, una bona colla de 
noms trepitja cada dia la raó de ser del 
sistema mateix. Han fet miques el mite 
de les dues Espanyes, i n'han engrossit 
una tercera, bastant més visceral i retrò-
grada que les seues germanes grans. 

Si promogueren un partit conservador 
diferent del PP, el mapa electoral seria 
més atomitzat, però ara com ara predo-
mina la unió de forces amb vista al març 
del 2012, quan hi ha d'haver els comicis 
estatals. Una contesa en què el PP proba-
blement tomarà a la Moncloa i a partir de 
la qual hauran de resituar-se. 

L'ascens de tots aquests grups ha coin-
cidit amb l'etapa de govern de José Luis 
Rodríguez Zapatero. Algunes de les lleis 
aprovades per l'executiu socialista-com 
ara la de la interrupció voluntària de 
l'embaràs, la de matrimonis de persones 
del mateix sexe o la regularització d'im-
migrants-, unes altres animades per Za-
patero mateix -la reforma dels estatuts, 
especialment el català- i episodis com el 
malbaratat procés de pau del 2006, han 
donat ales als sectors més retrògrads del 
panorama comunicatiu espanyol. 

També han comptat amb la cobertura 
de determinats governs autonòmics afins 
ideològicament -País Valencià, Madrid i 
Múrcia, sobretot- que els han facilitats 
un nombre elevadíssim de freqüències 
autonòmiques i locals, llicències ator-

Qui la diu més grossa? 
Costa molt d'escollir 
el periodista espanyol 
amb el discurs més dur. 
Podem fer la prova cada 
dia -veient la televisió, 
escoltant la ràdio o 
llegint la premsa-, que 
no ens en sortirem. 
Al darrere, poca broma, 
hi ha grups mediàtics 
cada cop més potents. 

gades en forma de concessió per una 
dècada dins un procés en què s'ha violat 
la pluralitat informativa i, en el cas va-
lencià, fins i tot el requisit lingüístic. 

Treballadors de Ràdio Televisió Espa-
nyola (RTVE) en l'època de José Maria 
Aznar s'han erigit, igualment, en crítics 
furibunds d'allò que no és PP. Profes-
sionals com ara Carlos Dàvila, Emesto 
Sàenz de Buruaga, Javier Algarra, Car-
men Tomàs, Alfredo Urdaci, Jenaro Cas-
tro i Carlos Herrera, que temps enrere 
van cobrar de l'erari públic, han accen-
tuat tant la seua posició ideològica que 
semblen haver esdevingut uns sicaris. 

Amb tot, Antena 3 TV i Onda Cero, la 
televisió i la ràdio del grup Planeta, són 
avui uns mitjans temperats, al costat de 
l'allau de televisions digitals terrestres, 
ràdios i espais web que han proliferat. 
Això sí, les connexions entre els grups 
escorats clarament a la dreta no són tan 
esporàdiques com suggereix la rivalitat 
que acostuma a caracteritzar el mercat 
comunicacionai. 

Marca, per exemple, manté un con-
veni de col·laboració amb Onda Cero. 
El diari esportiu líder -el periòdic més 
venut a l'estat espanyol-, antic membre 
del grup Recoletos, ara pertany al grup 

Unedisa -Unidad Editorial, SA-, del 
qual és director editorial Pedró J. Ramí-
rez, màxim responsable d'El Mundo des 
del seu naixement, l'any 1989. 

Unedisa és molt més que El Mun-
do, però. Propietat gairebé absoluta del 
consorci RSC MediaGroup, és a dir de 
la família Rizzoli -editors d'II Corriere 
delia Sera, amb més d'un segle d'expe-
ricncia en el sector—, Unedisa posseeix 
capçaleres líders al camp de l'economia 
-Expansión-, de l'ensenyament -Gaceta 
Universitària- i de la medicina -Diario 
Médico-, i ha resultat molt afavorida en 
el repartiment de llicències digitals. De 
fet, el seu canal Veo 7 té abast estatal i 
es troba en plena mutació. Melchor Mi-
ralles, mà dreta de Ramírez que hi era al 
capdavant des que la televisió s'anome-
nava El Mundo TV, va ser destituït abans 
de l'estiu. Entre la nova programació 
destaca Así son las mahanas, emissió 
en directe del programa radiofònic que 
Sàenz de Buruaga presenta a la COPE 
des d'aquest setembre. Una retransmis-
sió televisiva que comparteix amb Po-
pular TV, propietat, com la COPE, de la 
Conferència Episcopal Espanyola. 

A més de Veo 7, el grup de Pedró J. 
Ramírez té tres llicències estatals més: 
Aprende Inglés, Marca TV i 13 TV. 
La primera se cenyeix a l'ensenyament 
de l'idioma; la segona, curiosament, és 
coparticipada per Mediapro, el grup ca-
talà de Jaume Roures i Tatxo Benet que 
disposa dels drets del futbol i que va fer 
pinya amb Unedisa perquè Prisa perdera 
el seu monopoli en aquest camp; i 13TV, 
que encara no emet però que és a punt de 
fer-ho, ha estat llogat a un altre empresari 
català, Alejandro Samanes, que va dirigir 
Popular TV del 2002 al 2009. Samanes 
és el màxim accionista d'Ujue Produc-
ciones, amb menys de 3.000 euros de 
capital social però que ja ha anunciat que 
elaborarà una graella que "promocionarà 
valors tradicionals com ara la família, 
la dignitat i l'honorabilitat" a fi d'acon-
seguir una audiència "que no busque la 
degradació moral de les persones". 

El holding Marca, a més, no acaba 
amb el diari i la televisió, sinó que també 
compta una àmplia xarxa d'emissores ra-
diofòniques que informa detalladament 
de l'actualitat esportiva -especialment, 
del Reial Madrid-, però que no deixa 
passar l'ocasió d'atacar el govern estatal 
o els autonòmics que no els fan el pes. 

20 EL TEMPS 5 D'OCTUBRE DEL 2010 



No-Do 2.0 PORTADA 

F o r o d 
NUEVJ U N I C A C I O N 

Pedró J. Ramírez amb Eduardo Inda, que dirigeix 
Marca però que abans va ser al capdavant de 
l'edició balear d'El Mundo. A dalt, Carlos Dàvila, 
ex-dlrector d'Època I ara de La Gacefa. A sota, 
Federico Jiménez Losantos I César Vidal, parella 
de fet: de la COPE a Libertad Digital I Es Radio. I 
a la dreta, Antonlo Jiménez, que presenta El gato 
al agua, programa estrella d'Intereconomía TV. 

4 vocJnlonf 

fl. E d u a r ^ a 

Federíco 

Les filípiques del seu director, Paco 
García Caridad, s'han fet ben famoses. 

Els lligams entre Unedisa i uns altres 
grups no acaben ací. L'amistat que fins fa 
no res unia Pedró J. Ramírez i Federico 
Jiménez Losantos va materialitzar-se en 
una unió d'interessos a Es Radio, partici-
pada al 45% per Unión Liberal de Radio 
(grup Unedisa) i al 55% per Libertad 
Digital, propietat de Losantos i Alberto 
Recarte. Es Radio és el minaret des d'on 
ara fa un any predica el primer, a qui la 
COPE no renovà aleshores el contracte. 

'Es Aguirre'... i Camps. En quedar-
se fora de la COPE, Losantos va trobar 
escalf a recer d'Esperanza Aguirre, pre-
sidenta madrilenya i musa seua. Aquesta 

va concedir-li una emissora a Madrid, a 
partir de la qual va iniciar la reconquista 
dels devots que tenia a l'emissora dels 
bisbes. Una repassada al mapa de fre-
qüències que emeten Es Radio, però, 
demostra que és al País Valencià, on Lo-
santos triomfa de debò. Té drets d'emis-
sió a València, Castelló de la Plana, Elx, 
Gandia, Benidorm, Dénia, Calp, Xàtiva, 
Castalla i Requena, punts des dels quals 
el senyal rebota i arriba també a Alacant 
i a tota l'àrea metropolitana de València. 
Es l'autonomia amb més emissores d'Es 
Radio -les Illes només en tenen una, 
a Palma-, una fita important, sobretot 
perquè n'hi ha set -Catalunya, País Basc, 
Navarra, Cantàbria, Astúries, la Rioja i 
Extremadura- que no en tenen cap. 

Per si no n'hi havia prou, Libertad Di-
gital TV tan sols va aconseguir llicència 
autonòmica a Madrid i Múrcia, però al 
País Valencià va afegir-hi un bon grapat 
de locals, algunes amb un abast consi-
derable: Alacant, Elx, Torrent, Sagunt 
i Alzira emeten Losantos, César Vidal, 
Luis del Pino, Luis Herrero i companyia 
tothora. A la ciutat de València és ben 
senzill de sintonitzar-lo. 

Ni a Catalunya ni a les Balears, en can-
vi, Libertad Digital no té cap llicència. 
Els seus seguidors han de contractar un 
operador per cable o bé acudir a inter-
net, on va gestar-se aquest respectable 
empori mediàtic. La web del grup és 
visitada cada mes per més de tres milions 
d'usuaris únics. 

5 D'OCTUBRE DEL 2010 EL TEMPS 21 



PORTADA No-Do 2,0 

Ernesto Sàenz de Buruaga -dalt- passà de la TVE d'Aznar a la Telemadrid d'Aguirre, i ara és a la COPE. 
Àngel Expósito -ex-director d'Abc- i Curri Valenzuela són els referents de La 10, de Vocento. 

El país més 'popular'. En efecte, és al 
País Valencià, on resulta més fàcil de fer 
un seguiment exhaustiu de la radicalitat 
periodística espanyola. De les sis llicèn-
cies autonòmiques que té Popular TV, la 
televisió episcopal, una és la valenciana. 
Les altres cinc, les ha aconseguides a 
Múrcia, Galícia, Navarra, la Rioja i Ca-
nàries. De locals, en té nou més: a Palma, 
Menorca, Eivissa i Formentera, Madrid, 
Móstoles, Villalba, Pozuelo de Alarcón, 
Alcobendas i Saragossa. 

Popular TV són magazíns, informatius, 
debats, films de sèrie B i espais religio-
sos. Sobretot, això últim, amb programes 
tan eloqüents com ara Vives como un 
cura, en què, durant mitja hora, obser-
vem la feina diària d'un capellà. La des-
connexió local no és pas menys sucosa, 
atès que, en el cas valencià, constitueix 
una lloa sense embuts de la feina del PP 
autòcton. Una reverència que cal afegir 
a les que reten la resta de televisions de 
caire municipals -TVM o Tele 7-, totes 
submises a Camps i Rita Barberà. 

Al capdavant de la COPE -i, per 
extensió, de Popular TV- hi ha, com a 
conseller delegat, Alfonso Coronel de 
Palma, ex-president del CEU i de l'Aso-
ciación Catòlica de Propagandistas. 

Intereconomía, la catalana. Fruit 
de la cursa d'adquisició de mitjans que 
va emprendre el 1995, el grup Intereco-
mía posseeix 1' 1,80% de la COPE. És un 
percentatge insignificant, però demostra 
que la conjunció d'interessos ultrapassa 
els límits de la competència tradicional i 
deriva en comunió de negocis. 

I és que Intereconomía ha foradat com 
ningú el mapa comunicatiu espanyol. A 
partir de la creació, ara fa quinze anys, 
de Radio Intereconomía, especialitzada 
en les finances, Julio Ariza i José Manuel 
Díez Quintanilla -president i conseller 
delegat— han fonamentat un conglome-
rat molt i molt rendible a base de picar 
l'ullet a l'extrema dreta espanyola. Els 
pilars sobre els quals han edificat aquest 
gratacel són l'humanisme d'arrels cris-
tianes i la "independència dels partits 
polítics, de les institucions religioses i de 
qualsevol altra mena de poder". 

Julio Ariza -nascut a Navarra- va ser 
durant deu anys diputat del PP al Parla-
ment català. Era, ras i curt, la persona 
més propera a qui fou president del partit 
a Catalunya, Aleix Vidal-Quadras, un 
habitual col·laborador d'Intereconomía 
TV, ara. En segellar-se el pacte PP-CiU 
perquè Aznar fora nomenat president, 

la parella va tocar el dos: Vidal-Quadras 
acabà a Estrasburg i Ariza va convertir 
aquella ràdio en la plataforma des de la 
qual multiplicar el negoci. De seguida va 
fer seu Època, va editar el també setma-
nal - i ultracatòlic- Alba, i ara fa un any 
-d'ací ve la participació a la COPE-
comprà la capçalera La Gaceta de los 
Negocios, a la qual ha retallat el nom i ha 
dotat, com a la ràdio, d'informació gene-
ralista molt dretana: Carlos Dàvila n'és 
el director, i ha convertit en moderats 
El Mundo, Abc i La Razón. La cirereta 
del pastís a un creixement que va tenir 
com a punt d'inflexió l'obtenció d'una 
llicència estatal de TDT: El gato al agua, 
que n'és el programa estrella, el veu mig 
milió d'espectadors diaris -la majoria, 
jubilats-, amb puntes quan hi conviden 
Jiménez Losantos. Els contertulians no 
poden beure alcohol, però els posen vi a 
les copes com a mostra de rebuig a llei 
que promou la ministra de Sanitat. Apro-
fiten les pauses publicitàries, per beure. 

Unes altres joies de la corona són 
-totes presentades per catalans- Mas se 
perdió en Cuba i Otro gallo cantaria —de 
Xavier Horcajo, cx-Avui—, Dando cana 
-de Javier Algarra-, Alguien tenia que 
decirlo -de Ramón Pi- i l'esportiu Punto 
Pelota, de Josep Pedrerol. Entre més col-
laboradors també hi ha els revisionistes 
Alfonso Arteseros i Pío Moa. 

L'aposta del grup Vocento. Acaba 
d'estrenar-se La 10, la televisió de Vo-
cento -propietari d'Abc, Las Provincias, 
El Correo i El Norte de Castilla, entre 
més; i de Punto Radio, de l'agència Col-
pisa i de Boca Boca Producciones, també 
entre més-, que té com a director el qui 
fins ara ho era d'Abc, Àngel Expósito, i 
com a fitxatge estel·lar, la veterana Curri 
Valenzuela, que ha hagut d'abandonar 
l'estimada Telemadrid. 

En la dura pugna per l'audiència més 
dretana, Valenzuela ens ofrenarà alguna 
de les seues diatribes contra Catalunya i 
contra Zapatero, que considera el dimoni 
en persona. També és factible -com va 
passar a Telemadrid- que torne a llançar 
l'ordinador de la taula com a mostra de 
rebuig a les noves tecnologies, amb què 
no acaba de casar. Unes tecnologies que, 
vés per on, han permès d'entrar els sica-
ris al menjador de casa. Tingueu sort. 

Víctor Maceda 

22 EL TEMPS B D'OCTUBRE DEL 2010 


