
Canal 9 Societat

29 DE SETEMBRE DEL 2009  EL TEMPS  59

A la reunió del Consell en què van 
posar sobre la taula la creació de 
RTVV, els socialistes valencians 
no tenien a les mans plomes, bolí-

grafs ni llapisseres. En realitat, cadascú 
agafava un pic ben punxegut i entre tots 
començaven a foradar la tomba del seu 
partit. Vint anys després del naixement, 
Canal 9 és el gabinet de comunicació 
més eficaç de què disposa cap govern de 
l’Europa occidental, Itàlia exclosa.

Però, més enllà de la manipulació 
informativa, l’ens públic es caracterit-
za per una programació paupèrrima, 
farcida de sèries i de films en castellà 
que contravenen un dels esperits de la 
llei de creació: promoure el valencià i 
prestigiar-ne l’ús. Del 9 d’octubre del 
1989 ençà, més del 90% dels anuncis 

de Canal 9 s’han emès en castellà. El 
no-doblatge de la publicitat per part de 
les empreses demostra de manera fefaent 
quina llengua ha estat realment prestigia-
da. El balafiament de recursos i l’elevada 
contractació externa deixen entreveure, 
d’una altra banda, la poca confiança que 
les successives direccions han dipositat 
en el personal de la casa. Aquells qui van 
signar contracte del 1989 al 1995 han es-
tat arraconats a feines molt menors, i els 
qui hi han anat més tard sobretot hi han 
arribat mitjançant oposicions fraudulen-
tes o gràcies a nomenaments a dit per un 
període de temps en què calia superar la 
prova de fe a què se sotmeten cada dia 
els periodistes de la casa.

Des del punt de vista comptable, 
RTVV és una empresa en situació de 
“fallida tècnica”. Ho avisa a cada infor-
me anual el síndic de comptes valencià, 
Rafael Queralt, que posa èmfasi en el 
mal negoci que, per exemple, representa 
el futbol: Canal 9 compra els drets dels 
equips valencians de primera i segona 

EF
E

Una televisió delictiva
Vint anys i res de nou.
Ràdio Televisió 
Valenciana continua 
allunyada dels objectius
amb què va ser creada:
no fomenta el valencià 
ni és de qualitat
ni tampoc no respecta
la pluralitat ideològica.
Heus ací la crònica 
d’un aniversari trist.

1320ET059-66-FET.indd   11320ET059-66-FET.indd   1 25/09/2009   12:12:5525/09/2009   12:12:55



divisions a un preu molt superior al que 
més tard el revèn als operadors privats.

Més enllà de les xifres, l’actual síndic 
de greuges s’estrenava al càrrec el juny 
passat demanant “objectivitat, veracitat, 
imparcialitat i respecte al pluralisme 
polític” a l’ens. José Cholbi, polític de 
llarga trajectòria al si del PP, no tenia 

cap més eixida, car les proves reme-
ses pel PSPV-PSOE eren rotundes: una 
anàlisi dels informatius de novembre i 
desembre del 2007. Tan rotundes com 
qualsevol anàlisi que s’haguera efectuat 
basant-se en qualsevol mes dels que han 
vingut després. La política informativa 
no ha variat gens, tot aquest temps.

La presidenta de l’Acadèmia Valen-
ciana de la Llengua, Ascensió Figueres 
–també ex-diputada popular–, ha de-
manat unes quantes vegades que la pro-
gramació de Canal 9 siga “íntegrament 
en valencià” i que l’ens es comprometa 
molt més amb el sector àudio-visual 
valencià. Ara com ara, la que l’Estatut 

60 EL TEMPS  29 DE SETEMBRE DEL 2009

Canal 9Societat

‘España cañí’. Amadeu Fabregat va 
omplir la programació de films espa-
nyols dels anys 60 i 70. Paco Martínez 
Soria, Gracita Morales o Pajares i 
Esteso s’hi van fer quotidians.

Mil i un serials. Des del primer 
moment i fins ara, mai no hi han faltat 
les telenovel·les sud-americanes més 
enrevessades. Una fórmula barata pe-
rò de molt baixa qualitat.

Barroerisme. No menys previsi-
bles que els serials, a la primera 
època i més tard s’han emès sèries 
com Matrimonios y algo más, en què 
abunden el masclisme i els tòpics 
retrògrads.

Factoria Moreno. En aquesta ma-
teixa línia cal incloure, igualment, 
els programes produïts per José Luis 
Moreno, que també va presentar En-
tre amigos a la dècada dels 90.

Debats forasenyats. Carta Blan-
ca i Parle vosté, calle vosté tenien el 
format de debat, però realment eren 
espectacles poc recomanables en què 
alguns convidats bevien alcohol.

Un judici paral·lel. El cas Alcàsser 
va tenir el seu espai a Canal 9, que va 
dedicar-hi un programa diari durant la 
celebració del llarg judici. Les teories 
conspiratòries hi tenien cabuda. 

Bous en horari infantil. Canal 9 
no ha tingut cap problema a programar 
corregudes de bous: en horari infantil, 
evidentment. La fiesta nacional també 
hi ha tingut espai setmanal propi.

Casaments en directe. No sols 
s’hi han retransmès en directe els enlla-
ços de les infantes o del príncep Felip, 
sinó també la del torero Enrique Ponce, 
que va col·lapsar el centre de València.

Notes als cossos. La polifacètica 
María Abradelo va presentar Calor, 
calor, on joves d’ambdós sexes exhi-
bien cossos lleugers de roba. Un jurat 
expert hi posava nota.

Fem ‘made in Valencia’. El pro-
grama estrella de Canal 9 és Tómbola, 
emès durant 384 setmanes del 1997 al 
2004. Els xafardeigs de tot l’estat hi 
eren tractats de manera primmirada.

Racista i masclista. No menys 
denigrant fou l’efímer Amunt Valèn-
cia, presentat pel populista Julio Insa 
i retirat en considerar-se masclista i 
en ocasions fins i tot racista.

La reina de la cuina. La desfilada 
d’estrelles del paper cuixé ha estat 
llarga. Bárbara Rey, per exemple, hi 
ha tingut programa culinari diari.

Humor casolà? La nit d’Arévalo 
oferia els acudits d’aquest humorista 
valencià acostumat a fer bromes dels 
botijosos. Programat en prime time, les 
gràcies només agradaven a uns pocs.

Paella per a tothom. La manifes-
tació multitudinària del 2003, que es 
va cloure amb ració de paella gratuïta 
per als assistents, va comptar amb pu-
blicitat gratuïta en hores d’audiència 
màxima.

Despropòsits tothora

Costa de resumir vint anys de programa-
ció de Canal 9, però un zàping ràpid a tra-
vés de diverses etapes de la seua història 
ens ofereix una televisió paupèrrima.

1320ET059-66-FET.indd   21320ET059-66-FET.indd   2 25/09/2009   12:12:5625/09/2009   12:12:56



29 DE SETEMBRE DEL 2009  EL TEMPS  61

reconeix com a “llengua pròpia” ni tan 
sols ocupa el 30% de la programació 
del primer canal, per bé que, això sí, hi 
predomina i molt al segon, Punt 2, que 
al sistema analògic ha estat substituït pel 
temàtic 24.9, merament informatiu. Com 
en el cas basc, la llengua que teòricament 
cal promocionar es troba marginada al 

segon canal, amb una programació força 
allunyada del públic mitjà.

Tot plegat no ha afavorit que l’audi-
ència fora més potent. Ans al contrari, 
la mitjana de telespectadors durant el 
període 1999-2008 –un minso 12%– és 
clarament inferior a la que aquests anys 
van aconseguir TVE-1, Telecinco i An-

tena 3 a les comarques valencianes. Una 
decadència que el 2009 no ha capgirat, 
tot i l’èxit de fórmules autòctones com 
ara L’alqueria blanca o les produccions 
humorístiques d’Albena Teatre.

L’antic règim. L’etapa dels socialistes 
al capdavant de l’ens no va signficar 

Desembarcament d’opinadors. 
Molts periodistes que creaven opinió 
als mitjans estatals conservadors han 
treballat a Canal 9. El molt conservador 
Carlos Dávila, per exemple.

Mar Flores. Model famosa i de vida 
íntima convenientment airejada, Mar 
Flores va presentar La música es la pis-
ta, concurs de cançons, cap en català. 
El seu sou era un secret.

A preu d’or. Amb un pressupost del 
tot desorbitat, Julián Lago va dirigir Pa-
norama d’actualitat, en què periodistes 
forans hi deien la seua. Tenia menys 
audiència que no la carta d’ajust.

Baralles al plató. La tensió a Debat 
obert i Gent de Tárrega evocava la de 
Parle vosté... Ací, fins i tot, el Yoyas 
–de Gran Hermano– i la famosa Nuria 
Bermúdez van agredir convidats.

Tan de dreta que espanta. Pilar 
Ferrer, periodista fanàtica d’Aznar i de 
Zaplana, feia una opinió setmanal als 
noticiaris de Canal 9. Els presentadors 
van arribar a negar-se a presentar-la.

Més línia dura. El castellonenc Luis 
Herrero va fer un espai d’entrevistes 
–La panderola– en què sols el títol era 
en valencià. Periodista de la COPE, tot 
seguit esdevingué eurodiputat del PP.

Parlem o ‘hablamos’? Josep 
Puigbò, fora de TVE després de la der-
rota d’Aznar, presentà Parlem clar: en 
català només deia “bona nit”. Els tertu-
lians, majoritàriament conservadors.

‘El Caso’. José Ángel Ponsoda va 
ocupar moltes vesprades a Canal 9 amb 
el seu Punt de mira. S’hi narraven suc-
cessos esdevinguts arreu de l’estat, com 
si fora l’edició visual d’El Caso.

Magazín ‘demodé’. Durant un 
temps, l’aposta pel magazín Matí, matí 
fou aquesta ex-concursant d’Eurovisió. 
En acabar el contracte, va passar a ser 
col·laboradora del mateix espai. 

Un símbol. Fernando Sánchez Dragó 
va dirigir i presentar El faro de Alejan-
dría, un programa d’entrevistes en què 
va bandejar, com no podia ser d’una 
altra manera, la cultura autòctona.

Més entrevistes. En la mateixa sen-
da es movia Dame un beso, programa 
presentat per l’antiga actriu del destape 
Victoria Vera, molt crítica amb els artis-
tes que defensaven el PSOE i EU.

Legal o banal? Un dels programes 
que la productora El Mundo TV ha 
venut a Canal 9 és Investigación TV, 
en què periodistes amb càmera oculta 
destapaven irregularitats de tota mena.

Agitadora popular. Manu Ríos, pre-
sentadora antigament propera a Unió 
Valenciana i ara incondicional del PP, 
també va presentar Parlem clar. Més 
que moderadora, semblava l’atiadora.

Romeries i més romeries. A la 
programació de Canal 9 no sols hi han 
cabut les falles, les fogueres o la Mag-
dalena. S’hi retransmeten tots els actes 
religiosos d’anomenada en directe.

Un habitual. Bertín Osborne ha estat 
un habitual a TVV. Hi ha presentat con-
cursos diversos, i ara acaba d’estrenar 
una mena d’Operación Triunfo valen-
ciana. El títol, Un beso y una flor.

...I més sèries i films. Però, per 
damunt de tot, la programació de Canal 
9 va farcida de sèries de gust dubtós i 
de films de sèrie B: cap, és clar, no és 
doblat al valencià. 

1320ET059-66-FET.indd   31320ET059-66-FET.indd   3 25/09/2009   12:12:5725/09/2009   12:12:57



62 EL TEMPS  29 DE SETEMBRE DEL 2009

Canal 9Societat

Quan la setmana passada el secretari 
general del PSPV-PSOE, Jorge Alarte, 
accedia als estudis de RTVV a Burjassot 
(Horta), l’escenari li semblava del tot 
desconegut. Era la primera vegada que 
hi acudia –amb l’excusa del seu primer 
aniversari al capdavant del partit, i, això 
sí, a les 9 del matí, quan l’audiència de 
Canal 9 amb prou feines aplega uns pocs 
milers d’espectadors–, i va trobar-se que 
al plató l’esperava una mena de tribunal 
inquisitorial. A banda del conductor del 
programa, el polèmic Xavier Carrau, 
hi havia tres periodistes més: un de 
La Razón, un altre d’Abc i una tercera 
d’Onda Cero. Per bé que Alarte va mirar 
d’escapolir-se’n –les preguntes sempre 
eren en negatiu: moció de Benidorm, 
crisi econòmica, presumpte menyspreu 
del govern espanyol envers els valen-
cians– amb referències al cas Gürtel o 
al setge informatiu del PP, el quartet de 
periodistes sempre hi tornava: “Que n’és 
de dolent, el seu partit”, li venien a dir.

A l’espai en qüestió, La tertúlia, la 
temporada passada va desfilar un repre-
sentant de l’oposició per cada quaranta 
del PP o de les institucions controlades 
pels populars. Una desproporció insul-
tant que també caracteritza les tertúlies 
o debats d’aquesta mena. Tant a Canal 9 
com a Ràdio Nou, la majoria de perio-
distes convidats a dir-hi la seua treballen 
en mitjans afins al PP. En el primer cas 
hi ha hagut i encara hi ha –per bé que 

menys– abundants plomes de Madrid 
contractades a costa de l’erari públic va-
lencià en canvi d’un tracte deferent de la 
Generalitat i, sobretot, del seu president. 
En realitat, no hi ha debats ni opinions 
prestigiades més enllà de la promoguda 
pel PP: atacs constants al govern de 
José Luis Rodríguez Zapatero i elogi 
absolut de la feina del Consell, que ni 
tan sols es qüestiona. Qui gosa fer-ho, 
ni que siga per equivocació, rectifica 
ipso facto, atès el risc de no ser cridat 
de nou.

La censura arriba fins i tot al món 
de l’esport. Les peces de la secció són 
revisades pels editors, que en ocasions 
han arribat a reprendre becaris per haver 
muntat alguna notícia en què, de gaidó, 
hi apareixia algun membre del PSOE. 
En canvi, s’han emès tot de declaraci-
ons de Camps al bàsquet o al circuit, 
al camp del València o al del Vila-real. 
A les tertúlies radiofòniques esportives 
tampoc no falta la crítica als socialistes i 
la lloança infinita al PP. Tothom sap qui 
mana. Tothom sap qui paga.

L’obsessió perquè la imatge del PP 
sempre hi aparega ben polida prové 
de l’etapa de Zaplana, que va situar el 
diputat José Vicente Villaescusa de di-
rector general i el seu assessor personal 
Jesús Sánchez Carrascosa com a res-
ponsable màxim de Canal 9. Relleva-
ven, respectivament, Juan José Bayona 
i Vicent Tamarit, directors de transició. 
Amb Carrascosa, el president va passar 
a eixir vuit vegades més que la resta de 
polítics valencians junts, i era prohibit 
d’enregistrar-lo pel costat esquerre, per 
motius narcisistes. El nomenament de 
transició de José Forner, en substitució 
de Carrascosa, va ser l’avantsala de 
l’autèntica instauradora de la repressió 
informativa a l’ens públic, Genoveva 
Reig. Cap de premsa de Zaplana a 
Benidorm, va controlar amb mà de ferro 

cadascuna de les notícies i els treballa-
dors, a més d’avalar una privatització de 
l’ens que Zaplana ja feia temps que tenia 
al cap. L’actuació judicial de CCOO va 
evitar aquest procés privatitzador, però 
d’aleshores ençà –que van estar molt 
actius– no s’han sentit els professionals 
de Canal 9 ni de Ràdio Nou, encara que 
el model informatiu continua deixant 
molt a desitjar. Hi regna el cansament.

Ja amb Camps a Palau, Pedro García 
va prendre les regnes de RTVV, i l’ex 
de TVE José Llorca, les de Canal 9. El 
primer era qui realment decidia cada 
detall. El 2007, Llorca fou reemplaçat 
per Ángel Quintanilla, ex-director de la 
Televisió de Galícia i de la de Múrcia, 

Un NO-DO a la valenciana

Per damunt del baix nivell de la programació i del
poc ús del valencià, allò més destacable a la història 
de RTVV és la manipulació informativa. Amb el PP,
la tendenciositat ha superat tots els límits coneguts.

D’esquerra a dreta i de dalt a baix, els quatre 
directors de RTVV a l’època del PP: J. J. Bayona, 
J. V. Villaescusa, P. García i J. L. Jaraba.

De dalt a baix, i d’esquerra a dreta, els sis 
directors de Canal 9 a l’època del PP: Vicent Ta-
marit, Jesús Sánchez Carrascosa, José Forner, 
Genoveva Reig, José Llorca i Ángel Quintanilla.

1320ET059-66-FET.indd   41320ET059-66-FET.indd   4 25/09/2009   12:12:5925/09/2009   12:12:59



29 DE SETEMBRE DEL 2009  EL TEMPS  63

més ús del valencià ni tampoc una qua-
litat més gran de la programació. La 
tendenciositat informativa també hi era, 
però sense arribar als límits actuals, en 
què als noticiaris costa de trobar-hi veus 
opositores al govern. El període del 
1989 al 1995, amb Amadeu Fabregat 
com a director general de RTVV, va 
ser presidit per la famosa llista de 543 
paraules prohibides. Hi havia por d’una 
Unió Valenciana que aleshores es movia 
en uns percentatges de vot respectables i 
que atacava constantment el catalanisme 
dels socialistes. Això va dur Fabregat a 
vetar mots que podien “sonar malament” 
a les orelles de segons quins televidents.

L’encarregat de dictaminar quins –un 
total de 543– fou l’ex-cantant Lluís For-
ner, àlies el Sifoner, cosa que va significar 
un enfrontament obert amb els lingüistes 
de la casa, capitanejats per Toni Mollà. 
Fabregat estava preocupat principalment 
amb els doblatges; no hi volia un nivell 
de llengua excessivament culte que im-
pactara encara més uns espectadors –tret 
dels que fins aleshores havien pogut 
sintonitzar TV3– no gaire acostumats a 
consumir televisió en català.

En aquell moment, com ara, les festes 
populars tenien una gran cabuda als 
noticiari i, en general, a la programació: 
les falles feien créixer molt l’audiència 
–fins al 30%–, i això implicava tractar 
amb idèntica devoció la Magdalena de 
Castelló de la Plana o les Fogueres 
d’Alacant. Els informatius, aquells dies, 
anaven ben farcits d’informacions lúdi-
co-festives.

L’era socialista també va dur abun-
dància de concursos i de talk-shows, 
molts films espanyols dels anys 60 i 70 
i diversos programes coproduïts per la 
FORTA –Federació d’Òrgans de Ràdio 
i Televisió Autonòmics–, però en què no 
participava TV3 pel fet que, òbviament, 
eren en castellà. El paradigma de tota 
aquella època fou, sense dubte, El show 
de Joan Monleón, un concurs diari pe-
destre, però amb un èxit notable.

L’era Zaplana. L’arribada, el 1995, 
del govern de coalició integrat pel PP i 
Unió Valenciana va implicar un període 
de transició. Del juny del 1995 a l’abril 
del 1996, l’ens públic va viure una me-
na d’impasse. Just fins que José María 
Aznar va fer seu el govern espanyol i 
Eduardo Zaplana va veure clar que s’en-
cetava una nova era a l’àmbit estatal i 

valencià. Després de catorze anys d’exe-
cutius socialistes a la Moncloa i al Palau 
de la Generalitat, el jove president del 
Consell no volia originar cap terratrèmol 
a RTVV. Per això, abans dels comicis del 
1995 va reunir-se amb un grup de perio-
distes i els va garantir que, si governava, 
materialitzaria una vella reivindicació 
dels professionals: l’aprovació d’un es-
tatut de redacció.

En efecte, l’estatut va ser una realitat 
poc després de l’aterratge de Zaplana, 
però una altra cosa molt diferent fou el 
grau d’aplicació real: nul. El nou presi-
dent va negar-se, sistemàticament, a re-
unir-se amb els membres del consell de 
redacció, òrgan que acabà dissolt el 2003 
per la inacció i per la manca de quòrum a 
fi de renovar-lo.

L’escena més grotesca del primer any 
de Zaplana com a president, amb relació 
a RTVV, fou el nomenament interrupte 
de José Vicente Villaescusa com a cap 
d’informatius de Canal 9. Juan José 
Bayona, un comptable gris que Zaplana 
va situar al capdavant de l’ens en aquella 
primera etapa, va escollir qui aleshores 
era diputat popular a les Corts, a més de 
peça clau en l’engranatge que havia dut 
els conservadors a la victòria. L’endemà 
passat de prendre possessió, el seu no-
menament va ser revocat. Però Zaplana 
el premià més endavant amb la direcció 
general de RTVV, on estigué del juliol 
del 1996 al juliol del 2004. 

Abans, l’abril del 1996, Zaplana havia 
nomenat director de Canal 9 el seu paisà 
i amic de la infantesa Jesús Sánchez 
Carrascosa, que li havia estat cap de 
campanya electoral i que, a més, era 
casat amb la ferotge directora de Las 
Provincias, María Consuelo Reyna. El 
trànsit Sánchez a TVV va ser curt –un 
any i mig– però intens. Va mirar de fer 
créixer l’audiència de totes passades, 
fins al punt d’involucrar-hi la redacció 
d’informatius d’una manera peculiar: 
oferia 25.000 pessetes al periodista que 
obtinguera la notícia més destacada del 
dia, i 50.000 a l’operador de càmera que 
enregistrara la imatge de la setmana. 
Amb ell van arribar els primers símp-
tomes de greu manipulació informativa. 
De l’octubre del 1989 a l’abril del 1995 
–cinc anys i set mesos–, el president 
Joan Lerma havia acumulat 1.804 apari-
cions a Canal 9. Des d’aleshores i fins al 
febrer del 1998 –dos anys i deu mesos–, 
el president Zaplana ja hi havia aparegut 

sempre amb el PP al poder. Ara ha 
estat García qui ha plegat, i en aquest 
cas el recanvi ha estat José López 
Jaraba, que fins ara es responsabi-
litzava del canal informatiu 24.9, 
cosa que explica l’enorme importàn-
cia que el cap del Consell atorga als 
noticiaris.

En efecte, el control recorda el NO-
DO, i ho va demostrar, negre sobre 
blanc, el canal d’internet InfoTV, 
que va emetre unes imatges en què 
es veia la periodista que cada dia 
elabora les informacions referides 
al president de la Generalitat Valen-
ciana parlant amb la responsable de 
premsa d’aquest, per tal d’acordar 
quin tractament donar a la notícia en 
qüestió.

El control és tan elevat que, del 
febrer al juliol, quan el cas Gürtel va 
esguitar i de quina manera el cap del 
Consell i la cúpula del PP valencià, 
Canal 9 va dedicar-hi molt menys 
temps que les cadenes estatals, i 
en cap moment no va explicar els 
motius per què Camps era imputat. 
Aquells dies els noticiaris van om-
plir-se d’imatges de Camps envoltat 
de gent, sempre aplaudit i content, 
en ocasions enmig de crits de “pre-
sident, president!” i, per si no n’hi 
havia prou, fent proclames en què es 
deduïa que algú volia “aturar el crei-
xement d’aquesta comunitat”.

El control és estricte com enlloc 
més: en una connexió amb un con-
curs de paelles que se celebrava a 
Sueca, una assistent va eixir rere la 
locutora amb un paper que deia “Vo-
lem TV3”, i la connexió, després de 
ser retallat l’enquadrament de mane-
ra infructuosa, va tallar-se de colp.

El control és tan i tan abusiu que 
les comptades ocasions en què algun 
dirigent socialista hi ha acudit com a 
convidat i ha aprofitat l’avinentesa 
per arremetre contra la manipulació 
de l’ens públic, el presentador s’hi 
ha revoltat de valent. La visita de la 
presidenta provincial del PSPV a Va-
lència, Carmen Martínez, va incloure 
una invitació del presentador perquè 
aquesta acudira a les oposicions de 
RTVV i obtinguera una plaça de pe-
riodista. Veure per creure.

1320ET059-66-FET.indd   51320ET059-66-FET.indd   5 25/09/2009   12:13:0025/09/2009   12:13:00



Canal 9Societat

64 EL TEMPS  29 DE SETEMBRE DEL 2009

1.314 voltes. Un canvi de signe que 
també es complementava amb l’anorrea-
ment de l’oposició: eludida o divulgada 
negativament, actua de titella en uns te-
lenotícies elaborats absolutament a mida 
del govern valencià.

Comptat i debatut, qui més temps ha 
estat director de Canal 9 és Genoveva 
Reig, Vea per als amics com Zaplana. Al 
currículum amb què va arribar a TVV 
cridava l’atenció el càrrec de cap de 
premsa de l’Ajuntament Benidorm i la 
sots-direcció del gabinet de premsa de 
Presidència de la Generalitat, en tots dos 
casos a les ordres de Zaplana. “Jo vinc 
a treballar per a Zaplana”, va intimar 
amb alguns càrrecs directius de l’ens el 
setembre del 1998. S’hi estigué fins el 
mateix mes del 2004, quan Zaplana ja 
estava a Madrid i Camps al poder valen-
cià. Un mandat estable i coetani amb el 
de José Vicente Villaescusa.

De l’època de Genoveva Reig sempre 
es recordarà l’allau de periodistes de 
mitjans conservadors madrilenys pagats 
a colp de talonari per tal que després 
parlaren bé de Zaplana a la capital de 
l’estat i –només faltaria– l’elaboració 
de llistes negres: reguitzells de noms 
i cognoms dels desafectes al règim, 
gent amb contracte indefinit que va 
ser convenientment arraconada a fei-
nes considerades menors: internacional, 
esports, programes culturals del segon 
canal autonòmic... La filtració d’aquest 
modus operandi va aixecar polseguera, 
però no va implicar la dimissió de Reig 
ni tampoc del cap de personal des que 

el PP controla RTVV: Vicente Sanz, ex-
president provincial del partit a València 
i arxiconegut a partir d’uns enregistra-
ments fets amb motiu del cas Nasei-
ro, en què s’investigava el presumpte 
finançament il·legal dels populars. En 
una conversa privada amb Zaplana, se 
sentia Sanz com deia de forma ben clara 
una frase per a la història: “Yo estoy en 
política para forrarme.”

Camps, un deixeble avantatjat. El 
control de Canal 9 per part de Zaplana 
era tan elevat que fins i tot apareixia 
com a ministre de Treball el doble que 
no Camps com a president. Segons 
que confessà un dels periodistes estrella 
vinguts de Madrid, Julián Lago –desa-
paregut recentment–, Camps fins i tot 
va plorar d’impotència davant seu i va 
estar a un pas de la dimissió, afectat per 
la insignificança de la seua persona als 
informatius dels mitjans públics.

Fins i tot va haver d’intervenir-hi 
Mariano Rajoy, que va donar via lliure a 
Camps perquè s’erigira en president del 
PP al País Valencià alhora que expressa-
ment s’adreçava a Zaplana per commi-
nar-lo a treballar a fons al Congrés dels 
Diputats. Amb les mans lliures, Camps 
va situar a la direcció general de l’ens 
Pedro García, ex-zaplanista que no féu 
sinó perfeccionar la repressió a la plura-
litat informativa practicada en temps de 
Zaplana. Va reduir sensiblement, això 
sí, la teleporqueria que caracteritzava 
Canal 9, per bé que paral·lelament no va 
fomentar-hi la qualitat: costa de trobar 
un dia en què les sèries i les televisions 
–sempre en castellà– no ocupen més 
de la meitat de la programació, per 
exemple.

La implicació de García al cas Gürtel 
n’ha motivat la dimissió irrevocable. 
L’ha rellevat provisionalment José Ló-
pez Jaraba, ex-periodista d’Abc –ha estat 
responsable de la secció “Nacional” i 
delegat al País Valencià– que aquesta 
mateixa setmana es convertirà en el nou 
director general amb els únics vots dels 
membres del consell d’administració 
designats pel PP. Res no indica, doncs, 
que el nou director abandonarà les velles 
pràctiques d’un ens endeutat fins al cap-
damunt: vora 1.500 milions d’euros que, 
tard o d’hora, i amb sucosos interessos 
bancaris, abonaran tots els valencians.

Víctor Maceda

Una imatge de les falles de València referida 
al control informatiu del PP sobre Canal 9.

EF
E

L
a setmana vinent –aquesta, per al 
lector– s’ha de reunir el consell 
d’administració de RTVV per no-
menar un nou director general. Tot 

i que PSPV-PSOE i EUPV proposaran 
una figura de consens, perdran el temps: 
la persona de consens, segons que dicta 
el PP, ha de ser José López Jaraba, ex-
director del canal informatiu 24.9 i cap 
provisional de l’ens des que, en ple estiu, 
va cessar Pedro García, implicat en el cas 
Gürtel. García és padrí de la filla d’Ál-
varo Pérez, el Bigotes, i Noemí Ramal, 
ex-mamachicho que després ha treballat 
a Canal 9, fins al punt de retransmetre 
les campanades de cap d’any.

JOSÉ IGNACIO PASTOR: Això ens han 
dit, sí: “Si voleu consens, voteu López 
Jaraba.”

AMADEU SANCHIS: No volen aplicar el 
model de RTVE, en què el PSOE pacta 
el director general amb els grups de 
l’oposició. De fet, ací és del tot impen-
sable un programa com ara 59 segundos, 
on l’altre dia els portaveus de l’oposició 
hi deien la seua. Ací no ha passat mai, 
això!

J. I. PASTOR: Sembla increïble, però 
el senyor Pedro García va presentar el 
cessament a Francisco Camps, abans de 
comunicar-lo al consell d’administració. 
És un defecte de forma, però quedar bé 
no costa res. Se n’ha anat, a més, sense 
presentar cap memòria de la situació de 
l’empresa i sense fer cap balanç de la se-
ua gestió. Ha fet coses bones, però en ge-
neral, és clar, ha estat la veu del seu amo. 
Dit això, el nomenament provisional és 
una cacicada, no és legal! De res no val 
que a Andalusia calga el vot de tres cin-
quenes parts del parlament, per a escollir 
el director de RTVA, o que a l’estat i a 
Catalunya el director també s’esculla 
a l’hemicicle. Al president Camps li fa 
terror la democràcia, fa l’efecte que li 
cal aquesta crossa per a mantenir-se al 
poder... Escolteu, teniu majoria absoluta 
al consell d’administració! Potser no es 
refia de Paz Ferrín, la dona de Víctor 
Campos [ex-vice-president del Consell, 
també implicat al cas Gürtel]. Que no es 
refie de nosaltres, encara rai, però que no 
es refie d’ella!

A. SANCHIS: Ara que ho dius, he detec-
tat molta tensió a les últimes reunions...

J. I. PASTOR: Que nomenen director 
de RTVV un madrileny em recorda 
l’època de Zaplana, quan va dedicar-

1320ET059-66-FET.indd   61320ET059-66-FET.indd   6 25/09/2009   12:13:0025/09/2009   12:13:00


