
Idees

34 EL TEMPS  5 DE MAIG DEL 2009

És divendres, 24 d’abril, i els diaris 
–espanyols i valencians– van plens 
d’informacions sobre els enregistra-

ments que demostren l’amistat entre el 
president Francisco Camps i l’empresari 
Alvarito Pérez, que és com sempre li ha 
dit el cap del Consell. Amb un driblatge 
que ja voldria Leo Messi, però, la secció 
“Revista de premsa” de l’espai Bon matí 
(Ràdio Nou) esquiva les referències al 
tema. Per bé que en tots els casos és la 
notícia destacada del dia, la redactora se 
n’escapoleix amb una desimboltura que 
la fa candidata a la pilota d’or del 2009. 
De fet, en arribar a l’edició de Levante, es 
fa esment a un esquinç de David Albelda, 
com a titular més important.

Aquests entrebancs els resolgué ja fa 
temps la germana Canal 9, que eliminà 
del teletext l’apartat que reproduïa els 
titulars dels diaris. Era l’única escletxa 
que reflectia ombres sobre l’executiu 

valencià, l’única manera de saber que hi 
ha una realitat més enllà de la que cons-
trueix Ràdio Televisió Valenciana. Era.

Amb el cas Gürtel, Canal 9 i Ràdio Nou 
apliquen el llibre d’estil de la casa, que 
insta a no badar boca sobre qualsevol 
afer de presumpta corrupció que afecte 
el PP. Un mecanisme ben greixat, amb el 
rodatge fet per carreteres de Benidorm, 
Castelló i Miami. Aquesta vegada, a més, 
fins i tot hi ha implicat Pedro García, direc-
tor de RTVV, alhora que padrí de la filla 
d’Alvarito i Noemí Ramal, ex-mamachicho 
ara en nòmina de Canal 9. Així, Camps 

només hi apareix somrient, tot sovint 
aplaudit i com a únic responsable polític 
realment capficat a traure’ns de la crisi 
econòmica. L’oposició hi apareix amb 
comptagotes –i amb declaracions descon-
textualitzades–, incloent-hi els zaplanistes 
–l’oposició interna–, que són exclosos 
dels primers plànols. A l’únic espai de 
debat de la televisió pública, Parlem clar, 
la gran majoria dels contertulians vénen 
de mitjans estatals afins al PP, i ocupen 
el temps a malparlar dels socialistes, la 
gran obsessió de Canal 9, i en cap cas no 

gosen projectar dubtes sobre el govern de 
Camps, no siga que no els tornen a con-
tractar. Els informatius són una suma de 
successos, proselitisme del PP, referènci-
es a l’oratge –és notícia destacada que 
faça fred o que faça calor– i futbol a dojo. 
El nou canal exclusivament de notícies, el 
24/9, ha envaït la freqüència del segon 
canal analògic autonòmic, el digníssim 
Punt 2, tot evidenciant la importància que 
RTVV atorga a la manipulació informativa. 
Una tendenciositat fefaent a La tertúlia 
matinal: de l’octubre ençà, 35 dels entre-
vistats tenien carnet del PP, i només un 

era de l’oposició. Un de sol. En alguns 
casos, com ara Ricardo Costa o Juan 
Cotino, fins i tot hi han repetit visita.

El secretari general del PSPV-PSOE, 
Jorge Alarte, va anunciar actuacions con-
tundents en aquest camp, però no se’n té 
notícia. No fóra destrellatat d’abandonar 
els seients que pertanyen als socialistes 
al consell d’administració, o, com va fer 
Anxo Quintana a TVG, negar-se a eixir als 
informatius de l’ens públic, per tal de no 
legitimar-ne la delictiva utilització. Es trac-
taria de collar el PP perquè aquest partit 
acceptara d’adoptar un model semblant 
al de RTVE, on el director de l’ens el 
tria el Congrés i en què l’oposició hi diu 
la seua, fins i tot durant dues hores de 
prime time. El deute de RTVV, com el de 
RTVE, és propi d’una empresa en fallida 
tècnica –síndic de comptes dixit–, però 
els nostres impostos continuen sufragant 
l’ús mesquí i pervers de Canal 9 i Ràdio 
Nou. Per què no s’impulsa el consell de 
l’àudio-visual acordat amb motiu de la 
reforma estatutària? Per què no es nego-
cien ja uns debats electorals de veritat i 
no de cartó-pedra, per al 2011? Fins quan 
s’admetrà que el director de RTVV siga 
l’anterior cap de gabinet del president?

L’absoluta prostitució del periodisme 
pagat amb diners públics afecta tots i 
cadascun dels treballadors de l’ens, còm-
plices de la fastigosa manera de fer del 
PP. Els desafectes al règim, arraconats a 
la redacció, van fer nombrosos actes de 
rebuig contra el desig d’Eduardo Zaplana 
de privatitzar RTVV, uns plans arxivats per 
Camps. I ara, però? No se senten gens, 
malgrat l’infecte nivell de servilisme a què 
han arribat tant Canal 9 com Ràdio Nou. 
El comitè de redacció va extingir-se, els 
sindicats són enfrontats, els treballadors 
crítics no es planten ni fan vagues, com 
sí que han gosat fer els seus companys 
de Telemadrid, premiats per la Unió de 
Periodistes Valencians.

De Catalunya estant, pot semblar que 
Canal 9 és una televisió pública manipula-
da qualsevol, però és molt més que això. 
A Canal 9 no hi ha cap Àgora, no hi ha 
cap debat plural; a Canal 9 no hi ha cap 
Polònia, no hi ha cap ridiculització d’una 
classe política ben pobra; a Canal 9 no hi 
ha ni un film en llengua pròpia... A Canal 
9 no hi ha periodistes que, en plena cam-
panya electoral, diguen que els temps 
dedicats als partits vénen marcats per 
llei i no per l’interès informatiu. A Canal 9, 
sobretot, hi ha molta prostitució.

Víctor 
Maceda

Periodista

Prostitució a les ones
PR

AT
S

 I
 C

AM
PS

1299ET034-FET.indd   11299ET034-FET.indd   1 29/04/2009   14:09:1429/04/2009   14:09:14


