
S
er el president del Futbol Club 
Barcelona durant més de vint 
anys no és una tasca fàcil. En 
aquest país, per aconseguir una 

fita semblant, hom ha de guanyar-se 
la complicitat de molta gent. Tot ai-
xò prou bé que ho sabia Josep Lluís 
Núñez, que fou president del Barça 
des de l’any 1978 fins al 2000; un ho-
me que filava molt prim per mirar de 
tenir tothom content, ja fos als partits 
polítics, als poders econòmics o bé 
als mitjans de comunicació. Alfons 
Godall, vice-president del Barça, ho 
explicava sense embuts el juliol passat 
en una entrevista a EL TEMPS (vegeu 
el número 1.257), quan, referint-se a la 
gestió dels drets àudio-visuals, de les 
promocions i dels espais publicitaris 
al Camp Nou, deia que Núñez, durant 
la seva etapa com a president, havia 
afavorit uns determinats mitjans de 
comunicació. 

Però l’any 2003, en arribar Joan 
Laporta a la presidència del Futbol 
Club Barcelona, les regles de joc van 

canviar. El Barça va negociar els drets 
televisius i la publicitat amb uns altres 
grups de comunicació i els que fins 
aleshores havien gaudit d’aquests trac-
tes no li ho van perdonar. En aquest 

sentit, el vice-president Godall reco-
neixia a la mateixa entrevista que entre 
els qui no havien encaixat gens bé la 
nova situació hi havia, principalment, 
els grups Godó i Prisa, editors de La 

PORTADAL’era Laporta

7 D’ABRIL DEL 2009  EL TEMPS  21

La moció de censura presentada contra Joan 
Laporta l’estiu de l’any passat va motivar una de 
les pitjors crisis institucionals que es recorden a 
can Barça. La premsa, majoritàriament hostil amb 
Laporta, va tenir molt a veure amb el clima de 
pressió que va viure el club.

Hi ha alguna cosa 
que molesta la premsa

Oriol Giralt, el maig de l’any passat, quan va explicar a la premsa que ja tenia els avals necessaris per a presentar la moció de censura.

EF
E

1295ET021-23-FET.indd   11295ET021-23-FET.indd   1 02/04/2009   18:23:3902/04/2009   18:23:39



Vanguardia i El País, respectivament. 
L’estiu passat, coincidint amb la moció 
de censura presentada contra Laporta, 
després de dues temporades en blanc 
del primer equip de futbol, aquests dos 
diaris, però també alguns altres, van 
carregar durament contra el president 
del Barça i van demanar-ne la dimis-
sió. “La Vanguardia ha organitzat una 
autèntica croada contra Laporta i la 
seva junta”, deia Joan Oliver en un 
article a l’Avui. Només cal fer un repàs 
d’allò que es va publicar aquells dies 
per comprovar-ho.

Cinc anys són molts. Entre els 
mesos de juny i agost del 2008, el di-
ari La Vanguardia va dedicar diversos 
editorials, com també articles d’opinió 
signats per càrrecs importants de la 
redacció, a la moció de censura. Des 
de bon començament, a principi de 
juny, tan bon punt Oriol Giralt, pro-
motor de la moció, va presentar les 
signatures necessàries, La Vanguardia 
demanava “aclarir incògnites com més 
aviat millor”. Semblava que aquest di-
ari tingués pressa per fer fora Laporta, 
sobretot quan assenyalava que no tenia 
cap sentit, “encara que sigui dins les 
normes, esperar a final de mes per a la 
votació de la moció de censura, i molt 
menys ajornar-la fins al 6 de juliol, 
com proposa la directiva”. L’ende-
mà passat del dia en què es va fer la 
votació, La Vanguardia considerava 
un error que Laporta, tot i no haver 
prosperat la moció de censura, no reco-
negués el resultat com un vot de càstig. 
“És cert que, amb les normes a la mà, 
Laporta ha superat la prova. Però, amb 
l’altra mà, el president hauria de notar 
el pes d’una opinió majoritària contra 
ell”, deia l’editorial d’aquell dia. De 
fet, l’editorialista revelava el veritable 
desig, la il·lusió, del diari: la dimissió 
del president: “Hi ha la possibilitat, 
d’una altra banda, que Laporta opti per 
prendre nota del senyal que la majoria 
dels votants li ha llançat. Però cal no 
fer-se il·lusions”, deia. 

Ara bé, la posició hostil de La Van-
guardia amb Joan Laporta no era pre-
sent només als editorials, sinó també 
en articles signats per homes de pes a 
la jerarquia de la redacció, començant 
pel director. Uns quants dies després 
de la moció de censura, José Antich 

assegurava que la continuïtat de La-
porta com a president, malgrat que 
el vot contrari no havia assolit el 
percentatge establert pels estatuts del 
club, era, “democràticament parlant, 
un camí que a la pràctica no és pos-
sible d’emprendre”. Segons Antich, 
l’oposició a Laporta, expressada pel 
60% dels socis que havien anat a 
votar –que fou un 30% del total del 
cens–, era exactament igual que “una 
massa social irreversiblement contrà-
ria a qualsevol mena de moviment per 
part de la directiva”. L’hostilitat contra 

Joan Laporta es reflectia també en els 
freqüents articles signats per Màrius 
Carol, un home amb un pes important 
dins el grup Godó, juntament amb els 
que signava Dagoberto Escorcia, cap 
de la secció d’esports. Poques setma-
nes abans de la votació de la moció de 
censura, quan ni tan sols els socis s’hi 
havien pronunciat, Escorcia deixava 
ben clara quina era la posició dels 
responsables de la secció d’esports de 
La Vanguardia: “Amb cinc anys de La-
porta ja n’hi ha ben prou”, “ que cinc 
anys són molts”. 

22 EL TEMPS  7 D’ABRIL DEL 2009

L’era LaportaPORTADA

El president del F. C. Barcelona, Joan Laporta, pocs dies després de la votació de la moció de 
censura, arribava a les instal·lacions del club per analitzar la situació amb la junta directiva.

EF
E

1295ET021-23-FET.indd   21295ET021-23-FET.indd   2 02/04/2009   18:23:4102/04/2009   18:23:41



7 D’ABRIL DEL 2009  EL TEMPS  23

Fets i opinions. La premsa espor-
tiva és un món a part en la manera 
de fer periodisme, sobretot perquè en 
aquestes publicacions la frontera entre 
el rumor, la informació i les opini-
ons no sempre queda ben dibuixada. 
Això va quedar palès al llarg de les 
setmanes que va durar el debat sobre 
la moció de censura presentada contra 
Joan Laporta. El diari esportiu més 
bel·ligerant amb el president del Barça 
fou Mundo Deportivo, una publicació 
que és també propietat del grup Godó. 
L’endemà de la moció, aquest diari 
obria amb una àmplia cobertura de la 
jornada de la votació i amb un article 
inicial, en format de reportatge, signat 
pel seu director, Santi Nolla, en què, 
superant el límit de l’opinió, es deixava 
clar que “la massa social” havia votat 
contra Laporta: “Amb els estatuts a la 
mà no s’ha aconseguit el 66,6% pre-
ceptiu per a la dimissió dels dirigents 
i la convocatòria d’eleccions. Però en 
la votació real, la que implicava un 
sí o un no a Laporta, el president del 
F. C. Barcelona ha estat derrotat pels 
socis i mantingut pels estatuts.” Les 
preferències d’aquest diari quedaven 
perfectament clares l’endemà, amb un 
article d’opinió signat per Lluís Foix, 
un dels homes forts del grup Godó, 
titulat “Impecable Oriol Giralt”, en què 
feia un elogi de la figura del promotor 
de la moció de censura. Aquell mateix 
dia, Mundo Deportivo demanava l’opi-
nió de dotze dels principals analistes 
del diari: “Laporta hauria d’abandonar 
el club”, “per coherència hauria de 
dimitir”, “Laporta ha perdut tota auto-
ritat”, “han d’anar-se’n tots”, “dimitir 
és la sortida més digna”, eren alguns 
dels titulars destacats. 

Al diari Sport, en canvi, propietat del 
grup Zeta, les opinions contra Laporta 
van ser més mesurades. Així i tot, 
l’editor, Josep Maria Casanovas, feia 
la mateixa interpretació del resultat de 
la moció contra Laporta, tot dient que 
el “60% de la massa social” del Barça 
havia censurat la feina del president. 
L’endemà passat, Casanovas arrencava 
el seu article d’opinió diària amb un 
títol prou explícit: “L’única sortida 
a la crisi és la dimissió.” Tanmateix, 
això no impedia que, quan Laporta va 
anunciar que posaria el càrrec a mans 
de l’assemblea de compromissaris, Ca-

sanovas reconegués al president el 
mèrit de ser valent i fos més condes-
cendent: “El temps dirà si aquesta crisi 
s’ha tancat bé o malament.. Ara toca no 
posar bastons a les rodes i deixar que 
el club pugui començar la temporada 
amb projectes esportius que tinguin 
futur”, escrivia. 

Sigui com vulgui, malgrat l’antila-
portisme sense matisos manifestat per 
alguns dels seus articulistes –com, per 
exemple, Emilio Pérez de Rozas–, la 
posició del grup Zeta en aquest afer fou 
més moderada. A través del seu diari de 
capçalera, El Periódico de Catalunya, 
aquest grup deixava ben clara, un mes 
abans de la moció, la seva posició: “[El 
Periódico és] un mitjà contrari a la pre-
sentació de la moció de censura contra 
Laporta, recurs només admissible en 
el cas que hi hagi una greu crisi social, 
que no és aquest, malgrat els darrers 

fracassos esportius.” És possible que la 
posició de Zeta, en comparació amb la 
de Godó, tingui a veure amb el tractes 
entre aquests grups i l’actual directiva 
del Barça. En un reportatge publicat 
per EL TEMPS el juliol de l’any passat 
(vegeu número 1.257), Lluís Mascaró, 
cap d’esports del diari Sport, donava 
una explicació possible: “A l’època de 
Núñez a l’Sport vam ser castigats du-
rant dos anys. Ara sembla que el grup 
Godó també l’han privat d’alguna cosa i 
aquí hi podria haver una de les claus per 
la qual aquest grup ha estat molt crític 
amb Laporta, n’ha demanat la dimissió i 
ha pres posició a favor de la moció.”

Escombrar cap a casa. El tracta-
ment mediàtic més sorprenent de l’afer 
de la moció de censura contra Joan 
Laporta, sobretot per la procedència 
de les opinions, va venir del diari Avui, 
del qual el grup Godó és copropietari. 
Aquest diari, per mitjà dels editorials, 
i del seu director, Xavier Bosch, va 

prendre una posició inequívocament 
crítica amb Joan Laporta. Després de 
la votació, l’Avui insinuava que la mi-
llor sortida per al Barça era la dimissió 
del president: “En aquest moment, el 
que li convindria al Barça és menys 
ambició personal i més pensar obses-
sivament en el club.” En canvi, dos 
dels articulistes de referència d’aquest 
diari, Vicent Sanchis i Joan Oliver, re-
marcaven la valentia de Joan Laporta. 
Oliver, a més, reblava el clau quan 
assenyalava el paper decisiu que tenien 
els mitjans de comunicació en l’afer 
de la moció de censura. Sens dubte, 
però, tant Bosch com Sanchis i Oliver 
escombraven cap a casa. Joan Oliver 
és l’actual director general del Futbol 
Club Barcelona, mentre que Sanchis 
ha assumit la direcció del canal de 
televisió del club, Barça TV. Pel que 
fa a Xavier Bosch, ara ja ex-director 
de l’Avui, hi ha rumors insistents que 
indiquen des de fa mesos que forma 
part de l’equip que treballa per prepa-
rar la candidatura de Sandro Rossell a 
les eleccions a la presidència del Barça 
del 2010.

Amb tot, una revisió del tractament 
que la premsa publicada a Catalunya 
va fer de la moció de censura contra 
Joan Laporta no seria complet sense 
esmentar algunes de les perles que va 
publicar El País, el diari insígnia del 
grup Prisa, centrades, sobretot, en el 
tarannà catalanista del president del 
Barça. Uns quants dies després de la 
votació, en una secció d’opinió titulada 
“Análisis”, El País feia esment del sen-
timent catalanista de Laporta: “Aquest 
darrer mes s’ha vist cridar Laporta 
visca el Barça i visca una Catalunya 
lliure, restringint a una il·lusió inde-
pendentista un sentiment culé clar: el 
Barça és alguna cosa més que un club.” 
Unes setmanes més tard, a la mateixa 
secció, El País criticava que el Barça 
hagués anul·lat un vol amb Air Berlín 
perquè aquesta companyia aèria es ne-
gava a utilitzar el català. El País con-
siderava ridícula la posició en defensa 
del català adoptada pels dirigents del 
Barça: “És trist que aquestes bestieses 
embrutin la imatge del Barcelona, un 
club cosmopolita, però que fa el page-
rol amb [aquests] gestos”. 

Xevi Camprubí

PORTADAL’era Laporta

‘La Vanguardia’ va 
dedicar editorials i 
articles de càrrecs 
importants del diari 
a atacar Laporta

1295ET021-23-FET.indd   31295ET021-23-FET.indd   3 02/04/2009   18:23:4302/04/2009   18:23:43


