
El Berlusconi valenciàPORTADA

F
er zàping pot ser una activitat 
molt plaent: evadeix la ment 
a qui busca un cert efecte pla-
cebo en les ones catòdiques o 

permet de resseguir els continguts 
dels diversos canals a qui de veritat 
té interès en la televisió. Tanmateix, 
als televisors del País Valencià fer 
zàping és una cosa semblant a tocar 
a les portes d’un poble habitat per 
clons. Aquest paisatge l’ha construït 
amb la seua gestió la Generalitat Va-
lenciana. Gràcies a la potestat que li 
va ser atorgada en el procés de canvi 
de les televisions des de la tecnologia 
analògica a la digital, ha configurat 
un panorama àudio-visual que li re-
sulta propici per als seus interessos 
polítics. Avui, cada telespectador va-
lencià pot sintonitzar més d’una tren-
tena de canals, però ha de fer mans 
i mànigues per a trobar-ne cap que 
siga mínimament crític amb la gestió 
de Francesc Camps. 

La raó de tot plegat està en la forma  
tan particular amb què el govern del 
Partit Popular va repartir les llicènci-
es per a emetre en tecnologia digital, 
una volta que la tecnologia analògica 
tenia data de caducitat. D’acord amb 
el criteri de la Generalitat, el panora-
ma televisiu valencià quedava con-
figurat de manera que només tenien 
permís per a emetre a tot el territori 
valencià Canal 9 i Punt 2 –perquè es 
tractava de televisions públiques–, 
el grup Vocento (editor de l’Abc o 
Las Provincias) i la COPE. Va restar 
fora de l’adjudicació InfoTV, l’única 
televisió privada que proposava una 
programació exclusivament en català 
i que, al contrari que Vocento i la 
Cope, ja estava implantada. 

A l’àmbit comarcal, grups pròxims 
al Partit Popular com ara Libertad Di-
gital –propietat de Federico Jiménez 
Losantos–, la ultraliberal i conserva-
dora Intereconomia, Unedisa –empre-
sa editora del diari El Mundo– o Ta-
barka –grup mediàtic creat a l’ombra 
d’Eduardo Zaplana– acaparaven el 
gruix de les llicències. Les molles de 
l’adjudicació van quedar per a Prensa 

Ibérica –editora de Levante-EMV– i 
petites televisions locals ja existents.

El resultat d’una adjudicació que ha 
estat criticada per discrecional és un 
panorama televisiu on abunden teleno-
tícies amables amb la gestió del Partit 
Popular i programes de debat amb 
contertulians bel·ligerants contra la 
gestió socialista. Per exemple, Liber-
tad Digital –una televisió que es pot 
sintonitzar al Baix Vinalopó, la Ribera 
Baixa i Alta, el Camp de Morvedre, 
el Camp de Túria i l’Horta– emet La 
hora de Federico, programa conduït 
pel controvertit Jiménez Losantos. 
En aquest mateix canal es pot sinto-
nitzar un altre programa a càrrec de 
César Vidal, articulista de La Razón 
i col·laborador de Las Mañanas de la 
COPE. A les televisions d’El Mundo 
–sintonitzables a la Marina Baixa, 
la Plana Alta i l’Horta– l’especta-
dor també té l’oportunitat de veure 
VeoOpina, un espai d’opinió a càrrec 
de la periodista d’El Mundo Esther 
Esteban. Al Canal 7 Televalencia, els 
televidents també poden veure com el 
populista Julio Insa lloa la feina del 
PP alhora que malparla de l’oposició. 

Debats i informatius a banda, la res-
ta de la programació es destaca per 
la inanitat. L’oferta restant és farcida 
de programes intranscendents que 
compleixen poc o no gens els criteris 
pels quals se’ls atorgava una llicèn-
cia d’emissió. Hi ha, per exemple, 
canals com Set en Veo, que es limiten 
a emetre telesèries com ara Matrimo-
nio con hijos o Las nuevas aventuras 
de Flipper; o bé VeoTV, que repeteix 
fins a la sacietat programes com Ca-
sos de familia, un “talk show conduït 
per la mexicana Judith Grace, en què 
se’ns presenten diversos drames fa-
miliars. Judith s’involucra en cada 
cas, riu i plora amb els seus invitats i 
els escolta amb interès”. 

A part el contingut, les televisions 
incompleixen algunes de les condi-
cions que la Generalitat va establir 
per a atorgar les llicències. La més 
important és la presència del valencià 
com a llengua vehicular d’un mínim 
d’un 50% dels continguts. Només 
la televisió pública Punt 2 compleix 
aquest criteri; a la resta de les tele-
visions, la presència del català és, 
anant molt bé, testimonial. 

D’una altra banda, ni el Ministeri 
d’Indústria espanyol ni la Generalitat 
Valenciana no han fet cap pas per-
què al País Valencià es puga emetre 
legalment TV3, ara que és a punt de 
complir-se un any des que l’adminis-
tració valenciana procedí a l’apagada 
efectiva del primer dels repetidors 
que fins llavors havien portat el se-
nyal de la televisió catalana a terri-
tori valencià. 

Més canals per a un únic dis-
curs. Siga com siga, el resultat del 
canvi de la televisió analògica a la di-
gital al País Valencià ha estat el reforç 
del discurs i les idees més conserva-
dors. Paradoxalment, la multiplicació 
de canals no ha implicat més plurali-
tat informativa, ans al contrari. Amb 
l’aparició de la televisió digital ter-
restre i la possibilitat de decidir a qui 
concedir llicències, Francesc Camps 
ha tingut una oportunitat immillo-
rable d’apuntalar un poder mediàtic 
que, fins ara, només havia pogut exer-
cir a les televisions públiques. 

V. Tena

40 EL TEMPS  4 DE NOVEMBRE DEL 2008

Sintonitzant PP
La migració des 
de la tecnologia 
analògica a la digital 
ha servit al Partit 
Popular per a repartir 
els nous canals 
de televisió entre 
empreses amigues. 
Paradoxalment, 
la multiplicació 
d’emissions ha anat 
contra la pluralitat 
informativa.

1273ET040,41-FET.indd   11273ET040,41-FET.indd   1 30/10/2008   10:11:5230/10/2008   10:11:52


