
r f l 

Francesc Camps ha renovat la confiança en Emilio Fernàndez com a president del consell d'administració de RTVV. 

El govern de Francesc Camps barra el pas a TV3 amb el mateix ímpetu 
amb què controla Radiotelevisió Valenciana (RTVV). La manipulació als 
informatius és total: Canal 9 i Ràdio 9 són dues armes al servei del PP 
Els partits opositors i els treballadors mateix, però, s'hi han ben resignat. 

/ / A Boes recorda ni existeix enlloc 
manipulació tan grolle-

l · i ' n com la que Telemadrid 
I m practica cada dia", va clamar 

fa uns mesos el president del govern 
espanyol, José Luis Rodríguez Zapatero, 
en un acte públic en què també va pre-
veure que tant Esperanza Aguirre com 
Alberto Ruiz-Gallardón s'endurien una 
"sorpresa" als comicis del 27 de maig. 
Ni l'un ni l'altre comentari no eren gaire 
encertats: la "sorpresa", no arriba ni amb 
efecte retroactiu, i sobre la manipulació 
informativa a Telemadrid... segurament 
és perquè Zapatero no veu Canal 9. 

A la televisió pública madrilenya, els 
redactors disconformes amb la política 
de l'ens s'han organitzat i ho denuncien. 
A Burjassot, on hi ha la seu central de 
RTW, hi predomina el silenci: els des-
afectes treballen arraconats i van acabar 
esgotats per la lluita contra els intents pri-

La seua 
vatitzadors d'Eduardo Zaplana; els més 
dòcils acaten amb reverència les ordres 
del cap d'informatius, Lluís Motes, que 
té fil directe amb el president valencià, 
Francesc Camps, i a qui al si de la televi-
sió tan sols fa ombra, i d'aquella manera, 
el director general, Pedró García. 

Zaplana. Camps. Motes. García. Qua-
tre persones que tenen molt més a veure 
que no sembla. Els dos primers es detes-
ten mútuament, però comparteixen una 
obsessió: fer dels mitjans de comuni-
cació públics una eina al servei absolut 
dels seus interessos particulars. L'actual 
president no ha atenuat la censura; ans 
al contrari, ha reforçat el paper fiscalit-

zador de Motes, responsable de la línia 
informativa des de 2001, quan encara hi 
havia Zaplana. Pel que respecta a García, 
era un home de l'estricta confiança del 
de Cartagena, amb qui fou cap de premsa 
de la Generalitat, però no va badar quan 
Camps va erigir-se en candidat, i va con-
vertir-se en un dels primers fitxatges del 
bàndol enemic. Una adquisició llaurada 
al començament de 2003, ja que García 
va fer de cap de comunicació del comitè 
de campanya del PP. Ja sota govern de 
Camps, fou secretari de relacions amb 
els mitjans de comunicació, càrrec que 
canvià el 2004 per la direcció general 
de RTW. 

Aquest modus operandi és habitual, 
des que el PP governa el País Valencià. 
Qui va ser director de Canal 9 els anys 
1996 i 1997, Jesús Sànchez Carrascosa, 
també murcià, havia dirigit les campa-
nyes electorals dels populars el 1993 i 



Política rtvv 

Fer boicot al consell d'administració de 
RTVV hauria obert un panorama nou 

el 1995, i va repetir aquestes funcions 
el 1999. Genoveva Reig, cap de Canal 9 
de 1998 a 2004, abans havia estat cap de 
premsa de Zaplana a Benidorm i, ja amb 
aquest a la Generalitat, sots-directora del 
seu gabinet i directora general de mitjans 
de comunicació. Conduir l'àrea comu-
nicativa del PP sembla l'avantsala d'un 
despatx a la planta noble de RTW. 

Capcots. Com ha estat dit, però, a la rà-
dio i a la televisió públiques valencianes 
no hi ha cap revolta laboral. Els supervi-
vents de l'antic règim no tenen la síndro-
me d'Estocolm, si bé se cenyeixen a fer 
la feina que els encomanen. Del comitè 
de redacció aprovat al conveni del 1997, 
i que funcionà fins el 2003, tan sols en 
resta això, el record. Els nouvinguts no 
volen participar en les votacions per 
escollir-lo, i l'absència de quòrum s'afe-
geix al cansament dels més veterans. 

La Unió de Periodistes Valencians ha 
atorgat als treballadors de Telemadrid 
el premi a la llibertat d'expressió d'en-

guany, i el PSOE fa boicot a l'ens públic 
madrileny com a mostra de repulsa per 
la manipulació informativa. En el cas 
valencià, els socialistes no tenen ni la 
possibilitat de boicotar Canal 9, perquè 
aquesta cadena els silencia tan callada-
ment com a Esquerra Unida, el Bloc o 
qualsevol organització que gose qüestio-
nar la política dels conservadors. 

Quan al 1995 els socialistes van aban-
donar la Generalitat, R T W comptava 
589 treballadors. Al 1999, n'hi havia 
gairebé 1.400: era l'inici d'una allau de 
contractes temporals que encara no ha 
tingut aturador. Fet i fet, R T W ofereix 
avui unes taxes de temporalitat insòlites 
en una empresa pública, amb puntes del 
50%. Els fixos no arriben al miler. De 
provisionals, i depenent de l'època de 
l'any, n'hi ha entre 400 i 900, sempre 
escollits escrupolosament i prests a as-
sumir la parcialitat informativa. L'últim 
concurs d'oposicions, fet el 2003, és als 
tribunals perquè els sindicats asseguren 
que van filtrar-se'n els exàmens. Més de 
300 persones han aconseguit una feina 
indefinida a R T W des que el PP gover-
na el País Valencià. 

Arbitrarietats. "La contractació tem-
poral a R T W és del tot arbitrària", diu 
Víctor Sànchez, líder d'UGT a l'ens 
públic. "Contracten qui els dóna la gana, 
no hi ha criteris professionals", afegeix, 
"i tenen especial cura a l'hora de triar els 
redactors". "Ací -rebla- n'hi ha que fa 
deu anys que hi treballen i encara no són 
fixos, però la gent és agraïda amb qui li 
ha donat feina en canvi d'un bon sou". 

El seu homòleg de CCOO, Ignasi Àn-
gel, recorda que "Lluís Motes ja treballa-
va a Canal 9 abans que el PP arribara al 
Consell, però és innegable que s'afavo-
reix laboralment aquells que interessen i 
que s'arraconen o s'expulsen els contes-
tataris". En efecte, els no afins no desen-
volupen feines informatives que puguen 
ferir la imatge idíl·lica que R T W trans-
met dels populars i del País Valencià. A 
tot estirar, fan notícies d'internacional o 
de successos. Els més infidels són depor-
tats a Punt 2, un canal de més qualitat i 
plenament en valencià, però amb poca 
audiència i un pes informatiu nul. 

Sobre el comitè de redacció, Sànchez 
observa que "la gent ja en desisteix, està 
farta que a la direcció no els en feren cas, 
i això que els informes que elaboraven 
sobre la manipulació eren tan bons que 
els feien servir en alguna facultat de 
Periodisme". Àngel recorda que "els 
treballadors vam viure el nostre moment 
àlgid amb motiu de l'intent de Zaplana 
de privatitzar RTW; després, hem tingut 
moltes dificultats per a reprendre certs 
aspectes, com ara aquest, la manipula-
ció informativa". La mala relació entre 
aquests dos representants sindicals és 
un dels motius de l'absència de crítica 
interna a la línia editorial. 

Renúncia? Si el PP actua de forma 
tan tendenciosa a RTVV, per què no es 
fa evident amb alguna acció d'impacte? 
Aquesta pregunta s'ha estès després dels 
comicis del 27-M, i parteix de la certesa 
que els populars no tenen la intenció de 
democratitzar els mitjans públics. La ma-
nera de collar-los era senzilla: no ocupar 
les cadires del consell d'administració 
de R T W que el PP cedeix a l'oposició: 
cinc de les onze, una minoria absoluta 
amb dret a salari i, com a màxim, a la 
patacada. Els socialistes i el Compromís 
critiquen que aquest òrgan mai no haja 
consensuat el nomenament dels alts càr-
recs -director de RTW, de Canal 9 i de 
Ràdio 9-; el PSOE, fins i tot compara 
la piconadora del PP valencià amb la 
pluralitat que ells presumeixen d'haver 
introduït a RTVE. 

La setmana després dels comicis valen-
cians, en una entrevista en aquest setma-
nari [vegeu núm. 1.199], el columnista 
J. J. Pérez Benlloch reclamava amb ur-
gència la deserció progressista al consell 
d'administració; a El País, el 14 de juli-
ol, el periodista Adolf Beltran suggeria 
això mateix en un article d'opinió -"jNo 
me hablen de la tele!"-; 1*11 de juny, a 
Levante, el sociòleg Rafa Xambó critica-
va que l'oposició acceptara de formar-ne 
part "per un jornal i uns quants viatges", 
si bé al cap d'un mes, quan una part del 
Compromís va proposar-lo com a conse-
ller de l'ens, no sols va acceptar el càrrec, 
sinó que va presentar-se com una millor 
opció que no Amadeu Sanchis, proposat 
per l'altre sector del Compromís. 

Deixar vacants els cinc llocs en qüestió 
hauria obert un panorama nou: compassa 
en molts càrrecs públics, hi hauria hagut 
la possibilitat que els anteriors consellers 

Padró Qarcia obre pas a la comitiva popular la 
nit electoral de 2003. De cap de campanya del 
PP passà a director general de RTW. 



Amadeu Sanchls, del Compromís. Ignasi Àngel, líder de CCOO a RTVV. Víctor Sànchez, membre d'UGT a RTVV. José I. Pastor, del PSPV. 

ho continuaren essent en funcions. Si els 
designats per l'oposició hagueren dimitit, 
el PP s'hauria trobat amb la possibilitat 
de copar els onze representants. En cas 
que ho haguera considerat massa obscè, 
aleshores podria haver sorgit el debat 
que anhelen els grups progressistes: que 
les Corts repensen el model de RTW, 
la seua llei de creació, i que els mandats 
dels consellers no coincidesquen amb la 
legislatura en curs, cosa que sotmet l'ens 
a la majoria de tom. 

Continuisme. El consell d'administra-
ció, però, s'ha renovat, i el PP, en l'habi-
tual segona votació, ha tornat a imposar 
Pedró García com a director general. No 
hi ha hagut cap torcebraç, a part el que 
han tingut dins el Compromís. 

Amadeu Sanchis, l'home de la coalició 
a RTW, afirma que, "com va dir Allen-
de, les vies democràtiques cap al socia-
lisme mai no passen per abandonar les 
institucions". "Per aquesta regla de tres 
-rebla-, no ocuparíem els escons a les 
Corts. Tinc clar que tindré una sensació 
d'impotència, però aspire a establir-hi un 
model semblant al de RTVE." 

José tgnacio Pastor, vice-president del 
consell i membre del PSPV-PSOE, tam-
poc no veia bé la plantada, i explica que, 
"des de dins", els socialistes aspiren a 
introduir-hi novetats com ara "un consell 
assessor -creat per llei, però que no fún-
ciona- o l'acatament de les recomanaci-
ons que el Consell Valencià de Cultura 
i l'Acadèmia Valenciana de la Llengua 
fan a RTW, i que aquesta desatén de 
manera reiterada". Els socialistes també 
promouen una proposició parlamentària 
per reformar-ne la llei de creació: caldri-
en dos terços dels vots de les Corts per a 

P P s u c c e s s o s 

a i g u a , v i c t . i r m s n i e , 

o r a t g e i e s p o r t 

c o p e n e l s n o t i c i a r i s 

escollir el director general. Hi hauria un 
organisme de control extern -el consell 
de l'àudio-visual que ja van acordar de 
crear el PP i el PSPV en pactar la reforma 
estatutària-, una oficina de l'audiència, 
es recuperaria el consell de redacció i el 
finançament hauria de ser transparent... 
Però és viable, tot plegat? 

Ben pocs hi posen expectatives. Canal 
9 és un atifell massa llaminer perquè el 
PP el normalitze. Els informatius fa anys 
que s'estructuren sobre cinc pilars: PP 
-lloança absoluta de la gestió pròpia i, 
des de fa tres anys i mig, victimisme vers 
l'executiu espanyol-; successos -sobre-
tot del País Valencià i provocats per im-
migrants, amb la demanda consegüent 
de més policia per part del Consell—; 
l'oratge -tant si fa fred com si fa calor, 
és notícia destacada, i més encara si 
porta sequera i la possibilitat de reclamar 
l'aigua de l'Ebre-; un magazín de caire 
social, "La revista", en què es barregen 
les festes locals i la jet set\ i, per acabar, 
els esports, que sovint inclouen imatges 
i declaracions de líders populars presen-
ciant partits diversos. El format té molt 
d'èxit. 

Ara el PP ha substituït cinc dels seus 
sis membres al consell d'administració. 
Només hi continua el president, Emilio 
Fernàndez, una persona procedent de la 
vella AP, secretari de finances del partit 
en temps del cas Naseiro. Dels nous, se'n 

destaquen Paz Ferrin, dona de Víctor 
Campos -fins fa poc únic vice-president 
del Consell-, i Miquel Domínguez, ti-
nent d'alcalde a València fortament lligat 
a l'Opus Dei. Cap no té experiència prè-
via en el món comunicacional. 

El consell es reuneix un dia el mes, és 
dividit en comissions i, al final, sempre, 
qui diu què s'ha de fer és el PP. Els seus 
membres determinen des del model de 
debats electorals -un de sol, en prime 
time, amb un format molt rígid i conduït 
per Lluís Motes- fins a l'aprovació dels 
comptes. Uns números, els de RTW, 
que no es faciliten a l'oposició i que tan 
sols es poden intuir gràcies al síndic de 
comptes: al seu últim informe, referent 
a l'exercici del 2005, avisa que cal "una 
estructura de despeses més ajustada al 
nivell d'ingressos reals", perquè, si no, 
"el procés de descapitalització continuat 
exigirà creixents aportacions financeres 
de la Generalitat". El dèficit del grup 
voreja els mil milions d'euros, en bona 
part per culpa del negoci ruïnós del fut-
bol -RTVV revèn quasi a meitat de preu 
els drets del València, del Vila-real i del 
Llevant que prèviament adquireix a preu 
d'or-; la gran quantitat de producció ex-
terna -malgrat la saturació de personal a 
sou, s'ha contractat multimilionàriament 
Fernando Sànchez Dragó, Juliàn Lago 
i Carlos Dàvila, que després escampen 
meravelles del País Valencià-; i l'abun-
dant adquisició de pel·lícules - a Canal 
9, hi ha dies en què n'emeten fins a sis, 
totes en castellà. I a Ràdio 9, hi predomi-
nen els ex-locutors de la COPE. 

Al remat, doncs, una televisió de partit 
pagada entre tots els valencians. 

Víctor Maceda 


