
23 

L'imperi televisiu 
del PP 
El Govern balear 
està fent les passes 
per culminar un model 
televisiu insular i balear 
en el qual 
pràcticament res 
quedarà fora del control 
directe o la influència 
dels conservadors. 
La televisió autonòmica 
i les futures locals 
digitals terrestres 
conformen 
el teixit d'una operació 
ideada originàriament 
per Eduardo Zaplana 
i Jaume Matas. 

Fins ara la creació 
sió autonòmica de Balears, IB3, 
que començarà a emetre el prò-
xim 1 de març, diada de Balears, 

havia estat relativament polèmic per 
mor, sobretot, de la qüestió lingüística. 
Ja se sap: l'anunciat bilingüisme que 
farà que els idiomes emprats siguin el 
castellà estàndard i el català en les seves 
modalitats insulars. Doncs bé, ara ha 
emergit un element nou, molt més polè-
mic. 

El Govern balear no solament posa en 
marxa una televisió autonòmica, sinó 
que a partir d'aquesta el president, Jau-
me Matas, està muntant una operació 
per crear un vertader imperi mediàtic 
pròxim als conservadors. Al millor estil 
Eduardo Zaplana. De fet, aquest setma-
nari ja explicà (número 967) en què con-
sisteix l'operació zaplanesca al País Va-
lencià. La matista a Balears n'és una cò-
pia fidel. Adaptada, però quasi idèntica. 
Encara és més: va ser pensada i disse-
nyada conjuntament pels dos amics co-
rals, Eduardo i Jaume, o Matas i Zapla-
na, mentre compartien la mateixa taula. 
No la d'un dinar, sinó la del consell de 
ministres. 

L'operació Zaplana-Matas. Van ser 
Diario de Mallorca, Diario de Ibiza i 
Levante-EMV, tots tres editats pel Grup 
Moll, els que la setmana passada posa-
ren de manifest les característiques fo-
namentals de l'operació dissenyada per 
Zaplana i Matas quan compartien condi-
ció ministerial. Val a dir que el Grup 
Moll de comunicació s'havia presentat 
al concurs que convocà el Govern bale-

lears ar les freqüències de tele-
visions locals digitals per al futur imme-
diat, seguint l'aplicació de la normativa 
del Govern de l'estat. El gabinet de 
Matas ha deixat sense cap concessió a 
l'esmentat grup. La qüestió és que els 
diaris citats informaren durant la setma-
na passada de les intencions que tenien 
Zaplana i Matas quan eren ministres del 
PP. En síntesi, dissenyaren una estratè-
gia per aconseguir crear un vertader im-
peri televisiu d'obediència fidel, tant al 
País Valencià com a Balears. Aquella 
antiga operació, que no quallà, ha revi-
fat ara a Balears a partir del nucli que és 
la televisió autonòmica, la qual serà no-
drida per productores en part creades ad 
hoc, alguna de les quals, i d'altres, ten-
dran també, directament o indirecta, les 
concessions de televisions locals digi-
tals, d'acord amb la normativa que afec-
tarà properament aquests mitjans, ja 
que, segons les previsions, a partir del 
2008 tots hauran d'emetre en digital. 

Segons les informacions dels diaris del 
Grup Moll, la primera operació va ser 
ideada durant l'any 2002. El nucli em-
presarial impulsor era Aguas de Valèn-
cia, la coneguda empresa distribuïdora 
d'aigua per a la capital valenciana, par-
ticipada accionarialment pel grup 
francès Bouygues. Zaplana intentà que 
l'empresa francesa (vegeu també per a 
més informació el número d'EL TEMPS 
abans esmentat, i el número 968) 
compràs accions de Tabarka, una socie-
tat propietat d'empresaris pròxims al PP 
amb interessos en mitjans de comunica-
ció, inclosa la televisió. L'objectiu final 
era que aquesta última empresa adquirís 



DEL 14 AL 20 

DE DESEMBRE 

DE 21104 24 

A I esquer-
ra, seu 
a Palma 
del Canal 4 
Televisió, 
l 'emissora 
local que ós 
peça clau 
de l 'entra^ 
mat que 
s'està 
muntant 
I alhora 
nucli de 
l 'empresa 
que realit-
zarà els 
informatius 
per a IB3, 
la qual 
és dirigida 
per Maria 
Umbert, 
a la foto 
de la dreta. 

tot un entramat de mitjans, especialment 
àudio visuals, que a la pràctica serien 
d'obediència directa d'Eduardo Zapla-
na. A aquesta operació valenciana fou 
a la que s'apuntà Matas quan tots dos, 
cal recordar, eren ministres del Govern 
espanyol. D'alguna manera es pot dir, 
doncs, que don Eduardo eixamplà l'ope-
ració a Balears perquè don Jaume po-
gués gaudir de quelcom semblant a les 
Illes, on el disseny depenia d'adquirir 
televisions locals. L'estratègia general 
es frustrà quan la societat francesa de-
clinà fer les inversions que se li havien 
demanat. 

Cal contextualitzar políticament el 
moment. Aleshores, any 2002, el PP a 
Balears era a l'oposició i les seves ex-
pectatives per a les eleccions autonòmi-
ques del 2003 estaven molt enterboli-
des. Però, en canvi, tothom donava per 
fet que els conservadors continuarien 
governant a l'estat. En aquells moments, 
els dirigents del PP illenc estaven con-
vençuts que tots els mitjans de comuni-
cació de Balears, excepte El Mtmdo - El 
Dia de Baleares (l'edició illenca del 
diari dirigit per Pedró J. Ramírez, amic 
comú de Zaplana i de Matas), eren molt 

hostils als seus interessos. Així ho havia 
manifestat, entre d'altres, un col·labo-
rador directe, i amic, de l'ara president 
balear a aquest setmanari, a principi de 
l'any 2000. De fet, la sensació d'orfan-
dat mediàtica era tan intensa que esta-
ven desesperats veient contínuament 
operacions de desprestigi en contra seva 
muntades pels mitjans (cas Formentera, 
llavors dit cas Mapau, cas Bitel...) amb 
"l'objectiu de destruir personalment i 
política Jaume (Matas) i tot el PP". 
A pesar de la mala situació del PP a Ba-
lears, el fet és que el març del 2000 els 
conservadors havien aconseguit majoria 
absoluta a l'estat. Aznar nomenà Matas 
ministre i el juliol del 2002 incorporà 
Eduardo Zaplana al gabinet. El valencià 
es veié poderós per consolidar el seu po-
der mediàtic al País Valencià, amb rami-
ficacions d'interès a Madrid per promo-
ció personal, i el balear degué veure el 
moment i les circumstàncies adequades 
per intentar trencar el cru hivern medià-
tic que ell i el seu partit consideraven 
que patien a Balears. 

L'operació, com s'ha dit abans, es 
frustrà. Tanmateix, revifà el 2003 pel 
que fa a Balears quan els conservadors, 

amb Matas al capdavant, aconseguien la 
sorprenent victòria electoral per majoria 
absoluta. Ja no era necessari muntar, per 
així dir-ho, l'estratègia de guerrilla per 
resistir, com l'havien pensada. Com que 
gaudien del poder total a les Illes, les 
possibilitats que se li obrien a Matas 
eren enormes. 

IB3. Després de prendre possessió del 
càrrec de president balear (juliol del 
2003), Matas ordenà posar en marxa el 
procés per crear la televisió autonòmica. 
De forma immediata. Hi havia la llei ad 
hoc, del 1984, aprovada per unanimitat 
pel Parlament, però, com tantes altres en 
temps de les presidències de Gabriel Ca-
nellas, sense que mai s'hagués fet efec-
tiva. Era l'instrument perfecte. En lloc 
de fer una nova llei, o reformar comple-
tament l'existent via projecte de llei, el 
Govern conservador optà per la via més 
ràpida al seu abast: la reforma d'uns 
pocs articles per adequar-la als interes-
sos actuals, a través de la llei d'acom-
panyament dels pressupostos del 2004, 
que s'aprovà amb els vots del PP (30) 
i d'UM (3) el desembre del 2003. L'I 
de gener d'enguany, doncs, la televisió 



DEL 14 AL 20 

DE DESEMBRE 

DE 21104 25 
autonòmica balear començava a existir 
jurídicament. Al cap de no gaires setma-
nes, Matas nomenava Maria Umbert 
com a directora general, la qual, fins 
aquell moment era directora general del 
Gabinet de Presidència. Les crítiques de 
l'oposició no es feren esperar, per pro-
bable parcialitat de la futura televisió. El 
PP, especialment a través de la vicepre-
sidenta del Govern balear, Rosa Estaràs, 
les rebutjava i es queixava pel que era, 
al seu parer, un "injust" prejudici cap als 
professionals de la futura televisió. Tan-
mateix, l'allau de nomenaments seguia 
el mateix perfil ideològic i polític: el 
subdirector és Germà Ventanyol, que 
fins el moment de ser nomenat havia es-
tat cap de comunicació de la Conselleria 
d'Educació i Cultura, i, abans, responsa-
ble de comunicació a Balears del minis-
tre Matas. Amb el càrrec de coordinado-
ra de la televisió apareix Victòria de Mi-
guel, abans a Presidència al Govern de 
Matas. Com a subdirectora d'informa-
tius, la qual s'encarregarà de controlar 
els informatius elaborats per una empre-
sa externa, el Govern ha col·locat Pilar 
Molla, que va ocupar durant cert temps 
la prefectura de comunicació a Madrid 
del ministre Matas; el responsable o de-
legat a Madrid serà Juan Manuel Martí-
nez, excap de comunicació de les minis-
tres de Sanitat d'Aznar, Cèlia Villalobos 
i Ana Pastor; i la confecció externa dels 
informatius ha estat encarregada a una 
empresa, nascuda de la televisió local 
Canal 4, que és dirigida des de l'octubre 
del 2003 per Javier Mato, el que fou di-
rector general de Comunicació de Pre-
sidència del Govern entre el 1996 i el 
1999, amb Matas de president, i cap del 
gabinet del Ministeri de Medi Ambient, 
amb Matas de ministre. Davant d'aques-
ta forma d'emplenar l'organigrama de la 
futura televisió, que a mitjan d'enguany 
adquirí nom propi, IB3, no semblen 
gens impertinents les sospites oposito-
res. 

Televisions locals. Fa dues setma-
nes el Govern balear resolia el concurs 
públic per a l'adjudicació de les llicèn-
cies dels futurs canals terrestres digitals 
de televisions locals a Balears d'acord 
amb el que diu la normativa estatal, si 
bé avançant-se a la previsió d'aquesta 

quant a execució. L'executiu balear del 
PP desestimà els projectes presentats 
per quatre empreses: Grup Moll (editor 
de Diario de Mallorca i Diario de Ibiza, 
que sempre havien estat molt crítics 
amb Matas i el PP), Localia (de Prisa, 
el dimoni mediàtic del PP), una desco-
neguda productora de Mallorca i una 
altra empresa petita que té un canal lo-
cal, Palma-TV, el propietari del qual és 
pròxim al PSOE. I atorgà el gruix, 24 
dels 28 canals, a tres altres empreses: 
Falcó Produccions, que controla la tele-
visió local d'Inca (Mallorca), la qual ha 
rebut suport massiu per part de l'Ajun-
tament de la localitat, el batlle del qual 
és per majoria absoluta Pere Rotger, 
tambc president del Parlament i presi-
dent del PP-Mallorca; M7-Canal 37, 
del Grup Serra; i la productora Broate, 
l'apoderat de la qual és el promotor im-
mobiliari Jacint Farrús, propietari de la 
televisió local Canal 4, la qual, a la ve-
gada, fa part d'una altra empresa que és 
dirigida per Javier Mato (el citat abans 
home de confiança de Matas), i és 
aquesta la que ha aconseguit la produc-
ció dels informatius d'IB 3. A banda d'a-
questes tres empreses o grups afavorits, 
llavors també s'ha concedit freqüència a 

la COPE, amb un canal a Palma, sobre 
l'orientació ideològica de la qual no ca-
len presentacions; al bisbat de Menorca, 
que també controla el diari Menorca; 
una altra a Produccions Llevant de Ma-
nacor (Mallorca), on governa el PP; i a 
una televisió d'Eivissa i Formentera, on 
també governa, i amb sobrada majoria 
absoluta, el PP. 

Si el lector vol relacionar les vegades 
que apareixen les sigles PP lligades a les 
televisions locals que han aconseguit 
freqüència, així com a les persones que 
ocupen llocs de màxima responsabilitat 
a IB3, ja tendrà una idea bastant ajusta-
da de què és l'imperi mediàtic balear 
que s'està creant. En l'àmbit balear pú-
blic, IB 3 està farcida de persones de to-
tal confiança del president Matas. A ca-
da àmbit insular, les televisions locals 
privades que aviat (2008) seran les úni-
ques que podran continuar existint estan 
majoritàriament relacionades, d'una for-
ma o d'una altra, amb el PP. Es a dir, en 
l'immediat panorama televisiu propi 
illenc res o pràcticament res se'n sortirà 
fora del control directe o indirecte dels 
conservadors. 

Miquel Payeras 


