
Ucraïna, la batalla 
contra la. 

Ucraïna viu 

moments convulsos. 

Passi el que passi, 

la crisi significarà 

la fi d'una etapa 

i l'inici d'una altra. 

En tot plegat 

hi han tingut 

un paper fonamental 

els mitjans 

de comunicació 

que han pogut escapar 

de la fèrria censura. 

La revolta taronja d'Ucraïna té 

un mèrit doble, no només per 
haver aturat (de moment) l'elec-
ció fraudulenta d'un president, 

sinó també per haver-ho aconseguit 
amb la majoria de mitjans de comuni-
cació en contra. 

El passat 21 de novembre, després de 
la segona volta de les eleccions presi-
dencials, els partidaris de Víktor Iús-
xenko ja tenien gola avall que havien 
guanyat i es passejaven amb bufandes 
taronja pel centre de la ciutat. La ràbia 
va esclatar tres dies després, quan la co-
missió electoral va donar com a gua-
nyador el fins ara primer ministre, Vík-
tor Ianukóvitx, que tenia el suport del 
president sortint, Leonid Kutxma, i 
del president rus, Vladímir Putin. 

Els partidaris del proeuropeu Iúsxen-
ko van iniciar un seguit de mobilitza-
cions al carrer, aguantant temperatures 
de 10 °C sota zero. El que amb tant es-
forç havien aconseguit, no ho pensaven 
deixar anar així com així. I és que a fa-
vor del candidat oficialista hi havia no 
només l'administració del país, sinó 
també la majoria de mitjans de comuni-
cació. L'ONG Reporters Sense Fronte-
res (RSF) ja feia anys que alertava so-
bre l'estat de la llibertat d'expressió en 
aquest país. En els seus anuaris, Ucraï-
na tenia un lloc destacat, en l'apartat de 
censura i d'agressions físiques (morts 
incloses) als periodistes. 

Segons un comunicat recent d'RSF 
sobre Ucraïna, "el nombre d'agressions 
greus contra periodistes és extremada-
ment elevat cada any, i són agressions 

que gaudeixen d'una impunitat sis-
temàtica". Un dels darrers casos reco-
llits per aquesta ONG va ser el de Hen-
nadi Ribtxenkov, que havia denunciat 
el frau electoral en la primera volta de 
les eleccions i que va ser apallissat amb 
la "recomanació" de fer articles a favor 
de Ianukóvitx. Altres pràctiques amb 
què es trobaven els periodistes ucraïne-
sos era que les autoritats els enviaven 
els anomenats temniks, una mena d'ins-
truccions de com s'havien de tractar els 
temes. I es van donar diversos casos 
d'acomiadaments de periodistes que es 
negaren a seguir les ordres dels tem-
niks. 

La majoria de mitjans van cobrir la 
campanya de manera esbiaixada en fa-
vor de Ianukóvitx, inclosa la televisió 
russa, molt seguida al país. Per contra, 
a lúsxenko, o bé l'ignoraven o bé el de-
monitzaven comparant-lo amb Hitler; 
vinculant-lo a la CIA; dient que volia 
trencar Ucraïna; que seguia les direc-
trius dels extremistes de l'oest que vo-
len abolir l'oficialitat del rus i que s'o-
posen al cristianisme ortodox; dient que 
estava molt malalt i que aviat es mori-
ria; i que, tenint com té una dona dels 
Estats Units, no era el més apropiat per 
a ser president ucraïnès. 

Davant d'aquesta situació de manipu-
lació, agressions i censura, la vigília 
de la primera volta dels comicis, el 31 
d'octubre, centenars de periodistes van 
signar un manifest de protesta. També 
el 29 d'octubre set periodistes de la ca-
dena de televisió privada 1+1, que és 
de Víktor Medvedtxuk, cap del gabinet 



DEL 7 AL 13 

DE DESEMBRE 

D E 2 0 M 4 1 

m í V k 

mr " 
% 

^ éj 
El candidat Víktor lúsxenko ha recollit les aspiracions de canvi dels ciutadans ucraïnesos, 
farts del règim corrupte de Leonid Kutxma i de la influència de Putin, i delerosos d'acostar-se 
a Occident. 

presidencial, van dimitir amb una de-
claració en què deien: "Rebutgem pren-
dre part d'una guerra de la informació 
que el poder ha declarat contra el propi 
poble." 

La pressió, però, continuà, i es dona-
ren, per exemple, situacions com que 
l'edició del diari de l'oposició Silski 
Visti del 17 de novembre, que duia una 
entrevista a lúsxenko, no es va poder 
distribuir perquè l'empresa que ho ha-
via de fer s'hi va oposar. Una empresa 
de distribució que és filial de l'empresa 
pública de correus, que no era la prime-
ra vegada que actuava per aturar la di-
fusió de la premsa contrària al Govern. 

Durant la campanya, de les grans ca-
denes de televisió, només el Kanal 5 era 
prooposició. Després s'hi va afegir el 
canal Era, per la pressió dels seus pe-
riodistes, partidaris de ser més contun-
dent amb l'administració. Una vegada 
van començar les protestes pel frau de 
la segona volta de les eleccions, altres 
canals de televisió, com Inter o 1+1, 
van començar a difuminar el seu oficia-
lisme. Fins ara, en què només dóna su-
port explícit a Ianukóvitx el canal TRK, 
de cobertura nacional però financiat pel 
lobby de Donetsk, la zona russòfona a 
l'est del país, que està darrere el candi-
dat oficialista. 

Aquesta situació va fer que molts ciu-
tadans busquessin informació en mit-
jans petits però no censurats, i sobretot 
a la xarxa d'Internet. D'entre aquests 
destaca especialment la web indepen-
dent Ukrayinska Pravda ("la veritat 
ucraïnesa"), que ja havia destacat en els 
deu anys de règim de Leonid Kutxma 
per les denúncies de la corrupció gover-
namental. La qual cosa, evidentment, 
no va agradar gens a les autoritats, i fins 
i tot un dels seus periodistes estrella, 
Georgi Gongadze, va ser segrestat i 
mort per un guardaespatlles de Kutxma. 

Tot just després d'esclatar les mobilit-
zacions dels sectors pro-Iúsxenko, 
també es va posar en marxa la web 
www.maidan.org, que ha estat oferint 
informacions cada hora de tot el con-
flicte i arreu del país, en ucraïnès, 
anglès i rus. 

Tots aquests mitjans alternatius han 
estat essencials per mantenir la societat 
ucraïnesa informada, i també, per tant, 

perquè bona part dels partidaris de lús-
xenko es mantinguessin en protestes al 
carrer dies després de les eleccions. Per 
a la periodista Olena Prytula, de YU-
krayinska Pravda, les mobilitzacions 
són molt importants, "la gent veu que 
poden canviar alguna cosa, i per primer 
cop des de la independència de la Unió 
Soviètica s'adonen que són una nació". 

A primer cop d'ull hom pot pensar 
que Ucraïna viu la seva caiguda del 
mur, la revolució de vellut de Txecos-
lovàquia, o fins i tot la revolució rosa 
que va sacsejar Geòrgia ara fa un any i 
que va servir per col·locar a la pre-
sidència del país el prooccidental Mik-
haïl Saakaixvili, per cert, amic de lús-
xenko. Val a dir, però, que respecte a la 
situació de Geòrgia, el Govern d'allí no 
estava tan preparat com el d'Ucraïna, i 
li mancaven suports relativament forts 
com els que té Ianukóvitx a l'est del pa-
ís, a la zona russòfona, i en el mateix 
Putin. 

Noves eleccions. Un primer nus del 
conflicte es va poder desfer la setmana 
passada amb un acord entre lúsxenko 
i Ianukóvitx per fer unes noves elec-
cions. Ara bé, el primer només voldria 
fer una mena de tercera volta i el segon 

voldria començar de cap i de bell nou. 
Aquesta segona opció comportaria una 
nova campanya, per tant una nova suma 
de diners, i a més podria significar que 
s'haguessin de presentar nous candi-
dats, cosa que juga clarament a la con-
tra delúsxenko. 

Un dels que més ha apostat perquè es 
tornin a fer eleccions des del principi és 
Vladímir Putin. La setmana passada es 
va reunir amb Kutxma a Moscou i ja en 
van parlar. Putin tem que els seus inte-
ressos per reconstruir l'URSS (sense 
dir-ne així, però amb la mateixa in-
fluència) quedin més afectats del que ja 
ho estan, ja que si lúsxenko puja al po-
der primarà el seu acostament a la UE 
i sobretot a l'OTAN. 

La primera advertència seriosa que va 
rebre Putin en aquest sentit va ser la re-
volta rosa de Geòrgia. I si ara el Govern 
d'Ucraïna tampoc no cau del seu cantó, 
això podria provocar que en els propers 
dos anys el Kremlin veiés astorat com 
se succeeixen revolucions de vellut 
amb la mirada posada a Occident a Bie-
lorússia, Moldàvia, Kazakhstan, Kir-
guizistan i, probablement també, a 
Armènia. 

Oriol Cortacans 

http://www.maidan.org

