
DEL 16 AL 22 

DE MARÇ 

DE 2004 18 

Déu salvi la BBC 
De l'imperi britànic ens queden algu-

|nes bones pràctiques, com la democrà-
:ia liberal i la BBC. Potser la vella de-
mocràcia té símptomes de fatiga. Però 

Jara és la British Broadcasting Corpora-
" «ic.n qui es troba en una fase de crisi 

aguda arran de la batalla contra el Go-
j v e r n de Tony Biair, que ha perdut, i que 

^ ^ y o d r i a tenir greus conseqüències sobre 

"Mentre demanem 
a Déu que salvi 
la BBC, pregarem 
també perquè 
aigüft dia els nostres 
serveis públics 
de ràdio i televisió 
incorporin les 
'bones pràctiques' 
de la BBC en 
els respectius 
estatuts" 

a seva pròpia raó de ser. El cas de la 
BBC supera de llarg els conflictes habi-
tuals entre mitjans de comunicació i po-
der. Per la seva condició de servei pú-
blic i per la posició crítica respecte de la 
intervenció britànica a l'Iraq, l'anàlisi 
del conflicte entorn de la BBC ajuda a 
comprendre els mecanismes del poder 
per imposar una "veritat oficial" en els 
grans conflictes, militars o no, i contro-
lar la dissidència. 

Com és sabut, al mig del camí que por-
ta a la crisi de la BBC hi ha un cadàver, 
el del científic i expert en armes David 
Kelly. El suïcidi de Kelly es produïa el 
17 de juliol de 2003, Kelly fou sacrificat "com un peó en la ba-
talla entre Downing Street i la BBC", en opinió de l'advocat 
de la família davant el jutge Hutton. Lord Hutton fou encarre-
gat pel Govern d'investigar "les circumstàncies que envolta-
ren la mort del Dr. Kelly". L'encàrrec no demanava, per exem-
ple, un aclariment de les raons de declaració de guerra a l'Iraq 
o una investigació del paper dels serveis secrets MI5 i MI6. El 
llarg procés inquisitiu del jutge Hutton (que es pot consultar a 
www.the-hutton-inquiry.org.uk) donà lloc a l'informe dictat el 
passat 28 de gener. El veredicte eximia de tota responsabilitat 
el Govern Blair respecte de les presumptes acusacions de 
"mentir deliberadament" en la justificació de la guerra, cosa 
que li imputaren dos periodistes de la BBC, Andrew Gilligan 
(programa de ràdio Today de 29 de maig) i Susan Watts 
(Newsnight de 2 de juny de la BBC2 de TV), recolzant-se en 
fonts dels serveis secrets. 

L'informe Hutton ha estat demolidor per a la credibilitat de 
la BBC. Sobretot tenint en compte que els més alts directius 
de la cadena (president i director general) van defensar sense 
fissures els serveis informatius i els dos periodistes investi-
gats. La seva negativa a rectificar aquelles informacions a re-
queriment del cap de comunicació de Blair, Alistair Campbell, 
motivà un enfrontament sense precedents entre la corporació i 
el Govern. Que augmentà quan també es negaren a fer públic 
el nom o noms de la font periodística. Llavors fou quan el mi-
nisteri de Defensa filtrà el nom del "talp" de la BBC, el mi-
crobiòleg Kelly. El científic hagué de comparèixer davant el 

comitè d'Exteriors del Parlament i ex-
plicar la seva versió dels fets. La pressió 
tan enorme el conduí al suïcidi. Malgrat 
la tragèdia, Blair rebutjà de dimitir, i 
passà al contraatac acusant frontalment 
la BBC. En el seu lloc dimitia Camp-
bell. La BBC reconeixia el 20 de juliol 
que Kelly era la font de les informa-
cions. I a finals d'aquest gener, un cop 
coneguda la resolució del jutge Hutton. 
el president de la BBC, Gavyn Davies, 
demanava disculpes al Govern i dimitia. 
L'endemà dimitia també el director ge-
neral, Greg Dyke. Tony Blair es donava 
per satisfet. 

El fet de les dimissions dels dos alts 
directius de la BBC diu molt a favor de 
les "bones pràctiques" al més alt nivell 
d'una ràdio i televisió públiques. Però 
l'opinió pública britànica - i la de fora-
no és tan cega per no adonar-se del biaix 
en el veredicte final de lord Hutton. Un 
veredicte que, si pot tenir alguna raó en 
allò que afirma (les greus al·legacions 

poc contrastades dels periodistes de la BBC), no gosa ponde-
rar allò que ignora (bàsicament, la manipulació del Govern so-
bre les amenaces de Saddam Hussein i el mèrit de la BBC en 
obrir el debat públic sobre l'anomenat "informe de setembre" 
dels serveis secrets). 

L'informe Hutton servia per tancar la batalla de Blair contra 
la BBC en aquest afer, però reobria la guerra, sempre latent, 
entre l'executiu i la corporació. El nucli de la guerra no decla-
rada té un nom: la independència de la poderosa empresa ra-
diodifusora, fundada per un escocès visionari, John Reith, fa 
gairebé 80 anys. Tot i les vicissituds històriques, les guerres, 
els canvis de govern i les pressions dels ministres de la guerra 
o de la cultura, la BBC ha sabut i pogut mantenir ben alta la 
bandera de la independència política i professional, amb uns 
estàndards indiscutits de qualitat i de popularitat. Les xifres 
del 2003 avalen l'apreciació (4.000 milions d'euros en factu-
ració, 32% d'audiència televisiva i 51% de quota de ràdio). 

L'interès del debat actual sobre l'actuació de la BBC en 
aquest conflicte i sobre el seu futur com a emblema d'una cor-
poració pública independent desborda de llarg l'àmbit medià-
tic i polític de la Gran Bretanya. En realitat, la dinàmica d'a-
questa singular institució és seguida i escrutada molt atenta-
ment des d'arreu del món. No solament com a primera font 
internacional de notícies, sinó també com a gran cadena au-
diovisual que estableix una mena de jurisprudència sobre les 
"bones pràctiques" en la comunicació pública. El debat moti-
vat per l'actual confrontació presenta diversos fronts. 

http://www.the-hutton-inquiry.org.uk


Segons Josep Gifreu, et cas Kelly ha demostrat la professionalitat dels mitjans de comunicació 
públics britànics, un exemple per ats de casa nostra. 

Un primer front es refereix a la cultura del periodisme polí-
tic britànic, que alguns qualifiquen com "la cultura del cinis-
me" en política. Aquesta manera d'entendre el discurs dels po-
lítics dóna per fet que el polític, quan parla, menteix per siste-
ma. Comporta en el periodista (i en la gent) una actitud cor-
rosiva, com la que podria exemplificar l'acusació del perio-
dista Gilligan al primer ministre sobre les "mentides" de la 
guerra d'Iraq. Aquest tipus de periodisme que busca per sobre 
de tot Yscoop i l'exclusiva, pot provocar en els mitjans públics 
la síndrome de la "fatiga del servei públic". Aquí hi hauria una 
font de les crítiques a la BBC: obligada a competir en un en-
torn molt agressiu, aniria caient també en la cultura del cinis-
me. 

Un altre aspecte del conflicte que alguns destaquen se centra 
en la batalla entre la corporació i el Govern, especialment per-
sonalitzada entre Campbell, cap de comunicació de Blair, i 
Dyke, director general de la BBC. Aquesta visió de l'afer si-
tua el nucli de la confrontació entre un Gilligan (periodista 
scoop-hunter, "buscador d'exclusives") contractat per una 
BBC obligada a alts ratings d'audiència, i un Campbell (cap 
dels spin doctors del govem) encarregat de gestionar el nou 
"populisme manipulatiu" en què deriva el laborisme de Blair. 
Ara bé, queda per resoldre si un mitjà públic i independent 

com la BBC ha de fer costat a les raons 
del Govern de torn o bé ha de buscar i 
de bastir la veritat per la seva banda. 
Després de dimitir, Greg Dyke llançà 
furibundes acusacions contra les "pres-
sions sistemàtiques" de Campbell sobre 
la cadena durant la guerra d'Iraq. 
Aquesta complicada relació entre BBC 

i Govern deriva de l'estatut singular que 
la corporació obté de la Royal Charter. 
Un tercer àmbit de preocupació és com 
incidirà aquest conflicte en la renovació 
de la Carta que necessàriament s'ha de 
fer el 2006. Justament a finals d'aquest 
mes de març es clou el procés de con-
sulta i d'escrutini sobre la BBC, que ha 
conduït el Ministeri de Cultura, Comu-
nicació i Esports, i que donarà lloc a un 
llibre verd sobre la BBC, amb recoma-
nacions finals sobre el seu futur. 

No escapa a ningú la delicada situació 
d'una BBC sense president ni director 
general, subjecte a l'escrutini d'un exe-
cutiu que sempre tindrà la darrera pa-
raula sobre qüestions tan transcendents 
com el grau d'independència, les fonts 
de finançament o la possible desmem-
bració. 

El complex entramat d'equilibris i contrapesos en l'estructu-
ra i el funcionament d'aquesta institució l'ha convertida en un 
far de referència en el món de la comunicació pública. Estic 
segur que ni els embats de l'executiu de Blair, ni els suports 
oportunistes del partit conservador ni els veredictes esbiaixats 
de jutges com Hutton, podran doblegar la capacitat de re-
sistència i d'independència de la corporació. El seu prestigi 
no minva. La seva missió continua sent més necessària que 
mai. 

L'estructura de la casa és tan sòlida que no temen d'acudir 
als anuncis a la premsa per buscar nou president. L'èxit de la 
convocatòria ha desbordat totes les previsions: s'hi han pre-
sentat un total de 79 sol·licituds! Fa gràcia pensar en les dese-
nes d'aspirants que estan fent cua per obtenir una plaça... de 
president de la BBC. Pensem un moment en com es cobreix el 
màxim càrrec a RTVE, a la CCRTV o a RTVV, i comprendrem 
l'abisme que separa el règim d'independència d'aquests mit-
jans públics del britànic. I mentre demanem a Déu que salvi la 
BBC, pregarem també perquè algun dia els nostres serveis pú-
blics de ràdio i televisió incorporin les "bones pràctiques" de 
la BBC en els respectius estatuts. 

Josep Gifreu és comunicòleg 


