
DEL 2 4 1 L 30 

DE DESEMBRE 

DE 2002 28 

El descobriment 

d'alguns documents 

interns de la companyia 

francesa Bouygues 

que constaten les 

interferències polítiques 

d'Eduardo Zaplana 

perquè aquesta 

empresa invertirà 

en mitjans afins 

ha tret a la llum una 

de les obsessions de 

l'expresident valencià. 

Des de la seua 

arribada al poder, 

Zaplana va potenciar 

un laberíntic entramat 

mediàtic que servirà 

d'altaveu de la seua 

carrera política. 

El diitri Abc revelava el dilluns 

16 de desembre, amb la publica-
ció de documents interns del 
grup francès Bouygue.s (soci de 

referència de l'empresa Aguas de Valèn-
cia, responsable del subministrament hí-
dric del cap i casal), que l'expresident 
valencià Eduardo Zaplana va pressionar 
aquesta companyia francesa perquè en-
trara en l'accionariat de Tabarka, una 
societat propietat d'empresaris pròxims 
al PP amb interessos en premsa, televi-
sió i ràdio. Segons aquests documents, 
el grup francès va desestimar la inversió 
perquè les informacions financeres d'a-
questa societat li semblaven poc fiables 
i perquè els gestors de Tabarka no tenien 
experiència en el sector de la comunica-
ció. Finalment, però, Aguas de València, 
pressionada perquè en el moment d'a-
questa interferència política, en el segon 
semestre de l'any 2001, negociava el 
subministrament d'aigua a València dels 
pròxims cinquanta anys (que al remat 
va obtenir), va mantenir un dipòsit d' 1,2 
milions d'euros al Banc de València per 
avalar un crèdit del mateix import que 
aquesta darrera institució financera ha-
via concedit a Tabarka. 

Arribava així al clímax, la setmana 
passada, l'enrariment en una societat, 
Aguas de València, que pateix des de fa 
anys contínues convulsions accionarials 
amanides d'interferències polítiques del 
Govern d'Eduardo Zaplana. Aquestes 
incursions polítiques van ser denuncia-
des per qui ha estat fins ara conseller de-
legat, Aurelio Hernàndez, alcalde de 
Càrcer (Ribera Alta) pel PP, que va arri-
bar a l'agost del 2000 a la presidència 
d'Aguas de València i que era expulsat 
d'aquest darrer càrrec per pressions de 
l'actual ministre de Treball, Eduardo 
Zaplana, segons el mateix Hernàndez va 

assegurar al consell d'administració en 
el qual es va decidir de despatxar-lo, 
juntament amb el director general, Fran-
cisco Pontes, el passat 28 de novembre. 

Amb l'aparició dels documents del 
grup Bouygues, dies després de l'aco-
miadament d'Hernàndez, comença tam-
bé a clivellar-se el laberíntic entramat 
mediàtic que va crear Eduardo Zaplana 
des que va arribar a la presidència de la 
Generalitat Valenciana, l'any 1995. De 
fet, Zaplana, un home obsessionat pel 
control dels mitjans de comunicació 
com una de les principals eines de la 
seua carrera política, va imprimir des 
del primer moment el seu peculiar segell 
mediàtic al capdavant de la Generalitat. 
Va potenciar tot un entramat de con-
glomerats mediàtics amb una fràgil es-
tructura financera gestionats, moltes 
vegades, per empresaris sense cap expe-
riència en el món de la premsa, alhora 
que intentava atraure's alguns dels prin-
cipals grups multimèdia de l'estat espa-
nyol, i va crear a través de Canal 9 una 
xarxa de periodistes madrilenys per di-
fondre i reforçar la seua imatge a la 
capital de l'estat. Tot acompanyat del 
revers d'aquesta política, la de l'assetja-
ment informatiu i econòmic contra els 
mitjans crítics amb la seua gestió. 

L'asfíxia del mitjans desafectes va ser 
immediata. La presidència de la Genera-
litat Valenciana va centralitzar les notes 
de premsa de totes les conselleries que 
amb el Govern del PSPV, fins al mes de 
juny de 1995, enviava cada departament 
de l'administració, i va establir la con-
signa tàcita de bloquejar l'accés infor-
matiu a rotatius com Levante-EMV o In-
formación (els dos més venuts a Valèn-
cia i a Alacant, respectivament, editats 
pel grup Moll), o el d'aquest setmanari, 
que des de fa set anys té vetat l'accés a 



DEL 24 AL 30 

DE DESEMBRE 

DE 2002 2 9 

A l 'esquerra, Zapfana i senyora, 
en una festa organitzada per 
València Te Ve. À dalt, Auretio 
Hernantlez, qui acusa Zaplana de 
despatxar- lo d 'Aguas de València. 

Els periodistes més retrògrads de 
Madrid i del País Valencià són claus 
en la trajectòria d'Eduardo Zaplana 

la informació o a les valoracions de tots 
els càrrecs del PP vinculats a la Genera-
litat Valenciana. Una altra arma d'aques-
ta política informativa és la de l'asset-
jament econòmic. Els diaris del grup 
Moll, per exemple, pateixen una evident 
marginació publicitària respecte a la res-
ta de la premsa diària valenciana. Al-
guns diaris amb una implantació testi-
monial al País Valencià i d'altres amb 
unes vendes que no estan controlades 
per l'OJD (estudi de mitjans escrits) 
reben sucosos ingressos publicitaris. 
Levante-EMV i Información tampoc no 
han tingut accés al conveni premsa-
escola, pel qual la Generalitat compra 
exemplars per enviar-los als centres es-
colars valencians. Un altre dels vessants 
ha estat la marginació a la premsa en ca-
talà. L'administració del PP no tan sols 
va eliminar de seguida les ajudes a la 
publicació de mitjans en la nostra llen-
gua que havia establert el partit socialis-
ta i va aturar qualsevol inserció publi-
citària, sinó que va enginyar-se subter-
fugis jurídics per bloquejar les ajudes 
que ja havia concedit l'anterior adminis-
tració a mitjans com Els Ports Ràdio, 
Crònica d'Ontinyent o EL TEMPS. En 
el cas d'aquest setmanari, va declarar 
que les ajudes pendents de cobrament 
eren "lesives per a l'interès públic". 
L'assetjament, però, va anar més enllà. 

La Generalitat Valenciana va arribar a 
pressionar els anunciants privats d'EL 
TEMPS perquè deixaren de publicitar-
se en aquest setmanari. Paral·lelament, 
des del primer moment, Eduardo Zapla-
na comença a embastar una estructura 
mediàtica al País Valencià que abraçara 
ràdio, televisió i premsa, conduïda tant 
per microempreses de capital autòcton 
com per grans grups d'àmbit estatal. 

El 2 de desembre del 1997, el diari El 
Mundo encetava una aposta molt forta 
al País Valencià, amb l'aparició de tres 
edicions, per a Alacant, per a Castelló i 
per a València, en les quals participaven 
alguns coneguts empresaris valencians. 
Des d'aquell moment, El Mundo ha es-
tat el rotatiu més fidel a totes les consig-
nes emanades de la presidència de la 
Generalitat Valenciana. En aquests mo-
ments, pateix una situació singular: al 
País Valencià, continua com a corretja 
de transmissió de l'administració valen-
ciana del PP, alhora que a Madrid està 
en guerra oberta contra José Maria Az-
nar (vegeu requadre a la pàgina 31). 

Altres aventures en l'àmbit de la prem-
sa diària, comandades per empresaris 
valencians creades ad hoc, han tingut 
menys èxit. L'intent de consolidar a Ala-
cant un diari que es contraposara a la crí-
tica de l'hegemònic Información va re-
sultar catastròfica. Un empresari molt 
pròxim a Eduardo Zaplana, Eliseo Quin-
tanilla, va comandar, al capdavant del 
Grupo de Comunicación Arco Medite-
rràneo (en el qual també tenia participa-
ció l'empresa Tabarka), la creació de La 
Prensa de la Provincià de Alicante, diri-
git pel periodista més reaccionari de la 
ciutat, Enrique de Diego. La Prensa va 
nàixer el novembre del 1997 i va haver 
de tancar com a diari el maig del 2000. 
Un altre diari muntat amb capital d'em-
presaris valencians pròxims a l'òrbita de 
la Generalitat Valenciana, Diario de Va-
lència, comandat pel cavernari tàndem 
Jesús Sànchez Carrascosa - Maria Con-
suelo Reyna, que va aparèixer quan la 
família de Reyna la va despatxar com a 
directora de Las Provincias, té un tiratge 
testimonial i ha estat expulsat de l'OJD. 



DEL 24 AL 30 

DE DESEMBRE 

DE 2002 3 0 

Cano" 

' I S I O N D l . - -
: a d a u n c J 

Dalt, Juan Anton lo Sànche i , d i rector ( le TV E, que promoc jou a Zaplana més que no David 
Bisbal. A sota, cameres de TVV. L 'actual ministre de Trebal l ha potenciat la pr ivat l tgació 
tia ia cadena, però ara to ta la seua x a r x a medlat ica se'n pot anar ava l l . 

La televisió ha estat sempre 
l'obsessió del PP; Zaplana ha dut 

el seu control a la hipèrbole 
La ràdio tampoc no s'ha salvat de les 

interferències del Govern valencià, que 
va adjudicar la vespra de Nadal del 1998 
quinze noves freqüències a grups afins 
al Partit Popular. La més potent de totes 
se la va endur el diari Las Provincias, 
dos més van ser per a El Mundo i una al-
tra per a VAbc. Una empresa vinculada a 

accionistes d'El Mundo creada tres me-
sos abans de l'adjudicació, Medipress 
València, va obtenir tres llicències de rà-
dio. En l'accionariat de Medipress Va-
lència també tenia participació Tabarka. 

La televisió, per damunt de tot . 
Però si alguna cosa ha demostrat Zapla-

na en les seues relacions mediàtiques és 
que considera primordial el domini de la 
televisió per fer créixer el benefici polí-
tic. Aquest punt de vista és habitual al 
PP -amb la recent compra de la majoria 
de Tele 5 per Silvio Berlusconi, el Go-
vern espanyol té doblegades totes les 
emissores generalistes-, però Zaplana 
l'ha convertit en una característica hi-
perbòlica, a través d'estratègies espe-
cialment barroeres. 

L'expresident ho ha deixat molt clar a 
través de maniobres que pretenia mante-
nir ocultes. Per exemple, les que ha efec-
tuat, a través d'empreses afins, destina-
des a incentivar televisions locals que 
li puguen fer de promotores personals. 
Empreses de pocs mitjans i poques des-
peses, sense prospecció real. Però que, 
l'una al costat de l'altra, poden consti-
tuir una plataforma publicitària sufi-
cientment necessitada de suport polític i 
econòmic per funcionar gairebé al dic-
tat de les ordres de Zaplana. La majoria 
d'elles són participades per altres em-
preses de la comunicació que l'actual 
ministre de Treball té també controlades. 

El cas més evident seria Tabarka Me-
dia, societat dedicada a la producció 
audiovisual que nodreix de material Ca-
nal 9, i que és accionista en diverses mi-
nitelevisions locals d'ascendència za-
planista. Entre elles Visión Castellón, en 
què també participa l'empresari Fernan-
do Roig, impulsor econòmic de l'edició 
valenciana d'El Mundo. Visión Caste-
llón (coneguda també com "Canal 38") 
està relacionada amb el diari Mediterrà-
neo -proper al PP- i la directora, Ampa-
ro García, era la representant de premsa 
del Govern autonòmic en Castelló. 

L'altra televisió local, Tele visión de 
Castellón, no està tan controlada pel 
Partit Popular, però això no vol dir que 
siga menys reaccionària que l'altra -de 
fet ho és més-, sinó que el seu propieta-
ri pot guanyar-hi diners sense necessitar 
totalment els beneficis polítics. Localia 
-grup Prisa- té el seu canal a Castelló, 
com també a Alacant. 

Però els aliats audiovisuals de Zaplana 
a les comarques alacantines treballen al 
Canal 37, subvencionada molt des dels 
seus inicis per la Diputació Provincial. 

En la televisió treballa ara Enrique de 
Diego, l'antic director de La Prensa, 



DEL 24 AL 30 

DE DESEMBRE 

DE 2002 31 

El 'sindicat del crim', a trets 
Gràcies a les incògnites 

que ha creat la successió 
d'Aznar, molts mitjans de 
dreta -aquells que, en època 
del PSOE, eren coneguts 
com integrants del "sindicat 
del crim"- han entaulat una 
batalla de taurons on tot s'hi 
val. El Mundo ara és el pit-
jor enemic d'Aznar, mentre 
que YAbc, participat pel 
Grupo Correo, ataca el mi-
nistre, La Razón el defensa, 
i en la COPE, cadascú diu 
una cosa. Abc no aposta per 
Zaplana malgrat que hi es-
criga Carlos Dàvila, perio-
dista servidor del ministre 
que té un espai d'entrevistes 
a TVE i que també, segons 
fonts de Canal 9, cobra de TVV 300 eu-
ros per cada minut d'intervenció en la 
cadena valenciana. De fet, l'expresident 
ha tingut com a amics públics a Madrid 
dirigents d'altres mitjans, com ara Pcdro 
J. Ramírez (El Mundó) i Luis Maria An-
son (La Razón). Molt poc després que 
tots els periodistes de l'estat hagueren 
visionat el vídeo sexual de Pedró J., Za-
plana feia un gest i apareixia al seu cos-
tat en la inauguració de la delegació 

que condueix un espai de notícies de ca-
rrer amb habituals connotacions retrò-
grades, la tendència general del total de 
la televisió. No obstant això, Canal 37 té 
predicament entre els jerarques del Go-
vern: José Joaquín Ripoll va ser un dels 
convidats que han aparegut recentment 
en aquesta emissora. 

La resta de televisions locals seguei-
xen el mateix model, que arriba a l'exa-
cerbació amb València Te Ve, de Jesús 
Sànchez Carrascosa. 

Amb una graella plena de caspa -ex-
cepte en la part de la programació que 
pertany a la xarxa Localia-, a l'emisso-
ra estan vinculats empresaris de profes-
sionalitat més que irregular que varen 
aprendre l'ofici en Canal 9 en l'època en 
què la cadena pública era dirigida pel 
mateix Carrascosa. 

d'El Mundo a València. Anson és íntim 
de José Antonio Sànchez, el gran pro-
motor mediàtic de Zaplana a Madrid, i 
actual director de TVE, on el ministre de 
Treball apareix amb més regularitat que 
David Bisbal. Sànchez escrivia en YAbc 
en l'epoca en què el dirigia Anson, i ara, 
com que aquest, té protagonisme a La 
Razón, com el mateix ministre, que ha 
estat portada del diari en l'últim congrés 
estatal del PP. Zaplana se serveix de Ca-

Aquest home, antic amic de Zaplana, 
va practicar, i sense fantasies de morali-
tat, una estratègia de privatització de la 
majoria de franges de la cadena. Els be-
neficiaris eren empresaris afins. Els in-
formatius es convertiren en tot allò que 
Zaplana podia desitjar: en una genufle-
xió constant a tot allò que ell feia -els 
telenotícies han censurat Aznar perquè 
contradia Zaplana- i en un cant salvatge 
a l'alienació. La vergonyosa cobertura 
donada al judici del cas Alcàsser va aju-
dar a fer que Carrascosa deixara la ca-
dena, però ara ell es troba al front d'una 
plataforma de microproductores que op-
ta a la compra de Canal 9. 

És com si tot tornara al començament, 
com si els imprudents i grollers mètodes 
d'Eduardo Zaplana d'aconseguir uns 
mitjans a la mesura de la seua ambició 

nal 9 per reclutar comenta-
ristes adeptes. Pilar Ferrer 
parla del Parlament de Ma-
drid a Canal 9, en unes 
intervencions pròpies del 
NO-DO. Luisa Palma, ex-
delegada de Canal 9 a Ma-
drid, és ara l'editora dels in-
formatius de cap de setma-
na. I Juliàn Lago, antic res-
ponsable de La màquina de 
la verdad, dirigeix el pro-
grama Panorama d'Actuali-
tat, en Canal 9, mentre lloa 
el president en columnes 
periodístiques estatals. 

Però tot això no ha salvat 
Zaplana que la seua imatge 
madrilenya de liberal ara 
s'assemble més a la d'una 

caricatura d'El Jueves que no a la d'Al-
berto Ruiz Gallardón. A València, el Gru-
po Correo rep atacs: Las Provincias, tam-
bé participada per aquest grup, es baralla 
amb El Mundo, fent públics els uns i els 
altres els fons publicitaris que tots dos 
diaris han rebut de distintes empreses. 
La Razón i altres mitjans han entrat en 
guerra, reflectint l'esperit dels seus refe-
rents de Madrid. El resultat final arribarà 
amb les eleccions. M. C. / J. M. O. 

es consolidaren malgrat que moltes de 
les empreses que ha volgut impulsar han 
resultat totalment ruïnoses i sense cap 
influència. 

Però l'escàndol d'Aguas de València 
pot abortar l'anunciada venda de Canal 
9, ja que moltes de les empreses perio-
dístiques i àudio visuals que l'expresi-
dent Zaplana volia que eixiren benefi-
ciades ací opten al repartiment de la te-
levisió pública. 

I com que moltes d'aquestes empreses 
tenen relació -clara o no tan clara- amb 
els cercles més pròxims al ministre de 
Treball, fins i tot ell, tan impermeable, 
podria acabar tacat. I possiblement, de 
cap a peus. 

Miquel Calvet 
Joan M. Oleaque 


