
La paròdia de Toni Albà 

sobre el rei en el 

programa 'Set de Nit' 

de TV3 no ha agradat 

a la casa reial, poc 

acostumada a veure el 

monarca caricaturitzat 

a la televisió. 

/ / | a persona del rei és invio-
I lable i no està subjecta a 

responsabilitat." Ho diu el 
punt 3 de l'article 56 de la 

Constitució espanyola, i no vol dir que 
no es pugui dir res del monarca encara 
que sigui un irresponsable, sinó que els 
actes de Joan Carles I sempre han de ser 
referendats per una altra institució -el 
president del Govern o els ministres- i, 
al capdavall, aquestes institucions són 
les responsables dels seus actes. 

A banda d'això, el cap d'estat està es-
pecialment protegit pel Codi Penal, que 
castiga amb penes de presó d'entre sis 
mesos i dos anys les injúries i calúm-
nies contra la seva persona. L'article 
490 protegeix també "els seus ascen-
dents o descendents, la reina consort o 
al consort de la reina, el regent o algun 
membre de la regència, o el príncep he-
reu de la corona". Potser per això la 
història de les paròdies del rei ha estat 
curta amb escadusseres escenificacions 
d'orgull reial ferit. 

En plena transició, una època en què la 
monarquia era objecte de crítica alhora 
de republicans, d'un costat, i de falan-
gistes, d'un altre, la va pagar Cambio 

16, que, a propòsit d'un viatge del rei 
als Estats Units, va publicar una imatge 
del rei ballant claqué amb Vskyline no-
vaiorquès de fons. Aquella il·lustració, 
que el dibuixant d'El Periódico Miquel 
Ferreres recorda "elegantíssima", va ai-
xecar unes crítiques desproporcionades 
d'una casa reial que volia fer visible la 
seva força. 

El 1994, la casa reial ja va posar el crit 
al cel per un espai de TV3. Persones 
humanes, que dirigia Miquel Calzada, 
"Mikimoto", va dedicar un programa a 
la infanta Elena, en el qual es van ves-
sar "opinions ofensives", segons va dir 
la casa reial. L'afer no es va solucionar 
fins que el president de la Generalitat, 
Jordi Pujol, va demanar disculpes al rei 
públicament i la direcció de TV3 va fer 
el mateix, després d'obrir un expedient 
a Miquel Calzada. 

El rei a la premsa satírica. La fi-
gura del rei s'ha anat incorporant a poc 
a poc a la premsa satírica. En els seus 
vint-i-cinc anys de vida El Jueves no-
més ha rebut una queixa de la casa reial. 
Segons el seu director, Manel Fontdevi-
la, va ser quan van publicar en portada, 
amb motiu del naixement del fill d'Isa-
bel Sartorius, un muntatge d'un nen 
amb la cara del príncep: "La casa reial 
es va limitar a comunicar-nos que no els 
havia fet gràcia l'acudit." La sang no va 
arribar al riu. Segons Fontdevila, El 
Jueves no dóna als seus col·laboradors 
cap mena de premissa sobre els acudits 
del rei, ni en sentit positiu ni negatiu. 
Es per això que diversos autors, segons 
Fontdevila, "han publicat que els reis 
són paràsits però mai ens ha dit ningú 
res". Per contra, la casa reial s'ha posat 
en contacte amb El Jueves per demanar-
los els originals dels dibuixos que els 
han agradat, "com una caricatura del 
príncep vestit d'aviador que es va pu-
blicar quan se'n va anar a la mili". 

Als germans Idígoras i Pachi, que des 
del 1994 publiquen una tira setmanal a 
El Jueves amb el rei de coprotagonista 
-Pascual, Mayordomo real-, també els 
han demanat originals. De fet, la histo-
rieta d'Idígoras i Pachi no és d'humor 
sagnant, i ells ho saben. La columna, 
segons Àngel Idígoras, intenta retratar 
les relacions senyor-criat, "com feien a 



DEL 5 A L'11 M A 

DE MARC £ 1 1 1 

DE 2002 

Molts pensen 
que les crítiques 
no vénen del rei, 
sinó del seu 
entorn, però 
la Constitució 
espanyola diu que 
és el cap d'estat 
qui "nomena 
i relleva els 
membres" 
a la casa reial 

per tothom -argumenta Ferreres- i el 
rei no acostuma a tenir massa actua-
litat." 

Hi ha censura? Els dibuixants creuen 
que les empreses no entrebanquen gaire 
la seva feina. Ferreres insinua que es 
troba més "lliure" a El Periódico que en 
altres èpoques i Kap diu que "la decisió 
última que es publiqui o no" sempre re-
cau en ell mateix. 

Per a Kap "el rei no fa res, ni de bo ni 
de dolent, i treure'l de manera gratuïta 
pot ser, fins i tot, positiu per a la seva 
imatge". Idígoras i Pachi també creuen 
que la identificació entre el personatge 
i la persona real acaba beneficiant la 
imatge del monarca: "Crec que al rei ja 
li va bé sortir totes les setmanes a El 
Jueves, encara que de tant en tant te'n 
passes." 

Kap afirma que ja té "assumit que és 
molt difícil substituir el sistema monàr-
quic espanyol". Al capdavall, potser és 
la consolidació del rei la que fa que, a 
poc a poc, vagi apareixent cada vegada 
més en tota mena d'acudits de premsa, 
ràdio i televisió. 

Per què, llavors, tant enrenou amb la 
paròdia de Toni Albà a Set de Nitl Ni el 
director del programa, Toni Soler, ni 

Toni Albà han volgut fer declaracions 
després que el director de la Corporació 
Catalana de Ràdio i Televisió, Miquel 
Puig, manifestés públicament que la ca-
sa reial s'havia queixat per la caricatu-
rització d'Albà. Un portaveu de la casa 
reial va confirmar que "hi havia sorpre-
sa i preocupació pel fet que es caricatu-
ritzi el rei d'una forma reiterada i en 
una televisió pública". No s'ha aclarit 
si la queixa ha estat formal, mitjançant 
una carta, o fruit d'un comentari en una 
conversa. 

El fet que sigui una televisió pública, 
l'argument del portaveu de la casa reial, 
apareix com el fet diferencial respecte a 
altres paròdies i caricatures. Això, però, 
seria una feblesa d'un país sense la cul-
tura democràtica d'altres països, segons 
l'expert en televisió de La Vanguardia, 
Víctor Amela, que recorda les paròdies 
de la casa reial britànica que es feien al 
programa Spitting Image de la BBC, la 
cadena pública del Regne Unit: "Tant el 
príncep Carles com la reina d'Anglater-
ra sortien caricaturitzats de manera 
molt ridícula." 

Sebastiàn Bernal, productor executiu 
de Las noticias del guinol -l'hereva de 
Spitting Image que produeix Canal 
Plus-, afirma que Spitting Image "sem-

A dalt i a baix, però amb el rei i el ma-
jordom Pascual". De fet, el protagonis-
ta, i el més llest, és Pascual: "El nostre 
objectiu no és parlar d'afers d'estat, si-
nó dels problemes del senyor quan, per 
exemple, es queda sol i no sap ni fer un 
ou ferrat. Qui vulgui extrapolar, que ho 
faci." 

Idígoras està convençut que algun 
acudit no els ha agradat, però no n'han 
rebut pas cap queixa. "Al principi -ex-
plica- sí que estàvem espantats perquè 
quan la premsa parlava del rei, a princi-
pi dels noranta, sempre ho feia per ala-
bar-lo." 

Manel Fontdevila creu que si la prem-
sa, i sobretot la televisió, no parlen del 
rei és perquè no volen o no s'atrevei-
xen: "Nosaltres hem dit tota mena de 
barbaritats i mai no ha passat res. Ja és 
prou anacrònica la institució reial per 
prendre decisions que la facin semblar 
encara més anacrònica." 

L'aparició del rei en les vinyetes cò-
miques dels diaris també és escassa. 
Miquel Ferreres, d'El Periódico, i Jau-
me Capdevila, "Kap", de La Vanguar-
dia, coincideixen a creure que la raó 
principal és que el rei, habitualment, no 
és protagonista de l'actualitat. "Espe-
rem que la notícia sigui prou coneguda 



t a s t i n 

DE MARÇ 

O Í M J 41 

pre treia la reina bevent ginebra" i els 
guinyols francesos treuen "el papa esni-
fant cocaïna". Uns i altres, segons Ber-
nal, "se situen en un context històric i 
laic molt diferent del d'aquí". 

Amela explica que Spitting Image no 
va tenir mai cap problema amb la casa 
reial ni amb el Govern, tot i que feien 
sortir "la Margaret Thatcher entrant al 
lavabo d'homes, com un més". Si la 
BBC va tenir problemes va ser per te-
mes seriosos: "Durant la guerra de les 
Malvines, la BBC va fer una entrevista 
amb un alt càrrec militar argentí que do-
nava una versió dels bombardejos dife-

rent de la del Govern britànic. Margaret 
Thatcher va qualificar aquest fet d'alta 
traïció i hi va haver un conflicte greu." 

Les actuals crítiques a Set de Nit, se-
gons Amela, són fruit d'una cultura i 
una societat amb menys hàbits de-
mocràtics que d'altres. El periodista de 
La Vanguardia també destaca que les 
crítiques actuals no han fet ni la meitat 
de rebombori de la que va produir el cas 
del Mikimoto el 1994. Amela creu que 
d'aquí a deu anys les crítiques seran 
molt més sagnants i ningú no s'espan-
tarà. "Penseu -apunta- que fa cinc anys 
els guinyols de Canal Plus feien parlar a 

tothom i cada cop que sortia un nou 
personatge creava una expectació que 
ara no hi és." 

Tot i això, Las noticias del guinol no 
han incorporat mai un personatge de la 
família reial espanyola. Sebastiàn Ber-
nal utilitza els mateixos arguments que 
els ninotaires dels diaris: "El criteri 
històric que hem utilitzat és tractar les 
polèmiques i els debats de la vida real i 
l'actualitat, i no semblava que hi hagués 
debat sobre la institució monàrquica i la 
família reial. Potser arran del cas Eva 
Sannum sí que hi ha hagut un debat re-
lacionat amb la monarquia, però sempre 

Cines Albatros 

CINES BABEL 

Si presentes aquesta butlleta t indràs el següent preu especial: 
Si ets subscriptor d'EL TEMPS: Si ets lector d'EL TEMPS: 
3/61€ tota la setmana 3,61 € de dilluns a dijous 
(tal acompanyarjustificant de pa^jomont)^ 



•EL 5 A L'U 

DE MARC 

DE 2002 42 

ANO.S Dt 

A l'esquerra, una imatge del programa 
de televisió Persones humanes dedicat 
a la infanta Elena, l'any 1994. A dalt, 
algunes de les portades d "El Jueves 
protagonitzades per la casa reial. 

Jordi Pujol i TV3 es van haver de 
disculpar, el 1994, per un programa 
dedicat a la infanta Elena 
ens ho pensem molt abans de fer un ni-
not perquè són molt cars." 

Bernal també reconeix que l'estil de 
Las noticias del guihol és diferent del 
de Spitting Image o els guinyols france-
sos: "Una norma nostra és no fer es-
ment a la vida privada dels personatges. 
És a dir, que si hi hagués un nino de la 
família reial espanyola tampoc no sorti-
rà bevent ginebra com la reina mare a 
Spitting Image." 

Però altres humoristes sí que han por-
tat el rei a la televisió. Manel Fuentes 
ho ha fet a Crónicas Marcianas, a Tele 
5, com ho havia fet abans al programa 
Alguna pregunta més de Catalunya Rà-
dio. 

Aquest espai, que ara s'emet dins de 
l'horari d'El matí de Catalunya Ràdio, 
no fa gaires paròdies del rei des que 
se'n va anar Fuentes. Segons el seu di-
rector, Carles Capdevila, intenten més 
"posar en evidència la manera ridícula 
i edulcorada en què els mitjans tracten 
els temes de la casa reial". Així, les ci-
tes textuals dels informatius s'emeten 

entre la sintonia inicial i final de 
l'històric NO-DO, que destaca la par-
cialitat i la manca d'informació dels co-
mentaris de telenotícies de les cadenes 
espanyoles. 

Qui porta la veu cantant a la 
Zarzuela? Amb tot, el rei continua 
sortint a Set de Nit, però d'una manera 
més espaiada. El cap de programes de 
Televisió de Catalunya, Francesc Escri-
bano, afirma que no coneix oficialment 
la notificació de la casa reial sobre la 
paròdia d'Albà. Explica que, des del 
principi, l'acord amb el director del Set 
de Nit, Toni Soler, és "fer humor de bon 
gust i amb una línia de respecte". El cas 
concret del rei el va parlar amb Soler i 
"com que no és el mateix fer una parò-
dia de rei que d'un polític, vam acordar 
que, a més, no sortís molt habitualment 
sinó cada quinze dies". Escribano diu 
que per fer humor "és indispensable un 
grau alt de llibertat" i considera que la 
paròdia d'Albà entra dins dels paràme-
tres de "bon gust i respecte". 

El president de la Generalitat de Cata-
lunya, Jordi Pujol, ha afirmat que TV3 
no ha rebut cap pressió ni d'ell mateix 
ni de cap membre del Govern català so-
bre aquest cas. 

El silenci dels responsables de Set de 
Nit només l'ha trencat Toni Albà, que 
va declarar al El Punt que Joan Carles I 
"s'ho passaria pipa" si veiés la seva 
paròdia. D'altres humoristes consultats 
per EL TEMPS també creuen que tot 
plegat no és responsabilitat del rei. És 
la gent que l'envolta -els "més papistes 
que el papa", diuen- els que s'encarre-
guen de fer les crítiques a paròdies del 
rei com la de Toni Albà. Però Miquel 
Ferreres, dibuixant d'El Periódico, dis-
crepa amb arguments de pes: "És com 
quan els pagesos russos disculpaven el 
tsar dient 'si el pobre tsar sabés el que 
fan els cossacs!'. Si al rei li agrada la 
imitació de Toni Albà, que acomiadi el 
membre de la casa reial que ha volgut 
censurar-lo!" 

Efectivament, segons l'article 56 de la 
Constitució espanyola, l'únic acte del 
rei que no ha de ser referendat per cap 
altra institució és el que disposa l'arti-
cle 65.2: "El rei nomena i relleva lliure-
ment els membres civils i militars de la 
seva casa." 

Àlex Milian 


