
MON 

KQKA ^ DKB4a p M * 

Ku ishít, Ju, zoti Trajki 

Premsa de 
postguerra 
Kosovo ha començat la llarga nit de la 
postguerra, després de patir deu anys 
d'apartheid i una guerra d'extermini. 
Un dels elements clau d'aquesta 
renaixença són els mitjans de 
comunicació. En aquest dossier fem un 
repàs als principals diaris i setmanaris 
albano-kosovesos, i també entrevistem 
dos dels protagonistes actuals dels 
mitjans de comunicació de Kosovo. 
Tant l'un com l'altre coincideixen en la 
necessitat d'una nova manera de fer 
dels periodistes per afrontar la 
reconstrucció del país. 

Quan esclata un conflicte 
uns dels drets que queden 
més malparats és el de la 

llibertat d'expressió i el dret a re-
bre informació. Kosovo ha patit 
aquesta situació, que de fet no era 
massa nova, perquè abans de la 
guerra els mitjans de comunicació 
albano-kosovesos feia temps que 
eren censurats i reprimits per la 
Sèrbia de Milosevic. Ara que a poc 
a poc hi torna la pau és el moment 
de reconstruir el país. I de nou els 
mitjans de comunicació són clau 
en aquesta reestructuració. 

Amb mitjans escassos, molta vo-
luntat i amb molta pressió política 
a sobre, la premsa, bàsicament, 
busca camins diversos per arribar 
als lectors. Segons l'Administra-
ció Internacional, Kosovo té, en el 
moment de redactar aquest article, 
vora 1.600.000 habitants. Tenint 
en compte que una part important 
d'aquesta població és rural, on la 
distribució de premsa és poc 
menys que impossible, i el poder 
adquisitiu quasi nul, ens trobem 
amb un nombre de lectors poten-

cials bastant reduït. Si hi afegim 
que sovint entre aquestes persones 
existeix el dubte de si comprar-se 
un diari o una barra de pa, la reali-
tat dels lectors de premsa de Koso-
vo encara és més dramàtica. Tot 
i això hi ha cinc diaris (sense 
comptar-ne un en anglès) i un set-
manari (amb vocació de diari) que 
busquen aquest públic migrat. A 
part d'aquests periòdics d'infor-
mació general i política, també 
existeix tot un seguit de publica-
cions especialitzades. 

Els kosovesos van entrar a l'hi-
vern amb molta premsa, però és 
evident que no tots els diaris arri-
baran a la primavera. El més pro-
bable i realista seria que de totes 
aquestes publicacions en quedes-
sin dues, eventualment tres, les 
justes per assegurar la pluralitat de 
les opinions. No obstant això, en 
un país que acaba de sortir de deu 
anys d'apartheid coronats per una 
guerra d'extermini, aquest desple-
gament de mitjans recorda la ne-
cessitat de construir el seu futur a 
base de diàleg. 

El nacionalisme exacerbat, prin-
cipalment per tot el que el país ha 
patit durant aquests últims anys, té 
el camí planer. En canvi, els que 
volen predicar el màxim d'impar-
cialitat, siguin o no nacionalistes, 
han de fer més esforços per 
convèncer. El problema és que la 
majoria dels periodistes kosovesos 
són molt joves, amb poca o cap 
experiència, i a sobre viuen indeci-
sos entre la seva vocació profes-
sional i l'al·licient de les feines 
molt millor pagades per l'Admi-
nistració Internacional o qualsevol 
ONG estrangera. Les ajudes de la 
comunitat internacional als mit-
jans kosovesos amb prou feines 
arriben per cobrir les despeses d'e-
dició, i els salaris, en general, no 
superen els 300 marcs alemanys el 
mes (unes 25.000 pessetes). Seria 
just, però, subratllar que el nivell 
de la seva feina és superior al de 
molts dels seus col·legues de l'è-
poca comunista, uns temps aquells 
en què un periodista era tot un fun-
cionari amb unes bones condi-
cions de vida. 

3 2 EL TEMPS 4-10 GENER 2000 



Koha Ditore' ('El Temps 
Diari') 

Gran preferit pel públic ko-
sovès i els mitjans de comunica-
ció occidental, aquest diari entra 
en la postguerra amb l'aura de 
qui ha acompanyat els refugiats 
en el seu exili. Els periodistes del 
Koha Ditore es van organitzar a 
Macedònia després de la depor-
tació i, gràcies a les ajudes rebu-
des de Gran Bretanya i França, 
durant mesos van publicar el dia-
ri i el van distribuir de manera 
gratuïta als camps de refugiats a 
Kosovo. Amb el temps va arribar 
també la participació catalana 
que els va fer 
possible ampliar 
la distribució als 
camps de refu-
giats d'Albània. 
Van ser els primers 
a entrar al Kosovo 
lliure. El que pri-
mer crida l'atenció 
d'aquest rotatiu és la maquetació 
agradable. La informació que dó-
na té prestigi i s'inspira en un 
model d'estil anglès: molts fets 
i poc o gens d'opinió. En canvi la 
manca d'experiència es fa patent 
en les anàlisis i debats. 

'Rilindja' ('El 
Renaixement') 

La capçalera d'aquest periòdic 
inclou la data del primer número: 
12 de febrer de 1945. Potser és 
pel desig de subratllar aquesta 
llarga tradició que a les seves pà-
gines preserven la maquetació 
quasi idèntica a l'anterior a l'o-
cupació sèrbia, fa deu anys. D'a-
questa manera no costa reconèi-
xer el rota-
tiu, però el 
resultat són 
unes pàgi-
nes sobre-

carregades i poc atractives, típi-
ques de l'època en què el mono-
poli deixava l'editor despreocu-
pat dels seus lectors. El seu es-
til és populista en la presenta-
ció, selecció i tractament de la 
informació. 
El seu comodí respecte els al-

tres mitjans és resultat d'un plan-
tejament heretat del passat: una 
xarxa molt densa de correspon-
sals, superior a la que mantenen 
redaccions més recents. Aquest 
llast financer el pot cobrir de mo-
ment amb una bona xarxa de dis-
tribució. A més l'empresa que fa 
aquest diari, era i pretén tornar a 
ser una editorial, amb revistes, 
edició de literatura general i es-
pecialitzada (de 1945 a 1990 ha-
via editat 3.200 títols amb una ti-
rada de 13 milions d'exemplars), 
una ràdio, entre altres projectes. 

'Bota sot' ('El Món Avui') 
Per desta-

car de la 
r e s t a , 
a q u e s t 
diari po-
sarà color 
a les se-

ves pàgines. 
Perquè no quedin dubtes, a 

la capçalera exposa la seva auto-
definició: "diari nacional". Pe-
riòdic forjat a la diàspora, sem-
pre més sensible a les qüestions 
nacionals, ara defensa "els seus" 
i arremet contra "els altres" (que 
resulten ser molts, des dels ser-
bis, fins a l'Administració Inter-
nacional o els albano-kosovesos 
mancats de "veritable" amor a 
la Pàtria). Un comportament que 
la població ressentida per les se-
ves desgràcies recents identifica 
erròniament amb el coratge (és el 
diari amb un tiratge que ha expe-
rimentat el major creixement en 
els últims mesos), però que co-
mença a ser rebutjat en veu alta 
per molts intel·lectuals kosove-
sos, malgrat que sigui molt im-
popular avui dia atacar qui pro-

fessa el patriotisme. El 
seu estil 
de tre-
ball és 
b a s t a n t filLINDJA 

senzill: quan la informació no és 
prou alarmant, fa gala d'anàlisi 
i extrapolacions destinades a 
mantenir el poble alerta davant 
els perills reals i suposats. D'al-
tra banda, és quasi l'únic rotatiu 
que inclou pàgines d'informació 
internacional. 

'Kosova Sot' ('Kosovo 
Avui') 

Aquest és el 
diari menys 
implicat po-
l í t icament . 
Com a mà-
xim es de-
canta un mi-
ca al centre. 
Professionalment és mediocre 
i caòtic. Per exemple, la seva pà-
gina quotidiana en anglès no ex-
pressa forçosament les opinions 
exposades a la resta del diari. Les 
fotos tenen més importància que 
els textos. El director del periò-
dic reconeix "algunes imperfec-
cions" en la feina del seu equip, 
al·legant que no pot demanar 
més a qui cobra tan poc. Tot 
i això vol treure un nou diari ín-
tegrament en anglès. 

ePERDITSHMB v,„, 
IWORMAVVB 
E PAVARUR „ r 

/eftprilk /pev 
>0 ti OAI 

A DARDANIA 
e-ií-ip t*-e-·í 

'Dardania Ekspres' 
('Premsa de Dardània') 

A finals de juny, quan es va 
completar la retirada de les tro-
pes sèrbies de Kosovo, els perio-
distes estrangers assetjaven Ve-
ton Surroi i Hashim Thaqi (que 
aleshores eren, respectivament, 
director del Koha Ditore i líder 
de la guerrilla de l'UÇK) per a 
fer-los una entrevista. En el ma-
teix moment, Bujar Bukoshi, ex-
primer ministre del govern de 
Rugova, invitava els mateixos 
periodistes a una conferència de 
premsa que va resultar ser molt 
íntima. Fart que ningú li fes cas, 
el polític va decidir muntar el seu 
propi periòdic. Aquesta és la ver-
sió oficiosa i malintencionada 

1 0 EL TEMPS 4-33 GENER 2000 



que circulava a Pristina sobre 
aquest diari, que ha patit modifi-
cacions de capçalera en molt poc 
temps. És una espècie de tabloi-
de, amb quasi més titulars que 
informació i que, això sí, dedica 
una pàgina a temes internacio-
nals. Es dedica a lloar el "presi-
dent" Rugova i el seu equip, a ig-
norar el govern "provisional" i el 
seu primer ministre, Hashim 
Thaqi, a qui sempre es refereix 
com a "líder polític de l'ex-
UÇK". 

'Kosova Times' 
('El Temps de Kosovo') 

La idea d'aquesta publicació 
prometia molt: fer un diari desti-
nat a la comunitat estrangera, 
subtitulat "el periòdic més antic 
de la postguerra kosovesa". 
L'impacte comercial va ser tan 
fulgurant que ja n'hi ha d'altres 
que es volen apuntar al carro. 
Però, encara que en cada número 
el seu director faci una crida a 
tots els partits polítics oferint-los 
espai per a exposar els seus punts 
de vista davant els lectors estran-
gers, de moment el rota-

tiu no compta amb més 
col·laboració que la d'una se-
cretària. En alguns dies de confu-
sió (o de desesperació?), ha arri-
bat a recórrer a 1'"efecte mirall": 

repetir el mateix material de pà-
gina a pàgina! La resta del diari 
s'omple d'informació provinent 
dels països "proveïdors" de la 
KFOR, evidentment en propor-
ció directa amb la seva presència 
a Kosovo: mentre hi ha notícies 
quasi comarcals dels EUA, les 
de països europeus s'amunte-

guen en una pagina comuna. 

'Kosova Law Review' 
('Revista Kosovesa de 
Dret') 

Publicació de no massa difusió 
que advoca pel foment del clima 
de diàleg a Kosovo. Com el seu 
nom indica, és una revista pro-
fessional que ofereix les seves 
pàgines als debats jurídics sobre 
diferents punts de vista de la pro-
blemàtica kosovesa. És una pu-

blicació bilingüe, en 
albanès i anglès. El 

y f i w seu director, el jurista 
V I • Blerim Reka (també 

director del diari Ri-
lindja i co-president 

del Consell Legislatiu de 
l'Administració Internacional 
per a Kosovo, entre altres fun-
cions), considera necessari dur el 
debat més enllà de les fronteres 
balcàniques, atès que es tracta 

d'un problema amb repercus-
sions que desborden el cas con-
cret del país. Les seves pròpies 
opinions són totalment indepen-
dentistes, convençut que aquesta 
és l'única solució que assegura 
l'estabilitat duradora a la zona, 
però invita a la seva revista a ex-
posar-hi totes les posicions sobre 
la qüestió. 

'Zéri' ('La Veu') 

Revista d'informació política, 
progressista, amb vocació d'es-
devenir diari. Podria arribar a 

ser una referència imprescindible 
per la rigurositat de les seves 
anàlisis. És l'única redacció que 
compta amb un equip d'experts 
de la professió, ex-corresponsals 
de diverses guerres, intel·lectuals 

i polítics de 

diferents orientacions (entre ells 
un dels fundadors de la Lliga De-
mocràtica de Kosovo-LDK). Els 
articulistes de Zéri no dubten a 
criticar el comportament i les 
opinions dels seus compatriotes. 
A més, és l'únic mitjà de comu-
nicació albano-kosovès que s'a-
treveix a obrir les seves pàgines a 
cronistes serbis i montenegrins. 

Gani Jakupi (Pristina) 

Com aconseguir les 
pel·lícules d' 
Subscriptors; 
• Demanant-les per telèfon al 902 13 10 25 
(o al 00 34 963 535 100 des de fora de l'Estat espanyol) 
No subscriptors: 
• Demanant-les al quiosc 
• 0 bé retallant aquest anunci I enviant-lo a EL TEMPS 
(Au. Baró de Càrcer, 40. 46001 València) amb les vostres 
dades (nom, adreça I telèfon) 

Qepsrallmt f.t Cotítlunyïi 
Ociparlamorit tfo Cultura 

Contell de Mallorca 
CuHUf* I pAtrlmofU 

étw mtmcn 
vnocottooait' 

Preu: 800 ptes. per video + 375 ptes. de despeses de lliurament 

3 4 EL TEMPS 4-10 GENER 2000 
I 


