
INTERNACIONAL 

'Glasnost' emmordassada 
ue el setmanari Literatúrnaia Gazeta, 
portaestendard dels drets de la persona, 
espec ia lment durant la guerra de 
Txetxènia, hagi acabat en mans del banc 
Menatep (sorgit d 'una de les primeres 
grans privatitzacions corruptes del tresor 
públic soviètic), dóna la mesura del que 
passa amb la llibertat de premsa a Rússia. 

En un dels moments més baixos de la vida institucional 
russa, l'hivern del 1994, el liberal progressista Grigori 
Iavlinski va dir que, a Rússia, a 
falta d'estat, mercat i societat 
civil, li quedava encara una 
premsa culta, lliure i responsa-
ble. Al cap de pocs mesos el 
procés de concentració capita-
lista transformava els mitjans 
de comunicació en òrgans de 
propaganda virtuals de les no-
ves elits. Deu anys després 
d'aquella glasnost hereva de 
Vagitprop bolxevica, i encara 
poc experimentats en els terri-
toris de l'ètica i la deontologia, 
els mitjans russos van tornar a 
caure en la xarxa del poder. 

L'endemà mateix de la victò-
ria de Ieltsin a les eleccions 
presidencials del 1996, Aleksei 
Simònov, un dels pocs politò-
legs russos experts en dret de 
la in fo rmac ió confessava 
amargament que, tot i que ell 
havia votat per Ieltsin com a 
mal menor, sabia que un dels 
preus d 'aquel l triomf era la 
derrota de la llibertat de premsa. 

Set anys enrere Ieltsin s'havia enfilat al liderat gràcies 
al fet que els mitjans que aplicaven la glasnost no sola-
ment no el van silenciar, sinó que li van donar pàgines 
d'entrevistes i de comentaris, de vegades molt crítics 
amb el seu populisme, durant la campanya de l'escó de 
diputat per Moscou. Qui més en va parlar, el setmanari 
Ogònyok, pertany ara al holding Logovaz, propietat de 
Borís Berezovski, a qui s'atribueixen connexions amb 
l'anomenada Nezavissímaia Gazeta el primer diari inde-
pendent fundat al caliu de la glasnost que controla el 
30% de la televisió pública (ORT), hereva del monopoli 
soviètic. 

Un altre referent obligat d'informació seriosa, Izvèstia, 
que d'òrgan del consell de ministres de l'URSS va pas-
sar a l'òrbita del reformisme, se l'ha quedat l'agressiu 

Oneximbank. Es troba vinculat als "joves taurons" neo-
liberals del govern Txubais i Nèmtsov gràcies als quals 
va comprar Sviazinvest, la telefònica russa, i té la inten-
ció de quedar-se Rosneft, el tros més gros del pastís pe-
trolier. Oneximbank és amo d'un altre diari, històric pel 
seu tarannà obert, Kosomòlskaia Pravda, el de més tira-
da de l'URSS. Encara ara tira 1.250.000 exemplars. 

Seguint les mateixes passes, el grup semistatal 
Gazprom, emparen ta t amb el pr imer ministre 
Txernomirdin, ha fet la seva reserva mediàtica amb 

capçaleres com Trud, antic 
diari dels sindicats, i el 30% 
de la cadena de televisió pri-
vada NTV. La resta de l'NTV 
continua en poder del grup 
Most, propietat del financer 
Vladímir Gussinski, un home 
sorgit de les Joventuts 
Comunistes. Gussinski s 'ha 
quedat la primera ràdio lliure 
post-soviètica, Ekho Moskovi, 
i el diari Sevòdnia, nascut 
també a l 'ombra de la glas-
nost amb vocació d ' i nde -
pendència tan ingènua com 
efímera. 
Tots aquests mitjans de co-

municació, abans prestigiosos 
i influents, han acabat conver-
tint-se en butlletins de les po-
deroses elits que lluiten pel 
poder en dos fronts: les rela-
cions amb el Kremlin, amb la 
perspectiva de la successió de 
Ieltin, i la privatització del que 
resta de la propietat estatal so-

viètica. Una guerra que inclou el xantatge, el libel o la 
difamació, i en la qual difícilment es presten a participar 
els professionals formats en l'esclat reformista del 1988. 
Tret que la necessitat els empenyi a posar-se a l'ombra 
del poder (del que sigui), disposats a fer feines propa-
gandístiques i publicitàries. Només en una estranya bar-
ricada independent es mantenen el setmanari crític 
Argumenti i Fakti, que encara ven tres milions d'exem-
plars, i el diari populista Moskovski Komsomòlets, que 
arriba als vuit-cents mil. 

La situació de la premsa a Rússia, la defineix prou la 
contradictòria i expressiva legislació. La llei de premsa 
del 1992 estableix la independència i l'autoritat de la re-
dacció, però en la pràctica sempre s'aplica la llei de so-
cietats empresarials del 1993, que dóna tot el poder als 
propietaris. • 

"Deu anys després de la 
transparèneia informativa 

impulsada per la 
'perestroika \ Rússia té els 

seus millors mitjans de 
comunicació sotmesos al 

capitalisme salvatge." 

EL TEMPS 23-3-98 1 9 


