
ELS MEDIA 

Els mitjans de la llibertat 
Uns dies després de pujar al poder de 

Sèrbia, el desembre del 1987, Slobo-
dan Milosevic feia canviar el redactor 
en cap de Ràdio-Televisió de Belgrad. 

Aquest primer pas de la "revolució política" 
que havia de fer renéixer la Gran Sèrbia va 
continuar amb la depuració en massa del siste-
ma de comunicació de la república. Un cop es 
van fer sentir les primeres manifestacions na-
cionalistes, la transformació dels mitjans de 
comunicació de l'ex-Iugoslàvia ha evolucionat 
al compàs de les polítiques impulsades pels 
seus dirigents. 

Pocs van ser els mitjans que van sobreviure a 
les neteges estali-

Molts periodistes 
de l'ex-Iugoslàvia 

han optat per 
explicar la 

veritat sota 
amenaces de 

mort i treballant 
en una 

nianes de Milosevic. Després 
de purgat, el diari de referència de la república 
de Sèrbia, Politika, va encapçalar una campa-
nya amb la doble finalitat d'homogeneïtzar 
l'opinió pública sèrbia i de suprimir les auto-
nomies de Kosové i de la Voivodina. Hi van 
aparèixer articles enaltint les glòries de la vella 
Sèrbia i assenyalant els futurs enemics. Tot el 
poble croat era qualificat d'ustaix (nom dels 
feixistes croats que van col·laborar amb Hi-
tler), i els bosnians eren anomenats "musul-
mans" o "turcs". El missatge que calia pro-
pagar era clar: Els nostres veïns preparen el 
genocidi de la nació sèrbia; per tant, hem d'ac-
tuar primers. 

Durant aquest període negre, més de 1.500 
periodistes foren expulsats o van acabar mar-
xant de les redaccions, cosa que va permetre la 
creació de nous mitjans amb capital privat. Es 
el cas del setmanari Vreme (Temps), que jun-
tament amb Ràdio B92, la televisió privada 
Studio B i el diari Borba de Belgrad, més la 

precarietat total. 
Per mor de la 

destrucció, com 
és el cas de 

Sarajevo, o a 
causa d'una 

censura subtil 
però fèrria, a 

Belgrad o Zàgreb, 
la victòria del 

periodisme sols 
ha estat moral. 

independents van caure amb facilitat en mans 
del govern o de membres de l'òrbita del seu 
partit. 

Però la guerra va agafar per sorpresa la tele-
visió i la ràdio oficials i, al principi, eren els 
professionals de sempre que informaven, des 
de la mateixa línia de front, del que passava a 
l 'un bàndol i a l'altre. La desorientació i la 
manca d'experiència del nou govern va per-
metre que es pogués explicar la veritat dels es-
deveniments, les raons i les responsabilitats de 
la guerra fins gairebé al final del 1992. 

A partir d'aleshores la gran majoria de mit-
jans croats van abandonar la rigorositat perio-
dística per convertir-se en servents lleials del 
partit governant. Molts periodistes van doble-
gar-se a les pressions i exigències de Zàgreb, 
però, dels que van optar per no participar en la 
campanyes de desinformació, molts van haver 
de deixar la feina. Uns altres van fundar els 
seus propis mitjans, com és el cas del setmana-

revista Monitor de Montenegro conformen les 
excepcions més honroses del panorama comu-
nicatiu actual de Sèrbia. 

Els croats també censuren. No es pot 
acusar els mitjans de comunicació croats d'ha-
ver preparat conscientment un clima d'into-
lerància i d'odi que justifiqués tota agressió 
bèl·lica, però un cop iniciat el conflicte van se-
guir ràpidament les passes dels veïns serbis. 
Guanyades les eleccions democràtiques l'abril 
del 1990, Franjo Tudjman tenia via lliure per a 
controlar les antigues empreses socialistes, 
i tant la radiotelevisió croata i els diaris ofi-

cials com els mitjans 

JESMO 
ZATOouiuüir 

58 / EL TEMPS 8-1-96 



ri satírico-polític Ferald Tribune de Split, nas-
cut l'abril del 1993, o de la revista Bumerang 
d'Osijek. Uns altres rotatius, com el diari Novi 
List de Ri jeka, amb més de noranta anys 
d'història, han estat a punt de desaparèixer, per 
manca de recursos financers, sota la pressió de 
les severíssimes taxes exigides pel govern. 

Resistir o morir. A Bòsnia-Hercegovina, 
la composició del govern i del primer parla-
ment democràtic era multinacional i els mit-
jans de comunicació reflectien aquesta plura-
litat. Cap d'ells no podia afavorir una nació 
contra les altres, ni hi havia cap intenció de 
fer-ho. Més de cinc-cents anys de convivència 
van ser suficients perquè l'equilibri no es tren-
qués del tot. Però una part dels periodistes ser-
bis de Bòsnia-Hercegovina van escollir l'opció 
de la intolerància de Radovan Karadzic. Hi ha-
via un pla per a ocupar els repetidors de ràdio 
i televisió quan esclatés el conflicte, pla que es 
va posar en pràctica a la regió de Banja Luka, 
on des de l'any 91 només es veien les emis-
sions de la televisió de Sèrbia. 

En la seva primera ofensiva contra Sarajevo, 
l'exèrcit iugoslau va apoderar-se de les ante-
nes de la RTV i les va connectar amb Belgrad. 
La creació d'una tal cortina de desinformació 
va ser la millor manera d'estendre la confusió 
i la por entre la població d'origen serbi. Karad-
zic va instal·lar el seu centre d'operacions a 
Pale, amb un nou canal, des d'on difonia els 
seus missatges en pro de la neteja ètnica i tota 
mena d'informacions distortes i difamatòries 
contra els bosnians. Aviat, la programació de 
la televisió de Bòsnia, només es podia veure 
dins l'àrea de la capital. 

El setge de Sarajevo va tenir, entre més con-
seqüències, la supressió del subministrament 
elèctric que permetia de fer funcionar la televi-
sió i les ràdios i la manca de paper que impe-
dia d'editar els diaris. El primer obús disparat 
pels serbis des de la muntanya de l'Igman va 
destruir l'edifici de Radio Studio 99, i la seu 
del diari Oslobodenje (Llibertat) va ser com-
pletament cremada al cap de poques setmanes 
dels primers atacs. La vida informativa de Sa-
rajevo, animada abans de la guerra per més de 
quatre-cents periodistes, va quedar reduïda al 
mínim: un únic canal de televisió, dues emis-
sores de ràdio i un diari. 

La vigília del desmembrament de l'estat iu-
goslau, quan Sèrbia, Croàcia i Eslovènia pre-
nien posicions per acaparar un màxim de força 
i de poder, tenir sota control els mitjans de co-
municació públics esdevenia un element im-
prescindible. Però, malgrat les seves ja evi-
dents febleses, el govern de la Federació iu-
goslava encara cuejava i lluitava per mantenir 
el país unit. L'any 1989 el primer ministre fe-
deral, Ante Markovic, va impulsar un nou ca-
nal públic de televisió, la Jutel, amb l'ànim 

•1AVME AfòQCiAt-t-
HO, HOME, IVO, 
fAS^VA^-
MAflAÇALU I 

3 , [J3IJI MO, 
l-IAV^T Hi 

AUTOM/»Ti*CS?j 

JbCT»? 1 —-
P U J O L X / 

Qui va inventar 
la «sopa d'att»? 

Algú fa l'amor 
volant? 

Quin rei va crear 
la Generalitat? 

E L T E M P S 8 - 1 - 9 6 / 5 9 



ELS MEDIA 

pletament independent favorable a una 
Bòsnia multiètnica. L'any 1993, quan la 
RTV Bòsnia els va apujar el lloguer del 
repetidor a uns preus prohibitius, van 
aconseguir de reprendre les emissions 
amb un nou repetidor comprat amb l'ajut 
dels comerciants de Sarajevo. 

Asim Abduramanovic és un dels set-
ze periodistes-propietaris, d'origen mu-
sulmà com ell, serbi o croat, que hi treba-
lla des del començament. "Una de les co-
ses més importants que hem anat fent 

Goran Milic. Antic director han estat els programes de contacte amb els oï-
del canal públic de televisió dors. Molts ciutadans trucaven i parlaven de 
iugoslava, la TV més plural. tot: de la por i de les frustracions que passaven 

RICARD CUGAT i de les injustícies que es cometien contra 
seu. Per a molts era una mena de gabinet 
de psicoteràpia on descarregaven l'enor-
me pressió de viure constantment sota 
foc d'artilleria". 

Un altre tipus de pressions són les que 
reben els periodistes i els mitjans inde-
pendents de Sèrbia i de Croàcia. La críti-
ca satírica del Ferald Tribune de Split ha 
esdevingut extremament molesta per als 
nacionalistes de Tudjman. Després d'ha-
ver provat de prohibir la publicació amb 

Heni Merceg. Redactora lleis parlamentàries, i d'imposar-los una taxa, 
del diari Ferald Tribune de igual que a les publicacions pornogràfiques, 
Split, un mitjà satíric. el govern va arribar a mobilitzar militarment 

RICARD CUGAT l'editor en cap, Viktor Ivancic, en el punt 
culminant de la guerra. 

Poc temps després de sortir al carrer, el 
setmanaii d'informació política Vreme ja 
era la revista més esmentada de l'ex-lu-
goslàvia. Milos Vasic assegura que, sota 
la pressió que comporta informar en una 
guerra, ser independent i fer la feina com 
l'has de fer és més senzill que no sembla. 
"Simplement, has de dir la veritat. Des-
emmascarar el govern pot ser perillós, 
però treballar professionalment també 
aporta moltes coses útils, com ara presti-

Zoran Udovicic. Signant gi". Gràcies al reconeixement públic dels mit-
de la Declaració per una jans independents que hi ha a Sèrbia, Slobodan 
Sarajevo Lliure i Unida. Milosevic no els ha pressionats directament. 

RICARD CUGAT "És un home pragmàtic i deixa que tant 
nosaltres com Borba i Ràdio B92 puguem 
treballar i, així, fer veure que és un demò-
crata. És un luxe que es pot permetre, per-
què ja controla prou mitjans per difondre 
la seva propaganda". 

El clima informatiu predominant a Bel-
grad aquests últims set anys ha arribat 
a un nivell tal d'irrealitat que ja no cal 
que passin esdeveniments especials: 
"Tot s'inventa; els periodistes en saben 
molt. Un compatriota meu deia que Sèr-
bia necessita de tot, i mentides més que 

Milos Vasic, de la revista res. Però jo sóc dels qui penso que, si perme-
política "Vreme': "Ser tem que els mentiders entrin en el periodis-
independent no és difícil." me, cap dels qui hi treballem ens en sortirem. 

d'introduir l'objectivitat i l'esperit de-
mocràtic en el ventall informatiu iugos-
lau. L'espai de notícies, d'una hora i mit-
ja de durada, s'emetia descentralitzada-
ment a través dels segons canals, de ma-
nera que el podien veure a totes les repú-
bliques, però en franges horàries dife-
rents. 

Qui va ser-ne redactor en cap i després 
director, Goran Milic, opina que el canal 
era l'únic mitjà per a aconseguir que a 
Croàcia s'escoltessin els serbis i, a Sèr-
bia, els croats. "El poder de les repúbliques era 
tal que ni tan sols Markovic no tenia un lloc 
des d'on poder parlar. Milosevic i Tudjman 
eren contraris al federalisme i havien es-
tablert un mecanisme per dialogar direc-
tament entre ells". Amb seu central a Sa-
rajevo, la Jutel pretenia de donar la pa-
raula a tothom, els reportatges eren tre-
ballats en tots tres idiomes, amb traduc-
ció subtitulada, i buscant sempre el punt 
de concòrdia dels conflictes tractats. 
"Teníem una audiència màxima, cinc 
milions d'espectadors diaris; però la nos-
tra incidència, al final, era zero". 

"La gent va descobrir que darrere nos-
tre no hi havia ningú, cap poder fàctic, cap 
força militar ni política, i al cap d'un any el ca-
nal va passar a ser privat. No hi havia sinó bo-
na voluntat i un periodisme correcte. 
Perquè la filosofia de la crisi política que 
precedeix una guerra és: qui em pot pro-
tegir? Aquest? Doncs vaig a favor seu. 
Sota pressió, la gent es comporta d'una 
manera oportunista. Quan va començar 
la guerra, l'any 91, era impossible de sa-
tisfer les necessitats informatives de Sèr-
bia i Croàcia. I quan Sarajevo va ser ata-
cada, ja no hi havia raó d'existir perquè 
el territori que cobríem era de dos car-
rers. Així, el maig del 1992, ens vam 
apagar". 

Periodisme sota les bombes. Si l'últim 
mitjà oficial de l'ex-lugoslàvia desapareixia a 
principi del conflicte, durant aquests 
quatre anys han nascut molts mitjans 
independents, sobretot en territori bos-
nià. Així a Tuzla, on abans de la guerra 
només es podien veure notícies per la FS 
3 i llegir el diari El Front de la Llibertat, 
i que ara ja té cinc o sis publicacions 
i dos canals de televisió. A Sarajevo, el 
diari Oslobodenje ha anat sortint sense 
interrupcions significatives -però la seva 
tirada ha quedat reduïda a 1.500 exem-
plars. 

Ràdio Studio 99 va començar a emetre 
al 1991, amb criteris de producció comercial, 
una emissió de vint-i-quatre hores al dia adre-
çada al ciutadà, i amb una línia editorial com-

60 / EL TEMPS 8-1-96 



"Integral, democràtica, secular, indi-
visible". "El paradigma de Bòsnia-Hercego-
vina, aquesta diversitat de cultures i religions, 
i la tolerància en aquesta diversitat, ha de ser 
l'essència de la futura vida en comú". Zoran 
Udovicic és un dels signants de la Declaració 
per una Sarajevo Lliure i Unida, un manifest 
enviat el mes d'octubre a les parts negociado-
res de Dayton que expressava la voluntat de 
l'opinió pública democràtica de Bòsnia-Her-
cegovina. La decepció pel contingut de l 'a-
cord és palesa en tots els bosnians que han 
lluitat per la pluralitat del seu estat. "L'acord 
de Dayton és injust perquè posa al mateix ni-
vell víctimes i agressors. Perquè, de totes ma-
neres, divideix el país en dues parts segons un 
principi ètnic. Perquè el funcionament d'un tal 
estat és quasi inviable. Però Sarajevo haurà de 
reunificar-se i aquesta és la gran victòria de 
tots els ciutadans que durant quatre anys hem 
resistit a un bloqueig inaudit en la història". 

Membre fundador de Cercle 99, una plata-
forma d'intel·lectuals sarajevins creada al so-
terrani de Ràdio Studio 99, quan els obusos 
serbis obligaven els contertulians a passar-hi 
llargues estones, Zoran Udovicic abona, no 
obstant, l 'acord. "Posats a escollir entre la 
continuació de la guerra o la pau, jo abono la 
pau, malgrat totes les reserves. Per nosaltres 
significa que cada dia moltes persones puguin 
continuar vivint, i que en neixin de noves". Si-
nan Alic, del Cercle Democràtic de Tuzla, es 
mostra més crític sobre els termes de l'acord. 
"Dayton no ha fet sinó legalitzar una situació 
de territoris conquerits per la força, i aquest és 
el problema bàsic de la reintegració. Com pot 
tornar una víctima al seu botxí? El feixisme 
i el genocidi han de ser vençuts, si no, al cap 
de vint anys o de trenta tornaran a aixecar el 
cap. Amb els nazis no es va dialogar ni ne-
gociar". 

El Cercle 99 de Sarajevo i el Cercle Demo-
cràtic de Tuzla són dos dels moviments cívics 
creats espontàniament a Bòsnia-Hercegovina 
durant la guerra. Són la resposta a la dinàmica 
infernal del nacionalisme i a la irracionalitat 
de l'odi interètnic. "A Tuzla va haver-hi la in-
tenció de dividir-ho tot sobre una base ètnica. 
Nosaltres vam reunir els ciutadans indepen-
dentment de raça, nacionalitat i religió. L'ele-
ment més sagrat d 'una societat civil és el ciu-
tadà, i això és el que opinen molts bosnians. 
Perquè dividir Bòsnia significa fer passar la 
frontera per sobre de molts llits de matrimoni. 
Es impossible, desenfrenat!" 

Aquests dos "cercles" tenen previst de cons-
tituir-se ben aviat en una plataforma cívica per 
defensar no sols una Bòsnia única i unida, si-
nó un estat secular, amb una democràcia mà-
xima que protegeixi els drets humans i que, 
per sobre de tot, mantingui la multicultura-
litat. Isabel Galí 

1:1 joc tU' lo ttació cttiittttim 

el savi 
téla 
resposta. 

«EI savi» és un joc de taula de 

preguntes i respostes sobre la nació 

catalana. N'hi ha una edició 

promocional, que inclou publicitat, 

al preu de 5-900 pessetes. També hi 

ha una edició sense publicitat, que 

costa 6.995 pessetes. El joc «El savi» 

només es podrà obtenir per 

comanda telefònica. 

EL TEMPS 8-1-96 /61 


