De la ‘glasnost’ a l¢

Quan fa cinc anys de la caiguda del comunisme es percep
un retrocés de la llibertat de premsa a I'Europa de I'Est. Ho
denuncia un informe fet a Viena i ho explica Llibert Ferri.

1 Govern hongarés de dretes va provar

fins a idltima hora de guanyar les elec-

cions {que finalment han guanyat ¢ls

socialistes) posant la televisié sota una
mena d'estat de setge o d'exclusivitat del Go-
vern fins al punt que durant la campanya
electoral era el primer ministre Peter Boross
qui la controlava.

Tot aixo després d'haver despatxat més d'un
centenar de periodistes independents a fi de
substituir-los per gent ideologicament obe-
dient. Tota 1'operacié de privatitzacié ideold-
gica dels mitjans de comunicacié ptiblics
d'Hongria va ser un fracas, perd que aixo ha-
gi pogut passar €s un indicatiu de com els ha-
bits totalitaris sobreviuen més enlla del canvi
d'institucions. Qui podia imaginar-se 'any
1989 que, aquestes maniobres, les farien els

42 / EL TEMPS 4-7-94

pioners de la dissidéncia, democrates inte-
grats en el Forum Democratic d'aleshores,
que va acabar fent fora del poder, electoral-
ment parlant, els comunistes socialdemocra-
titzats?

Una amenaca real. “La llibertat de prem-
sa, una de les més precioses conquestes de
les noves democracies de I'Est després de la
caiguda del comunisme, es troba amenagada
pels poders politics actuals, els quals amb
l'excusa de les dificultats econdmiques volen
domesticar els mitjans de comunicaci6é”.
Aix0 és el que diu un informe de 1'Institut In-
ternacional de Premsa, amb seu a Viena.
L'informe detecta la intromissié del poder
en gairebé totes les arees ex-comunistes (Eu-
ropa central, ex-URSS, els Balcans, la Balti-
ca), pero destaca els punts on la
situacié arriba al limit: a Ucrai-
na, Bielorrissia, Moldavia i Sér-
bia el control i la pressié de l'es-
tat, tant als mitjans de comuni-
caci6 publics com privats, €s tan
forta que es pot comencar a par-
lar d'una amenaga contra la Ili-
bertat d'expressié. A Ucraina
l'any 1993 foren suprimits 290
diaris i 266 revistes d'un total de
2.000 d'enregistrades.

Hereus del partit. 1 és que la
inércia estalinista de tenir la
constitucié o el codi penal, tant
és, com una cosa “decorativa”
continua interioritzada i funcio-
nant amb forca. Abans era el
Partit qui deia el que calia o s'ha-
via de fer, i es feia i prou. I si
aix0 contradeia la llei “formal”,
la llei es canviava i llestos; i a
vegades ni tan sols es canviava:
ningd no hi queia, ningd no hi
pensava. Ara que no hi ha Partit
la tendéncia que s'imposa és de
fer complir allo que diu el Go-
vern o les majories absolutes de
parlaments elegits en circums-
tancies dubtosament democrati-
ques.

El president leltsin manté
sota el seu control estric-
te la televisié i les agén-
cies de premsa. L'informe
de I'Institut Internacional
de Premsa, amb seu a Vie-
na, afirma que "la llibertat
de premsa, una de les més
precioses conquestes de les
noves democracies de I'Est
després de la caiguda del
comunisme, es troba ame-
nacada pels poders politics
actuals, els quals amb I'ex-
cusa de les dificultats
econdmiques volen domes-
ticar els mitjans de comuni-
cacié”.



ARXIU

noves inquisicions

N

R

Casos concrets: a Albania, Croicia i Ma-
cedoOnia el reconeixement legal de la llibertat
d'expressié no té prou forga perqué el poder
executiu deixi de controlar 1a televisid, la ra-
dio i els diaris estatals.

L'Institut Internacional de Premsa destaca
que a Russia el president Teltsin manté sota el
seu control estricte la televisié i les agéncies de
premsa. Perd la principal preocupacié és que
amb l'ensorrament econdmic l'estat té tendén-
cia a retallar subvencions a la premsa i hom
preveu que desapareixeran molts diaris i set-
manaris. Alguns ja han hagut de tancar per
les pérdues d'una mala distribuci6, que con-
trola encara l'estat.

La rigidesa i la falta de garanties legals per
a la inversid fa que els paisos postcomunistes
més pobres no es trobin en el punt de mira de
les grans empreses multinacionals occiden-
tals de premsa i comunicacié. Ara com ara,
els grans grups només s'han arriscat a invertir
a la Repiblica Txeca (Passauer Press, grup

EL TEMPS 4-7-94 /43



rd

Que se n'ha fet, del 'Relax'?

A Moscou commemoren el cinque
aniversari del comencament del final:
el 1989 va ser el cop de gracia defini-
tiu al comunisme com a muntatge ide-
oldgic i geostratégic. L'anomenat
“temps del no temps” es va acabar,
perd la catastrofe humana que va dei-
xar al descobert ha estat, i €s, tan hor-
rorosa que en les tertilies d'aquests
dies a Rissia ningid no gosa dir alld de
“ja es veia venir”.

La realitat ha superat totes les previ-
sions. De la descomposicié de 1'imperi,
no podia venir-ne res de bo, perd qui
podia esperar-se que del despotisme de
la nomenklatura es passaria a la cruel-
tat desbocada d'una auténtica “galaxia
criminal” al costat de la qual la mafia
italiana és aristocratica? I qué se n'ha
fet, d'aquella glasnost, d'aquell corrent
de llibertat d'expressid, de critica i de
creacié que va il-luminar durant gaire-
bé tres anys tota la vida cultural, el ci-
nema, la televisio i la premsa, i que

ARXIU

semblava que era el catalitzador d'una  Aleksandr lakévlev. Dirigeix la televisié central d'enca dels fets d'octubre,

embrionaria i sana societat civil?

Agafant com a punt de referéncia els  bla encara que la premsa “liberal i de-

anys 1988 i 1989, anys de glasnost per
excel-léncia, sembla mentida que els
mateixos que ingénuament celebraven
el fet de poder contemplar a la televisi-
s6 el videoclip Relax de Frankie Goes
to Hollywood —avantguarda de la glas-
nost roquera— signessin després mani-
festos “d'intel-lectuals” exigint l'entra-
da dels tancs a Moscou i el bombar-
deig de la Casa Blanca, del Parlament,
l'octubre de 1993. I més mentida sem-

mocratica” es prestés a publicar aque-
lles crides que incloien la “necessitat”
de tancar els diaris comunistes i de
l'extrema dreta, amb insinuacions a I'a-
plicacié de la pena de mort.

Moscou, el cor d'aquell imperi que fa
cinc anys va comengar la davallada, ja
no llegeix tant com fa cinc anys Ogo-
niok —aquest setmanari critic i innova-
dor que ja no bat récords de venda ni
de subscripcié—, ans mira molt més la

televisi6 on el serial s'imposa a 1'infor-
matiu rigords i els espais religiosos de
les millors franges horaries han estat
concedits a predicadors evangelistes
anglo-saxons: missatges protestants
per a una societat histdricament cris-
tiano-ortodoxa. La televisié central, la
dirigeix, d'enca dels fets d'octubre,
Aleksandr lakovlev, el ndmero 2 de
Gorbatxov, I'home fort dels temps de
la perestroika, llavors anomenat i cele-
brat Mister Glasnost. L.F.

alemany), a Hongria (Bertelsmann, també
alemany) i a Polonia (grup Hersant).

La “caca” del periodista. Pero fins i tot
als paisos postcomunistes més liberals es
destaca una intensa intromissié del poder en
els mitjans. Els periodistes no sols suporten
pressié i invitacions a l'autocensura, ans sén
duts als tribunals, acusats sovint d'actituds
“antipatridtiques”. A vegades les pressions i
amenaces es converteixen en acomiada-
ments, com el recent episodi d'Hongria. Cu-
riosament els inquisidors de Budapest s'es-
forgaven a justificar-se i a fer passar les re-
presalies ideologiques per “restructuracions
de plantilla per motius pressupostaris”.

A Romania és constant la dentdncia de pe-
riodistes acusats de difamacié des del poder.

44 / EL TEMPS 4-7-94

El paper de censor oficial, I'exerceix Dumi-
tri Popa, un personatge que havia ocupat car-
recs en l'aparell propagandistic de Ceausescu
i que ara és cap del Departament d'Informa-
cid del Govern i director general de la televi-
8id.

La llibertat de premsa i la llibertat del pe-
riodista no sols és amenagada a 1'Est per
l'intervencionisme del poder executiu; a Rids-
sia, igual que a Bulgéaria, Polonia i Sérbia,
s6n cada cop més els periodistes apallissats
o amenagats per les mafies pel fet d'haver
destapat casos de corrupcid i d'activitats
criminals. La paraula i la seva llibertat, tan
glossades per Vaclav Havel en els espe-
rancgats dies de la tardor del 1989, sén a
I'Est, al cap de cinc anys, un bé escas o perse-
guit. Llibert Ferri



