
Més de mig any de la televisió pública europea d'informació 

Euronews, camí de pioners 
La CNN a l'europea va néixer, no sense entrebancs, amb l'Acta Única, l'I de gener de 1993. 
Pilar d'un periodisme europeu inèdit fins ara, aquesta televisió s'afanya a emetre en una sisena 
llengua després de l'alemany, l'anglès, el castellà, el francès i l'italià. 

Euronews no és tan sols aquest breu 
espai de notícies internacionals que 

ens ofereix La 2 al llarg del dia. Es tracta 
d'un autèntic canal internacional amb el 
qual connecta T V E en directe. Aquesta 
cadena de televisió, er igida al si de la 
Unió Europea de Radiodifusió (UER), or-
ganisme que reagrupa les televisions pú-
bliques del vell continent, neix 
set anys d e s p r é s de l f r a c à s 
d'un altre intent de televisió 
públ ica per satèl· l i t , Eu ropa 
TV, q u e v a e n s o r r a r - s e p e r 
manca de diners. 

Euronews, inaugurada l'I de 
gener de 1993, emet simultà-
niament en cinc llengües (ale-
many, anglès, castellà, francès 
i i t a l i à ) d e s de l s e s t u d i s 
d'Ecully (Lió). 20 hores d'in-
formació ininterrompuda com-
binen un telenotícies de 12 mi-
nuts reactual i tzat cada mi t j a 
hora, amb magasins temàtics 
de q u i n z e minu t s cadascun . 
E u r o n e w s n o té p r o d u c c i ó 
pròpia. Es def ineix com una 

televisió de post-producció que utilitza 
gratuïtament el banc d'imatges de la UER 
(que aplega més de cent membres després 
de l 'entrada de les televisions públiques 
dels països de l'est), a més d'agències àu-
diovisuals com W T N o Reuter TV. Mal-
grat que l'interès per un canal europeu va 
créixer al so de les bombes de la guerra 

Euronews ofereix 20 hores ininterrompudes d'informació. 

del Golf que van popularitzar la CNN, 
Euronews no té un presentador estrella 
com la cadena de Ted Turner. Ni tan sols 
té una cara que expliqui les notícies. Tot 
són imatges amb veu en o f f . Només així 
es pot enviar una mateixa imatge amb 
cinc pistes de so diferents a través del 
satèl·lit Eutelsat II F l . És a la vegada, la 

principal alternativa a la CNN 
i el nucli fundador d'un perio-
disme paneuropeu inexistent 
fins avui. 

NI ALEMANYS 
NI BRITÀNICS 

Euronews ha estat posada en 
òrbita per onze televisions pú-
bliques: France 2, France 3, 
RAI, RTVE, Télé-Monte-Car-
lo, RTBF belga, ERT grega, 
ERTU d'Egipte, YLE finlan-
desa, RTP portuguesa i CYBC 
de Xipre. La SSR suïssa s'hi 
a feg ia a l 'abril , i les televi-
s i o n s p ú b l i q u e s d ' A l g è r i a 

M. BESSAC (ENTV) i de Tunísia (ERTT), 



40 / ACTUALITAT / EL TEMPS 6-9-93 _ 

al juliol. Així, doncs, tan sols sis dels dot-
ze membres actuals pertanyen a la CE. 
Dues absències significatives han marcat 
la creació dEuronews: ni la Gran Breta-
nya ni Alemanya no participen en l'accio-
nariat, si bé forneixen material a la cade-
na. La BBC no va voler participar-hi des 
del principi, implicada com estava a po-
sar en marxa el seu propi model de televi-
sió d'informació contínua, el World News 
Service. El cas de les dues televisions 
alemanyes, A R D i ZDF, és més s imp-
tomàtic: compromeses en el projecte des 
del primer estudi del projecte, l'any 1988, 

L'espanyol Javier de Juan-Araeil és el EURONEWS 

número dos de la cadena europea. 

se'n van retirar un cop assignada la seu de 
la cadena. Munic havia perdut davant Lió 
(recordem que València havia estat una 
de les sis candidates finalistes, també). 
Ara, la raó oficial de la renúncia alema-
nya va ser de caràcter jurídic. Els 16 Icin-
der havien d'aprovar un per un la partici-
pació de la televisió alemanya en un pro-
jecte internacional, després d'haver-ho fet 
ja amb Arte, la cadena cultural f ranco-
alemanya. Només dos lander van votar-hi 
a favor. No obstant això, la col·laboració 
d'Euronews amb ARD i ZDF és òptima i 
sembla possible, a llarg termini, la rein-
corporació dels alemanys al canal euro-
peu. 

INVENTAR LA TELEVISIÓ EUROPEA 

Ara fa un any, un anunci als principals 
rotatius europeus demanava: "Us agrada-
ria inventar la nova televisió europea?" 
Anna Bosch, l'única redactora catalana al 
canal públic europeu, era una de les onze 
mil candidatures que es van presentar al 
projecte. Després de Barcelona i Madrid, 
ara treballa a Lió, procedent de la TVE. 

Una sisena llengua 

El director general adjunt d'Euronews, 
Javier de Juan-Aracil, ens explica que 

la seva televisió té un codi deontològic que 
manifesta un respecte absolut per a tot ti-
pus d'idees polítiques, religions, cultures i 
costums. Ell mateix es felicita de no tenir 
una línia editorial. 

—Tanmateix, Massimo Fichera ha repe-
tit en diverses ocasions que l'objectiu 
d'Euronews és la integració europea... 

—Però això no és una línia editorial. Es 
que som favorables a la crea-
ció d'una Europa unida. Ac-
tuem, en tot cas, com a factor 
integrador i no com a factor 
desintegrador. Però no pre-
nem partit ni fem campanya. 

—Què hi predomina: la vi-
sió de l'Europa dels pobles o 
la dels estats? 

— N o ent rem en el mat ís 
nació-regió. No som bel·lige-
rants perquè no podem ser-
ho. 

—Quina serà la sisena 
llengua d'Euronews? 

—En principi ha de ser l'à-
rab, que s'hi incorporaria cap 
a final d'any. Això és subven-
cionat dins el marc de la polí-

tica comunitària del meditetTani. Però els 
països àrabs tenen una manera de treballar 
molt lenta, i el projecte avança a poc a poc. 
De totes maneres, tenim la possibilitat, 
sense fer gaires canvis a nivell tècnic, 
d 'augmentar fins a una setena o vuitena 
llengua. Ara bé, amb la tecnologia actual, 
ja hauríem de posar un altre satèl·lit en òr-
bita a partir de la novena. 

—Es podria arribar a emetre en català o 
en basc, com s'ha especulat? 

—Estem estudiant el neerlandès i el rus. 
Pet ic ions, però, n'hi ha hagut des dels 
grecs fins als portuguesos, passant pels po-
lonesos. Evidentment, qualsevol d'aquestes 
llengües té prioritat davant una de regio-
nal. 

—La decisió d'abraçar el Magrib ha es-
tat perquè faltaven el suport anglès i ale-
many? 

—No. La UER té una zona de cobertura 
que comprèn l'Europa continental i la con-
ca mediterrània. És a dir, que membres de 
la UER ho són tant Egipte, com el Marroc, 
Itàlia o França. I l'únic satèl·lit que ens dó-
na la cobertura de la UER és l'Eutelsat, i 
no pas l'Astra, que és el més utilitzat. 

I.A. 

Pedró Gonzàlez, un dels redactors en cap, 
havia treballat 25 anys a la televisió es-
panyola. Al seu despatx té tres pantalles 
de televisió funcionant: Euronews en cas-
tellà, CNN i TVE Internacional. Ell ens 
puntualitza que "el procediment de con-
tractació ha estat absolutament indepen-
dent de les televisions que formen Euro-
news. Tan sols el president, els dos direc-
tors generals adjunts i el secretari general 
han estat designats pel consell d'adminis-
tració". Un italià, un espanyol, un suís i 
un francès ocupen aquests càrrecs. El pre-
sident, Massimo Fichera, és antic director 
de la Rai 2. El número dos és l'espanyol 
Javier de Juan-Aracil, antic director gene-
ral adjunt de TVE i cap de la missió d'ex-
perts de la UER que va estudiar la viabili-
tat del projecte Euronews. 

A la sala de redacció hi ha constantment 
una quinzena de persones. Un grup es de-
dica a l'informatiu (cinc redactors, un per 
cada llengua, un cap de redacció i un d'e-
dició) i un altre als magasins . Crist ina 
Martínez, una redactora madrilenya que 
havia fet un programa de música a TVE, 
prepara una notícia d'índole econòmica 
per al butlletí de les 14 h. Consulta un 
dubte a la seva companya gallega, Bea-
triz Beiras. Finalment és Michael Unger 
qui aporta la solució, un redactor ale-
many que treballava a Radio France In-
ternational. A la tertúlia espontània del 
canvi de torn, a les 15 h, al qual s'ha d'in-
corporar l'Anna, s'hi afegeix Ruben Ros-
sello, un suís italià que havia estudiat a 
Barcelona i que es defensa prou bé en ca-
talà. És un free-lance i no té contracte fix 
com els altres. És un dels cinc o sis pigis-
tes amb contracte temporal que completa 
l'equip de 40 periodistes que conforma la 
redacció multilingüe d'Euronews. 

DRÀSTICA RETALLADA 
PRESSUPOSTÀRIA 

Un dels principals problemes de la ca-
dena ha estat la important reducció del 
pressupost per aL 1993, que ha obligat a 
arrencar amb 90 persones i no pas amb 
les 170 inicialment previstes. Un 55% 
dels diners vénen en forma de material 
fac i l i ta t pels m e m b r e s de la U E R , un 
25% de la publicitat i l'esponsorització, i 
el 20% restant de subvencions. 

D'una banda, la publicitat no hi entrava 
fins al mes d'abril, i encara molt tímida-
ment. L'agència que s'havia compromès a 
b u s c a r p u b l i c i t a t , I P ( f i l i a l de l g r u p 
francès Havas), va abandonar Euronews a 
dos mesos del dia D, amb què originà una 
pèrdua de beneficis, calculada en més de 



El tractament de les notícies és fet des d'una perspectiva europea, a diferència del que fa la CNN, principal competidora d'Euronews. 

2 milions d'ecus. IP estava, de fet, rela-
cionada indirectament amb la CNN. Un 
client de l'agència, la Companyia Luxem-
burguesa de Telecomunicacions, havia de 
participar en la CNN Deutschland, filial 
alemanya que finalment no es va posar ni 
en funcionament . És l 'actuació d'IP un 
cas f lagrant de competència deslleial o 
més aviat un bluf a fi de no participar en 
un projecte tan insegur com la unió euro-
pea? Per Massimo Fichera, que ha portat 
l'afer als tribunals, es tracta d'un temptati-
va real de matar Euronews en profit de la 
CNN. Actua lment , un consorc i de les 
agències publicitàries de France 2, France 
3, la RAI, RTVE i la RTBF belga comer-
cialitza l 'espai publicitari d 'Euronews a 
través d'Elbi Italia. 

D'altra banda, la CE va rebaixar la seva 
aportació econòmica espectacularment. 
Al 1992 ja havia estat de poc més de 3 
milions d'ecus, però per al 1993 va pas-
sar dels 5 milions d'ecus previstos a 2,2 
mi l ions . A q u e s t s d iners pe r i l l aven , a 
més, si les emissions no començaven l'I 
de gener, data carregada de simbologia. 
D'aquí van venir les presses i les impro-
visacions dels tres primers mesos. No-
més es van poder fer tres programes pi-
lot abans de la inauguració. Pedró Gon-
zàlez confessa que van començar fent 
proves en directe. Quan van arribar els 
periodistes, al mes de desembre, encara 
no hi havia instal·lats tots els equips. Du-
rant tot el primer mes va h&ver-hi molts 
problemes tècnics per falta de rodatge. 
Fins i tot fou públicament criticat el re-
tard amb què es va informar del primer 
raid nord-americà sobre Bagdad, als úl-
tims dies de l 'administració Bush. Gon-
zàlez es defensa: "Lògicament, vam re-
accionar mit ja hora més tard. Però per 
nosa l t res era pr ior i tà r ia la r eacc ió de 

Rússia, que va manifestar obertament la 
seva oposició a l 'atac aeri. I vam obrir 
l ' i n f o r m a t i u a m b aques t a no t í c i a . La 
CNN va tardar 8 hores a donar la reacció 
russa. Entenem que això és donar una vi-
sió europea de l 'esdeveniment, i no fer la 
propaganda o ser l'altaveu de determina-
des coses". 

CAP A UN PERIODISME PANEUROPEU 

Un dels principals problemes d'Euro-
news és la lenta renovació de les infor-
macions dels butlletins. A cada edició 
només es pot canviar o 
modificar una notícia, 
perquè només hi ha un 
periodista per a redac-
tar i mesclar la infor-
mació en trenta minuts 
(en real i ta t són cinc, 
p e r ò c a d a s c u n en la 
seva l lengua). Rotati-
vamen t , un dels cinc 
periodistes ha d'anar a 
munta r les imatges , i 
a m b a i x ò e n c a r a li 
q u e d a m e n y s t e m p s . 
De vegades, quan algú 
va atrafegat , t radueix 
la i n f o r m a c i ó d ' u n 
c o m p a n y . P e r ò , en 
principi, cada redactor escriu una versió 
pròpia de l 'esdeveniment, a fi d'adequar-
lo a les peculiaritats específiques de l'à-
r ea g e o g r à f i c a pe r a la qua l r edac ta . 
"Una mani fes tac ió de pescadors brità-
nics al mercat central de París no és trac-
tada de la mateixa manera pels anglesos, 
que posaran l'accent en la desgràcia dels 
seus pescadors , o pels f r ancesos , evi-
dentment , ni pels espanyols, que seran 
més neutres", explica Pedró Gonzàlez. 

L'italià Massimo Fichera 
president d'Euronews. 

Posar en comú cinc periodistes de nacio-
nalitats diferents enriqueix i neutralitza 
les possibles orientacions parcials d'un 
esdeveniment. Aquesta és l'autèntica re-
volució d'Euronews: la de posar els fo-
naments d'una tradició periodística pa-
neuropea, basada no pas en el bilingüis-
me sinó en el poliglotisme. Encara que 
pugui semblar el contrari, la dinàmica de 
The European, el setmanari que Robert 
Maxwell va llançar al 1990, és diferent 
de la d'Euronews. Són dues maneres de 
crear el marc comunicatiu europeu. L'e-
dició del diari és en anglès, fet que en 

condiciona l'audiència 
(els 20 estats on pot 
ser c a p t a t el s·enyal 
d 'Euronews - p e r ca-
ble, satèl·lit o per con-
nexió via her tz iana- , 
el r e b e n en la seva 
llengua o en la de l'à-
rea d'influència on es-
tan). Però, no ens en-
ganyem. La vertadera 
c o m p e t è n c i a no és 
The European sinó la 
C N N . L a c a d e n a 
nord-americana treba-
lla les i n f o r m a c i o n s 
en viu gràcies als seus 
1.800 contractats i a 

un mercat publicitari assentat a Europa 
des del 1985. E v i d e n t m e n t , el r ep te 
d'Euronews pel que fa a l'actualitat im-
mediata ha d'anar més enllà d'un teleno-
tícies que renova dues informacions cada 
hora. La voluntat política d'engegar tan 
r à p i d a m e n t una c a d e n a d ' i n f o r m a c i ó 
non-stop ha posat en evidència les limi-
tacions d'un projecte pioner del periodis-

és el 

me europeu. 
Ignas i A b a d 


