
28 / PAÍS / EL TEMPS 21 -5-90 

Dues noves capçaleres: es preparen per eixir al carrer pròximament 

La premsa barcelonina dels noranta 
El món de la indústria comunicativa viu aquest fi de segle una constant excitació. La premsa de 
Barcelona, per la seua banda, travessa una primavera plena de projectes i canvis. 

Durant els anys daurats de la premsa 
diària barcelonina, coincidint amb 

la Generalitat republicana, ja s'establí un 
sostre de difusió semblant a l'actual, si-
tuat al voltant del mig milió d'exem-
plars. Només que el públic lector poten-
cial dels anys trenta no arribava al 60% 
de l'actual. En els dotze darrers anys, en-
mig de la reconversió tecnològica del 
sector, el Principat ha passat d'una xifra 
aproximada d'un exemplar de diari ve-
nut per cada 9 habitants a un exemplar 
cada 11. Avui, doncs, es llegeix menys 
premsa. 

D'altra banda, l'espai d'influència de 
la mateixa premsa barcelonina es manté 
circumscrit a l'àrea lingüística catalana i 
poc més. I, encara, respecte dels anys 
del franquisme i, sobretot, de la Repú-
blica, mostra un constant replegament 
vers l'espai metropolità. 

Respecte del sistema informatiu bar-
celoní dels anys trenta podem destacar 
la pèrdua de presència del català i la re-
ducció dràstica de capçaleres. També 
que, amb uns costos de producció relati-
vament molt més baixos, la possibilitat 
de crear diaris resultava més fàcil, en 
conseqüència, el contrast ideològic era 
més gran. 

La dictadura franquista limità, amb 
criteris polítics expeditius, el nombre de 
diaris barcelonins. La transició política 
ha coincidit amb la transformació tec-
nològica de la indústria informativa i de 
les seves estructures empresarials. Ni la 
concentració en grans grups de premsa o 
multimedia, ni el joc polític de la de-
mocràcia postfranquista no han afavorit 
l'aparició d'opcions periodístiques varia-
des i contrastades: el "centrisme" del 
sistema polític té el seu correlatiu en el 
"centrisme" del sistema informatiu. 

EL CONTEXT 

Si el franquisme va imposar condicio-
naments polítics, la democràcia parla-

mentària, seguint la mera lògica del sis-
tema econòmic, ha generat noves limita-
cions a la llibertat d'expressió. En gene-
ral, podem dir que les polítiques comu-
nicatives que s'han desplegat a Cata-
lunya al llarg d'aquesta dècada han tin-
gut un signe conservador. 

El món de la indústria comunicativa 
ha mostrat una mutabilitat extraordinà-
ria: els canvis de titularitat d'empreses 
capdavanteres han esdevingut un fet 
corrent. El fenomen no és local, nacio-
nal o estatal; està del tot generalitzat... 
Nombroses operacions financero-empre-
sarials de fusions i absorcions estan ge-
nerant una internacionalització intensa 
de la comunicació, i una reducció dràsti-
ca del nombre dels centres de decisió en 
aquest sector, a escala mundial. 

La penetració de capital forà (a escala 
espanyola i a escala catalana) i l'accele-
rada reordenació del sector -tant des de 
l'àmbit privat com des de l'estat/públic-
han establert els fonaments d'un paisatge 
comunicatiu fet de vedats d'uns quants 
grups de pressió. L'establiment de les te-
levisions privades ha accelerat aquesta 
tendència a la concentració: darrere de 
cadascun dels grups que s'han constituït 
per a accedir a les concessions televisi-
ves hi ha grups financers. 

La promulgació el 1982 de la llei so-
bre les inversions estrangeres en empre-
ses editorials, la posterior entrada de 
l'Estat espanyol en la C.E.E., l'aparició 
el 1986 del reglament que regula la refe-
rida llei, i la fita del mercat únic europeu 
del 92 han convertit l'Estat espanyol en 
un centre d'atenció del capital multina-
cional vinculat a la indústria comunicati-
va. El fet és evident en tots i cadascun 
dels àmbits del sector. La premsa feme-
nina, per exemple, ha estat penetrada per 
capital alemany, francès i americà 
(Springer, Hachette, Gruner & Jhar, 
Condé Nast...); entre els grups 
multimèdia que es disposen a lluitar per 
l'hegemonia de la indústria àudio-visual 

d'àmbit estatal no falta pràcticament cap 
dels pesos pesants de la comunicació 
transnacional, des del grup Bertelsmann 
i Springer a Maxwell i Rupert Murdoch, 
passant per Berlusconi, Hersant, Hachet-
te o Havas... 

Dels 280.000 milions de pessetes que 
durant 1986 van facturar les 40 primeres 
empreses de comunicació a l'Estat es-
panyol, gairebé 150.000 corresponen a 
les operacions econòmiques dels quatre 
grups espanyols més importants (Zeta, 
PRISA, Grupo 16 i Prensa Espanola) i a 
les transnacionals Bertelsmann i Hachet-
te. 

Pel que fa a la premsa escrita diària, 
la situació és prou fluida: conversió del 
setmanari El Independiente en diari, 
aparició del rotatiu El Mimdo/Siglo XXI; 
resurrecció d'El Sol i Madrid, reconver-
sió de Ya -després del canvi de titularitat 
de la Conferència Episcopal al grup "El 
Correo Espanol"-, els projectes barcelo-
nins d'El Observador i Las Noticias, re-
conversió d'un diari econòmic -Cinco 
Días- i aparició en escena d'altres tres... 

LIBERALISME ECONÒMIC, 
CONCESSIONISME POLÍTIC 

L'economia de la premsa occidental 
d'aquests darrers quinze anys s'ha mogut 
dins l'ortodoxia neoliberal. Les fusions, 
"opes" i operacions de compra-venda 
responen a la lògica especulativa pròpia 
de les esmentades receptes neoliberals. 
Però el nucli central d'aquestes orienta-
cions econòmiques és el que permet es-
timular els processos de concentració in-
dustrial i financera. 

Mentrestant, en l'àmbit jurídico-polí-
tic, l'ordenament legal s'ha inspirat en la 
tradició "concessionista": és l'estat qui 
concedeix i administra la possibilitat 
d'exercir el dret a la informació. Hi ha 
una manifestació clara d'aquesta concep-
ció: la confusió semàntica entre "públic" 
i "estatal", en identificar de forma reduc-



•SótéC» 

£ L ü t \ u i c v 

EL TEMPS 21-5-90/PAÍS/29 

cionista un servei públic amb gestió es-
tatal. No hi ha un control social de-
mocràtic de la gestió, hi ha un control 
governamental: el mitjà de comunicació 
"públic" esdevé "oficial"... 

La creixent bipolarització política 
catalana no ajuda gens a crear condi-
cions favorables a la llibertat d'expres-
sió. Socialistes i convergents semblen 
convençuts que tot allò que no controlen 
és controlat per l'adversari polític; con-
seqüència: només toleren allò que con-
trolen. Aquest clima estimula l'autocen-
sura dels professionals de la comunica-
ció i les rutines professionals mancades 
de creativitat. 

El periodisme barceloní, però, i el 
món empresarial vinculat a la premsa 
escrita feia molt de temps que no es tro-
baven en una conjuntura tant canviant i 
carregada de projectes. I el gruix de la 
moguda periodística no es produeix tant 
en les espectatives d'ampliació de prem-
sa al quiosc, com en els desplaçaments 
de professionals originats pels nous pro-
jectes de diari: El Observador (abans 
"L'Observador") i Las Noticias. Es bus-
quen periodistes. 

EL OBSERVADOR 

El projecte d'El Observador, envoltat 
d'alguns misteris de mal esbrinar i de 1'-
hermetisme dels qui en formen part, ha 
tingut una presència latent en les espec-
tatives de l'últim any. Sota l'ombra del 
cap visible Alfons Quintà (primer dele-
gat d'El País a Barcelona, artífex de 
TV3), El Observador ha sabut crear una 
certa espectativa de diari amb preten-
sions. Ha trascendit que pretén fitxar -i 
en alguns casos ha fitxat ja- bons profes-
sionals que fins ara sobrevivien a les pe-
dreres tribals {Avui, Diari de Barcelo-
na), o que patien la nova reestructuració 
d'El Periódico en no formar part del cer-
cle favorit (vella guàrdia del Ciero in-
closa) de l'intermitent Antonio Franco. 
L'ex-director d'El Temps, Vicent Sanchis 
n'és un cap de colla. 

En un elaborat treball aparegut a la re-
vista El Triangle (5 de febrer de 1990) 
es donava compte de les vinculacions de 
l'empresa editora, PREDEUSA, amb 
sectors de l'empresariat pròxims a CiU. 
S'informava que la societat havia estat 
constituïda, el setembre de 1988, per 
l'ex-conseller d'Economia de la Genera-
litat Jordi Planasdemunt, amb participa-
cions dels germans Vicens i Rahola (edi-
torial Vicens Vives), el propi Quintà i 
Salvador Forcadell. En una ampliació 

le Barcelona 
jOiifnri'iiciade 
l > 0<W la gu e i T a 

I mtil·i. 

•• Americanosyjaponese 
laBolsaespanolasubi 

Í BSt Erirjiyrof «iljfcfi 
^ M ^ C R I ; t 

' E v ^ ^ m i _ / atlu \ 
V S i v j | 

_ / atlu \ 
V 



3 0 / P A Í S / E L T E M P S 21-5-90 Miguel Duran, Berloseuni i Rupert Murdoch. 

d'octubre de 1989, desepareixien Planas-
demunt i Forcadell i entrava com a pre-
sident del consell l'ex-gerent del Barça 
Armand Carabén. A més de Quintà i els 
germans Vicens, l'acompanyaven com a 
vocals alguns pesos pesants de diversos 
consells d'administració d'empreses de 
material elèctric, cosmètica i perfume-
ria, joguines, constructores, plàstics, edi-
torials, ceràmiques, immobiliàries, etc.: 
Josep Manuel Carrera, Banjamí Casan, 
Carles Colomer, Josep Lluís i Moreal, 
Josep Maria Oller i Joan Rosell. 

La inversió prevista sembla girar en-
torn dels 2.500 a 3.000 milions de pesse-
tes, tot i que depèn de com acabin reso-
lent-se algunes parts del procés de pro-
ducció (per exemple: si la impressió va a 
càrrec de tercers, la inversió inicial seria 
menor però augmentaria el capítol de 
costos corrents amb el diari al carrer) i 
de com es comptabilitzin algunes presta-
cions de l'accionariat, com ara la cessió 
de locals o de quadres de gestió. 

Tampoc no han trascendit els estudis 
de mercat que, ben segur, deurien acon-
sellar l'opció en llengua castellana a can-
vi d'una espectativa de lectors per deter-
minar. Tanmateix, és clar que les previ-
sions inicials apunten a una distribució 
gairebé reduïda al Principat. I també ho 
és que el nombre de lectors de diaris en 
aquesta zona te una gran estabilitat i no 
es presumible un salt espectacular enda-
vant degut només a l'ampliació de l'ofer-
ta (veure quadre 2). Així doncs, aquest 
nou diari, que ha ajornat la seva sortida 
fins la tardor vinent, haurà de construir 
el seu lectorat disputant el públic als 
mitjans existents. 

Abandonada la possibilitat d'adoptar 
la capçalera Las Noticias (la comptetèn-
cia ha estat més ràpida), l'hipotètic "El 
Observador" sembla abocat a rastrejar 
un segment culte de població centrista i 
centrat; moderadament progressista, és 
clar. Culturalment i econòmicament his-
pano-català. ^Quant de públic? ,>50.000? 
£35.000? £45.000? Més enllà d'això la 
sorpresa espaterrant, i les conseqüències 
entre els altres diaris barcelonins de gran 
abast. El pes de la tradició protegeix L a 
Vanguardia (mentre es pugui mantenir al 
marge del dèficit multimilionari que set-
manalment acumula Antena-3 televisió), 
mentre que el sector d'El País més crític 
amb l'obsessió espanyolista del diari 
("iperò què llegir si no?") podria fer 
companyia a alguns habituals del triom-
fant El Periódico, delerosos de posar-se 
més tall a l'entrepà. 

Per conquerir mercat aliè i suscitar-ne 

alguna porció nova, El Observador 
haurà d'atacar els flancs dels altres, pro-
porcionar-se una imatge (personalitat) 
feta de rigor i credibilitat, i assajar una 
preferència temàtica pels misteris de 
l'escena informativa catalana, prou mal-
tractada. 

Tot i les incògnites que caldria desve-
lar, el projecte ofereix garanties empre-
sarials d'una certa consistència i aspira a 
la viabilitat. Cal dir, però, que l'opció 
per la llengua castellana, contra el que 
pugui semblar a primera vista, fa més 
difícil delimitar el propi espai d'influèn-
cia, el trets característics distintius de la 
publicació, l'específica línia informativa. 
Més de la meitat del lectorat barceloní i 
català en llengua castellana s'ha declarat 
inicialment predisposat a adquirir prem-
sa en català, entre diaris de qualitat equi-
parable. Del dit al fet hi ha un abisme 
d'incertesa. Però, mentre que per a pren-
tensions de tirades de més de cent mil 
exemplars és fàcil de representar-se la 
llengua catalana com un obstacle afegit, 
en pensar en un públic jove, culte, capaç 
d'un creixement sostingut, i en xifres 
més modestes de 50.000 a 60.000 lec-
tors, resulta indubtable que el català po-
dria actuar més aviat com a reclam. I cal 
considerar, encara, que competir amb la 
gairebé testimonial premsa barcelonina 
en català, fent un bon producte en català, 
apareix com una empresa comparativa-
ment fàcil. Que pot garantir, a més, l'a-
graïment diari de consumidors d'infor-
mació cansats d'haver d'escollir entre 
una perenne militància lingüística o la 
possibilitat d'assabentar-se d'alguna co-
sa. Tanmateix, el tema ha de consignar-
se com a dat i beneït. 

LAS NOTICIAS 

El projecte de Las Noticias mostra 
unes característiques força diferents. 
Dóna la sensació d'un rampell editorial 
de gent que, en bona part procedent d'al-
tres negocis, consideren haver trobat la 
pedra filosofal del negoci periodístic i es 
declaren disposats a munyir-la amb 
fruïció. L'empresa és Ediciones 93 i per-
tany als germans Julio i Javier Selva a 
través d'una empresa registrada el 1979 
com a "Cataluna Empresarial", Julio 
Selva procedeix del món de les subhas-
tes judicials i compta amb l'assessora-
ment del tan versàtil com denostat Isidre 
Cunill. 

Com a director del declaradament 
sensacionalista Las Noticias, que ha 
promès l'aparició per al 15 de maig, hi 



Robert Pastor i Joan Tapia. EL TEMPS 21-5-90 / PAIS / 31 

Quinze mesos de moguda 

gener de 1989: 
Mentre Predeusa (patrocinadora de E l 

Observador) fa pública la seva voluntat 
de crear uns estudis de periodisme per a 
llicenciats o estudiants de darrer curs 
universitari, juntament amb la Universi-
tat Politècnica de Barcelona, Javier Godó 
formalitza la compra de les noves rotati-
ves offset Wifag OF 07, que La Va n-
guardia instal·larà al Poble Nou per re-
novar la seva imatge. 

Després del nomenament d'Enric Sope-
na com a director de Radio Nacional de 
Espana, Montserrat Nebot queda com a 
directora en funcions del "Brusi". 
febrer de 1989: 

Nebot passa a subdirectora d'informa-
tius diaris de TVE i, ara, la direcció en 
funcions del "Brusi" recau en Jaume 
Boix. 

Antonio Asensio (Zeta) escollit presi-
dent de la Asociación de Editores de 
Diarios Espanoles (AEDE). 
abril de 1989: 

Albert Viladot accedeix a la direcció 
de l'Avui, substituint Santiago Ramentol, 
anteriorment "sacrificat" per heterodox, 
agost de 1989: 

Conflicte entre el grup Zeta i 1' ONCE 
arran de la concessió de les cadenes pri-
vades de televisió, el dia 25, que deixen 
fora la proposta del grup d'Asensio. El 
29, Zeta posa a la venda la seva partici-
pació al Diari de Barcelona. L'endemà, 
dia 30, M. Duran, director general de 
l'ONCE, s'apressa a donar garanties so-
bre la continuïtat del rotatiu, 
setembre de 1989: 

Antonio Asensio dimiteix del seu 
càrrec de president del consell d'adminis-
tració de Publicacions de Barcelona, edi-
tora del "Brusi". Rafael Nadal, procedent 
d'El País, passa a la subdirecció del diari, 
octubre 1989: 

El dia 3, La Vanguardia estrena dis-
seny, format i tecnologia, després d'una 
inversió d'aproximadament 3.500 mi-
lions de pessetes. 

Després que el primer dia del mes E l 
Periódico hagi proclamat haver assolit la 
xifra rècord de més 400.000 exemplars 

de venda, el Grup Zeta ven el 25% del 
seu capital social, ampliat en 6.650 mi-
lions de pessetes, al magnat Rupert Mur-
doch (grup News International). Asensio 
dimiteix com a president de l'AEDE. 
desembre de 1989: 

L'ONCE adquireix el 40% d'accions 
del Diari de Barcelona que pertanyien al 
grup Zeta i les suma a l'altre 40% que ja 
posseïa. El 20% restant roman en poder 
de Iniciatives S.A. 
gener de 1990: 

Nou consell directiu al grup Godó 
(La Vanguardia. El mundo deportivo, 
Historia y vida, 70% de "Radio 80", 25% 
d"'Antena-3 TV", 60% d"'Antena-3 Ra-
dio", el "Club de Vanguardia" i l'agèn-
cia de premsa Lid). Sota la presidència 
de Javier de Godó, el consellers execu-
tius passen a ser Alberto Garrofé i Rafael 
Jiménez de Parga, i els vice-presidents 
d'àrees: Manuel Martín Ferrand (àudio-
visual), Carlos Fajardo (econòmica), 
Juan Tàpia (premsa), 
febrer de 1990: 

Renovació de staff a El Periodico. 
S'incorporen J.A. Sorolla {El País) com a 
director adjunt, Luis Molla, Rafael Na-
dal, Josep Maria Huertas i Alfons Ribera 
(els tres darrers procedents del "Brusi"), 
Joan Busquets (de l'Oficina de premsa de 
la Delegación del Gobiemo), etc. 

En Junta general extraordinària, Publi-
cacions de Barcelona editora del Diaria 
de Barcelona, dóna el vist i plau a una 
ampliació de capital de 270 milions de 
pessetes, 
març de 1990: 

En Junta general extraordinària de 
Premsa Catalana S.A., editora de l'Avui 
s'aprova la reducció del capital social a 
zero pessetes, i la simultània ampliació a 
1325 milions. D'aquesta manera hom es-
pera "restablir l'equilibri patrimonial de 
la societat liquidant deutes i deixant el 
capital final resultant en uns 500 mi-
lions". 

Amb aquesta operació el pes inicial de 
l'accionariat popular del diari, que va fer 
possible la seva aparició, ha quedat re-
duïda a un paper testimonial. 

apareix el valencià Robert Pastor, provi-
nent de Deia. Pastor haurà de conduir 
una improvisada i curta redacció de 75 
periodistes, dels quals l'empresa n'espera 
"textos curts i amb llenguatge d'EGB", 
"amb prioritat per a la crònica rosa, suc-
cessos, esports i televisió". El cap de 

personal d'Ediciones 93, Luis Gómez, és 
un policia en excedència. 

La cobertura dels 1.300 milions de 
pessetes d'inversió que s'anuncien no 
queda clara: Cataluna Empresarial es 
constituí amb un capital de 500.000 pes-
setes. Tampoc no sembla una garantia 



32 / PAIS / EL TEMPS 21-5-90 

.3 

BARCELONA SE 
MUERE DE SED 

f»W4fpm 

uncuwun 

Guillermina Mutta, 
duena ris un cabaret 

)IW|rJ» 1 
mmímm 

El panorama de la premsa no para de canviar sempre, però, en favor del castellà.. 

Difusió de la premsa de Barcelona (1974-1990) 

Diaris 1974 1984 1990 

La vanguardia 220.000 194.000 202.000 
El periódico — 128.000 170.000 
El País — 54.000 55.000 
Avui — 40.000 37.000 
Diario/Diari de Barcelona 26.000 2.000 14.500 
Sport 50.000 62.000 
El Mundo Deportivo 71.000 44.000 39.000 
El Correo Catalàn 62.000 30.000 — 

El Noticiero Universal 74.000 20.000 — 

Tele Exprés 33.000 — — 

Solidaridad Nacional 8.000 
La Prensa 8.000 — — 

Dicen 82.000 14.000 — 

TOTALS 584.000 576.000 576.00C 

suficient de viabilitat l'hipotètic acord a 
què pogués arribar l'empresa editora 
amb associacions de minusvàlids, per tal 
de crear un exèrcit de venedors de carrer 
(1.000 reclutes) i evitar els canals con-
vencionals de distribució. Comptant, 
fins i tot, amb les espectatives de sub-
venció pública que un tal acord pogués 
generar. 

Per tal d'emular el Daily Mirror i el 
Bild Zeitung i fer un periòdic "sense 
opinió", visual i lleuger, de 44 pàgines, a 
distribuir pel Principat, ha començat a 
bastir-se una redacció, on destaquen jo-
ves periodistes llicenciats, amb retribu-
cions que el rumor fa bicentenàries i que 
milloren substancialment el tracte que 
rebien a l'Avui o a El Periódico, posem 
per cas. Aquest criteri d'optar per joves 

d'experiència de pocs anys però provada 
solvència, en comptes d'anar a la cacera 
de noms, és el component més assenyat 
del projecte. Tanmateix, les gallines ve-
lles del gremi (atenent a la naturalesa de 
la proposta, la memòria i la pressa verti-
ginosa per trencar aigües) pronostiquen 
escaldada de tercer grau. De vegades, 
s'equivoquen. 

UN PANORAMA DECEBEDOR 

Les polítiques comunicatives desple-
gades per les dues forces catalanes ma-
joritàries des de les administracions que 
gestionen, resulten decebedores. Ningu-
na no trenca amb l'ortodoxia neoliberal 
generalitzada, i totes dues són interven-
cionistes, malgrat no haver concebut, ni 

l'una ni l'altra, un pla d'intervenció glo-
bal i coherent. De fet, és millor parlar de 
pràctiques comunicatives abans que de 
polítiques -o planificacions- comunicati-
ves en sentit estricte. 

Des d'una òptica de defensa radical de 
la democràcia i la catalanitat l'anterior és 
greu perquè, com més va més, la planifi-
cació comunicativa és l'eix central de 
qualsevol política cultural. No única-
ment pel fet obvi que el teatre, el cine-
ma, la música, o la mateixa instrucció 
pública, cada vegada depenen més de la 
indústria comunicativa. També pel fet 
que l'espai nacional com a espai lingüís-
tico-cultural singular es construeix i es 
reprodueix de forma decisiva com a es-
pai comunicatiu. 

Els èxits relatius d'alguna premsa co-
marcal o d'algun setmanari, o fins i tot 
del magnífic Punt Diari que molts vol-
drien (voldríem) veure assaltant els murs 
barcelonins, no ens poden distreure de 
considerar el pes decisiu que té la prem-
sa diària de la capital sobre les nostres 
tribulacions col·lectives. 

De l'àmbit informatiu estant, la recent 
polèmica sobre el futur del català es de-
canta clarament en favor dels crítics. 
Nova premsa en castellà, estancament 
i/o retrocés de la premsa barcelonina en 
català, situació similar en les emissores 
de ràdio, televisions privades completa-
ment en castellà, TVV bilingüe... En dos 
anys la truita s'ha capgirat. Les energies 
espontànies semblen gairebé exhaurides 
i la política oficial ha tocat sostre. 

Enric Marín i Otto 
Joan Manuel Tresserras 


