
12 / PAÍS / EL TEMPS 12-3-90 1 

Els dominis de Berlusconi 
L'acord amb TV3 va iniciar la singladura al nostre país del magnat de la televisió europea, 
Silvio Berlusconi. Un any i mig després, ha entrat en funcionament el seu propi canal, Tele-5. 
Els dominis de Berlusconi es fan cada vegada més amplis i rendibles. 

Dissabte passat, 3 de 
març, el segon dels ca-

nals privats de televisió a en-
trar en funcionament, Tele-5, 
va començar de manera regu-
lar les seves emissions. En-
darrere quedava una etapa de 
formació plagada de conflic-
tes, i s'obria, de cara al futur, 
un horitzó ple d'expectatives. 
L'artífex de Canal-5 és, com 
se sap, i per damunt de qual-
sevol altre, l'empresari italià 
Silvio Berlusconi. 

Sua emittenza, el magnat 
de la televisió, déu Silvio 
omnipotent o Mr. televisió, és 
com es coneix sovint Berlus-
coni. Als cinquanta-dos anys 
ha esdevingut un dels empre-
saris més poderosos de la te-
levisió mundial. Tant és així, 
que, rei indiscutible en 
aquest camp a Europa, no-
més les grans cadenes de TV 
nord-americanes poden supe-
rar el seu imperi de comuni-
cació Tele-5. A l'estat espa-
nyol, és la culminació dels 
esforços de Berlusconi per 
introduir-se a la Península 
Ibèrica, que, junt amb Itàlia i 
França, són l'eix llatí des 
d'on projectar i engrandir el 
seu fastuós reialme televisiu. 

La multinacional de Silvio 
Berlusconi, Finivest, engloba 
més de 70 empreses, té més 
de 23.000 treballadors i fac-
tura -exerc ic i de 1987-
760.000 milions de pessetes. 
Malgrat la importància de 
l'imperi televisiu, en què 
Berlusconi capitaneja les 
emissores italianes Canale-5, 
Italia Uno i Retequattro, la 
francesa La Cinq SA., i l'es-
panyola Tele-5, Finivest con-
trola també diverses societats 
al marge del sector de les 
ones. Una d'elles és el grup 
d'hipermercats Standa, com-
prats a la companyia Iniziati-

va Meta, el 1988, per 67.000 
milions de pessetes. La mul-
tinacional de Berlusconi, 
d'altra banda posseix, en el 
camp editorial, el diari / / 
Giornale i el setmanari S o-
rrisi e Canzoni TV, el més 
venut a Itàlia, amb garibé 
3.000.000 exemplars. En 
aquest apartat, l'empresari 
italià ha donat recentment la 
campanada en adquirir el 
grup Mondadori, el més im-
portant de la península alpi-
na, que edita el diari La Re-
publicà -800.000 exemplar 
setmanals- , i les revistes 
L'Espresso, Panorama i 

Època. 
La vessant publicitària, la 

Finivest de Berlusconi, que 
factura prop de 200.000 mi-
lions anuals, compta amb 
l'exclusiva de publicitat dels 
mitjans de comunicació so-
viètics. A més, sua emitten-
za posseeix la cadena de ci-
nema "Cannon", amb 350 sa-
les a tot Itàlia, i té els drets 
per a Europa de 200 pel·lícu-
les produïdes a Hollywood, 
valorades en 375.000 milions 
de pessetes. Per a coronar 
l'imperi, Berlusconi dirigeix 
l'equip de futbol Milan AC, 
que va adquirir el 1986 per 

2.000 milions de pessetes i 
que és l'actual campió de la 
Copa dEuropa, aspecte que 
fa que Mr. Televisió sigui 
aclamat com un Déu pels / ;'-
fosi milanesos. 

Amb una ambició fora de 
tot dubte, quan Silvio Berlus-
coni va plantejar-se ampliar 
el seu imperi cap a l'oest de 
la península alpina, no va te-
nir empatx a usar els seus 
contactes polítics. Amic per-
sonal del socialista italià Bet-
tino Craxi -possibilitador de 
l'imperi de Sua emittenza per 
un decret sobre les televi-
sions privades-, va provar 
fortuna, primer, a França, 
comprant un 25% d'accions 
de l'emissora La Cinq, amb 
el suport explícit de François 
Mitterrand. L'arribada de Jac-
ques Chirac al govern, però, 
va frenar l'afany expansionis-
ta de Berlusconi al país gal. 
El magnat italià, aleshores, 
va entrar en contactes amb el 
socialista espanyol Felipe 
Gonzàlez. 

A l'expectativa d'una llei 
estatal espanyola sobre les te-
levisions privades, Silvio 
Berlusconi va fixar-se en el 
mercat televisiu dels Països 
Catalans, en el qual ha entrat 
amb sort diversa. TV3 va ser 
la primera de les televisions a 
establir contactes amb Sua 
emittenza. A finals de 1988, 
Silvio Berlusconi i Joan Gra-
nados firmaven un acord se-
gons el qual Publiespana, de 
Finivest, gestionaria a la tele-
visió catalana una part de la 
publicitat de multinacionals, 
amb una facturació, per al 
1989, de 2.000 milions de 
pessetes. Dins dels mateixos 
acords, TV3 va adquirir i 
emetre pel·lícules com E 1 
padrí I i II, Oficial i Cava-
ller, Els deu manaments o 



E L T E M P S 1 2 - 3 - 9 0 / P A Í S / 1 3 I 
^ 

Sua Emittenza Berlusconi. 

L'últim testimoni, i sèries de 
TV de la importància de 
Dallas. Per la seva banda, 
Berlusconi es comprometia a 
adquirir sèries de TV3 com 
Tres estrelles d'El Tricicle, i 
mostrava el seu interès per 
informatius -30 minuts- i 
concursos -Filiprim-. 

Distinta fortuna va tenir en 
el seu moment, el desembre 
de 1988, Televisió Valencia-
na. Amb la determinació pre-
sa de gestionar la publicitat 
des de dins mateix de TVV, 
els contactes amb Sua emit-
tenza no van aportar cap me-
na d'acord. Segons s'apunta, 
la política publicitària del 
Canal 9-TVV hauria estat 
més beneficiosa per a la Te-
levisió Valenciana si les con-
verses amb Berlusconi ha-
guessin prosperat. Si més no, 
les tarifes publicitàries del 
Canal 9-TVV -de 160.000 a 
300.000 pessetes els 20 se-
gons- no serien tan distants a 
les de TV3 -al voltant de les 
900.000 pessetes-, amb els 

desavantatges econòmics 
corresponents. 

Precisament, i tornant a l'e-
missora privada de Berlusco-
ni a Espanya, el control de la 
publicitat, una volta s'havia 
configurat ja Tele-5, ha estat 
el motiu de conflicte que ha 
acabat amb la retirada del 
grup Anaya d'aquest canal. 
Gestevisión Tele-5 estava 
composta per tres socis majo-
ritaris: Silvio Berlusconi, Mi-
guel Duran (ONCE), i Ger-
man Sànchez Ruipérez (Ana-
ya), amb un 25% de les ac-
cions cadascun. 

Fernàndez Montreal (Xo-
colata Trapa), amb un 15%, i 
Àngel Medrano, amb el 10% 
restant, completen el grup. 
Segons Sànchez Ruipérez, 
Berlusconi havia tractat de 
fer-se amb el monopoli sobre 
els futurs beneficis publicita-
ris de Tele-5, aprofitant la in-
cidència de Finivest en 
aquest camp. L'ONCE i Àn-
gel Medrano van fer costat a 
Berlusconi des d'un primer 

moment, i a principis del 
conflicte, Miguel Duran ja va 
fer unes declaracions premo-
nitòries en què afirmava que 
"algun dels socis hauran de 
sortir del projecte, però no 
serem nosaltres". 

Efectivament, ni l'ONCE 
ni Berlusconi han abandonat 
el projecte de Tele-5. El ca-
nal privat compta amb una 
programació a la mesura dels 
seus associats: un gran pa-
quet de concursos, espais es-
portius i programes de varie-
tats -Berlusconi-; la retrans-
missió en directe i amb un 
gran show del sorteig diari 
dels cecs -ONCE-; i un mí-
nim espai de quince minuts 
per a un únic informatiu 
-Anaya-, Fonts d'aquesta úl-
tima van qualificar la progra-
mació de "birria y hortera", a 
causa en gran part de la dis-
criminació de l'informatiu, en 
què estaven interessats. 

En compte, però, de dur el 
cas als tribunals, tal i com 
havia assenyalat el grup Ana-

ya, aquest ha optat per ven-
dre les seves accions. La cau-
sa, molt senzilla: Anaya té 
previst traure al mercat perio-
dístic un nou diari, El Sol, 
d'aquí a molt poc. L'ONCE té 
un 18% de les accions d'a-
questa publicació, i Berlusco-
ni, amb la recent compra del 
grup Mondadori, va trobar-se 
amb un 20% de les accions 
del citat diari. Si bé entre 
Berlusconi i Miguel Duran 
sols arribaven a un 38% de 
les accions d'El Sol -contra 
el 62% del grup Anaya- ja 
van precisar que seria sufi-
cient per fer que a El Sol li 
sorgissin núvols. Anaya va 
posar a la venda les seves ac-
cions de Gestevisión-Tele-5. 
Accions que, segons s'apun-
ta, podrien ser adquirides 
-"amic Gonzàlez"- per les 
empreses editores del setma-
nari El Nuevo Lunes i el dia-
ria Alerta, estretament vincu-
lats al PSOE. 

Eduard Company 


