LA VAGA DE LA BBC DEMOSTRA
LA FERMESA D'UNS
CRITERIS INFORMATIUS
Man

Res
de nou
a Gran

Bretanya

Des d'Anglaterra, el nostre
col-laborador A. Solé, bon
coneixedor deis mitjans de
comunicacié britanics, ha
seguit per a EL TEMPS el
desenvolupament de |la
vaga periodistica mes
important del continent.

A. Solé (Anglaterra)

n part, ’afer arrenca del 1978.

Aquell any, al llarg de sis heroics
mesos, un poble islamic no semita,
d’orgullds passat imperial i amb una
empenta increible, es va passar sor-
tint cada nit al carrer, a enfrontar-se
a pit descobert amb els tancs d’un
déspota arreu considerat com el tite-
lla dels ianquis a la seva zona. El seu
enderrocament, en el fons, no inte-
ressava ningu, ni tan sols a la Uni6
Sovietica.

El régim del xa trontollava de va-
lent, perd la immensa majoria dels
mitjans de comunicacid internacio-
nals, comencant per la Veu d’ Ameéri-
ca, s’esmercava a amagar-ho. Només
la BBC n’informava puntualment,
augmentant encara més el seu presti-
gi. L’amenacga comunista, quasi ine-
xistent, seria rapidament escombrada
pel xiisme, perd América es quedaria
sense instal-lacions d’escolta electro-
nica a I’Iran i el dolent de I’episodi
acabaria sent aquest baluard liberal i
independent que és la BBC.

Uns anys abans, del 1967 al 1974,
la BBC ja s’havia atret la malvolenga
de I’Alianga Atlantica, amb motiu
dels seus programes radiofonics en
llengua grega, després del régim im-
plantat per onze coronels, que, amb
el probable ajut de la CIA, havien
aconseguit d’emparar-se d’un pla

34

pd ves

-t .4.1-1.‘1

\cmm 2

¢ o ‘m\ “"

LY.

’

4 are

\V Lt

‘)O\\QS

Ry

F““"" (0"‘
n ¥
o e
"'" e ol
R
.

wmf“‘

a :T“""‘ -ll rally "I

canMWE et S i N «
“b',. N ,.-d‘ “w“ ,,\ni '
B I' w .‘\V [l .d\’

1 fa PR T g oy e ar
R B b B W BRI
enet !"'" Boart e e ‘. T “",‘ o PR
\'M“““ rﬂ‘ “ “le.“ﬁ ﬁw_uv\"“ "tlﬁ e
b . w.m;:"_,un o ¥or

of “‘ M
Ly ar c.c\l (L5
o o W e i 54

6% e P nan [
Ll
“‘;v = o

AT e Tel oy

Lirn irrrigs,

(LI 'MI

""’ ‘Wmmm,”""" anil
mal

‘nﬂ ol ™
LR 9“'«3!; “““'

contingencial de I’OTAN i I’havien
fet servir per muntar un colp d’estat
militar. Aquells programes van des-
plaure profundament les més altes
instancies, les quals no volien moles-
tar «innecessariament», deien, la dic-
tadura de la junta d’Atenes. En caure
aquesta, també van culpar la BBC de
la posterior caiguda de la monarquia.

La primera vegada a la postguerra
que la BBC —de cap manera I’estatal
BBC, com maliciosament ens repe-
teix Pestatal EFE— es va atraure les
ires de Ustablishment britanic fou
Iany 1956, arran de la invasio
franco-britanica d’Egipte. Junt amb
el diari liberal The Guardian, 1a BBC
fou I’Gnica institucid del pais que
s’oposa a la desastrosa aventura del
canal de Suez. D’aleshores enga, a
ulls dels «patriotes», la BBC
comencgaria a quedar. classificada
com un cau d’intel-lectuals de poc
fiar. Sotmesa a molt fortes pressions,
durant la guerra de les Malvines, la
BBC es va negar en redd a parlar mai
de «les nostres forces», i va seguir
dient «les forces britaniques», igual
que ho havia fet durant la Segona
Guerra Mundial.

Ara més que mai, la BBC molesta.
Es massa antifeixista. Per al moneta-
risme histéric que comenga a fer figa,
son dues concepcions massa oposa-
des com perqué més tard o més d’ho-
ra no provoquin I’enfrontament que
acabem de presenciar. La BBC per-

- il
ea BY 0 on ¥ ot pnd Niipy "1 L
wn N oo, 'l'du-
.,g\\ ;"?i B o leuu "‘

Bierp, = = weu.

) Isls Ubr o T vt Mt |

ay. + diar iy, Mty ton,
LI Hu "'dy deretns Ta 'lc N 4 -~ R i-le,]i
L 1T LR * bvan. 3

Aceil Mepa A
rric, L C na et e
T e m i Hhg P et

—_—
POLI: g

CHP n, MS

o ‘:":, 54050
Ity Ll I3 ] [
ity an (RS bave |

Aty
p!m Prinpy gy

~The 4up Me oy, )
Hibies ,*;"- e, u...{..,"_‘l_wm vaihy 38 g S0ine” n?,"m",,‘,:‘;rl,:f:.'/l'
1

with e MG managy

LY
Rritgy D T ey

tan n
"illgj d-:' D'Illlbp

ey .“"" i.gm",‘,lnd'/
'

1oy}
o b

‘,"W}p;

[T

- I

bape

i i _"". ""Bnnll. ;',T:*'"h h
i

SwaNTny T bt 4

TN and g
Murrry ”l

tany a un mon sortosament encara
viu de cavallers i d’académics, hereu
d’una época de politics fills de fami-
lies benestants, perd il-lustrades i ele-
gants, com la d’un Roosevelt o d’un
Mc Millan, propietari d’editorials de-
dicades al mon universitari; mentre
que els seus enemics s’insereixen en el
populisme groller i basicament ille-
trat d’un Reagan i d’una Thatcher,
caracteritzat per [’enlairament de
nous rics que han fet fortuna a la Da-
llas, d’executius agressius, ex-actors
de via estreta i filles de botiguers
reaccionaris.

Tanmateix, la veritat és que enlloc
ningll no s’esperava pas la reaccio
dels periodistes radiofdnics i televi-
sius de la Gran Bretanya, davant ’in-
tent de censura camuflada portat a
terme per ’administraci6 thatcheris-
ta, amb mectiu del polémic documen-
tal sobre Iextremisme a Irlanda del
Nord. L’exemplar vaga d’ara fa una
setmana, protagonitzada voluntaria-
ment i en bloc pel personal de la BBC
i de les altres xarxes comercials del
pais, en un gest de solidaritat, no té
precedents en la historia de la profes-
si0 periodistica britanica ni continen-
tal: un blackout informatiu total. I
tot per una qiiestid6 de principi, que
n’és I’aspecte més admirable. Pel que
fa al reportatge, es donara al gener
del 1986. Per ara no hi ha hagut,
doncs, censura a la Gran Bretanya.

EL TEMPS / 12 D’AGOST DE 1985



