Exposició

El Centre del Carme colpeja el «Patriarcat»

La mostra 'Patriarcat' ens invita a reflexionar sobre el paper de l'art en la transmissió dels valors que discriminen la dona. Aquesta exposició se suma a altres del Centre del Carme programades en clau de gènere.

Segueix-nos a Facebook per assabentar-te dels nostres darrers reportatges

A la Feria Arco, l’aparador més important del món de l’art a l’Estat espanyol, només el 25% de les obres exposades tenien autoria femenina. El percentatge baixava fins el 5% en el cas de les artistes espanyoles. Dins el comitè executiu de la fira, el 21,1% de les cadires eren ocupades per dones. Les dades, fetes públiques per l’Associació de Dones en les Arts Visuals (MAV) donen fe de la masculinització d’un sector, el de l’art, on a elles tradicionalment, se’ls ha reservat el paper de muses. Les poques dones que en la cultura clàssica van fer el pas i van agafar el pinzell o el cisell han quedat invisibilitzades per una història que ha tendit a menystenir les aportacions femenines en el mon de les belles arts.

L’art ha tingut, doncs, un paper essencial com a transmissor d’una cultura patriarcal. Amb l’objectiu de fer-nos reflexionar sobre aquesta qüestió, el Centre de Cultura del Carme va inaugurar el passat dijous la mostra ‘Patriarcat’, una acció performativa que consta de dos peces de vídeo art de les artistes Cristina Lucas i Eulàlia Valldosera. Amb ella es vol criticar com la tradició patriarcal es va apropiar dels llenguatges visuals i discurs de l’art, tot contribuint a legitimar i consolidar, d’aquesta manera, la discriminació de la dona, també en el camp artístic.

Patriarcat consta de dues peces. En una d’elles, ‘Dependència mútua’, Eulàlia Valldosera presenta una acció que va tenir lloc l’any 2009 al Museu Arqueològic de Nàpols. En ella es pot veure una dona de la neteja, una persona jove, de nom Liuba, que li lleva la pols a l’estàtua de l’emperador Claudi. D’aquesta manera, la sobèrbia figura masculina, en una postura de domini, es sotmet als gestos mecànics de Liuba. A mesura que avança l’acció, i gràcies al tractament fílmic de Valldosera, emergeixen els fantasmes de la libido femenina.

José Luis Pérez Pont, director del Consorci de Museus; Roció de la Villa, comissària de la mostra; i Guillermo Solana, director artístic del Museu Thyssen-Bornemisza. 

Per la seua banda, en la peça ‘Habla’, Cristina Lucas ens presenta el procés de destrucció d’una estàtua del Moisès de Miquel Àngel. Ara un braç, ara l’altre, després el cap, la icònica figura va fent-se miquetes a mesures que la pròpia Lucas la colpeja amb una maça. La peça és un crit contra el patriarcat representat en una figura, Moisès, que es considerat el gran pare de les tres religions monoteistes i patriarcals, en les tradicions de les quals s’ha naturalitzat la dominació masculina.

Segons Rocío de la Villa, comissària de la mostra, Patriarcado vol posar en evidència que “tot hem sigut educats en el patriarcat. I en aquesta transmissió d’uns determinats principis, ha sigut molt important la representació que es fa a través de l’art”. “En les ciutats, palaus, jardins, esglésies,... estem acostumats a veure una representació del poder exclusivament masculina”, explica. El fet que totes dues accions tinguen lloc al Museu Arqueològic de Nàpols i el Palau Reina Sofia de Madrid no és casual, relata De la Villa. La localització en aquests dos indrets és una “crítica a la història de l’art i també a les institucions que han salvaguardat els valors hegemònics patriarcals”.

La mostra ‘Patriarcat’ ha estat realitzada en col·laboració amb el Museu Nacional Thyssen-Bornemisza, on ja havia estat exposada.

Aposta feminista

La inauguració de 'Patriarcat', que es pot visitar al Centre del Carme fins el 30 de juny, coincideix en el temps amb vàries propostes en clau feminista. 'Duerma en ti' és una mostra fotogràfica que retrata la desaparició de xiquets entre les dècades dels 50 i els 80. D'una altra banda, "Donde germinan los silencios' és una exposició col·lectiva sobre la reparació i recuperació de la memòria col·lectiva. 

Per últim, durant aquest cap de setmana es pot visitar 'Macho Man', un espectacle-instal·lació de teatre document que invita el visitant a endinsar-se en el cercle de la violència masclista. La peça, obra d'Àlex Rigola, és un viatge escènic i experimental en forma d'instal·lació on el públic esdevé protagonista i transita per diversos espais, guiat per la veu d'una dona que ha estat víctima de maltractaments. 

 

Subscriu-te a El Temps i tindràs accés il·limitat a tots els continguts.