Es Baluard

Els tallers com a espais mentals dels artistes

- Exposició: Col·lecció permanent. Carte Blanche a Jean Marie del Moral. Processos 1978-2018
- Lloc: Es Baluard
- Data: Fins al 17 de juny

Segueix-nos a Facebook per assabentar-te dels nostres darrers reportatges

El motiu del taller de l’artista ha estat treballat per molts pintors des de fa segles. De resultes, n’han sortit alguns dels quadres més suggeridors, elaborats i intel·ligents de la història, des de L’art de la pinturade Johannes Vermeer fins a El taller de l’artistade Gustave Courbet. Els moderns, des de Picasso i Matisse fins a Barceló, també s’hi han dedicat. És lògic, per tant, que si els propis artistes han mostrat un interès tan intens i constant pels seus tallers, els fotògrafs que s’han interessat per retratar aquests mateixos artistes també hagin considerat l’espai on creen com un motiu digne de ser explorat. La llista de fotògrafs prestigiosos que han retratat artistes i tallers d’artista és tan llarga com rutilant: Brassaï, David Douglas Duncan, Hans Namuth... Cap d’ells ha tractat el tema, però, d’una manera tan sistemàtica i exhaustiva com ho ha fet Jean Marie del Moral.

Del Moral, fill de republicans espanyols exiliats a França, va viatjar el 1978 a Barcelona per fer un reportatge sobre alguns intel·lectuals i creadors que havien destacat durant la dictadura pel seu posicionament antifranquista. El treball era un encàrrec de L’Humanité Dimanche, el dominical del diari comunista L’Humanité,i l’estrella del reportatge havia de ser Joan Miró, que al cap de poc inauguraria una ambiciosa retrospectiva al Centre Pompidou de París. Després d’assistir a l’estrena de Mori el Merma al Gran Teatre del Liceu, el jove Del Moral va parlar amb Pilar Juncosa, l’esposa de l’artista, per concretar una trobada. Ella li va dir que anés a veure’ls l’endemà al matí a l’hotel on s’allotjaven. Quan Del Moral s’hi va presentar, Miró va interessar-se per la seva condició de fill d’exiliats i el va emplaçar a visitar-lo a Palma, on tenia el seu taller. Al cap de pocs dies, Del Moral va fer-li la visita. De seguida que va posar un peu dins el taller de Miró, magistralment dissenyat per l’arquitecte Josep Lluís Sert, Del Moral va sentir que abordar els tallers com a espai mental dels artistes podia ser un tema inesgotable.

Jean Marie del Moral, Roy Lichtenstein, Nova York, 1981. Fotografia digital en color. Col·lecció particular © de la fotografia, Jean Marie del Moral, 2018

Quaranta anys després d’aquella primera sessió amb Miró, Del Moral presenta al Museu d’Es Baluard, de Palma, una exhaustiva i impressionant selecció de les milers i milers de fotografies d’artistes i de tallers d’artista que ha realitzat al llarg de la seva vida. La nòmina d’artistes retratats difícilment podria ser més completa, variada i espectacular. Davant el subtil però incisiu objectiu de Del Moral, hi han posat la plana major de la pintura i l’escultura catalanes i espanyoles de l’últim mig segle (Tàpies, Saura, Barceló, Campano, Alfaro, Fenosa, López...), alguns venerables artistes europeus que protagonitzaren la revolució informalista dels 50 (Alechinsky, Soulages...), moltes de les estrelles de l’art contemporani actual (Abramovic, Ai Weiwei, Cattelan, Hirst, Schnabel), molts noms emblemàtics de l’art nord-americà modern (Motherwell, Francis, Mitchell, Lichtenstein, Katz, Stella...), així com diversos artistes també molt valuosos encara que desconeguts pel públic i menystinguts per la cobdiciosa bèstia que governa el mercat de l’art (un cas seria Alexandre Hollan).

Jean Marie del Moral, Miguel Ángel Campano, Bagnolet,1986.Fotografia digital en blanc i negre. Col·lecció particular © de la fotografia, Jean Marie del Moral, 2018

La manera i l’actitud com Del Moral s’ha introduït dins els tallers d’aquests artistes han estat sempre les mateixes. Expectant, sense afany de protagonisme i, per tant, defugint qualsevol gest intrús i disruptiu, hi ha entrat sense idees preconcebudes, convençut que l’ordre o el desordre de l’espai, i la naturalesa dels objectes que s’hi acumulen, diuen molt de la tasca de l’artista, del seu caràcter i de la seva poètica. És per això que cada fotografia –o cada sèrie de fotografies– que ha fet Del Moral és singular i inconfusible: perquè no imposa la seva mirada sobre allò que veu sinó que espera que allò que veu li guiï i li alimenti la mirada.


Del Moral és un virtuós de la composició. Apassionat de la pintura, de la qual en té uns coneixements quasi erudits, les seves fotografies mai resulten artificioses. Alhora, però, sempre fan la sensació que tot el que hi surt és just allà on ha de ser. Equilibrades, d’una suavitat culta però musculosa, tot en elles està compensat i desprèn una rara harmonia: la llum, les formes, els volums, les línies, les distàncies.

Jean Marie del Moral, Apel·les Fenosa, París,1997.Fotografia digital en blanc i negre. Col·lecció particular © de la fotografia, Jean Marie del Moral, 2018

Els seus retrats, penetrants sense ser invasius, no tan sols capturen la psicologia dels artistes retratats –les tensions internes, l’actitud, la seva relació amb l’entorn– sinó que també donen claus a l’espectador per entendre millor els universos particulars en què es mouen i treballen. En aquest sentit, no és exagerat dir que les fotografies de Del Moral tenen una lucidesa hermenèutica. Les fotos que mostren la força del gest de Campano, la immersió de Barceló dins la tela, la severitat elegant d’Antonio Saura i el realisme inquietantment precís d’Antonio López són eloqüents des d’un punt de vista humà –després de veure-les, sentim més a prop les persones que hi surten– però també artístic –després de veure-les, no mirarem igual les obres fetes per les persones que hi surten–. La present exposició –Processos. 1978-2018– ajuda a apreciar això que dic perquè les fotos de Del Moral comparteixen l’espai de les sales amb obres dels artistes retratats que pertanyen al fons d’Es Baluard. El diàleg entre fotografies, pintures i escultures és la mar de fructífer.

Jean Marie del Moral, Marina Abramović, Palma,2017.Fotografia digital en color. Col·lecció particular © de la fotografia, Jean Marie del Moral, 2018

Si entrar en un taller és per a Del Moral fer una incursió en l’univers –la paleta mental i temàtica– d’un artista, és lògic que els objectes que hi descobreix li semblin importants i reveladors. Una postal clavada en una paret, un got amb pinzells mig trinxats, un trespol ple de taques i esquitxades, un objecte rescatat de les escombraries o trobat enmig del carrer, un peix podrit, una nina amb una perruca rosa, un munt de branques i de papers i de figures de plàstic... Captats per la càmera de Del Moral, tots aquests objectes són molt més que sorpreses visuals o bodegons de rareses. Són materials que, conscientment o no, cada un dels artistes ha acumulat per crear la seva obra; són pistes, per tant, que els espectadors podem usar per entendre millor les obres i desxifrar-les més lúcidament. Les fotografies de Jean Marie del Moral, elegants, intel·ligents i intenses, les han captat perquè puguem fer-ho.

Subscriu-te a El Temps i tindràs accés il·limitat a tots els continguts.