Cròniques del Corredor Mediterrani

El Govern valencià beneeix el tercer fil

El ministre espanyol de Foment, Íñigo de la Serna, ha confirmat l'aplicació del tercer fil per impulsar l'anhelat corredor mediterrani. Aquesta solució, però, desagrada tots els agents que reivindiquen la millora del transport ferroviari. Una insatisfacció que, paradoxalment, no ha estat expressada per Vicente Boluda ni per Ximo Puig.

Segueix-nos a Facebook per assabentar-te dels nostres darrers reportatges

El diari d'exigències per construir el corredor mediterrani té un nou capítol. L'Associació Valenciana d'Empresaris ha celebrat la seua assemblea general amb un convidat molt especial. Es tracta del ministre de Foment, Íñigo de la Serna, qüestionat darrerament per les notícies sorgides que posen en dubte el seu compromís per les infraestructures de connexió que tant es demanden des de l'empresariat valencià i català.

Els últims episodis que han envoltat aquesta qüestió han estat plens de polèmiques i d'actes adreçats a la conciliació. I entre aquests hi ha el que s'ha celebrat aquest dilluns a València, on De la Serna ha assenyalat les dates en les quals, previsiblement, s'acabaran les obres o s'iniciaran els trajectes de prova per les vies que formaran el corredor mediterrani.

Una solució, però, que no és la demanada per part dels agents implicats. La idea de connectar els territoris mancats d'infraestructures no era, ni molt menys, la proposada pel ministre de Foment. Aquesta idea és la deltercer fil, destinat a adaptar les vies ferroviàries perquè s'equiparen a l'ample europeu, que permetria que els trens continuaren funcionant fora de l'Estat. L'aplicació d'aquest remei a només una de les dues vies –la d'anada o la de tornada– que haurien de transportar les mercaderies limitaria les possibilitats del corredor, com també les capacitats tècniques ferroviàries, que es veurien perjudicades per aquesta solució parcial que es presenta com a quasi definitiva. De fet, el mateix Govern valencià ha titllat el tercer fil com a "carril bici" en reiterades ocasions.

L'assemblea general de l'AVE, però, ha servit per conciliar i no per reivindicar allò que es ve reclamant des de l'actual Govern valencià. En aquesta trobada han coincidit destacats empresaris com Vicente Boluda, president de l'AVE; Salvador Navarro, president de Confederació d'Empresaris Valencians, l'imminent patronal autonòmica; o els germans Juan i Fernando Roig, presidents de Mercadona i Pamesa, respectivament. També hi havia polítics com Josep Vicent Boira, secretari valencià d'Infraestructures; o Ximo Puig, president de la Generalitat Valenciana.

L'habitual to reivindicatiu de Puig s'ha mantingut quan ha exigit, novament, capgirar «la infrainversió i l'infrafinançament, dos problemes que són complementaris», segons ha indicat, insistint que «aquest no és un problema valencià, sinó de tot el Mediterrani». En canvi, sobta que no s'ha produït cap queixa sobre l'establiment del tercer fil, una alternativa que, segons De la Serna, haurà d'esperar fins més enllà del 2018 per estar acabada.

El ministre ha defensat la seua tasca de Govern quan ha contestat Boluda sobre «l'escassa influència» que tenen els valencians a Madrid. De la Serna ha apuntat que aquesta és la tercera vegada que es reuneix amb l'AVE per garantir el corredor, «una obra que, per al Govern d'Espanya, és una prioritat». El mateix ministre ha anunciat l'aplicació d'un model intermodal i de desplegament coordinat, la inversió en nous trens que milloren la capacitat i optimitzar la connexió entre els trens i els ports. Entre els titulars que ha deixat el ministre de Foment hi ha el de l'enllaç d'AVE entre València i Castelló, que iniciarà el seu període de proves aquest 20 de març. Segons De la Serna, l'any 2018 es pretén consolidar la connexió amb Tarragona-Vandellós i també la que uniria Castellbisbal i Vila-seca, així com la d'Alacant amb Múrcia i València, aquesta última contemplada cap a finals de 2017.

Vicente Boluda ha subratllat l'any 2025 com a límit per a acabar el corredor i ha convidat a continuar treballant en aquesta petició per poder garantir la realitat de la infraestructura. Seguint el lema de l'entitat que presideix, Boluda ha reiterat «la necessitat de fer l'Espanya circular com a complement de la radial».

Aquesta reunió ha servit per donar el vistiplau a un compromís que ha adquirit el Ministeri de Foment, malgrat que no és del gust del Govern valencià. Cal afegir, a més, que el Govern espanyol no ha complit amb l'acabament d'aquesta infraestructura conforme als terminis temporals desitjats. Potser per la necessitat imperiosa d'establir el corredor o potser sabedors que Foment no està disposat a invertir més enllà del tercer fil, Ximo Puig ha beneït aquesta solució que sempre ha definit com a insuficient.

Subscriu-te a El Temps i tindràs accés il·limitat a tots els continguts.