El ‘corralito’ de les telecomunicacions

Segueix-nos a Facebook per assabentar-te dels nostres darrers reportatges

En aquesta guerra es fan presoners. En realitat, els presoners són el negoci. Posem per cas que algú, el darrer trimestre del 2014, va contractar un paquet Fusión TV de Movistar: fibra òptica, línia fixa i mòbil, i un servei bàsic de televisió per 65 euros. Amb IVA, 78,65.

Pel camí, Movistar s’havia empassat les accions de Canal+ per poc més de 1.000 milions d’euros i estava teixint una gegantina xarxa de fibra òptica a les principals ciutats espanyoles. Vodafone havia comprat la xarxa de fibra d’ONO per 7.200 milions d’euros. Orange s’havia menjat Amena i estava a punt de comprar Jazztel per 3.300 milions d’euros.

O sigui, el mercat de les telecomunicacions quedava reduït a tres grans operadors: Movistar, Vodafone i Orange, i algun petit operador virtual de telefonia mòbil, com Yoigo o Pepephone −recentment adquirits per MasMóvil. Aquests grans operadors ofereixen paquets integrats de telefonia fixa, mòbil i internet per fibra òptica/ADSL.

Com deia, si havíem contractat un paquet convergent amb Movistar a finals de 2014... el gener del 2015, l’operadora apujava 5 euros el preu amb l’argument d’un augment de la velocitat: de 100 a 300 MB. El febrer del 2016 tornava a l’atac: 3 euros més perquè la fibra es torna simètrica (300 MB de pujada i de baixada). I el juny, entre 2 i 5 euros més perquè s’incrementa l’oferta de continguts futbolístics. El proper febrer, tornem-hi: 5 euros més perquè ens donen més MB de dades al mòbils... En 25 mesos, entre 15 i 18 euros d’augment, per uns serveis que no hem reclamat ni necessitem. I al darrere de Movistar la resta d’operadores, que han de recuperar les adquisicions i les inversions en infraestructura.

El mercat és pervers. Si aneu al blog www.xatakamovil.com, hi trobareu llistats actualitzats de totes les ofertes dels operadors de telecomunicacions. Veureu com no paga la pena canviar d’operador. I si ens ho sembla, una trucada a l’operador en qüestió ens demostrarà que tal o tal oferta no es pot aplicar a l’adreça en la qual vivim.

La Junta d’Andalusia acaba de multar Movistar per la campanya Fusión de 2012, en la qual s’oferien preus invariables “para siempre”...  que han estat modificats una pila de vegades. La multa és de 870.000 euros, i comporta el comís del benefici il·lícit obtingut: 5,36 milions d’euros. La comunitat de Madrid ha imposat una altra multa a Movistar per conceptes similars, però de només 30.000 euros.

El mercat de les telecomunicacions espanyol és un corralito. I nosaltres en som els presoners... La competència −com el sistema de partits que l’alimenta− és una il·lusió.

Subscriu-te a El Temps i tindràs accés il·limitat a tots els continguts.