La visita vàcua del ministre De la Serna a València

El titular de Foment visita València però evita comprometre's amb dates o xifres en cap de les infraestructures que la Generalitat considera prioritàries. La creació de la figura de coordinador del corredor mediterrani és l'única concessió a les aspiracions valencianes.

Segueix-nos a Facebook per assabentar-te dels nostres darrers reportatges

Quan ara fa quatre mesos la ministra en funcions de Foment durat aquell moment, Ana Pastor, va visitar València per inaugurar un nou moll al port, l'actual presidenta del Congrés dels Diputats pràcticament va escapolir-se de la premsa. La visita es cenyí a l'àmbit protocol·lari i poca cosa més. Al capdavall, feia mesos que a València li plovien les crítiques de la Generalitat Valenciana, els empresaris i la societat civil pel retard en les obres del corredor mediterrani i els problemes ocasionats als usuaris dels rodalies.  I ella, que hi exercia en interinitat, va optar per no rendir comptes.

Aquest dimecres, 156 dies després d'aquella inauguració al port de València, de nou un titular de Foment ha passat per la ciutat. El seu nom és Íñigo de la Serna. I si bé ha mostrat unes formes ben diferents a les exhibides l'última volta per la seua predecessora (De la Serna ha fet el recorregut en tren entre València i Sagunt junt a la consellera María José Salvador i l'alcalde de València, Joan Ribó, i posteriorment s'ha reunit amb els empresaris i el president de la Generalitat), la seua estada al Cap i Casal no ha servit per arrencar-li cap compromís concret a propòsit de les infraestructures que el Consell de Ximo Puig porta mesos reivindicant.

El titular de Foment ha evitat posar data a la connexió en alta velocitat entre Alacant, València i Castelló; ha llançat pilotes fora quan se li ha preguntat pel traspàs de rodalies que reivindica la Generalitat Valenciana; i no ha concretat en quins termes es produirà la liberalització de l'autopista AP-7 tan bon punt expire el termini de concessió a Abertis, l'any 2019. De la Serna s'ha limitat a anunciar la convocatòria d'una mesa tècnica per al mes de gener per abordar la qüestió que, en matèria d'infraestructures més preocupa a l'Ajuntament de València: l'execució d'un túnel soterrat a la ciutat per evitar el col·lapse que, previsiblement, produirà la confluència de trens de passatgers i mercaderies.

«Vull evitar donar terminis si no tinc certeses. No vull haver de menjar-me les meues paraules», ha dit De la Serna, en to conciliador, a preguntes dels periodistes. L'any 2014 el Ministeri de Foment va comprometre's a connectar les tres capitals valencianes en alta velocitat durant l'any 2016. I l'arribada de l'AVE a Castelló, on s'està establint el controvertit sistema del tercer fil, ha patit ja quatre retards sobre el calendari previst. En tot cas, De la Serna s'ha compromès a «agilitzar els terminis» d'execució de les obres i ha assegurat que durant el primer trimestre de 2017 es faran les proves de circulació de trens amb tecnologia d'alta velocitat en aquest tram. Les proves són, habitualment, el pas previ a l'entrada en funcionament del servei.

El premi de consolació per a les reivindicacions valencians ha estat l'anunci per part del ministre de la creació del coordinador tècnic del corredor mediterrani, una figura inexistent fins ara. La seua missió hauria de ser la d'aixoplugar la informació a propòsit d'aquest eix de comunicació i actuar com interlocutor amb els governs autonòmics. Amb la creació d'aquesta figura es donaria satisfacció a una reivindicació llargament demandada, primer des de Catalunya i més tard des del País Valencià. Es tracta, doncs, d'un avanç respecte de l'etapa anterior, quan, davant d'aquesta petició, la ministra Pastor responia: «La coordinadora sóc jo».

Subscriu-te a El Temps i tindràs accés il·limitat a tots els continguts.