La guia fundacional de la nova RTVV

L'emissió anual d'un 35% d'obres audiovisuals de productores valencianes, el respecte de la diversitat local i territorial del País Valencià i la divulgació de la història pròpia són alguns dels elements que recull el mandat-marc de la Corporació Valenciana de Mitjans de Comunicació (CVMC), el document que marca les línies mestres de la nova radiotelevisió, i a la qual ha tingut accés EL TEMPS. Un text que fixa part dels criteris dels continguts que s'emetran.

Segueix-nos a Facebook per assabentar-te dels nostres darrers reportatges

La posada en marxa de la nova RTVV no s'atura. Tot i els entrebancs de l'herència judicial rebuda -ampliada amb la denúncia per successió d'empreses d'Intersindical contra la Generalitat Valenciana de la setmana passada-, el Consell Rector de la Corporació Valenciana de Mitjans de Comunicació (CVMC) va fent camí perquè la carta d'ajust siga història. La publicació de les bases del concurs per escollir el nou director general, la contractació d'una productora externa per començar les emissions en proves i l'aprovació del mandat-marc, la guia que marca el funcionament i els objectius de la CVMC, són passos per aconseguir emetre abans que acabe l'any, com pretén el Consell.

Amb tot, el contracte-programa serà el text legal que fixe la graella de la futura televisió. Un document, però, que estarà influenciat per la mateixa llei de creació de la CVMC i el mandat-marc. Segons aquesta mena de guia fundacional de la nova RTVV a la qual ha accedit EL TEMPS, «almenys el 35% del temps d'emissió anual estarà copat per obres audiovisuals de productores valencianes independents i per producció original en valencià». Unes produccions que, en cas d'estar en altres llengües que no siga la pròpia, «caldrà que estiguen doblades», tot i que «hom podrà optar entre difondre-les en versió original, subtitular-les o doblar-les».

El mandat-marcat, de fet, no només recull els valors fundacionals de la nova corporació. També fixa certes condicions als continguts que hauran d'emetre's. Que la CVMC haja de convertir-se en «una eina de projecció cultural de les realitzacions que al llarg de la història i en el present han fet de la cultura valenciana un dipòsit/contenidor singular de coneixements, experiència, reflexió i bellesa» assegura la difusió de continguts de la història del País Valencià. No debades, aquest document estableix que «l'operador públic ha de promoure el reforç de la identitat valenciana».

La cultura, la ciència i el coneixement tindran, al seu torn, un lloc reservat a la nova RTVV. «La difusió de continguts culturals de qualitat» i «fer que els productes culturals arriben a uns públics extensos» són part dels valors fundacional de la CVMC. Així, «la difusió i la divulgació del coneixement sobre els principals esdeveniments polítics, socials, econòmics, científics i esportius de la societat valenciana i de la seua història» formaran part, a través de diversos programes, de la graella de la nova televisió.

Uns continguts que, a més a més, deuran ser accessibles per a les persones en diversitat funcional i que hauran de fer ús «d'un llenguatge no sexista», a banda de «promocionar una imatge plural i no estereotipada de dones i homes». Els productes audiovisuals emesos hauran de complir una altra condició, en aquest cas referida a la vertebració del País Valencià. «El conjunt del sistema públic audiovisual ha de reflectir la diversitat local i comarcal de la Comunitat Valenciana», exigeix el mandat-marc.

La guia fundacional de la nova RTVV incorpora diversos punts per evitar la manipulació barroera del passat. L'establiment de «mecanismes que garanteixen l'assumpció i avaluació de responsabilitat social concreta dels i les professionals» serà un tallafoc a possibles temptatives de parcialitat i sectarisme de les informacions, que se suma als que recull la mateixa llei de creació de l'ens.

Els professionals de la corporació, però, no seran els únics que podran ser examinats en cas d'una possible cobertura informativa allunyada dels codis deontològics de la professió, com la realitzada a la vella RTVV durant l'accident del metro de València del 2006. Per tal d'evitar la contractació de documentals impropis d'una televisió pública a preus desorbitats com va ocórrer a l'antiga Canal 9, el mandat-marc fixa «un sistema d'indicadors de garantia de qualitat dels serveis que permeten avaluar, mitjançant paràmetres objectivament quantificables, el grau de compliment dels compromisos adquirits, com ara indicadors quantitatius, qualitatius (hores d'emissió de continguts concrets, hores de subtitulat, audiodescripció, llengua de signes) i tecnològics». Una condició sine qua non a tots els treballs firmats al futur contracte-programa.

Aquest document, segons estableix el mandat-marc, estarà vigent durant un període de tres anys i detallarà fil per randa les condicions econòmiques i la justificació de cada producció contractada. El contracte-programa, a més a més, diferenciarà la producció aliena (aquella que la corporació només té drets puntuals), la producció mixta (de la qual la CVMC participarà d'un percentatge contractual delimitat i podrà incloure patrocinis per cobrir els costos de producció) i la pròpia (aquella en què la nova RTVV té el 100% dels drets d'explotació, siga interna o externa).

Amb el termini màxim fixat de dos anys des de l'aprovació del mandat-marc per elaborar un llibre d'estil, aquesta guia fundacional de RTVV haurà de ser ratificada per les Corts Valencianes. Un text legal que serveix de full de ruta espiritual de la nova RTVV, ja que marca l'orientació i filosofia dels continguts a emetre. I preveu mecanismes, junt amb la mateixa llei de creació de l'ens, que puguen evitar que els vicis del passat (manipulació, malbaratament, produccions de fora del País Valencià, aposta pels continguts en castellà, deute desorbitat, etc.) tornen a repetir-se.

Subscriu-te a El Temps i tindràs accés il·limitat a tots els continguts.