Les línies mestres de la nova RTVV

Amb l'objectiu d'iniciar les emissions abans que acabe l'any, el Consell Rector de la Corporació Valenciana de Mitjans de Comunicació (CVMC) ha aprovat el mandat-marc, el document que estableix els objectius generals de la futura radiotelevisió. La promoció de la llengua i la cultura valenciana, l'enfortiment de la indústria audiovisual i la defensa de la qualitat informativa i del pluralisme són algunes de les línies bàsiques que guiaran la nova corporació.

Segueix-nos a Facebook per assabentar-te dels nostres darrers reportatges

Després del tercer aniversari del tancament abrupte de RTVV per part del govern del popular Alberto Fabra, el Consell Rector segueix dissenyant l'estructura i el rumb de la Corporació Valenciana de Mitjans de Comunicació (CVMC). Sense haver-se convocat encara el concurs per escollir el director general de l'ens i amb la programació i la plantilla per definir, l'òrgan directiu de la corporació ha fet un pas més perquè, com a molt prompte, abans que acabe aquest any la carta d'ajust siga un record nefast per a la història comunicativa del País Valencià.

El Consell Rector ha aprovat aquest dijous el mandat-marc, és a dir, el document que ha d'inspirar i guiar l'acció futura del sistema públic audiovisual dels valencians. Unes línies mestres que, com era previsible, recullen l'esperit de la llei que va aprovar-se a les Corts Valencianes l'estiu passat amb el suport de les forces del Botànic (PSPV, Compromís i Podem) i Ciutadans. El PPCV va abstenir-se.

Per a evitar actuacions de clara manipulació informativa com va ser la cobertura de l'accident del metro de València de l'any 2006, «la defensa de la qualitat informativa i el pluralisme, així com la igualtat de tracte i oportunitats entre homes i dones» és un dels principis que recull aquest document. També «l'assumpció de les millors condicions de professionalitat, independència i responsabilitat».

Amb una radiotelevisió que emetrà, segons la llei, íntegrament en català, altres dels principis destacats del mandat-marc és la «promoció de la llengua i la cultura valenciana». De fet, s'estableix com a objectiu fonamental «la difusió de continguts culturals de qualitat i del saber en un sentit més ampli».

L'impuls de la indústria audiovisual serà un altre dels pilars bàsics de la nova RTVV. «L'enfortiment de la indústria audiovisual, augmentant el pes de sectors de creació, producció i distribució de productes de la Comunitat Valenciana» i «l'adequació a l'economia digital i les transformacions tecnològiques, com la transició al sistema HD, i els canvis d'hàbits en el consum de la comunicació, sobretot en generacions joves» són els principis que estableixen aquest objectiu bàsic.

«Treballar a favor de l'accés universal als continguts audiovisuals», «l'especial atenció a la infància i la joventut, garantint la seua protecció i drets» i «el suport a la diversitat i les minories socials» són altres línies mestres d'aquest mandat-marc. Un document que tot i estar aprovat pel Consell Rector de la corporació ha d'estar ratificat per les Corts Valencians, concretament, per tres terços de la cambra. És a dir, les forces del Botànic necessitarien una vegada més a Ciutadans. Una vegada haja estat aprovat tindrà una vigència de sis anys, amb la possibilitat de renovar-se durant dos anys més.

Amb tot, aquest document pot ser paper mullat si la doble amenaça judicial -la provinent del conflicte amb els ex-treballadors de la vella RTVV a l'Audiència Nacional i la possible si Madrid presenta un recurs d'inconstitucionalitat en cas que les xifres econòmiques no compliren amb la sacrosanta llei d'estabilitat pressupostària- acaba confirmant-se. Una espasa de Dàmocles latent que no impedeix que a poc a poc vagen fent-se els passos perquè la pilota valenciana, els informatius i les tradicions valencianes substituïsquen la carta d'ajust en un futur cada vegada més pròxim.

Subscriu-te a El Temps i tindràs accés il·limitat a tots els continguts.