Cròniques del Corredor Mediterrani

El vessant mediambiental del corredor mediterrani

Una construcció adequada de les infraestructures del corredor haurien d'afavorir els objectius mediambientals establerts per la Unió Europea de cara a un futur proper. El paper desenvolupat pel Govern espanyol pel que fa a la inversió en aquesta infraestructura, però, es distancia bastant de la seua finalització i d'una solució satisfactòria per als interessos econòmics i eclògics del País Valencià, de Catalunya i de les illes Balears.

Segueix-nos a Facebook per assabentar-te dels nostres darrers reportatges

Unes infraestructures de connectivitat adequades a les aspiracions ecologistes de la Unió Europea. Aquest és l'objectiu assenyalat per l'informe de l'agència Deloitte, que proposa un model de transport descarbonitzat a l'Estat espanyol per a l’any 2050. Aquesta meta, però, exigeix moltes condicions que, tal com assenyala el mateix informe, a hores d'ara no s'estan complint des de l'Estat espanyol. I tampoc es contempla un canvi de tendència.

El treball insisteix, sobretot, en la importància de canviar el model de transport si es volen assolir els objectius mediambientals exigits per Europa. La meta de l’Estat espanyol és reduir les emissions de gasos que provoquen l’efecte hivernacle entre un 80 i un 95% cap a l’any 2050. Com que el transport és l’activitat que més emissions genera, l’alternativa del transport elèctric esdevé fonamental. I també, sobretot, l’augment de les mercaderies transportades per ferrocarril, una opció que estalviaria vehicles de carretera i en la qual té un clar protagonisme el corredor mediterrani.

Perquè tal com assenyala Deloitte, per reduir al 50% les emissions esmentades és necessari multiplicar per quatre el percentatge de mercaderies transportades per ferrocarril cap a l’any 2030 i multiplicar-lo per vuit cap a l’any 2050. Els experts defensors del corredor, com el catedràtic Mateu Turró, han insistit en la necessitat d’augmentar el transport de mercaderies per ferrocarril malgrat que la carretera continue sent la infraestructura protagonista en el transport. Qualsevol canvi de carretera a ferrocarril, però, serà un pas endavant en els objectius del corredor.

A més, aquest estudi també reflecteix les carències de l’Estat espanyol a l’hora de desenvolupar infraestructures de connectivitat. “L’ample de via ibèric, l’absència d’infraestructures clau, de sistemes de planificació, de gestió especialitzada i l’alta competitivitat de la carretera han frenat el desenvolupament del transport ferroviari de mercaderies a Espanya”. Entre totes aquestes observacions hi ha immers el famós tercer fil, la solució que ha triat el Govern espanyol per construir el vessant ferroviari del corredor mediterrani, que limitarà les seues possibilitats comercials i de transport. Una alternativa que ha estat denunciada en reiterades ocasions pel Govern valencià però que el Ministeri de Foment està decidit a aplicar.

Aquest sistema limita les possibilitats d’exportació, ja que l’ample de via ibèric, distint de l’Europeu, obliga a traslladar de vagó les mercaderies una vegada s’han superat les fronteres estatals. Un canvi que implica més costos i, per tant, un desaprofitament de possibilitats. L’informe també destaca l’absència de connexions adequades entre els ports marítims i els centres logístics. Una exigència a la qual se suma l’electrificació de les línies ferroviàries i la seua equiparació a la resta de línies emprades a Europa, on el transport és més eficaç i més sostenible.

El corredor mediterrani es contempla com a una evolució en el sistema de transport de mercaderies i passatgers a Catalunya, País Valencià i illes Balears. I com a tal, aquestes infraestructures aspiren a adquirir l’excel·lència en termes d’eficàcia, de costos, de temps i també d’impacte mediambiental. Aquesta darrera qüestió potser està amagada per la preferència que s’hi dóna a l’avantatge econòmic del corredor per a les empreses exportadores. Però els objectius marcats per Europa després d’anys i panys de negligències posen damunt la taula, també, el respecte mediambiental, tan prioritari com la resta de beneficis que implicarà la instal·lació adequada del corredor mediterrani.

Subscriu-te a El Temps i tindràs accés il·limitat a tots els continguts.