IVAM, un museu al servei de «l'organització criminal» dels Blasco-Císcar

A l'Institut Valencià d'Art Modern (IVAM), l'ex-directora Consuelo Císcar no és l'única que ha estat esquitxada pel seu mandat. El fill amb l'ex-conseller empresonat Rafael Blasco, Rafael Blasco Císcar, i les dues filles de l'ex-dirigent de la pinacoteca -d'un matrimoni anterior- s'han vist involucrats a la causa. Si 'Rablaci', com és conegut el fill de Císcar i Blasco, va beneficiar-se suposadament de l'estructura de l'organisme per a promocionar la seua carrera artística, les altres familiars van servir presumptament de pantalla per traslladar obres del museu a un xalet del clan.

Segueix-nos a Facebook per assabentar-te dels nostres darrers reportatges

Consuelo Císcar va fer el mateix camí que el seu marit, Rafael Blasco. Si l'ex-conseller ara empresonat va passar de militar al Front Revolucionari Antifeixista i Patriòtic a ser el cervell polític del règim del PP, Císcar va oblidar el seu passat de dona de classe mitjana liberal per convertir-se en una autèntica dama de ferro. A l'Institut València d'Art Modern (IVAM) no es prenia cap decisió durant el seu mandat si no havia estat aprovada per ella abans. L'ordeno i mando era la tònica.

Tanmateix, no va ser l'únic defecte que va copiar de Blasco. Les pràctiques poc netes, que l'ex-factòtum del PP havia dut endavant a cada conselleria que dirigia, van pintar les parets i les exposicions de l'IVAM. El presumpte favoritisme a determinades empreses de transport de quadres i la compra d'obres falses amb sobrecostos escandalosos van ser les primeres obres suposadament corruptes que va detectar la policia espanyola.

Un anònim posterior va ampliar la investigació fins a tocar més membres del clan Blasco-Císcar. Es tractava de Rafael Blasco Císcar, el fill conjunt del matrimoni. Segons apuntava aquell escrit, Císcar «va proposar-se convertir el seu fill en un artista cotitzat, i per a fer-ho realitat va realitzar un ús sense fre de la seua xarxa clientelar i dels diners públics». Aquell document va derivar en la imputació del Rablaci, el qual és conegut així en cercles artístics, per un dilecte de malversació de fons públics. Anticorrupció ha sol·licitat aquest dimecres la retirada del passaport a Císcar i al seu fill.

«L'IVAM va organitzar de forma paral·lela una estructura d'un grup de persones amb l'objectiu de desenvolupar la carrera artística del Rafael Blasco Císcar. I tot, aprofitant per a tal fi la infraestructura i els contactes a la institució», assenyala la policia. Una afirmació que els agents justifiquen gràcies «als correus electrònics analitzats durant la investigació».

La policia creu que Norberto Martínez, ex-director de publicacions del museu, va escriure els textos de la tesi del fill de Císcar. «Rachel, et passe el primer capítol per al xiquet. A veure què li sembla», rebla un correu electrònic entre Martínez i l'ex-subdirectora de l'IVAM, que es troba en els llimbs laborals després de la seua imputació. Altres comunicacions entre l'ex-directora de la pinacoteca i l'articulista en diversos mitjans corroborarien la feina encoberta de Martínez per a Rablaci.

El fill de Consuelo Císcar i Rafael Blasco, Rafael Blasco Císcar 'Rablaci'.

Uns treballs que, segons els agents, servirien a l'ex-cap de publicacions del museu per guanyar-se la contractació. A l'auto d'imputació, de fet, la jutgessa afirma que «els treballs realitzats per Martínez per al fill de Císcar podrien cobrar-se quan es materialitzara la contractació». I ho fa després que els investigadors aportaren a la causa una nota enviada per Martínez sol·licitant a Císcar la seua contractació «per motius econòmics». Així, la instructora constata «que des de l'1 de novembre de 2012 -la nota va enviar-se en desembre del 2011- Norberto Martínez fou contractat com a subdirector general de publicacions de l'IVAM». «La contractació podria correspondre a l'interès personal de Císcar bé com a pagament pels serveis prestats cap al seu fill, o per a continuar gaudint dels seus serveis, però com a personal fixe per a l'IVAM».

Amb tot, no va ser l'únic treballador de la pinacoteca que va realitzar tasques de promoció de Rafael Blasco Císcar. Juan Bría, responsable de la gestió interna; Juan Carlos Lledó, ex-sotsdirector d'administració i finances i marit de Cintia Salom Císcar, filla de l'ex-directora de l'anterior matrimoni al de Blasco; i Raquel Gutiérrez van col·laborar en favor de Rablaci. Aquesta última, de fet, va participar de l'elaboració del currículum de l'hereu del clan. «Demà a primera hora parlarem del CV, cal incloure la participació en la biennal de Conca i l'exposició de Rablaci Matèria i Esperit [...]. Raquel», s'afirma en un altre correu interceptat per la policia. Gutiérrez també va fer tasques de relacions públiques i de gestió comptable i fiscal per al descendent del matrimoni Císcar-Blasco. No debades, bona part de la plantilla directiva del museu va rastrejar fons per finançar les exposicions de Rablaci.

Totes aquestes proves fan que la magistrada «constate l'existència d'una organització o trama amb una estructura piramidal, en la qual existeix una distribució dels papers, amb la finalitat d'afavorir, promocionar i impulsar la carrera de Rafael Blasco Císcar, en la qual sota les directrius de Císcar com a directora gerent de l'IVAM, cada u dels integrants de la trama assumia una funció específica per aconseguir l'objectiu descrit».

El fill del matrimoni sota sospita, però, no va ser de cap manera aliè a aquesta presumpta operació. «Va participar dels fets investigats. Es constata la seua connivència i implicació en l'elaboració dels follets, de la gestió dels viatges i de les exposicions», remata la policia.

Les filles com a tallafocs

Rablaci, però, no és l'únic descendent esquitxat a la trama. Les filles de Císcar en el seu primer matrimoni, Deborah Salom Císcar, casada amb el nebot del seu pare polític, Sergio Blasco, i implicat al cas Cooperació, i Cintia Salom Císcar, també s'han vist implicades. Ara bé, sense estar imputades a la causa.

Un ex-treballador de la mercantil Logística del Arte, que formava part del grup empresarial fetitxe de Císcar, va relatar davant la policia allò que un company de feina va comentar-li quan van desmuntar una exposició en l'IVAM: «Cal que duem una escultura el xalet de Consuelo Císcar en Alzira, però no digues res». Les sospites de saqueig d'obres d'art de l'ex-directora estaven damunt la taula.

Císcar va respondre que es tractaven de peces que havien prestat les seues dues filles al museu. Tanmateix, quan la jutgessa va demanar documentació que acreditara la compra d'aquestes obres d'art, l'ex-directora va modificar la seua versió. Císcar va argumentar que fou ella la responsable d'adquirir-les a través de galeries o directament als artistes per a posteriorment utilitzar-les de prebenda a les filles i nétes.

La jutgessa, però, no va refiar-se de les explicacions. Segons l'escrit de la magistrada, després d'una petició d'embargament de les peces realitzada per l'Advocacia de la Generalitat Valenciana, «existeixen indicis que aquestes obres han sigut adquirides per la Senyora Císcar gràcies a la seua activitat delictiva que s'investiga a la causa de l'IVAM». «No existeix cap document que justifique la transmissió onerosa o a títol gratuït de les peces», remata la instructora.

La manca de proves fa sospitar sobre la possible utilització de les seues filles i nétes per ocultar que era ella la verdadera propietària. Una pràctica més d'aquesta «organització criminal», a parer de la justícia, que va col·locar la pinacoteca suposadament al servei del clan Císcar-Blasco.

Subscriu-te a El Temps i tindràs accés il·limitat a tots els continguts.